Spring naar bijdragen

Huiskamer 02 01 2019


doorbijter

Aanbevolen berichten

Zo, iedereen de 1e dag van het nieuwe jaar goed doorgekomen..... Verplichte nieuwjaarsbezoekjes ed. Ik was daartoe niet in staat, dus vriendlief met de Kids alleen op pad geweest. Voelt een beetje als een teleurstelling, maar ik weet dat t voor mij beter is. Rust is wat ik nodig heb.

Nou, hopelijk voor iedereen een rustig dagje vandaag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst voor iedereen de best wensen, hoop voor iedereen een mild jaar. 

@doorbijter, mijn eerste van het jaar verliep heel rustig en redelijk goed.

Momenteel zit ik met klamme handjes en wat draaierig. 
Hoor net dat mijn zusje zwanger is,  mijn enthousiasme was ver te zoeken, herken mezelf niet daarmee. Naar dat ik me zo vlak voel bij het mooie nieuws.


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oud en Nieuw goed doorgekomen. Het was gezellig, gisteravond natuurlijk hondsmoe en vroeg naar bed. Vandaag een goede werkdag gehad. 

@Vallenenopstaan1 dat vlakke gevoel is ook zo'n bekende ontwennings- en afbouwklacht. Dat gaat wel weer over, maar het is ontzettend rot als je je gebruikelijke enthousiasme niet meer kunt opbrengen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Benzo5:

Goedenavond allemaal, ik ben nieuw op deze site en heb me zojuist voorgesteld in de wie is wie sectie. Ik wil jullie bij deze ook alsnog een gelukkig nieuwjaar wensen. Ik heb een verschrikkelijke decembermaand gehad dus ben blij dat het erop zit 

Ha @Benzo5. Hartelijk welkom hier. Ik heb net je introductie gelezen, goed dat je nu op 25 mg Diazepam zit, in jouw situatie is dat zeker beter dan 12,5 mg. De omrekentabel 1 mg Lorazepam = 5 mg Diazepam is voor velen te zwaar, 1:10 is beter. Goed dat je ook wacht met afbouwen tot het moment daarvoor geschikter is. Heb je al een idee in welk tempo je gaat afbouwen? 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Cyclad58

Mijn huisarts had het over een afbouwschema van 1 mg diazepam per 1/2 weken. Of dat veel of weinig is weet ik niet. Ik ken diazepam ook helemaal niet dus daar ben ik wel beetje angstig voor. Ik heb met de huisarts afgesproken om haar over 2 weken te bellen om iets van een planning te maken. 

4 minuten geleden zei Cyclad58:

Ha @Benzo5. Hartelijk welkom hier. Ik heb net je introductie gelezen, goed dat je nu op 25 mg Diazepam zit, in jouw situatie is dat zeker beter dan 12,5 mg. De omrekentabel 1 mg Lorazepam = 5 mg Diazepam is voor velen te zwaar, 1:10 is beter. Goed dat je ook wacht met afbouwen tot het moment daarvoor geschikter is. Heb je al een idee in welk tempo je gaat afbouwen? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Benzo5 1 week is vrij snel vind ik. Diazepam stapelt, in tegenstelli9ng tot Lorazepam. Daarom is het makkelijker af te bouwen en bovendien is het beter te doseren doordat de pillen in 2 mg formaat leverbaar zijn. Als je 1 mg per week afbouwt duurt het 25 weken, om de 2 weken bijna 1 jaar. Als je een jaar afbouwen op voorhand te lang vindt kun je beginnen met elke week 1 mg minder, als dat te snel blijkt te gaan merk je dat wel en kun je altijd nog temporiseren. In het algemeen geldt wel hoe langzamer hoe beter, mijn advies zou daarom zijn iedere 2 weken 1 mg eraf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Cyclad58:

 

@Vallenenopstaan1 dat vlakke gevoel is ook zo'n bekende ontwennings- en afbouwklacht. Dat gaat wel weer over, maar het is ontzettend rot als je je gebruikelijke enthousiasme niet meer kunt opbrengen. 

Hoi Cyclad, dankjewel voor je reactie.  Dat vlakke gevoel is inderdaad jammer, maar niet de ergste klacht :D, het warrige in denken en doen, verkeerde woorden uit mijn mond persen is ook een vervelende, maar dat hele nare gevoel in je lichaam, het tentamen gevoel, hart die op de loop gaat vindt ik toch wel de vervelendste. :wacko:

Ik heb mijn huisarts gesproken, vol begrip en vond het verstandig hoe ik wil (bezig ben met) afbouwen. Zeer prettig dat hij zich zelfs wil gaan inlezen over de Asthon methode. 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Cyclad58:

@Bert3, ik vraag me af hoe jij de feestdagen hebt doorstaan. Je had het zo net na de Kerst soms erg moeilijk, ben jij Oud en Nieuw goed doorgekomen? Hoop het oprecht. 
Tinnitus is sowieso al erg, en met al dat geknal is dat al helemaal geen pretje natuurlijk. 
 

Dag @Cyclad58 bedankt voor je interesse

Ik leef nog steeds maar ik heb het zwaar, 23 december was mijn laatste goede dag met maar een half uur last.

Daarna zakte de wijzer weer diep in het rood. Vanaf oudjaar ook heel slecht geslapen (ik was al vroeg naar bed)

Mijn arts heeft geadviseerd de Diazepam voorlopig even te laten op 4 mg, ipv daarvan bouw ik nu een ander medicijn af (Tegretol), dat was me eerder voorgeschreven maar blijkt totaal nutteloos.

Vandaag wel naar kantoor geweest maar dat was meer om mijn vrouw te ontzien dan voor het werk want er was nog niet zoveel te doen.

Het scheelt om ipv mijn vrouw mijn collega's weer eens te confronteren met mijn stemming, er zitten er gelukkig wel begripvolle bij.

In ieder geval voor jou een heel goed 2020 gewenst.

bewerkt door Bert3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor jou ook een heel goed 2020 gewenst, @Bert3

Hopelijk kun je snel een stijgende lijn ontdekken. Goed dat je blijft werken, ik heb dat ook altijd als positieve afleiding gezien. 

Prima ook dat je eerst de Tegretol afbouwt (kreeg je dat ivm de tinnitus?). De Diazepam kan daarna ook prima afgebouwd worden. Voel je overigens vrij om van je af te schrijven hier, we zijn hier om elkaar er zo goed mogelijk doorheen te slepen. 

Ciao, Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Cyclad58:

Voor jou ook een heel goed 2020 gewenst, @Bert3

Hopelijk kun je snel een stijgende lijn ontdekken. Goed dat je blijft werken, ik heb dat ook altijd als positieve afleiding gezien. 

Prima ook dat je eerst de Tegretol afbouwt (kreeg je dat ivm de tinnitus?). De Diazepam kan daarna ook prima afgebouwd worden. Voel je overigens vrij om van je af te schrijven hier, we zijn hier om elkaar er zo goed mogelijk doorheen te slepen. 

Ciao, Ad

Dag Ad @Cyclad58 

Bedankt voor je bericht, het helpt wel om te schrijven, zeker als ik me zo rot voel.

De Tegretol had ik ook gekregen voor mijn Tinnitus, dat was in de periode dat ik aan het afkicken was 3 naar 1 mg Lorazepam, dat was door een andere arts.

Maar dat hielp voor geen meter.

Het schiet nu maar niet op bij mij, ik zou zo graag als was het maar een heel klein beetje vooruitgang zien.

Ik heb geen gehoorschade dus in theorie zou de tinnitus moeten kunnen verminderen maar maak dat die hersencellen daarboven maar eens wijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Cyclad58:

Oud en Nieuw goed doorgekomen. Het was gezellig, gisteravond natuurlijk hondsmoe en vroeg naar bed. Vandaag een goede werkdag gehad. 

@Vallenenopstaan1 dat vlakke gevoel is ook zo'n bekende ontwennings- en afbouwklacht. Dat gaat wel weer over, maar het is ontzettend rot als je je gebruikelijke enthousiasme niet meer kunt opbrengen. 

Cyclad58 hoeveel is 1mg alprazalom omgerekend in diazepam. Ik ben vanaf vandaag op 1mg alprazalom en ben nog angstiger. Zelf heb ik mijn imipramine stiekem van 125 mg naar 100 gebracht. Ik heb vannacht wel zonder quetiapine geslapen maar 3 uur. Ik weet niet hoelang ik dit volhou. Ik wil naar mijn zoon volgende week voor 1 weekje. Die woont in Letland maar ik weet niet of ik dat kan opbrengen omdat ik al een beetje vliegangst heb en ik word gek van dat getril

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yollie:

Cyclad58 hoeveel is 1mg alprazalom omgerekend in diazepam. Ik ben vanaf vandaag op 1mg alprazalom en ben nog angstiger. Zelf heb ik mijn imipramine stiekem van 125 mg naar 100 gebracht. Ik heb vannacht wel zonder quetiapine geslapen maar 3 uur. Ik weet niet hoelang ik dit volhou. Ik wil naar mijn zoon volgende week voor 1 weekje. Die woont in Letland maar ik weet niet of ik dat kan opbrengen omdat ik al een beetje vliegangst heb en ik word gek van dat getril

Ha @Yollie volgens de Ashton Manual is 1 mg Alprazolam (Xanax) gelijk aam 20 mg Diazepam. Andere omrekentabellen gaan uit van 10 mg Diazepam. Dat is best een verschil. Ik denk zelf dat 20 mg Diazepam een veilig equivalent is. 

Vraagje over de quetiapine: gebruik je dat niet dagelijks? Het kan zijn dat je daar dan ook wat last van hebt. Ook de vermindering van de Imipramine kan invloed hebben. 
Wat de vliegreis betreft: dat snap ik heel goed. Het is niet zo heel lang vliegen en het bezoek aan je zoon zal je ongetwijfeld goed doen. Hopelijk kun je de reis maken! 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Bert3:

Dag Ad @Cyclad58 

Bedankt voor je bericht, het helpt wel om te schrijven, zeker als ik me zo rot voel.

De Tegretol had ik ook gekregen voor mijn Tinnitus, dat was in de periode dat ik aan het afkicken was 3 naar 1 mg Lorazepam, dat was door een andere arts.

Maar dat hielp voor geen meter.

Het schiet nu maar niet op bij mij, ik zou zo graag als was het maar een heel klein beetje vooruitgang zien.

Ik heb geen gehoorschade dus in theorie zou de tinnitus moeten kunnen verminderen maar maak dat die hersencellen daarboven maar eens wijs.

Misschien heb je er iets aan, misschien niet en misschien ken je het artikel al. Al met al wel interessant. 

https://www.trouw.nl/nieuws/bij-oorsuizen-is-de-piep-het-signaal-van-een-schattend-brein~ba1074cf/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 @Cyclad58 

Dank, ja dat artikel ken ik al, ik word overladen met informatie.

Inmiddels ken ik de theorie al uit m'n hoofd, nu alleen de praktijk nog, dat krijg ik maar niet voor elkaar

Er schijnt wel een hele effectieve behandeling te zijn die gegarandeerd alle vormen van oorsuizen geneest maar ik heb er toch een dubbel gevoel bij, die methode is in Frankrijk uitgevonden en staat ook wel bekend als "Marie Antoinette"

Net weer 2,5 rampzalige dagen achter de rug, gek genoeg was zaterdag middag wel enigszins dragelijk.

Ik ga morgen nog aar de tandarts om naar m'n wortelkanaalbehandeling en m'n verstandskiezen te laten kijken

Kleine kans dat het daar aan ligt maar ik wil het wel zeker weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Bert3:

 @Cyclad58 

Dank, ja dat artikel ken ik al, ik word overladen met informatie.

Inmiddels ken ik de theorie al uit m'n hoofd, nu alleen de praktijk nog, dat krijg ik maar niet voor elkaar

Er schijnt wel een hele effectieve behandeling te zijn die gegarandeerd alle vormen van oorsuizen geneest maar ik heb er toch een dubbel gevoel bij, die methode is in Frankrijk uitgevonden en staat ook wel bekend als "Marie Antoinette"

Net weer 2,5 rampzalige dagen achter de rug, gek genoeg was zaterdag middag wel enigszins dragelijk.

Ik ga morgen nog aar de tandarts om naar m'n wortelkanaalbehandeling en m'n verstandskiezen te laten kijken

Kleine kans dat het daar aan ligt maar ik wil het wel zeker weten.

Coping gedrag. Ik heb ooit Cognitieve gedragstherapie gehad. Schitterende theorie. Ik kan het dromen, maar op slechte dagen niet toepassen. Is dat zo gek? Nee, want je brein neemt een loopje met je. Mindfuck, you name it. Het dwingt je als het ware om in het negatieve te denken bij een negatieve sensatie. Wat die Marie Antoinette betreft, doet me wat denken aan de Franse guillotine. Gelukkig heet de methode geen Van Gogh, anders was je je oor kwijt. 

Maar alle gekheid op een stokje, die methode klinkt zo rigoureus dat ik er ook grote vraagtekens bijzet. Als het echt veilig iedereen van tinnitus af zou helpen zou het al lang en breed toegepast zijn. Laat je in elk geval goed informeren en bij twijfel niet inhalen zou ik zeggen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Bert3:

Ik ga morgen nog aar de tandarts om naar m'n wortelkanaalbehandeling en m'n verstandskiezen te laten kijken

Kleine kans dat het daar aan ligt maar ik wil het wel zeker wete

ga je dan naar een holistische tandarts? Dat is mijn volgende stap als ik van de AD af ben. Ik mocht geen klant worden als ik op een AD zat, want dan konden ze niet goed testen of mijn gebit oorzaak is van klachten.

Ken je de docu 'Rootcause'? Die laat goed zien dat wortelkanaalbehandelingen een groot probleem kunnen zijn voor je gezondheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Bert3:

 @Cyclad58 

Marie Antoinette was sarcastisch bedoeld, die methode bestaat niet echt

Tinnitus lijders gebruiken die term om aan te geven dat "kop eraf" het enige is dat gegarandeerd werkt

Haha @Bert3 daar zet je me mooi even op het verkeerde been ;)

Ben je al wat wijzer geworden van je tandartsbezoek? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58 @Kannietmeer

De tandarts heeft gisteren de kies weggehaald waar ooit een wortelkanaalbehandeling is gedaan, die bleek ook ontstoken alhoewel ik er geen pijn aan had

Heel even was ik opgelucht, ik dacht dat is de oorzaak van de tinnitus

Bovendien was tijdens de verdoving mijn tinnitus ook weg

Gisteren voor het eerst weer rustig de krant kunnen lezen

Maar helaas, deze kwam vandaag weer keihard terug, dus dat was het ook niet

En een standaard tinnitus is het ook niet, geen piep of zo, maar het geluid alsof een hele bundel zenuwen actief is in mijn hoofd en signalen heen en weer stuurt

Daarom werken de meeste therapieën niet bij mij.

Het moet iets met spanning te maken hebben, afgelopen zaterdag was ik bij kennissen op bezoek en het werd steeds rustiger, 's avonds zelfs zonder probleem naar schilderijen staan kijken en daarna ontspannen naar bed (voor het eerst dit jaar), eigenlijk realiseer ik me pas achteraf dat ik een paar uur normaal ben geweest (het kan dus wel)

Helaas heb ik de sleutel nog niet gevonden om dat zelf te beïnvloeden, ondanks vele ontspanningstechnieken die ik probeer

Als ik kalm ben gebeurt dat vaak totaal onverwacht, en wat een keer heeft gewerkt is geen garantie voor een volgende keer.

Maar hoe kan ik zonder benzo toch een beetje rust krijgen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja @Bert3  afleiding. Dat is vaak de sleutel, naast acceptatie. Dat laatste is bitter moeilijk, het eerste werkt soms. 

Ik heb een klacht die ook steeds terugkomt (wel in steeds iets mindere frequentie): tintelingen/prikkelingen in armen. Zal ik ook wel te danken hebben aan benzo's of AD. 
Als ik gespannen ben voel ik dat sowieso. Bij ontspanning/afleiding/uitjes of bezoeken van vrienden heb ik dat niet. Met jouw tinnitus is dat wellicht hetzelfde, zeker zoals je het nu ervaren hebt: als er geen spanning is valt het weg of wordt het in elk geval draaglijk. Dus ja, het heeft met afbouwen/spanning enz te maken. 

De oplossing ligt dus in het weren van spanning. Dat lukt natuurlijk niet en zeker niet altijd, mar als ik jouw bericht goed interpreteer zit er duidelijk een positieve noot in: het gaat goed als je ontspant of ontspannen bent. Dan doet mij geloven dat jouw tinnitus zal overgaan. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Cyclad58:

Tja @Bert3  afleiding. Dat is vaak de sleutel, naast acceptatie. Dat laatste is bitter moeilijk, het eerste werkt soms. 

Ik heb een klacht die ook steeds terugkomt (wel in steeds iets mindere frequentie): tintelingen/prikkelingen in armen. Zal ik ook wel te danken hebben aan benzo's of AD. 
Als ik gespannen ben voel ik dat sowieso. Bij ontspanning/afleiding/uitjes of bezoeken van vrienden heb ik dat niet. Met jouw tinnitus is dat wellicht hetzelfde, zeker zoals je het nu ervaren hebt: als er geen spanning is valt het weg of wordt het in elk geval draaglijk. Dus ja, het heeft met afbouwen/spanning enz te maken. 

De oplossing ligt dus in het weren van spanning. Dat lukt natuurlijk niet en zeker niet altijd, mar als ik jouw bericht goed interpreteer zit er duidelijk een positieve noot in: het gaat goed als je ontspant of ontspannen bent. Dan doet mij geloven dat jouw tinnitus zal overgaan. 
 

@Cyclad58 Bedankt voor je optimisme

Dat zou ik ook wat meer mogen hebben maar ik ben nogal piekerig ingesteld, ik pieker me eigenlijk kapot

Afleiding, natuurlijk, dat zegt ook iedereen maar mijn ervaring is: geforceerde afleiding werkt niet, het lukt alleen 1 keer in de zoveel tijd "by total surprise"

En acceptatie, ook dat is belangrijk, echter iets in mij kan dat niet

Waar ik op hoop is een zekere mate van slijtage, dat het ongemerkt in de loop van de tijd wat beter gaat

Vooralsnog is 2020 slecht begonnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...