Spring naar bijdragen

Alcohol gerelateerde boeken ter ondersteuning


lady jane

Aanbevolen berichten

Ik heb in een NA (Narcotics Anonymous) meeting de zgn. Bijbel van NA aangeschaft, het heeft geen titel. Op het titelblad staat simpelweg: NA-Anonieme Verslaafden en het is een vertaling van het boek "Narcotics Anonymous". Het boek prijst zichzelf aan met het volgende:

"Er zijn veel boeken geschreven over de aard van verslaving. Dit boek houdt zich voornamelijk bezig met de aard van herstel. Als jij een verslaafde bent en dit boek gevonden hebt, geef jezelf alsjeblieft een kans en lees het!"

Ik lees dagelijks in dit boek en, belangrijker nog, ik leef ernaar naar mijn beste kunnen. Mijn ervaringen meng ik tijdens meetings met de ervaringen van andere verslaafden en het resultaat is dat ik al zoekende en ontdekkende een manier van leven heb gevonden die me enorm veel inzichten in mezelf en anderen geeft. Het allerbelangrijkste voor mij als (alcohol)verslaafde is dat ik niet meer hoef te gebruiken.
Het tweede deel van het boek bestaat uit persoonlijke ervaringsverhalen van mensen die van ver komen, van heel ver. Van gevangenissen, inrichtingen en het randje van de dood. En die dankzij NA een nieuw leven hebben opgebouwd.

Dit is geen leesboek maar een DOE boek. Niet voor "watjes" maar voor verslaafden die i.p.v. de dood het leven tegemoet willen gaan en bereid zijn hun manier van leven totaal te veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Helemaal mee eens Kohtje,

Het is misschien boeiend om te het probleem alcoholisme te kunnen verklaren aan de hand van 1000 verschillende analyses maar het blijft een probleem.

Als ik bewusteloos binnengebracht zou worden op de eerste hulp met een gat in mijn hoofd en diverse andere verwondingen en de doktoren zouden pas beginnen met opereren als ze de oorzaak zouden weten van mijn verwondingen dan kan het wel eens afgelopen zijn met Ziza.

Zelfde geldt voor alkies. Beter er alles aan doen om nuchter te worden en te blijven dan uit te zoeken waar je probleem vandaan komt terwijl je aan het , letterlijk , verdrinken bent.

Als je in een kuil zit kun je boeken gaan lezen over het ontstaan van de kuil maar daarmee kom je er nog niet uit... (tenzij je al die boeken opstapelt in je kuil en er uit kan klimmen:P).

Mijn alcoholisme is een feit voor mij. Ik kan er niet omheen.
Het is wat het is. En daarmee moet ik het maar doen.

En het lukt aardig dankzij de 12 stappen , en de Fellowships.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Haarlemmers opgelet.
Dit boek speelt zich af in jullie mooie stad
en laat de minder mooie kanten zien
via een meisje dat borderliner en gehandicapt is na een aanrijding.
Zij beschrijft haar uithuisplaatsing, instellingen, dakloos zijn, verslavingen en
het afkicken en haar leven weer op de rails krijgen.
Waar gebeurd.
Stephanie-Joy Eerhart: Pappie's kleine meid slaapt op straat.
De titel is niet helemaal de vlag die de lading dekt, het boek wel de moeite waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een soort zelfhulpboek, of in ieder geval een boek welke een alcoholist wakker kan schudden. Het liefst 1 waarvan de titel niet verraad waar het boek over gaat.
Ik wil het boek aanschaffen voor mijn vader, na jarenlang alcohol misbruik moet er eens een einde aan komen.
Iemand tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@shaffy,

Ik kan me niets voorstellen bij een 'zelfhulpboek waarvan de titel niet verraad waar het over gaat'.
Wat wil je met het geven van zo'n boek bereiken?
Je vader voor de gek houden, jezelf een goed gevoel geven, of het zoveelste goedbedoelde 'hint' geven?
Een boek, zoals je zoekt, 'die een alcoholist kan wakkerschudden', bestaat niet.
Zeker niet als die wordt gegeven met de intentie 'dat er maar eens een einde aan moet komen'.

Als ik -als nog drinkende alcoholist- zo'n boek zou krijgen, zou ik na het lezen van de index
het direct geirriteerd weglegen.

Vraag jezelf even af Om wiens intentie en motivatie het eigenlijk gaat?
Het gaat er immers niet om welk boek jij wil geven, maar wat je vader zou willen lezen.

De tip die ik je wil geven, zal je wellicht in eerste instantie geirriteerd afwijzen:
Lees eerst een zelfhulpboek voor jezelf ! (bijvoorbeeld: Leven met een Alcoholist, uitgave Al-Anon).

En als je dan toch enkele titels wil om cadeau te geven, dan zijn het bijvoorbeeld de populair
wetenschappelijke boeken zonder enige verwijzing naar de verslaving van je vader.
Dus geen zelfhulpboeken, maar boeken die inzicht geven in de psychologie (werking van het
breinboeken) of een spiegel voorhouden (desnoods de stripboekjes van Sigmund).

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Kopstoot, het gezicht van alcohol.
Rogier Dijkman & Carolien Euser.

Een verslag over de alcoholverslaving van Rogier waarbij hij, na een ongeluk, een pasfoto laat nemen van z'n gezicht en dat vervolgens elke week doet. En daarna ontwikkelt het boek zich over de verder verloop. Ik vind het een inspirerend boek om te lezen. De herkenning, zijn gevecht en het niet meer terug willen naar de drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Een waarschuwing misschien, de hoofdpersoon in het boek stopt uiteindelijk niet

met de drank. Wel was het voor mij een confrontatie van, lijk ik daar op, wordt ik ook zo :huh:

Ik heb het in april gelezen en uiteindelijk 10 maanden later in februari besloot ik te stoppen na wat minderen gekwakkel ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...