Spring naar bijdragen

Woensdag 1 mei 2024


Aanbevolen berichten

Beste  mensen,

Als ik binnenkort stop met alcohol & roken kan ik Bart Peeters en Gene Kelly nog nadoen.
Op mijn leeftijd nog? Zeker weten.
Misschien een verkorte versie.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Roberto:

Beste  mensen,

Als ik binnenkort stop met alcohol & roken kan ik Bart Peeters en Gene Kelly nog nadoen.
Op mijn leeftijd nog? Zeker weten.
Misschien een verkorte versie.

Dat is een mooi streven maar totdat het “binnenkort” het heden wordt

Kan je deze gaan doen (de extended version)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Jac:

Mogge Claudius dus na je zondag matinee escapade ben je dus ma en di sober en je hebt je ook aangemeld voor dag pact vandaag wat is gedachten ik ga even rustig de week beginnen zonder drank trouwens hoe komt het met je oog watskebeurt

Ja, ik had er gewoon in gewreven. Maar ik moet blijkbaar toch wat verkeerd gedaan hebben. Want volgens de oogarts had ik het oog zwaar beschadigd. Blijkbaar zie ik nu ook mijn toetsenbord en beeldscherm beter zonder bril als met. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Claudius:

Door de beschadiging heb ik een waas voor mijn ogen en mijn leesbril helpt niet echt. 

Beetje rust geven voor het oog dus even geen xxx kijken dan trekt dat wel bij 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Jac:

Lichamelijk of geestelijk 

Beide. Lichamelijk valt nog wel snel te verhelpen met de pijnstillers en de vette hap is ook al binnen. Geestelijke pijn tracht ik vooral te verdoezelen met een zonnebril. Gelukkig is dat vandaag niet raar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Musashi:

Beide. Lichamelijk valt nog wel snel te verhelpen met de pijnstillers en de vette hap is ook al binnen. Geestelijke pijn tracht ik vooral te verdoezelen met een zonnebril. Gelukkig is dat vandaag niet raar.

Dan weet je weer dat je leeft en ook k.. dagen gaan voorbij , en een nieuwe inzicht rijker mbt droog drinken vanaf zondag , zoals @Remi1 had geschreven

bewerkt door Jac
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Musashi:

Ja ok maar wat begin je daar dan tegen?

Werkelijk geen idee , ik * ook maar wat aan met stoppen het enige wat mij helpt is dat ik de eerste niet neem  ik had er ook nog nooit van gehoord droog drinken maar toen het benoemd werd herken ik het wel en doe ik dat dus ook misschien wel vaker dan ik me besef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige dat ik me kan bedenken, vanuit de Oosterse filosofie uiteraard 😁, is je gedachten ‘gewoon’ observeren zonder ernaar te handelen, ma ja, ik ben nog onderweg hè…😃

werkdag en werkweek is achter de rug, het brakke is er al een beetje af. Hopelijk hoef ik die tweede van de week nu ook wel echt niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het definiëren van het Dry Drunk Syndroom

Het Dry Drunk Syndroom treedt op wanneer mensen stoppen met het gebruik van alcohol maar nog steeds worstelen met de psychologische aspecten van hun verslaving. Het enige verschil tussen hen en iemand die nog steeds actief is in zijn verslaving, is het ontbreken van het middel.

Naast de fysieke afhankelijkheid en de fysieke klachten die gepaard gaan met alcoholisme, zijn er diverse emotionele en gedragsmatige nevenverschijnselen van de ziekte.
Deze emotionele en gedragsmatige nevenverschijnselen kunnen zeer destructief zijn en niet één op één verdwijnen met het stoppen met het drinken van alcohol.

Het verschijnsel Dry Drunk Syndroom kan net zo schadelijk zijn voor je leven als (actief) alcoholisme.

(Actief) alcoholisme wordt vaak gekenmerkt door boosheid, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, zelfmedelijden, een gevoel van (on)recht, de schuld geven aan ……  en een algehele ellendige houding. Bij iemand die lijdt aan het Dry Drunk Syndroom hebben deze kenmerken de neiging om voort te bestaan, ook al is de consumptie van alcohol gestopt.
Terwijl het herstellen van de fysieke afhankelijkheid van alcoholisme een belangrijke mijlpaal is in de reis naar herstel, is het echter vaak niet het enige probleem dat moet worden aangepakt.

Het Dry Drunk Syndroom wordt vaak over het hoofd gezien of niet herkend, omdat het herstellen van de fysieke afhankelijkheid zelf over het algemeen beschouwd wordt als het belangrijkste probleem van een verslaving

 

 

Het Dry Drunk Syndroom is lastig te diagnosticeren omdat het zo persoonsgebonden is.
Er zijn een aantal aanwijzingen die erop kunnen duiden.

  • Boosheid, prikkelbaarheid
  • Een gevoel van “Ik heb iets tegoed”
  • Emotioneel afstandelijk of kil
  • Zelf-obsessie
  • Afgunst/jaloezie, vooral naar vrienden of familie die (wél?) gelukkig zijn
  • Zelfmedelijden
  • Angst
  • Een gevoel van euforie bij het terugdenken aan je ‘vorige leven’
  • Verveling en ontevredenheid met je sobere leven
  • Schuld van je problemen of gevoelens aan anderen geven
  • Angst voor een terugval

Als dit de symptomen zijn van het drydrunk syndroom dan is er volgens mij iets meer met je aan de hand dan alleen geen drank drinken.


Maar als ik er nu nog 30 algemene gemoedstoestanden aan toevoeg dan is het niet meer lastig om de diagnose te stellen en ook niet meer persoonsgebonden want iedereen heeft het dan.
 

inderdaad @Adri03 riekt het naar een verdienmodel 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Musashi:

En, door omstandigheden, is mijn emotionele en mentale pijn momenteel ze groot dat ik er niet tegen bestand ben…😭😭😭

Dat is waardeloze situatie, maar het is zoals het nu is , je maakt beslissingen in het NU of die nou goed zijn of niet voor derden kan jou het schelen het zijn jouw beslissingen en je voelt zelf wel wat je nodig hebt of goed is op het moment , het is geen sprookje hakjes tegen elkaar klikken en het is voorbij dus go with your own flow 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Roberto:

@Jac,  het psychologisch aspect en de fysieke afhankelijk zijn twee van de vier cirkels van Van Dijk.

Al zijn het twee van de zeven diafragma’s van Jozefien mutzenbacher , is het een verdienmodel ? daar ging het om 

ik vindt het te algemeen en vaag wie stelt die diagnose eigenlijk ?  

bewerkt door Jac
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jac:

Dat is een mooi streven maar totdat het “binnenkort” het heden wordt

 

Als Pasen en Pinksteren en St Juttemis op 1 dag vallen maar dan moet het wel een schrikkeljaar zijn en een zonsverduistering en de wederkomst van Christus.

Dan, heel misschien :D 

Foei, niet helpend :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei bumperjim:

Als Pasen en Pinksteren en St Juttemis op 1 dag vallen maar dan moet het wel een schrikkeljaar zijn en een zonsverduistering en de wederkomst van Christus.

Dan, heel misschien :D 

Foei, niet helpend :huh:

Ben je dry drunk vandaag en van middelbare leeftijd 

bewerkt door Jac
Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Jac:

Als dit de symptomen zijn van het drydrunk syndroom dan is er volgens mij iets meer met je aan de hand dan alleen geen drank drinken.

Ja hoor er is zeker veel meer aan de hand waarover ik hier niet kan of wil uitweiden, en jullie wellicht ook niet 😅

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Musashi:

Ja hoor er is zeker veel meer aan de hand waarover ik hier niet kan of wil uitweiden, en jullie wellicht ook niet 😅

Gaat ook niemand wat aan , een ieder draagt zijn eigen kruis 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Jac
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Musashi:

Ja ok maar wat begin je daar dan tegen?

Dat ging over droog drinken, als ik het goed begreep.

Welnu, mijn antwoord is: wat je ertegen doet is een echt besluit nemen, niet een half besluit. 

Dus niet "Nu ga ik echt (proberen te) stoppen met die alcohol, dat moet toch kunnen. Maar ja, het is best wel lastig en dan denk ik steeds ..." etc. etc. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een grote gapende wonde die ik probeer te ontsmetten met alcohol. De angst voor meer pijn zit me in de weg om een besluit te kunnen nemen.

Terwijl ik weet dat dat is wat ik moet doen.

bewerkt door Musashi
Aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...