Spring naar bijdragen

Stoppen met drinken


Martin2017

Aanbevolen berichten

Na een periode van 4 jaar nuchter (2008-2012) en recentelijk (2020) perioden van 2 weken, 3 weken en 2 maanden niet drinken, lukt het mij nu maar niet te stoppen/ gestopt te blijven.

Ik ben de alcohol helemaal zat. Elke dag gaan er twee flesjes zwaar bier (kanon, kasteel e.d) en 25 tot zelfs wel 50 cl whiskey in. Omgerekend drink ik dus een halve krat bier of meer per dag. Geen dag uitgezonderd. Ik wil dit niet meer. Ik ben er helemaal klaar mee. 

Graag ga ik weer nuchter door het leven, maar op de een of andere manier lukt mij dit nu niet. Is er iemand die met mij wil sparren? Mij misschien kan helpen? Elkaar helpen?

Ik sta open voor suggesties.

bewerkt door Martin2017
Aanpassen cl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Je moet allereerst van het idee afstappen dat het je niet lukt. Want als je dat gaat geloven ja dan lukt het nooit. Het is een hard drug, dus stoppen is lastig. Maar het kan. Je moet het (1) willen en dan (2) doen en vervolgens (3) blijven doen.

Je zegt dat je dit niet meer wilt. OK dus je zit in fase 1. Tijd om fase 2 voor te bereiden. Hoe ga je stoppen? Ga je gewoon cold turkey of wil je je laten begeleiden? In dat laatste geval moet je open kaart spelen met huisarts enz enz. In het eerste geval loop je een zeker risico. Maar alles is minder ongezond dan te blijven doordrinken.

Als je wilt stoppen is het zaak om alle alcohol de deur uit te doen en niks meer in te slaan. Dwz boodschappen doen 's ochtends als je nog geen trek hebt. En iets anders drinken ipv alcohol dat je iig geen dorst hebt als het kwart voor bier is.

Ben je er klaar voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, mijn laatste drinkdag was op 02.01.2021, mijn langste periode ooit zonder drank. Het is niet gemakkelijk maar ik hou nog vol, dag per dag. Mijn huidige belangrijkste mantra’s:

1. Eens je beslist om (vandaag) niet meer te drinken, twijfel nooit meer aan deze goede beslissing. Je geest is een fuck up en probeert je continu te verleiden: je hebt het verdiend, het is moeilijk nu, het is een zware dag geweest, het is feest, je dagelijkse gewoonte,...and so on and so on, die fucker lijkt gewoon nooit te stoppen. Hoor hem gaan maar luister er niet naar, probeer naar dat duiveltje te smilen en je rug te keren. Hij houdt dan wel even zijn mond, en nadien is hij er terug, opnieuw opnieuw opnieuw, ik weet (nog) niet hij hij ooit zijn bek houdt, maar hoop dat ik hem altijd beter en gemakkelijker kan negeren.

2. Uit een boek dat ik hier eerder aanhaalde: fase 1 is dat je beslist om niet meer te drinken, fase 3 is: niet meer drinken. Er is geen fase 2!  :-)

dag per dag, uur per uur als het moet, zo bouwen we hopelijk een historie van maanden en jaren zoals sommigen hier.

Veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

fase 2 is de belangrijkste fase
die van inzichten vergaren, werken aan geestelijke groei,
zodat je standvastig kunt zijn in momenten van verleiding.
Want die gaan komen en je bent en blijft mens.
Boekenwijsheid kan helpend zijn, zeker in het begin van stoppen.
Maar uiteindelijk werkt alleen een wijze die bij jou past.
En meestal is dat een positieve insteek.
Niets van duiveltjes maken van drank, niets van negativiteit uitademen
en posititivteit in. Voor mij dus, ik geloof daar niet in.
Wij mensen hebben goede en slechte gedachtes. Die accepteren en
de daden verrichten die ons voeden, en liefst anderen ook. Maar
niet het slechte ontkennen. Mensen zijn bij de geboorte goed. Mèt
huilen, dwingend en driftig soms. Maar door dat te uiten, komt er
al gauw weer die big smile en liefde uitwisselen. Moeders weten dat
vanuit hun botten, vaders weten dat ook vanuit ervaring.
Geef niet iets of iemand de schuld, kijk wat jij ermee kunt, of niet.
Soms is het even verduren, accepteren, soms kun je vechten, en soms
moet je vluchten. Hoe minder we hechten aan materie enzo hoe meer
we kunnen zien en ervaren wat werkelijk onze waarden en normen zijn.
so far mijn fase 2;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof ook niet in duiveltjes. Het is teveel eer, je maakt het te groot daarmee. Er is geen drankduivel. Je hebt gewoon zin om te drinken. Maar dat gaat weer over. In mijn ervaring duurt dat nooit langer dan 20-30 minuten. Niet gaan zitten kniezen, gewoon wat anders gaan doen. Elke keer dat je er niet aan toegeeft is winst en toont weer aan dat je dit kan.

Na een tijd wordt niet-drinken een gewoonte, een nieuwe gewoonte die de oude vervangt. Daarbij hoort ook het omgaan met datgene wat je vroeger wegzoop.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij hielp in het begin was iets fouts  drinken ' bv fernandes rood vind ik erg lekker maar zo zoet en veel suiker  ..   dat nam ik als alternatief  voor mijn  drank .

En inderdaad  veel zakken chips  zijn er doorheen gegaan ook ..:unsure:

Verder was  als ik echt  trek  kreeg een warme  douche  ook  goed ..  vooral rond 17.00 heb vaak onder de douche gestaan  ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Martin,

 

Welkom hier. 

Bekend met langere periodes nuchter...dus je kunt het wel! Mijn ervaring was een half jaar droog en toen een periode van terugvallen/uitglijders. Vond het wel steeds lastiger worden om de draad weer op te pakken, zeg ik heel eerlijk. Maar dat is me tot nu toe wel gelukt. Omdat ik op een bepaald moment echt een besluit nam: ik wil niet meer drinken. Of positief gezegd, ik wil nuchter door het leven. Dat was ruim drie jaar geleden.

Waarom het nu lukt? Drinken is voor mij geen optie meer. Ik heb na dat besluit de hulp die er was kunnen 'aanvaarden'.  Onder het motto, zelluf doen, niet alleen. Forum, AA, een traject bij Novadic en dagelijks contact met appmaatje.  Als ik het zo schrijft lijkt het veel en heftig...toch kijk er zo niet op terug. Het was nodig en helpend.  

Het is ook wel goed om voor jezelf te bedenken wat je triggers zijn, de momenten waarop je voor de bijl gaat. En wat je kunt doen daarmee. Ik merkte bijvoorbeeld dat er geen tijd zat tussen de gedachte aan drank/trek en naar de winkel fietsen. Dat 'overkwam' me. Dat heb ik kunnen veranderen.   Het uitspreken van trek, naar mijn partner hielp me ook om de eerste niet te nemen.  Alternatieven zoeken op de momenten dat je normaal begint met drinken.  Hier lezen en schrijven...

Maar het belangrijkste was toch wel dat 'besluit'.   Oja, ook niet onbelangrijk, het niet in huis hebben van drank, noodzakelijk voor mij. En als het er wel moest zijn, achter slot en grendel. 

 

Succes!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel ook niet zozeer de drankduivel maar veeleer je eigen gedachten die je aanzetten om te drinken die ik vervelend vind. (Is dat craving?) Ik hoop toch dat deze mettertijd verminderen, voor nu probeer ik ze te negeren (aanvaarden dat ze er zijn maar er niet naar handelen) en Idd na 20min is het voorbij, om nadien weer terug te komen....

In en uitademen (welke betekenis je er ook aan geeft) is voor mij een manier om om te gaan met mijn emoties (negatief of positief), Idd ze te aanvaarden zoals het is en niet verdoven met alcohol. Als moeder ben ik bevallen zonder verdoving, in en uitademen is daar ook de basis om met (extreme) pijn om te gaan.

hoe dan ook, wat werkt voor mij hoeft het niet te zijn voor een ander, het is maar alleen aan jezelf welke invulling je geeft aan fase 2 ;-)

sterkte aan iedereen op een manier die bij je past!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al jullie reacties worden zeer gewaardeerd. Mijn dank is groot. Het betekent veel voor mij om de berichten van medestanders, lotgenoten of hoe je het ook noemt, te lezen. Je voelt je dan niet alleen. Dank jullie wel. En respect voor iedereen die al zo ver gekomen is.

Het is mij al eens bijna 4 jaar gelukt. Van december 2008 tot juli 2012. Ik dacht toen in 2012 dat het wel weer kon. Grootste fout van mijn leven. 

Wat zijn jullie ervaringen met detox? (Cold turkey). Ik heb er nooit last van gehad. Behalve wat onrustig of slecht slapen en misschien sneller geirriteerd. Hoe is dat mogelijk? Met de hoeveelheid die ik dronk? 

En zijn er misschien "veteranen" die open staan voor wat directer contact? Ik denk dat ik het nodig heb en ben bereid, anoniem/ discreet, contactinfo te delen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Martin. Ik ben in het verleden ook wel maanden gestopt. Toch weer begonnen met af en toe een glas, wat dan al snel weer dagelijks werd. Schijnbaar is de rem kapot. Wel een mooie prestatie die bijna 4 jaar!  en in 2020 ook weer mooie periodes gestopt. Ik lees dat je nu weer graag nuchter door het leven gaat. Dan heb ik direct 2 vragen. Wat is er veranderd waardoor je nu wil stoppen en wat is nu je valkuil om toch te drinken? Ieder mens heeft zijn eigen problemen en alcohol zal je nooit helpen deze op te lossen. Je bent ongetwijfeld bekend met de vele theorieën en motivaties om niet te drinken. Mij helpt dat. Ik lees enorm veel ervaringsverhalen van geboekte successen en mindere momenten. Je zal merken dat iedere alcoholist uit zijn eigen ervaringen put en dat iedereen de verslaving op zijn eigen manier zal bestrijden door zijn of haar leven en sociale omgeving. Er zijn natuurlijk enorm veel overeenkomsten in de fysieke en mentale symptomen en daarom helpen verslaafden elkaar zo goed. Omdat iedereen weet wat je meemaakt. Ook de excuses en de verzachtende omstandigheden om toch maar 'een beetje' te drinken worden messcherp gesignaleerd. Maar ook weten wij dat vallen niet erg is. Het is menselijk. Het opnieuw opstaan echter maakt het verschil. En daar ben jij nu mee bezig. Om jezelf en elkaar te helpen is het noodzakelijk je eigen ervaringen en stand van zaken te delen. Ik sta nu 21 dagen droog. Ik voel me nu sterk en zelfverzekerd, maar heb ook mijn mindere momenten en die zullen er zeker nog vaker zijn. Ik pak dan een glas water, ga een eindje lopen of doe een klusje. Alles behalve drank. Ik probeer niet te denken aan situaties die moeilijk zijn of lijken te zijn in de toekomst. Ik leef in het nu. Per dag beslissen om niet te drinken en als een dag te lang is voor jou dan besluit je dat voor de komende 4 uur of desnoods het komende uur. Je zal dan merken dat na verloop van tijd de trek verdwijnt. Voor wat betreft je detox zou je je huisarts kunnen vragen. De eerste weken had ik vaak een slaperig gevoel, een beetje hoofdpijn en slaapproblemen. Dat laatste is hardnekkig zoals je merkt, ik zou graag slapen op dit tijdstip.... Veel mensen slikken extra vitamine met name B1. Sterkte weer vandaag! Vandaag geen alcohol. 

 

Als ik het kan, kan jij het ook. Altijd een mooie afsluiter :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...