Spring naar bijdragen

Hoe snel ontwikkel je geheugenproblemen bij dagelijkse matige alcohol inname?


Kraan

Aanbevolen berichten

Stel je drinkt iedere dag een paar whisky cola of whisky koffie:
Hoe snel ontwikkel je dan problemen op het gebied van geheugen, plannen, concentratie etc? 
En hoe snel is zoiets te zien op een NPO onderzoek en MRI scan? 

Naar mijn weten zie je alleen schade cq verstoringen in het brein bij mensen die véél en dagelijks drinken.
Maar ik lees ook dat dagelijks drinken, ook al is het weinig, heel snel verstoringen laat zien.
Niet zodanig dat je niet meer kan functioneren, maar wel dat het al snel zichtbaar is bij bv een NPO onderzoek.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk wel dat het idd snel zichtbaar is. Nadat ik in 2017 stopte met het ergste alcoholmisbruik (zonder ooit echt langdurig droog te blijven) voelde ik me overdag een stuk helderder. Als het me tegenwoordig overkomt dat ik een beetje veel drink, voel ik me de dag erna weer brak en suf. Dat weet natuurlijk iedereen.

Het probleem van dagelijks veel drinken is dat je je nooit eens anders voelt en daarom denkt dat het normaal is dat je een suffe doedel bent. Je hebt het niet door.

Tzou inderdaad eens grootschalig getest moeten worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei bumperjim:

Ik denk wel dat het idd snel zichtbaar is. Nadat ik in 2017 stopte met het ergste alcoholmisbruik (zonder ooit echt langdurig droog te blijven) voelde ik me overdag een stuk helderder. Als het me tegenwoordig overkomt dat ik een beetje veel drink, voel ik me de dag erna weer brak en suf. Dat weet natuurlijk iedereen.

Het probleem van dagelijks veel drinken is dat je je nooit eens anders voelt en daarom denkt dat het normaal is dat je een suffe doedel bent. Je hebt het niet door.

Tzou inderdaad eens grootschalig getest moeten worden. 

Dat is zeker waar.
Ervaar ik zelf ook in periodes dat ik niet drink.

Ben eens benieuwd of die roestperiode inderdaad ook te zien is op een NPO onderzoek bv.
Maar spreekt voor zich denk ik als je al weken loopt te tanken dat je hersenen die niet plezier vinden en je dit ook ziet in een NPO. Op een scan weet ik niet, daar zie je denk ik geen vervagingen op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Ik denk wel dat het idd snel zichtbaar is. Nadat ik in 2017 stopte met het ergste alcoholmisbruik (zonder ooit echt langdurig droog te blijven) voelde ik me overdag een stuk helderder. Als het me tegenwoordig overkomt dat ik een beetje veel drink, voel ik me de dag erna weer brak en suf. Dat weet natuurlijk iedereen.

Het probleem van dagelijks veel drinken is dat je je nooit eens anders voelt en daarom denkt dat het normaal is dat je een suffe doedel bent. Je hebt het niet door.

Tzou inderdaad eens grootschalig getest moeten worden. 

Jij drinkt nog wel dus?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-2-2023 om 18:31 zei bumperjim:

Weinig

Prima toch, als het voor jou werkt en niet uit de hand loopt?

Zelf ben ik ook niet zo van  het hele radicale 'nooit meer!'. Maar ooit weer echt opnieuw beginnen met het idee 'ik ga matig drinken' geloof ik ook niet in. Ik geloof dan voor mezelf eerder in incidenteel; zo af en toe eens een enkele keer per jaar, of eens in de zo veel jaar van mijn part, gewoon een doorzakker, en niks 'matig' dan (overigens: niet in m'n eentje thuis!!!).
Maar voorlopig geen plannen op dat gebied.  :D Misschien is eerst maar eens een compleet jaar helemaal niks  eigenlijk meer een top idee dan ik tot nu toe dacht, en moet ik toch maar eens over die jaarpact hier gaan nadenken.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hallo Kraan,

Voor het gemak wil ik onderscheid maken tussen intoxicatie (dwz je bent minder dan 12 uur abstinent) en abstinent zijn. Als je dus geïntoxiceerd bent met alcohol zien we dat vaak ook terug op NPO. Hoe langer je drinkt, hoe meer, etc., hoe beter het zichtbaar is met beeldvorming en/of NPO. Het is niet mogelijk om precies te voorspellen wanneer je dit wel of niet ziet, dat hangt samen met een veelheid van factoren zoals bijv. roken, andersoortig middelengebruik, leeftijd etc.

 

Onder abstinentie (na chronisch alcoholgebruik) zien we vaak herstel van zowel neurobiologische, als neuropsychologische functies. Echter dient sprake te zijn van tenminste twee weken abstinentie. Ook hiervoor geld dat we op dit moment niet goed kunnen zeggen óf je ook daadwerkelijk herstelt naar het ‘oude’ niveau van functioneren (premorbide) en/of hoe lang het herstel precies vergt. Daar is veel discussie over in de literatuur en ook dit hangt samen met een aantal factoren. We weten bijvoorbeeld best zeker dat roken een significante negatieve invloed heeft op het herstel van neurocognitief functioneren. Je herstelt hierdoor minder snel, maar ook minder goed.

 

Hoop dat ik hiermee de vraag enigszins heb beantwoord.

Groeten

Moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helder @moderator  Afhankelijk van veel factoren dus en het kan zo te lezen ook al vrij snel te zien zijn in de NPO resultaten.

Dat je een NPO minder goed maakt als je de avond ervoor diep bent door gezakt snap ik wel. Maar dan zijn de hersenen wellicht maar tijdelijk beschadigd. Maar je NPO ook heel onbetrouwbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
5 uur geleden zei Lonster1:

Het is vast niet grappig bedoeld, maar ik vind jouw reactie heel komisch Roberto, over de modderator en je gewheuugen.

@Lonster1, was grappig bedoeld, ik heb nu een waarschuwing gekregen van de moderator, nog geen ban.
Mijn kritiek op de moderator was serieus bedoeld, maar blijkbaar mag je hier geen kritiek op de moderator geven.
Dat die regelmatig geen enkel antwoord geeft of regelmatig inhoudsloze en/of onvolledige reacties.
Een moderator is nog geen hulpverlener.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...