Spring naar bijdragen

Hoeveel en wat drink/dronk jij?


Aloha

Aanbevolen berichten

Welkom Aloha,

Zoveel dat ik dacht, dit gaat niet goed zo.

En toen ik dat had bedacht en dat het minder moest

lukte dat niet zomaar.

En toen besefte ik dat ik een probleem had.

Om dit te ontdekken heeft wel even wat hoofdbrekens

gekost hoor. Ik wou dat helemaal niet geloven.

Ik hoop dat je iets van jezelf wil vertellen bij "wie is wie"

Als je goed zoekt kun je daar van mij ook een stukje

vinden, en van vele anderen.

Groeten, Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aloha,

Veel te veel!!

Waar het om gaat is, of je het voor jezelf teveel vindt.

De één wil van drie halve liters af, de ander van een krat.

Als je het drinken zelf als een probleem ervaart is er een probleem.

Wat een ander dronk is niet belangrijk.

De meeste hier lustte wel een slok.

Welkom en een groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik hoorde ergens een verslaving wordt het pas als je er in je hoofd veel mee bezig bent

Of je nou 1 wijntje neemt of 3 flessen de mate waarmee je er meebezig bent geeft aan of je een verslaving hebt.

ik vond het wel een mooie, want zo was het bij mij!!! de hele dag was ikmet de drank bezig, wel niet, wel niet en vervolgens hoeveel en de dag erna weer de spijt en schuld!!!!

nu gestopt en ervaar de rust, maar nog zit het nog steeds in mijn hoofd!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was in gedachten de hele dag met drank bezig. Waar/ wanneer halen/ drinken. Waar de lege flessen laten enz. Voor mij is een glas al te veel. Het is voor mij niet van belang hoeveel of wat ik dronk. Het kan ook triggeren daar te veel mee bezig te zijn.

Hanneke :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wouter ik vind het irrelevant.

Eens een alcoholist altijd een alcoholist,

daar kan jij weinig mee. Dat mag.

Echter de statestieken laten zien dat het in de meeste gevallen wel zo is.

En ook mijn forum periode laat een zelfde beeld zien.

Men denkt het weer te kunnen behappen en weer gaat het mis.

Er zijn er hier die na tien jaar weer bij af waren.

Ook zijn er die begonnen en een ware inhaalslag maken.

Maar Wouter als jij het grote onzin vindt , doe het op jouw manier.

Er is niemand die jou het stoppen oplegd toch.

Blijkt het dat je als een heer kan drinken, dan is dat mooi.

Voor de meesten van ons is dat niet weggelegd.

Vandaar dat er vele voor de 0 lijn kozen.

En op de hoeveelheid ga ik niet in. Ik dronk teveel.

Maar waar het omgaat is, of het als een probleem wordt ervaren.

Moet men steeds weer moeite doen om de grens te bewaken en verstoort het

de kijk op de dingen, dan zit er iets fout.

We houden geen wedstrijd in wie het verste heen was.

Overigens kan de gewoontedrinker met een half flesje wijn per dag,

ook van het pad raken, als de externe factoren niet mee zitten.

Het is een link goedje.

Dus een ieder met de wil er wat aan te doen is hier aanwezig.

Er is een enkele, die netjes beschaafd blijft drinken en er zijn de stoppers,

die door schade en schande wijs werden en het niet meer als een optie zien.

Dus doe het op jouw manier.Stop of minder.

Succes.

P.S je sprak in de verleden tijd. Je dronk....

Dat is netjes,. Ga zo voort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Aloha, welkom hier!

Ik snap je vraag wel een beetje.

Je vraagt je af of je hier op de juiste plek bent.

Je hebt een account aangemaakt, dus

je bent er mee bezig.

Goed zo.

Hoeveelheden doen er niet toe.

Als alcohol een te grote plek in je leven neemt.....

aktie!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp de vraag heel goed. Wat ik niet zo netjes vind is dat het allereerste bericht dat Aloha heeft geplaatst direct deze vraag is; even netjes voorstellen was op zijn plaats geweest.

Waarom heb ik dan toch begrip voor de vraag? Als ik vanuit mezelf redeneer hoop ik altijd iemand tegen te komen die er erger aan toe is/was dan ik. Zodat ik kan denken "oh zie, het valt gelukkig nog wel mee met mij." Die geruststelling is volgens mij iets dat we allemaal willen horen.

Gisteren las ik in de Merck Manual, dat toch een vrij betrouwbaar medisch handboek is, dat je al alcoholist bent als je meer dan 2 (vrouwen) of 3 (mannen) consumpties per dag inneemt. Benadrukt werd ook nog eens dat alcoholisten bij vlagen drinken, dus gerust dagenlang niet drinken, maar daarna dus veel drinken. In die theorie ben je er dan dus al eentje als je de hele week niet drinkt, maar zowel op vrijdag als op zaterdag 4 wijntjes drinkt. De meesten van ons zullen zeggen dat die 4 wijntjes op vrijdag en zaterdag een fractie zijn van hetgeen ze voorheen dronken.

Ik ken iemand die elke dag na het werk een biertje móest drinken. Eentje maar. Hij voelde zich verslaafd, en is daar toen mee gestopt. Degene die hier een liter gedistilleerd op een dag drinkt, zal zeggen "ach, dat ene biertje".

M.i. wordt door velen het onderscheid tussen "verslaafd/alcoholafhankelijk" en "overmatig drinken met gezondheidsrisico's" niet gemaakt. Verslaafd kun je blijkbaar al zijn als je elke dag dat ene biertje móet hebben. Een gezondheidsrisico zal dat echter niet opleveren, en overmatig is het evenmin. Volgens mij is op dit forum ruimte voor beide typen mensen: degenen die alcoholafhankelijk zijn, ook al drinken ze binnen de gezondheidsnormen, en daarnaast de mensen die overmatig drinken, terwijl ze misschien best zonder zouden kunnen en zich niet echt verslaafd voelen.

Ik weet zelf niet zo goed in welke categorie ik val, juist vanwege de vraag "hoeveel dronken jullie nou eigenlijk". Ik drink/dronk per keer maximaal tussen de 6 en 8 eenheden, dat was altijd gelijk, want daarna was ik gewoon zat en stopte ik ermee. Soms drink ik er ook 2, 3 of 4. De keren dat ik maximaal 1 drankje heb genuttigd, zijn op 1 hand te tellen.

Daarnaast verschilt het ook nog heel erg hoeveel x per week ik alcohol drink. Het streven is alleen in het weekend, en heel veel weken per jaar gaat dat goed. Soms heb ik echter een week (of 2) dat ik dagelijks drink. In zo'n week zijn het er niet dagelijks 6, maar bijvoorbeeld 3 of 4, dus per saldo toch weer teveel in een week.

Zo voldoende informatie? En vertel eens, hoeveel drink je zelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aloha, welkom hier.

Misschien begin je met een vraag

om te zien of je hier wel hoort/past?

Ik kan me voorstellen dat het veiliger voelt als je eerst

van ons iets leest, eer je jezelf bloot geeft.

Door een poosje mee te lezen, zal dat zich wel oplossen.

Ikzelf voelde me een probleemdrinker.

Dronk niet overdag, geen sterke drank en kon best een poosje

niet drinken. En ken genoeg mensen die meer drinken en het niet

als probleem zien. Maar ik wist dat ik afhankelijk was van drinken, wist dat ik er te veel

mee bezig was en dronk vooral om met stress om te gaan en ontspannen te kunnen

inslapen. Ik vond het heerlijk om weg te zakken in een luie passiviteit en geen pijn, verdriet en zware verantwoordelijkheid te voelen.

Mijn slaap duurde echter maar een paar uur en dan begon het malen alsnog en stond ik niet fit op.

Ik heb mezelf jarenlang wijsgemaakt dat ik kon minderen/stoppen zodra de situatie weer "normaal"was. Maar mede door mijn drinken kon ik niet normaal met mijn situaties omgaan.

En na mijn drinken heeft het nog wel 1 1/2 jaar geduuurd eer ik echt mijn goeie slaap van vroeger terughad en echt goed met stress en verantwoordelijkheid kon omgaan.

Dat is pure winst weer dus.

Die winst is voor jou ook te halen; succes en ik hoop dat je hier vaak komt lezen en schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik vind het prettig om het drankgedrag van andere mensen te lezen. Want dan kan ik mijzelf een beetje vergelijken / inschatten en weet ik dat ik niet de enige ben. En ik vind het zinvol om het te lezen. Anders blijft het zo in het vage hangen.

Nou, daar ga ik dan met de billen bloot. Ik denk dat het vier jaar geleden is.... (tijd is bij mij erg vaag nog altijd en ik heb besloten deze ook niet terug te willen halen, want die jaren zijn definitief weg, klaar uit!) dat ik zo ongeveer drie kratten bier in mijn eentje opzoop. Het is begonnen met twee beugels bier om trauma te lopen verzuipen. Nou, eerst op pad naar de snackbar voor twee beugels (die woorden staan nog altijd in mijn geheugen gegrift: 'twee beugels bier en een pakje marlboro light). Het duurde even voordat ik ontdekte dat een krat bier kopen toch goedkoper was dan beugels bij de snackbar. En van toen af aan was ik alcoholiste, al vond ik dat ik dat niet was. Een solitaire, eenzame zuiper. Altijd alleen en nooit samen met andere mensen. Mijn week (zat toen met een burn out thuis) bestond alleen maar uit drinken. Wakker worden en weer een beugel naar binnen toe gieten. Ik zal waarschijnlijk hooguit een half brood en wat yoghurt door de week erbij gegeten hebben. Maar het was bier voor ontbijt, bier voor de lunch, bier voor diner.... en eigenlijk was er geen ontbijt, lunch en diner meer, maar alleen maar bier, bier, bier en nog eens bier.

Uiteindelijk heb ik van het ergste zuipen af kunnen komen. Ik weet niet hoe, maar sindsdien heb ik niet normaal meer gefunctioneerd. Vraag is of ik voor mijn zuipen wel normaal functioneerde. Ik denk het niet.... Maar goed......... de verslavingsdrang bleef. Voelde ik mij * dan haalde ik weer twee beugels bier om de volgende dag wakker te worden naast tien beugels bier, mijzelf afvragend waar ik nu in godsnaam die andere acht beugels had gekocht. Toen was het dus om de drie a vier dagen mijzelf plat zuipen. Maja, mijzelf plat zuipen voor 1 avond is voldoende om drie a vier dagen flabbergasted te zijn en te blijven. Ik ben totaal overgevoelig / allergisch geworden voor alcohol. Ik ben nu, ik geloof 29 dagen, droog. En nu heb ik makkelijke dagen, maar ik weet dat alcohol voor de rest van mijn leven levensgevaarlijk is voor mij. Een druppel en ik ben weer verslaafd.

Ik vraag mij uberhaupt al af hoe ik het ooit heb kunnen overleven, die alcoholperiode. Want het was drinken, kotsen, slapen en niet eten........... Ik woog toen ook maar 41 kilo. Maar ik vond dat het best wel goed met mij ging.........

Ik weeg nu 63 kilo en vind dat het nog altijd niet goed met mij gaat, wel beter. Maar er is nu een basis in het leven aanwezig voor mij. Ik voel mij vaak nog depressief en moe en vooral mijn lichaam is gewoon moe, moe, moe en nog eens moe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben het wel eens dat het niet voor iedereen hetzelfde is wat je veel vindt

maar een paar flessen wijn en soms nog wat borrels per dag is wel veel hoor zoals ik

de een kan er beter tegen dan de ander

sta pas 3 weken droog en voel me best ok wat gespannen en druk en rommelende

darmen maar ik ben wel van plan om dit door te zetten anders word ik zeker niet oud.

gr. neeltje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Neel,

Ja dat vind ik ook veel! Ik vind 1 fles per dag, ook al is het slechts 1x in de week (nu praat ik dus over mezelf) óók teveel. Ik voel me er ook heel erg schuldig en depri onder. Dat alleen al is reden om het te veranderen; een ieder weet volgens mij heel goed voor zichzelf wat nog okee is en wat niet. Ik kan me ook voorstellen dat als je 2 flessen per dag drinkt, dat voor jou die ene fles per dag dan wél okee is, althans om mee te beginnen dan he. Niet om levenslang vol te houden ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Wat een grappige vraag.

Iemand is benieuwd “wat jullie nou dronken op een dag”

Die vraag kan ik op verschillende manieren interpreteren.

Welke drankje we tot ons namen, of welke hoeveelheid?

Of welke hoeveelheid van welk middel?

Ik zou de vraag ook kunnen beantwoorden met: Ja, ik op een dag nou dronken (!?)

En welke dag dan wel? De dag dat ik al teveel dronk als puber, of de dag dat ik ermee opstond.

Of de dag dat ik niet dronk, maar er wel aan dacht.

En welk antwoord zou de eerlijk zijn? Die van mij of die van mijn partner.

Misschien een beetje flauw, maar de vraag snap ik heel goed.

Ik heb zelf de vraag ook vaak gesteld toen ik net zoekende was naar oplossingen voor mijn

vermeend verslavingsprobleem. Ik zocht antwoorden.

Zo stelde ik ook de vragen die begonnen met waarom. Waarom is het zover gekomen?

Waarom zouden anderen denken dat ik een alcoholist ben?

Waarom lukt het me niet en waarom lukt het anderen wel?

En ook vragen als Hoeveel moet je drinken om alcoholist te zijn?

Al deze vragen stelde ik op fora, tijdens sessies in de kliniek en bij de AA-meetings.

Op al deze vragen heb ik nooit een duidelijk antwoord gekregen.

Het antwoord op mijn vragen heb ik ook niet kunnen halen uit die stapels medische en psychologische

boeken die ik daadwerkelijk las. Uiteindelijk heb ik mijn eigen antwoord gevonden.

Dat is de acceptatie dat er geen antwoord is.

Achteraf besef ik dat ik tijdens mijn eerste herstelfase die vragen stelde om mezelf gerust te stellen:

zie je wel, zo erg is het met mij nog niet gesteld. En ik was daarbij alleen gefocust op de antwoorden die mij goed uitkwamen.

Iedere vraag en ook ieder antwoord is niet goed of slecht. Ze horen bij de zogenaamde pre-contemplatie fase van verandering.

Ik weet dat ik in deze periode ook heel stellig kon zijn met antwoorden. Mijn antwoord op verslavingsgerelateerde vragen waren

heel stellig. Op die manier bekrachtigde ik mijn nieuwe verworven inzichten. Ook dat is kenmerkend als je bezig bent te veranderen.

De vraag stellen is de vraag beantwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjeeses wat zijn jullie een stelletje :angry:

Mag een mens niet eens een normale vraag stellen voor binnenstebuiten te worden gekeerd.

Waarom moet iemand zich eerst voorstellen?

Waarom wordt de vraag in vraag gesteld?

Euhm..het was één van mijn allereerste vragen hoor.

En het is inderdaad zo. Ik ben ik. Probleemdrinker of niet.

Wat een kortzichtig gedoe soms

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dronk dagelijks 4 halve liters bier. In het weekend tussen de 6 en 8 halve liters.

Ik zie mezelf niet als iemand die ziek is. Wel als iemand die zich moet ontdoen van een bepaalde manier van denken en omgaan met.

Ik geloof al zeker niet in eens een alcoholist, altijd een alcoholist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: borretje
Dat geloof ik meteen Fleur.

Kun je altijd nog zeggen;
Ach..
Och..

Zo errugg ben ik dus niet.
Valt reuze mee allemaal.
quote>




Maar wie zegt dat dat de opzet is van de vraag die wordt gesteld? Dat wordt verondersteld door anderen.
Iets is maar een probleem als het door jezelf als een probleem wordt gezien. Maar begint zoiets niet met jezelf of je gebruik in vraag te stellen? En hangt dat dan weer niet samen met vergelijken en raakpunten zoeken?


Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik dronk de laatste 2 jaar ongeveer een liter wijn per dag. Soms meer, soms minder, maar wel elke dag.

Nu ik ben uitgekomen voor mijn alcoholverslaving drink ik onder toezicht van familie maximaal 3 glazen per dag en pas na 16:00/17:00 in de middag, en dit blijf ik doen tot ik opgeroepen word voor mijn detox opname.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...