Spring naar bijdragen

onze H. kamer 28-6-2020


Aanbevolen berichten

Goeie morgen kanjers,

Poeh wat had ik het vannacht warm zeg, vergeten de rolluiken dicht te doen na het ramen wassen. Toch wel een uurtje of 4 veel wakker gelegen maar goed. Kanjers hebben jullie nog wat kunnen pitten? Vandaag weer een beetje normaal met de temp. dus ga ik verder met schilderen aan de voordeur. Gaan jullie nog iets leuks doen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal.

Behoorlijk geslapen, weer zonder Temazepam. Deze week 5 keer zonder en 2 maal met Temazepam geslapen. Ik merk wel dat ik niet stabiel ben met het innemen. Dat is mijn eigen keuze, als het niet nodig is neem ik 'm niet. Of het verstandig is weet ik niet, dat gaan we merken (of biet). 

Het is in onze slaapkamer nog vrij warm, ondanks dat het raam open staat. De warmte moet er duidelijk nog uit. Vandaag een rustig dagje. 
Allemaal een zo goed mogelijke dag gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen,

Redelijk geslapen maar als ik wakker wordt heb ik last van misselijkheid en steen in mijn maag. En terwijl ik nog niet aan het  afbouwen ben van 1 mg lorazepam.  Heb net advies gekregen van een vriendin van mij, zij behandelt mensen met onafhankelijkheid van allerlei middelen en zei dat omzetten naar diazepam misschien beter is. Wie kan mij vertellen hoe dat gaat. Neem je da m'n van de ene dag naar de andere dag een andere pil in. En 1 mg lorazepam  is dat 2 mg diazepam?

Groet van greta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal. heb geslapen als een blok, heerlijk. Maar wel met een 'volle buik' en een strak hoofd opgestaan. Dat zakt straks wel weer. Eerst even een lekker bakkie en het nieuws lezen. Heb al een wasje aanstaan.
Goed gedaan @Cyclad58, maak er geen halszaak van, als je van 7 nachten er 5 zonder tema slaapt, who cares. Toch? Voor nu is dat een top score. @bolletjedapper dat je toch zo lekker actief blijft, soms wel een beetje jaloers hoor. Ik moet me vaak oppakken. Ik doe het wel maar moet mezelf wel een schop onder mn kont geven hoor.

@Gretaik denk idd dat je een goede vriendin hebt. Hou haar vast. Omzetten als je nu zoveel nare klachten ervaart kan idd raadzaam zijn. Volgens de NL standaard is 1 mg Lora gelijk aan 5 mg Diazepam. In het Ashton manual wordt 10 mg dia aangehouden. Ik ben zelf omgeschakeld naar 7 mg dia voor elke mg lora. Meer benzo vrienden hier zijn omgeschakeld. Dus die 7 of 8 mg lijkt mij  zo gek niet. Maarrrrrr ik ben geen arts, kan alleen spreken uit persoonlijke ervaring. En we weten dat de overstap naar diazepam geen eitje is vaak. Kan best even ruig zijn. Even een paar dagen doorbijten, soms wat langer. Dia heeft tijd nodig om in werken zeg maar. Daar moet je je echt even op voorbereiden en doorzetten. En sommige mensen worden depri en initiatiefloos van dia. Maar idd is de afbouw veel makkelijker te reguleren met de tabletten van 2 mg. Het is dus zeker het overwegen waar. Ik ben er enorm door geholpen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei bolletje:

Goeie morgen kanjers,

Poeh wat had ik het vannacht warm zeg, vergeten de rolluiken dicht te doen na het ramen wassen. Toch wel een uurtje of 4 veel wakker gelegen maar goed. Kanjers hebben jullie nog wat kunnen pitten? Vandaag weer een beetje normaal met de temp. dus ga ik verder met schilderen aan de voordeur. Gaan jullie nog iets leuks doen?

 

@bolletjeje had toch een airco?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bellie:

Dat is balen @bolletje. Gisteravond kwam de zon  opeens weer terug en werd het in 1x weer stikheet in de slaapkamers.  Gelukkig nu een paar dagen inderdaad minder warm.  Ff adem halen. Voor de 2 nacht op rij goed geslapen.  Zalig! Vanmiddag ga  ik op visite bij kennissen die we al jaren niet gezien hebben.  Ze zijn op hier op vakantie,  dus we gaan ff naar ze toe.  Met nadruk op ff... Ik zie er nu al tegenop. Maar ik doe het wel want meestal valt het mee.  En als ik me van tevoren terug trek,  dan  kom ik straks nergens meer. 

 

@Bellieknap dat je dat doet hoor, gaat goed komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei ELL:

Hoi @karin123, dit is een bekende en veelgehoorde klacht: dat klachten ‘s avonds minder worden. Ik heb dat zelf ook gehad. Gaat gewoon vanzelf, zit echt niet tussen je oren, is een chemische onbalans.

@Cyclad58, toch alweer winst, een paar avonden zonder Temazepam geslapen! 

Ik wist niet dat het veel meer voor kwam, dank voor je geruststelling @ELL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei karin123:

Ik vind het wel raar dat ik de hele dag de zenuwen heb en angst en heel gespannen en in de avond zakt de angst de rest blijft. Dan denk ik toch dat tussen mijn oren zit, de angst voor de dag en de dingen die ik moet doen.

Yep, ELL heeft helemaal gelijk, is echt chemische angst. Gedurende de ochtend is je cortisolspiegel in je bloed hoog en neemt geleidelijk af in de loop van de dag. Dat is wat ik steeds bedoel als ik wel eens schrijf dat het je lijf is, dat helemaal in de war is door de demping van de benzo's. Als je die demping verminderd (bij afbouwen)of weg haalt (bij bv cold turkey stoppen) is je lijf helemaal de draad kwijt. Dus eigenlijk kun je hier juist uit opmaken dat het echt niet allemaal tussen je oren zit maar juist een verwarrende onbalans in je hormoon- en hersenactiviteit. Dat herstel komt echt, maar soms lijkt het een eeuwigheid te duren. Zo gaan dus alle nare gevoelens (die je lichaam je laat voelen) met je gedachten op de loop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Frankk:

Hoi allemaal. heb geslapen als een blok, heerlijk. Maar wel met een 'volle buik' en een strak hoofd opgestaan. Dat zakt straks wel weer. Eerst even een lekker bakkie en het nieuws lezen. Heb al een wasje aanstaan.
Goed gedaan @Cyclad58, maak er geen halszaak van, als je van 7 nachten er 5 zonder tema slaapt, who cares. Toch? Voor nu is dat een top score. @bolletjedapper dat je toch zo lekker actief blijft, soms wel een beetje jaloers hoor. Ik moet me vaak oppakken. Ik doe het wel maar moet mezelf wel een schop onder mn kont geven hoor.

@Gretaik denk idd dat je een goede vriendin hebt. Hou haar vast. Omzetten als je nu zoveel nare klachten ervaart kan idd raadzaam zijn. Volgens de NL standaard is 1 mg Lora gelijk aan 5 mg Diazepam. In het Ashton manual wordt 10 mg dia aangehouden. Ik ben zelf omgeschakeld naar 7 mg dia voor elke mg lora. Meer benzo vrienden hier zijn omgeschakeld. Dus die 7 of 8 mg lijkt mij  zo gek niet. Maarrrrrr ik ben geen arts, kan alleen spreken uit persoonlijke ervaring. En we weten dat de overstap naar diazepam geen eitje is vaak. Kan best even ruig zijn. Even een paar dagen doorbijten, soms wat langer. Dia heeft tijd nodig om in werken zeg maar. Daar moet je je echt even op voorbereiden en doorzetten. En sommige mensen worden depri en initiatiefloos van dia. Maar idd is de afbouw veel makkelijker te reguleren met de tabletten van 2 mg. Het is dus zeker het overwegen waar. Ik ben er enorm door geholpen.

 

Beste Frank,

Bedankt voor de tip. Is dat omzetten in 1 dag of moet je dat geleidelijk aan doen. En wat voor klachten kan ik verwachten.? Voel me vandaag echt tot niets in staat, zit een beetje op mijn bed en af en toe heb ik last van huilbuien. Zo ken ik mezelf helemaal niet. Is dat vanwege het uitwerken van mijn pil om 11cuur gisteravond. En wat kan ik de komende dagen verwachten. Wordt dit erger? Ik ga vanaf maandag ook minderen maar arts en apotheek zijn er nog niet over uit hoe. Kan ik iets innemen om die dag beter door te komen? Bijv 0,25 mg lorazepam overdag  en vanavond 0,75? Nooit geweten wat voor ellende dit geeft. Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Gretaoverschakelen kun je in delen doen of in één keer. Ik heb het in één keer gedaan, was wel even een klap op mn kop. Veel angst en enorme huilbuien, dat duurde een dag of 3 en toen klaarde het op, was er vanaf dat moment een stuk beter aan. Wat voor jou het beste is kan ik niet zeggen helaas. Ik zou het weer in één keer doen. Een paar dagen vreselijk en dan gaat de zon weer een beetje schijnen. In plaats van een week of nog langer aanrommelen met 2 pillen en breken of wegen. 1 mg lora is lastig in stukje te friemelen. Ik heb toen 2 weken gestabiliseerd (even rust in de tent) en ben toen steeds 10% van de dosering af gaan halen per 2-3 weken. Dat mag zelfs ook 4 weken zijn. De angst en stress die je nu voelt is omdat Lora maar relatief kort werkt. 8-12 uur en dan is het wel uitgewerkt. Daarbij komt nog eens dat je lichaam gewend is geraakt aan die 1 mg en dan voel je de narigheid nog sneller. Ik ken het helemaal, je zit uren en uren je tijd uit te zitten totdat je weer een pil mag innemen. Vreselijk is dat. Dat is nu met de dia veel minder, dat werkt veel langer door. En dat gevoel, dat ben JIJ ook niet, dat is echt benzo gevoel. Je lijf en grijze cellen zijn totaal van de weg weg. vergelijk het met iemand die onder dikke dekens ligt omdat het heel koud is en iemand trekt die dekens weg. Hoe meer dekens je weghaalt hoe vreselijker je je gaat voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei karin123:

@bolletjeje had toch een airco?

Klopt Karin maar niet in de slaapkamer dan moest ik er een tweede bij pakken. Was iets te duur:)

Dat komt bij jou ook weer terug Frankk. Als het er van nature inzit verdwijnt dat niet, maar jouw lichaam en geest hebben nu alle energie nodig om te herstellen. Doe maar lekker rustig aan kerel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei karin123:

Ik vind het wel raar dat ik de hele dag de zenuwen heb en angst en heel gespannen en in de avond zakt de angst de rest blijft. Dan denk ik toch dat tussen mijn oren zit, de angst voor de dag en de dingen die ik moet doen.

Dat is heel erg herkenbaar, @karin123. Wat @Frankk zegt klopt, het heeft met je cortisolspiegel te maken en de disbalans in je lichaam. Ik heb het ook regelmatig, dan heb ik wat last van de maag en een onrustig gevoel. In het begin van de ontwenning kwam daar zeker ook angst bij. In de loop van de dag zakt dat inderdaad weg. Soms heel snel, heel soms in de avonduren pas. Het komt heel vaak voor, veel vaker dan je denkt. Je bent beslist niet de enige. 

En afleiding helpt echt. Afgelopen week was ik op vakantie en had ik nergens last van. Gisteren thuis ook nog niet, maar vanmorgen stond ik toch weer licht onrustig op, terwijl ik toch best behoorlijk geslapen heb. Waarom, denk ik dam? Ik weet dat het nergens voor nodig is. En toch gebeurt het. Jij hebt dat nu waarschijnlijk elke dag. Had ik in het begin ook. Dat wordt echt beter. Ik heb nu regelmatig goede dagen, goede weken en soms zit er een shitdag tussen. Die kant ga jij nu ook op, al moet je er geduld voor hebben. en weet je wat het ook is? Voorn de pammen had ik ook shitdagen, net als iedereen. Toen stapte ik daar overheen. Nu niet meer, nu sta ik er te veel bij sti. Omdat ik dat niet meer wil. Dat stukje heb ik nog steeds niet helemaal geaccepteerd. 

 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Frankk:

Yep, ELL heeft helemaal gelijk, is echt chemische angst. Gedurende de ochtend is je cortisolspiegel in je bloed hoog en neemt geleidelijk af in de loop van de dag. Dat is wat ik steeds bedoel als ik wel eens schrijf dat het je lijf is, dat helemaal in de war is door de demping van de benzo's. Als je die demping verminderd (bij afbouwen)of weg haalt (bij bv cold turkey stoppen) is je lijf helemaal de draad kwijt. Dus eigenlijk kun je hier juist uit opmaken dat het echt niet allemaal tussen je oren zit maar juist een verwarrende onbalans in je hormoon- en hersenactiviteit. Dat herstel komt echt, maar soms lijkt het een eeuwigheid te duren. Zo gaan dus alle nare gevoelens (die je lichaam je laat voelen) met je gedachten op de loop. 

Dan vraag ik mij toch af of het goed is wat de GGZ wil dat ik doe. Misschien is het wel te veel allemaal. En houden ze te weinig rekening met de afbouw of tolerantie die ik denk ik ook heb. Klopt helemaal dat ik me laat leiden door mijn gevoel en de GGZ zegt dat de gedachte eerst komt en daarna het gevoel er achteraan. Ik wil het zo graag begrijpen allemaal en denken dat ik niet gek word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei bolletje:

Klopt Karin maar niet in de slaapkamer dan moest ik er een tweede bij pakken. Was iets te duur:)

Dat komt bij jou ook weer terug Frankk. Als het er van nature inzit verdwijnt dat niet, maar jouw lichaam en geest hebben nu alle energie nodig om te herstellen. Doe maar lekker rustig aan kerel.

Ah nu snap ik het bolletje:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Cyclad58:

Dat is heel erg herkenbaar, @karin123. Wat @Frankk zegt klopt, het heeft met je cortisolspiegel te maken en de disbalans in je lichaam. Ik heb het ook regelmatig, dan heb ik wat last van de maag en een onrustig gevoel. In het begin van de ontwenning kwam daar zeker ook angst bij. In de loop van de dag zakt dat inderdaad weg. Soms heel snel, heel soms in de avonduren pas. Het komt heel vaak voor, veel vaker dan je denkt. Je bent beslist niet de enige. 

En afleiding helpt echt. Afgelopen week was ik op vakantie en had ik nergens last van. Gisteren thuis ook nog niet, maar vanmorgen stond ik toch weer licht onrustig op, terwijl ik toch best behoorlijk geslapen heb. Waarom, denk ik dam? Ik weet dat het nergens voor nodig is. En toch gebeurt het. Jij hebt dat nu waarschijnlijk elke dag. Had ik in het begin ook. Dat wordt echt beter. Ik heb nu regelmatig goede dagen, goede weken en soms zit er een shitdag tussen. Die kant ga jij nu ook op, al moet je er geduld voor hebben. en weet je wat het ook is? Voorn de pammen had ik ook shitdagen, net als iedereen. Toen stapte ik daar overheen. Nu niet meer, nu sta ik er te veel bij sti. Omdat ik dat niet meer wil. Dat stukje heb ik nog steeds niet helemaal geaccepteerd. 

 

Bij mij voelt het allemaal zo wereldvreemd, net of ik niet in de wereld sta. Ik denk dat dat de angst doet bij mij. Nu kom ik van het hondenveld vandaan en mijn hoofd tolt als een gek, zoveel indrukken allemaal. Zal ik dan ook tolerant zijn geworden voor de DIazepam? Die slik ik ook al jaren. En ik heb nooit een goed moment, geen enkele, het beangstigt me. Mijn lijf zit onder de zenuwen, ik voel het in elke vezel. Fijn dat jij zo stabiel alweer bent, de meeste dagen goed is toch fantastisch. Het is net of ik mezelf helemaal verloren ben, kan b.v. niet eens een gemakkelijke beslissing maken.

bewerkt door karin123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Frankk:

@Gretaoverschakelen kun je in delen doen of in één keer. Ik heb het in één keer gedaan, was wel even een klap op mn kop. Veel angst en enorme huilbuien, dat duurde een dag of 3 en toen klaarde het op, was er vanaf dat moment een stuk beter aan. Wat voor jou het beste is kan ik niet zeggen helaas. Ik zou het weer in één keer doen. Een paar dagen vreselijk en dan gaat de zon weer een beetje schijnen. In plaats van een week of nog langer aanrommelen met 2 pillen en breken of wegen. 1 mg lora is lastig in stukje te friemelen. Ik heb toen 2 weken gestabiliseerd (even rust in de tent) en ben toen steeds 10% van de dosering af gaan halen per 2-3 weken. Dat mag zelfs ook 4 weken zijn. De angst en stress die je nu voelt is omdat Lora maar relatief kort werkt. 8-12 uur en dan is het wel uitgewerkt. Daarbij komt nog eens dat je lichaam gewend is geraakt aan die 1 mg en dan voel je de narigheid nog sneller. Ik ken het helemaal, je zit uren en uren je tijd uit te zitten totdat je weer een pil mag innemen. Vreselijk is dat. Dat is nu met de dia veel minder, dat werkt veel langer door. En dat gevoel, dat ben JIJ ook niet, dat is echt benzo gevoel. Je lijf en grijze cellen zijn totaal van de weg weg. vergelijk het met iemand die onder dikke dekens ligt omdat het heel koud is en iemand trekt die dekens weg. Hoe meer dekens je weghaalt hoe vreselijker je je gaat voelen.

Bedankt Frankk,

Las net jouw verhaal. Wat een doorzettingsvermogen. Jij weet echt waar je over spreekt want je hebt een heel traject achter de rug. Hoe gaat het nu met je? Ben je al helemaal  vrij van diazepam ? En is diazepam ook voor slaapproblemen?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei bolletje:

Klopt Karin maar niet in de slaapkamer dan moest ik er een tweede bij pakken. Was iets te duur:)

Dat komt bij jou ook weer terug Frankk. Als het er van nature inzit verdwijnt dat niet, maar jouw lichaam en geest hebben nu alle energie nodig om te herstellen. Doe maar lekker rustig aan kerel.

Dankje lieve @bolletjedat doe ik zeker en ik heb er ook alle vertrouwen in, ben soms wat ongeduldig en soms moet ik gewoon wel. Ik ben zzper dus ik moet werken. Op één salaris redden we het niet.  Ik heb een schat van een partner die helemaal achter me staat. Dat is wel een geluk. ik werk wel minder, dat kan wel, maar soms is het rete zwaar. In mijn hoofd heb ik het best goed op een rijtje, maar mn lijf heeft soms ff geen puf. Ik moet afleren me daar tegen te verzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

9 minuten geleden zei Greta:

Bedankt Frankk,

Las net jouw verhaal. Wat een doorzettingsvermogen. Jij weet echt waar je over spreekt want je hebt een heel traject achter de rug. Hoe gaat het nu met je? Ben je al helemaal  vrij van diazepam ? En is diazepam ook voor slaapproblemen?  

Dankje meid, het is een zware weg. Ik moet nog 4 mg dia afbouwen, ben nu ruim 2 jaar bezig. Ik prijs me gelukkig met goede medische hulp en therapie, want dat is ook wel eens anders Ik ben vroeger op school en op de sport en weet ik veel waar, vreselijk getreiterd, zowel fysiek als psychisch. En in ons gezin was het ook allemaal niet pluis, dat is ook wel een ding. Had een enorm laag zelfbeeld. Dus dat heb ik weggestopt onder een enorme laag pillen. En nu ben ik dus keihard aan het werk om het 2e deel van mijn leven een beetje leuker te maken. En dat gaat lukken hoor. Daar ben ik van overtuigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei karin123:

Heb de Oxa vandaag nog niet gehalveerd, mijn hoofd tolt te hard en ik tril als een gek. Vraag me af of de DIa nog iets doet.

Ik zou gewoon even pauze nemen, even een beetje ademhalen, het is geen wedstrijd. Gun jezelf even rust. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Frankk:

Ik zou gewoon even pauze nemen, even een beetje ademhalen, het is geen wedstrijd. Gun jezelf even rust. 

Ik was van de Oxa af een paar weken maar ben weer begonnen toen de hitte kwam. Ik heb niet het idee dat het veel doet wel iets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Bellie:

 Zowel de Benzo's als de overgang zorgt voor die hoge cortisol.  Wat de GGZ zero van eerst gedachten dan de angst,  klopt.  Heb ik ook vaak. Zelfs als ik denk: hee, ik heb geen angst! Dan pats is het raak.  Afleiding is het beste of,  wat goud bij mij werkt,  is even een  kwartiertje plat en op mijn ademhaling letten. In het begin is het eng,  maar bij werkt het echt helend. Maar ik ben ik en jij bent jij. Maar blijft er  niet in hangen

Wat het honden veldje betreft; zijn er daar veel meer op dat moment?

Precies eerst de gedachte en dan de angst. Rustig gaan liggen vind ik ook eng zoals jij omschrijft, net of ik weg zak. De GGZ stelde ook voor om ontspanningsoefeningen te doen. Het klopt wel dat ik er in blijf hangen, steeds maar denken hoe komt dat toch dat ik zo bang ben geworden, ik was dit niet. Op het hondenveldje wisselt het, meestal zijn we met zijn drieën.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...