Spring naar bijdragen

Pact voor Maart


rapilos

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren gezondigd... Ik had heel veel gedaan in en om rondom het huis, inclusief het gazon met mijn verticuteer hark geverticuteerd en toen ik klaar was had ik zo'n ongelooflijke trek dat ik 4 speciaal Bier heb opgehaald, dat was om 8 uur op en voor de rest van de avond heb ik gewoon water gedronken, dus in ieder geval geen nieuwe meer opgehaald.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach , wat jammer @Freekie,

Jezelf belonen met alcohol is natuurlijk niet de manier.

was een 0% biertje geen optie voor je geweest dan ?.

Het vervelende is dat je de hele boel zo weer in gang zet ( lees, je zult weer eerder cravings krijgen )

Enfin, je zit weer op het goede pad,

wel super, dat je het zo eerlijk deelt met ons :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik heb idd nog getwijfeld over de 0% variant toen ik voor het schap stond maar die won dus niet... Terwijl ik in het verleden toch zeker in plaats van met alcohol de 0% kocht... 

Maar tegenwoordig drink ik gewoon water of iets met weinig kcal :)

Ja ik ga gewoon verder met niet drinken. Ik doe het nu al een hele tijd niet meer elke dag, dat is namelijk waar ik vandaan kom.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Freekie:

Ik heb gisteren gezondigd... Ik had heel veel gedaan in en om rondom het huis, inclusief het gazon met mijn verticuteer hark geverticuteerd en toen ik klaar was had ik zo'n ongelooflijke trek dat ik 4 speciaal Bier heb opgehaald, dat was om 8 uur op en voor de rest van de avond heb ik gewoon water gedronken, dus in ieder geval geen nieuwe meer opgehaald.. 

 

En hoe was dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dat was echt heel fijn om die roes weer even te voelen... Daar gaat het toch om? Of niet @Strijkbout? Dat wil je horen toch? Je kan ook genieten van alcohol maar dat wordt vaak vergeten.. Alleen het punt is meestal dat er zoveel en zoveel dagen achter elkaar alcohol gedronken wordt dat de negatieve eigenschappen de overhand krijgen en die niet meer opwegen tegen de roes van de avond..

Bedoel je dat? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Freekie:

Nou dat was echt heel fijn om die roes weer even te voelen... Daar gaat het toch om? Of niet @Strijkbout? Dat wil je horen toch? Je kan ook genieten van alcohol maar dat wordt vaak vergeten.. Alleen het punt is meestal dat er zoveel en zoveel dagen achter elkaar alcohol gedronken wordt dat de negatieve eigenschappen de overhand krijgen en die niet meer opwegen tegen de roes van de avond..

Bedoel je dat? 

Ik bedoel helemaal niks, en ik wilde helemaal niks vooropgezet 'horen'. Dat is je eigen projectie ;) Was gewoon echt een open vraag. Benieuwd hoe dat voor je was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Freekie:

Oh sorry dan, ja soms sta ik op scherp door sommige mensen hier.. Maar de clou staat er wel in.. 

Ja het was fijn, alleen als je het elke dag doet wordt het op den duur niet meer fijn, matigen dat is de gulden midden weg

Jep. Helemaal waar. Maar dat matigen is zo'n tricky business helaas, uit eigen ervaring sprekende. Kon ik 't maar. 
Vroeg of laat rol je weer terug je oude patroon in. Ik hoop voor jou dat dat niet zo is.
Ik geloof wat dat betreft eerder in incidenteel gebruik dan in 'matig gebruik', als je eenmaal een relatie met alcohol hebt waarbij het een verslavend middel voor je is geworden, of is 'geweest'.
Zo af en toe eens een keer drinken of doorzakken, en het vervolgens dan een hele poos niet meer doen, en dat echt goed bewaken, bewaken dat die hersenen niet langzaam maar zeker weer patroonmatig vragen om alcohol. Maar zelfs dat is wellicht nog een hele kunst. Ik wil zelf wel graag geloven dat dat mogelijk is. Maar het blijft waken voor patronen die er met de tijd weer in sluipen.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt wat je zegt, ik wil niet terug naar waar ik vandaan kom.. Dus dan zouden dit uitschieters moeten blijven, oftewel dit zou voor mij betekenen 1 tot 4x per 2 week.. Er zitten 14 dagen in 2 week als ik daar ook 4 van drink dan zijn er 10 dagen dat ik niet drink. 

Dat betekent dat ik al 10 dagen meer niet drink per 2 week. Ik dronk namelijk elke dag en meer dan op mijn uitschieters nu.. 

Ik zie dat als een verbetering 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoelang ben je al bezig met stoppen of minderen eigenlijk? Hoelang geleden dronk je nog dagelijks?

Ik vind je plan erg ambitieus verder ;) Als eenmaal die verslaving erin zit, is terug gaan naar een 'acceptabel patroon' én daar ook echt weten te blijven, iig geen kattenpis.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat gaat via een periode van niks drinken. Een "acceptabel niveau" van gematigd drinken betekent veel vaker niks drinken dan wel wat drinken. Er is uiteindelijk weinig bevredigends aan. Er is sowieso geen bevrediging, eigenlijk zit het geheim in het stoppen met zoeken daarvan. Niet dat mij dat lukt in de praktijk, maar toch.

Hoe minder je drinkt, hoe realistischer het is om het te kunnen volhouden. Als je "wat meer" drinkt dan kachel je vrij snel door naar een wekelijkse hoeveelheid die met gematigd niet zoveel meer te maken heeft.

Hoe minder je drinkt, hoe minder je drinkt. Hoe meer je drinkt, hoe nog veel meer je gaat drinken. (Sorry, neerlandici).

Vergeleken met iemand die nooit verslaafd is geweest (ik denk aan mn moeder die na 1 glas wijn zegt "oh nee hoor, ik hoef er geen 2, dan word ik helemaal licht in mn hoofd") is er bij ons definitief iets veranderd. De onschuld is er af :huh:

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Freekie:

voor mij betekenen 1 tot 4x per 2 week.. Er zitten 14 dagen in 2 week als ik daar ook 4 van drink dan zijn er 10 dagen dat ik niet drink. 

Dat tellen heb ik ook een periode gedaan. Hoeveel dagen heb ik gedronken? Mag ik weer, en hoeveel? Een van de meest vervelende dingen van de verslaving is dat het je geest beheerst. Dat merkte ik pas goed toen ik een paar weken niet dronk. Gedachten aan alcohol, ik stond er mee op en ging ermee naar bed. En het overkomt me nog steeds regelmatig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik nu al met al 2 jaar bewuster drink en daarbij steeds minder moeite krijg om ook in mijn week zonder kinderen door de week niet te drinken. 

Maar dat gaat met vallen en opstaan, de perioden van terugval en avonden achter elkaar drinken worden ook steeds korter en duren nu meestal 2 dagen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonster1

Ja dat dus. Hoe vaker je drinkt, hoe meer je er mee bezig bent. 
1 à 2 keer per week is al vaak genoeg om er heel vaak mee bezig te zijn. Dan sta je in feite voortdurend in de startblokken om weer te "mogen".

De valse start ligt dan voor de hand.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Freekie ooit dronk ik ook als mn exgenoot de verantwoordelijkheid had voor kids
en ik dus geen sociale druk voelde. Het werkte uiteindelijk niet, hoe ik mezelf ook voor
de gek hield. Maar je kinderen worden straks pubers en gaan zelf aan de gang met de verleidingen
die op hun pad gaan komen. Voor mij werd dat de aanleiding om echt te stoppen.
Het bleek zo giga veel makkelijker dan waar ik bang voor ben geweest. En ik kon mezelf weer in
de spiegel aankijken en weten dat ik, eindelijk, een echt voorbeeld was op dat gebied.
Ik heb er 1 niet kunnen behoeden, de ander drinkt niet. Zo blij mee. Maar wat het allerbelangrijkste is
is dat we er openlijk over kunnen praten. Ik schrok wel soms over wat er toch was binnen gekomen.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vertrouw erop dat het allerlaatste wat mn dochters willen is hetzelfde doen als hun ouderwetse pa. Vlinder noemt mij soms smalend de alcoholist. Ik zeg dan kijk maar mooi uit dat jij geen alcoholist wordt. Echt niet, hoor je dan.

Ze drinken beide af en toe. Nooit als ik er bij ben maar als ze uitgaan. Vrij weinig, denk ik.

Hun voordeel nu t.o.v. vroeger voor mij is dat ik het er bij hen heb ingepompt dat het verslavend kan zijn. Ik had daar vroeger geen idee van. Het is gewoon bespreekbaar hier en dat is denk ik prima.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen lieve mensen,

We zijn alweer de halverwege de maand maart.
Hoe gaat het met jullie allemaal,
Leuk om een up-date te horen :)

Hier gaat het nog steeds redelijk goed.
Alleen afgelopen zaterdag even heel moeilijk gehad
(Moe, waar doe ik het allemaal voor enz)
Maar nu gaat het eigenlijk weer heel prima !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@rapilosFijn dat het weer goed gaat !! Ja, die  moeilijke momenten/dagen horen er ook wel bij he.

Misschien dat we juist daardoor weten waarom we dit pad lopen en extra trots zijn als we weer een mooie stap gezet hebben !!

Hier ook alles goed. En ook hier komen wel een gedachten voorbij die als een soort van test lijken. Zal ik wel, zal ik niet......

Maar ik trap er niet in :D

Op naar de volgende maand !! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier gaat het ook nog goed. Maar die moeilijke momenten herken ik wel. Al zo’n anderhalve week grieperig thuis. Gelukkig lijkt het nu wel iets op te knappen. Idee om te gaan drinken flitste wel even door mijn hoofd, maar merk dat ik eigenlijk meer moeite heb met het weerstaan van snoep, ed. op dit moment. Soort van: ik heb het verdiend. Voel me zielig en mag en kan ook niks meer… maar ups en downs horen nu éénmaal bij het leven houd ik mezelf dan maar voor. En sta mezelf nu maar onbeperkt Netflix kijken toe :D Klusjes komen wel weer als ik me wat beter voel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier gaat het ook nog steeds goed.

Geen trekmomenten meer, maar hou mezelf wel in de gaten.Afgelopen weekend was ik door omstandigheden vrij opstandig, daardoor een kort lontje en veel ergenissen, waar ik me normaal niet aan zou ergeren.

Kan ook door mijn heldere hoofd komen.Ben assertiever dan ooit, maar was er wat in aan het doordraaien.Nu weer wat rustiger, maar ben wel wat feller geworden, bemerk ik.Op zich niet erg.Ik kan niet tegen onrecht namelijk, zeker niet als het om mijn eigen vlees en bloed gaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...