Spring naar bijdragen

Erkenning


Loetje

Aanbevolen berichten

Dag,

Ik ben een vrouw van 32 jaar, ik lees al een aantal jaar, af en aan mee op het forum. Nu heb ik in het verleden al eens via de brijder een detox gedaan ( afbouw benzo ) nu merk ik dat ik het laatste jaar en dan voornamelijk de laatste maanden vaker drink, dan heb ik het niet over elke dag maar wel drie keer in de week (12 tot 13 normale blikjes bier )Alles in mijn leven is op orde ik heb een koophuis, werk man en gezond kind. Toch worstel ik met mijn eigen gevoelens en dat is de reden dat ik drink. Ik probeer mij al een jaar psychisch voor te bereiden op het stoppen met alcohol en de benzos. Heb nu via de brijderafbouwschema voor de benzos gehad en Refusal voor de alcohol. Oké dit is pas dag 4 maar vandaag met Koningsdag, had ik het super moeilijk. Mooi weer, iedereen aan een drankje. Ik was vrij vandaag dus heb Maar smiddags een uurtje geslapen en merkte vanavond dat de trek naar alcohol verdween

maar dit heeft wel de hele dag geduurd heb er letterlijk de hele dag aan gedacht. Ik ga morgen naar een AA meeting hopelijk kan ik mijn daar wat meer in vinden.   

bewerkt door Loetje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Loetje!
Je hebt een behoorlijke prestatie geleverd, met succes!
Het duurt een poosje voor je andere, gezondere. dingen
in je leven integreert, maar zolang je de eerste kunt uit/afstellen
ben je op de goede weg. En uiteindelijk wordt het makkelijker.
Detoxen is ook best zwaar, dus wat extra slaap is helend. Goed gedaan dus.
En fijn, dat je het lezen nu aanvult met delen (=helen; heb je ook vast eerder gelezen hier).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Yep in het begin denk je er steeds aan, dat herinner ik me nog. En dan komt ineens het moment dat je je realiseert HEE! Ik heb al 10 minuten niet aan alcohol gedacht! :D :D En dan wordt het steeds langer en langzaam verdwijnt de alcohol uit het middelpunt van de belAngstelling, behalve op moeilijke momenten.

Het moeilijkste van dit alles is misschien wel om geduld te hebben. Want als jij gewoon doorgaat dan doet de tijd de rest voor je. Let goed op hoe het beter met je gaat na een aantal weken. Sterkte!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Loetje:een AA meeting hopelijk kan ik mijn daar wat meer in vinden.   

Bedankt voor de reacties, ik ben ook erg moe dat merk ik wel en chagrijnig. Ik moet ook zeggen dat ik jaloers ben op de mensen die wel verstandig met alcohol om kunnen gaan. Ik ga proberen zoveel mogelijk te werken, en sociale contacten voorlopig te mijden ( niet voor altijd uiteraard ) maar voor nu is dat het beste. Bij mijn kennissenkring zitten vrijwel mensen die drinken ( sociale drinkers ) en wil absoluut nu niet in zo’n situatie terecht komen. Ga vandaag na werk de Refusal ophalen !!  En vanavond naar de meeting. Nog even een toevoeging ik merk ook dat ik een depressief gevoel heb sinds ik weet dat stoppen met alcohol de beste keuze is. Ik kan er nog niet goed mee omgaan, of deze gedachten verwerken en accepteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook altijd mensen die niet drinken Loetje<

het is goed om daarop te letten, want je gaat toch een keer
zo'n bijeenkomst meemaken en je hoeft er dan niet/minder
tegebop te zien. De focus verleggen, een plan maken wat jij
ook lekker vindt om te drinken, zonder alcohol, je open stellen voor
andere mensen, ander soort gesprekken enz enz. Het duurt soms even
dat omdenken, maar het loont zo! Net als niet drinken loont.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan andere mensen weinig schelen of jij drinkt of niet. Je eigen alcoholische brein maakt daar een punt van maar anderen niet. Tenzij de ander ook alcoholverslaafd is want "een alcoholist gaat niet graag alleen ten onder" zoals men zegt, dwz men zoekt een "partner in crime". Wees dus geen partner in crime omdat iemand ànders een excuus nodig heeft om teveel te drinken. Hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. Betekent ook niet dat je niemand meer kan zien, maar plan het voorlopig 's ochtends of begin vd middag. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gingen jullie om met trekmomenten, en hoe hebben jullie deze ziekte leren accepteren. Ik ben al een jaar psychisch bezig met het stoppen van alcohol, ik weet dat ik een verslaving heb maar diep van binnen is er iets wat zegt je hebt deze ziekte niet. Het is heel dubbel ik ben nog niet 100% geaccepteerd dat ik verslaafd ben terwijl ik het wel weet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst moet je bedenken dat trekmomenten normaal zijn, want het is een hard drug waar je vanaf probeert te komen. Het is dus niet dat jij zo'n mislukkeling bent omdat je steeds trekmomenten hebt. Die horen erbij anders noemden we het geen drug. Karnemelk geeft geen trekmomenten althans bij mij niet.

Vervolgens moet je jezelf beschermen tegen een eventuele fout, dus geen alcohol in huis hebben. Boodschappen doen in de ochtend als je geen trekmoment hebt.

En als je dan een trekmoment hebt, dan moet je m helaas ff uitzitten, maar je moet niet gaan zitten kniezen alsof je straf hebt. Want in werkelijkheid ben je je eigen leven aan het redden door te stoppen maar op zo'n moment vergeet je dat even. Je kan analyseren waar het trekmoment vandaan komt. Er zijn een aantal bekende triggers: hungry, angry, lonely, tired (HALT). Daar kan je wat anders mee doen dan te gaan zitten drinken. Als je lonely bent kan je iemand bellen. Of even naar dit forum. Als je hungry bent - enfin dat snap je, maar die is ook simpel te vermijden natuurlijk door tijdig te gaan eten.

Zo gauw je begrijpt Waarom je precies drinkt kan je ook preventief te werk gaan.

Leuk is het niet maar weet wel dat de trekmomenten langzaam minder worden en elke keer als je er 1 overleeft dan voel je je beter en trotser.

PS wat "ziekte" betreft, ik zie het niet als ziekte, ik zie het gewoon als een drug waaraan ik begonnen ben (dom OK) maar waarmee je ook kan stoppen. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met het risico om een heel forum over mij te krijgen, maar ik noem mezelf ook echt geen alcoholist en heb al helemaal geen ziekte. Dat is voor mij (te) negatief en dat helpt me niet.

Door het zo te benaderen kan ik omdenken van ‘ik mag niet drinken’ naar ‘ik wil niet drinken’. En dat maakt het een positieve keuze.

Ik ben kerngezond door te kiezen om als niet-drinker door het leven te gaan...dat mijn oude patroon nog in mijn denken zit, ja dat wel, maar door elk trekmoment te overleven werk je verder aan de nieuwe groef van gezonde gewoontes ipv destructieve!

Probeer in je trekmoment iets ‘vast’ te doen (bij mij bruiswater met citroensap, ik las ook al tanden poetsen of douchen). Op den duur gaan je hersenen de trekmomenten met die nieuwe gewoonte associëren ipv met alcohol. Dat duurt wel een hele tijd hoor dus doorzetten is de boodschap!

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Loetje

wil me ook even in deze discussie mengen

Het woord alcoholist roept altijd afgrijzen op.

Dat wil je dus zeker niet zijn.

Alcoholverslaving heeft echter alle kenmerken van ziekte,  en daarom noemen we het ook een ziekte.

Ik  heb daar geen problemen mee, al is het natuurlijk niet leuk een ziekte te hebben

Ik lees hier dan dat er lijders aan deze  ziekte zouden kunnen denken ‘ik ben ziek’, ‘ik kan er dus niets

aan doen’  en zo lekker ziek willen blijven.

Ik  geloof daar niets van.

Verder is het zo dat net als bij andere ziektes je veel, of soms wel alles,  kunt doen aan je herstel,  bijvoorbeeld:  het

staken van de inname, het inroepen van hulp als dat je zelf niet lukt, het opvolgen van adviezen van

 je hulpverleners.  Dat mag van de zieke verwacht worden. 

Ik drink nu circa 10 maanden niet meer. alcohol speelt geen rol meer in mijn leven , anders dan dat ik hier veel lees.

ik voldoe niet meer aan de criteria voor alcoholisme.

Ik ben nu niet ziek meer.. Joepie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Loetje, zoals je hier kunt lezen wordt er heel verschillend over gedacht/gevoeld; het woord ziekte.
Blijf zelf kritisch in wat jij zelf denkt en voelt.
Het maakt niet uit hoe je het noemt, maar word geen slaaf van je gedachtes.
Je daden tellen. Gezond denken is wat jou, als mens, voedt.
Ga je naar veel meetings, dan wordt je een ziekte aangepraat. Je bent kwetsbaar en grijpt alles
aan om van je drankzucht af te komen. Ga je veel om met mensen die op wilskracht niet drinken
dan wordt dat een nieuwe mantra. Ga je hier actief worden en blijven dan moet je wel eigen keuzes maken:)
Besluit je definitief (en dat is best moeilijk) om de eerste niet meer te nemen, dan ben je er ook.
En wat je ook doet, je mag leren met vallen en opstaan, als je jezelf maar belooft nooit te blijven liggen.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Etty:

Over de jaloezie op mensen die sociaal kunnen drinken: wat is het precies waar je jaloers op bent?  En waarom zijn we niet net zo jaloers op mensen die gewoon een kop thee kunnen drinken

Dit vind ik een goede om over na te denken !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De trek vandaag was minder, mede dankzij drukke werkdag. Maar morgen is het vrijdag en zat in gedachten al een hotelovernachting met restaurant te boeken. Na wikken en wegen niet gedaan. Ik heb de antabus opgehaald vandaag, alleen doordat ik gisteren kombucha heb gedronken durf ik het nog niet te nemen ( dit kan namelijk sporen bevatten van alcohol ) ook drink ik dagelijks kefir rauwe melk van ekoplaza weet alleen niet hoe dat met dit product zit. Ik drink het maar niet dan kan ik morgen de pillen innemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei knakker:

Een ziekte, een zwakte, een afwijking: je kunt er lang over in discussie, maar veel maakt het uiteindelijk niet uit volgens mij. Wat voor mij telt: ik heb na lang tobben en ploeteren en proberen en mislukken ooit de nuchtere afweging gemaakt dat een leven met alcohol erin steeds eindigde in narigheid en ellende en dat ik daarom koos om niet meer te drinken. Dat besluit mocht niet meer ter discussie staan, want daarmee had ik al teveel tijd verspild. Niet dat dan ineens alles vanzelf gaat, ben je betoeterd. Maar niet meer gaan lopen soebatten: oh misschien nog eentje dan, of op het terras of met kerst, of nu want ach alles is nu zo zwaar. In elke spaarzame ruimte van twijfel dook namelijk voorheen altijd vroeg of laat Oom Bier met zijn vaste huisband de Zingende Craving. Daarom gewoon niet meer, nooit meer, klaar is uit.

Voor mij ging het daarna verrassend eenvoudig.

11 uur geleden zei knakker:

Een ziekte, een zwakte, een afwijking: je kunt er lang over in discussie, maar veel maakt het uiteindelijk niet uit volgens mij. Wat voor mij telt: ik heb na lang tobben en ploeteren en proberen en mislukken ooit de nuchtere afweging gemaakt dat een leven met alcohol erin steeds eindigde in narigheid en ellende en dat ik daarom koos om niet meer te drinken. Dat besluit mocht niet meer ter discussie staan, want daarmee had ik al teveel tijd verspild. Niet dat dan ineens alles vanzelf gaat, ben je betoeterd. Maar niet meer gaan lopen soebatten: oh misschien nog eentje dan, of op het terras of met kerst, of nu want ach alles is nu zo zwaar. In elke spaarzame ruimte van twijfel dook namelijk voorheen altijd vroeg of laat Oom Bier met zijn vaste huisband de Zingende Craving. Daarom gewoon niet meer, nooit meer, klaar is uit.

Voor mij ging het daarna verrassend eenvoudig. Als de lichamelijke ontwenning na enkele dagen of weken gedaan  was, was het slechts een kwestie niet meer mee te gaan in die vermoeiende discussie die steeds weer dreigt op te steken in je eigen kop.

Als je bijvoorbeeld allergisch bent voor kweeperengelei omdat je daarvan pukkels krijgt, kun je jezelf ook de hele tijd gaan beklagen dat het zo akelig is dat je nu geen kweeperengelei kunt eten of dat het niet eerlijk is dat anderen wel kweeperengelei kunnen eten en jij niet. Maar je kunt ook gewoon wat anders op je crackertje smeren. Er blijft tenslotte genoeg over om van te genieten.

was het slechts een kwestie niet meer mee te gaan in die vermoeiende discussie die steeds weer dreigt op te steken in je eigen kop.

Als je bijvoorbeeld allergisch bent voor kweeperengelei omdat je daarvan pukkels krijgt, kun je jezelf ook de hele tijd gaan beklagen dat het zo akelig is dat je nu geen kweeperengelei kunt eten of dat het niet eerlijk is dat anderen wel kweeperengelei kunnen eten en jij niet. Maar je kunt ook gewoon wat anders op je crackertje smeren. Er blijft tenslotte genoeg over om van te genieten.

 

bewerkt door Loetje
Per ongeluk gekopieerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nu twaalf dagen gestopt,

maar heb ineens enorm last van een depri gevoel heel heftig. De muren vliegen op me af !! Het is omdat ik aan de Antabus zit anders had ik allang gedronken. Herkent iemand dit. Ik snap dat ik dit moet uitzitten maar pfff . Ik heb genoeg afleiding qua werk, zou een rondje kunnen lopen maar kan me er echt niet aan toe zetten nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sterkte Loetje, en dank de Antabus maar dan
het gaat over, en dan ben je weer wat verder op
je nuchtere pad. Komt goed!!!
Als je afleiding zoekt, kom lekker meeschrijven op
de ditjes en datjes; we hebben zelfs een sobere
pubquiz, en kunnen wel wat hulp gebruiken daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...