Spring naar bijdragen

There we go Again.....


Dutchtreat

Aanbevolen berichten

3 jaar geleden ben ik door stress thuis komen te zitten en uiteindelijk werd de burn-out een gegeneraliseerde angststoornis (GAS). Binnen een paar dagen begonnen met sertraline en omdat ik problemen had met slapen (echt paniek omdat het niet lukte) kreeg ik 10 Mg oxazepam en halve inslaappil. Na een aantal weken werd sertraline verhoogd, en na nog een aantal weken werd de oxazepam in de avond vervangen door xanax. Slapen bleef problematisch. Door de sertraline namen angsten toe en in een maand tijd is 2x crisisteam langsgeweest. Na 3 maanden had ik de volgende cocktail: 3x op een dag xanax 1 Mg, in de ochtend sertraline 200 Mg, verdeeld over de dag 3  quitiapine (anti psychotica) en voor het slapen gaan 50 Mg oxazepam. Slapen ging nog steeds moeizaam en ik had niet het idee ooit nog de oude te worden. Na 3 mnd hel kon ik terecht op dagbehandeling 3 dgn in de week de psychiater begon over oxazepam langzaam te minderen. En binnen 4 weken sliep ik weeer redelijk. Werd de xanax afgebouwd met een diazepam schema (totaal geen last van afbouwen) en de anti psychotica kon ik om de week mee stoppen. Ook geen last. Hoe het uiteindelijk na 3,5 maand opeens stukken beter ging geen idee. Maar mbv een goede psychiater hoeft afbouwen niet al te ingewikkeld te zijn. Dit als opsteker voor iedereen  

 

Nu 3 jaar later. Ben na 1 jaar gestopt met sertraline omdat ik dacht dat het niet geholpen had. Inmiddels weer een burn-out met een GAS. Weer problemen met slapen. Extreme angst (waarvoor? De herinneringen aan de vorige keer). Na 2 mnd aanmodderen met wat oxa heb ik vorige week 3x pd Xanax 0,25 mg op advies psychiater. Slapen lukte daar wel mee maar overdag alleen maar angst. Nu weer xanax retard 1 Mg gekregen. Slik het 3x per dag (ochtend, middag, avond)slapen gaat ok nu maar ben wel bang voor hoelang en ook de afhankelijkheid. Overdag ook bang dat ik nooit meer normaal wird, hoe lang gaat het duren en onrust en veel huilen maar het kan niet meer zo mijn systeem in dat ik echt compleet door het lint ga door onderdrukking xanax. Vandaag ook begonnen met escitalopram. Lage hoeveelheid nog 0,25 Mg. Over afbouwen nog maar ff niet nadenken. Alles gaat op advies psychiater maar op dit moment vooral op zoek naar soortgelijke verhalen en hoe men zich hier uiteindelijk weer goed doorheen is gekomen * en ook of er mensen zijn die door extreme angst, totdat de AD was aangeslagen, xanax retard hebben gebruikt, en hoe uiteindelijk het complete afbouwen is gegaan 

 

Groeten,

 

yvonne

*bewerkt door moderator

bewerkt door Dutchtreat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benzo's verstoren uiteindelijk juist je slaap, net als alcohol. Ik snap niet dat dat nog steeds zo simpel wordt voorgeschreven als slaapmiddel. Ik kan ook niet normaal slapen, maar slik al jaren een lage dosis mirtazapine. Dat is niet verslavend, je raakt er niet gewend aan en het zorgt ervoor dat je kunt inslapen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Dutchtreat:

Mirtazapine is ook een anti depressiva toch? Heb je deze voorgeschreven gekregen ivm depressie/angststoornis of puur en alleen omdat je niet kon slapen?

Nee puur voor het slapen. Google maar eens, wordt heel veel gedaan. Ik zeg niet dat dat in jouw geval de beste keuze is hoor, maar het helpt mij wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-6-2018 om 10:59 zei Pokemon:

Benzo's verstoren uiteindelijk juist je slaap, net als alcohol. Ik snap niet dat dat nog steeds zo simpel wordt voorgeschreven als slaapmiddel. Ik kan ook niet normaal slapen, maar slik al jaren een lage dosis mirtazapine. Dat is niet verslavend, je raakt er niet gewend aan en het zorgt ervoor dat je kunt inslapen.

 

@Pokemon 

Dat het niet verslavend is klopt, maar je ervaart wel ontwenningsverschijnselen als je stopt. (Eigen ervaring toen ik van de psych moest stoppen met mirtazapine enmoest overstappen op een andere AD. ) Hoe laag is jouw dosis? Ik slik 1 tablet voor de nacht (sinds 3 weken weer begonnen) en ik droom verschrikkelijk veel. Op mijn slaap werkt het (nog) niet, maar dat zal wel door de hoge dosis benzo's komen vermoed ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Kaida74:

@Pokemon 

Dat het niet verslavend is klopt, maar je ervaart wel ontwenningsverschijnselen als je stopt. (Eigen ervaring toen ik van de psych moest stoppen met mirtazapine enmoest overstappen op een andere AD. ) Hoe laag is jouw dosis? Ik slik 1 tablet voor de nacht (sinds 3 weken weer begonnen) en ik droom verschrikkelijk veel. Op mijn slaap werkt het (nog) niet, maar dat zal wel door de hoge dosis benzo's komen vermoed ik.

Hoeveel slik je aan benzo?

Ik slik 7,5 of 15mg (afhankelijk van of ik zin heb het pilletje door te knippen) mirtazapine elke avond. Zonder lukt het me helaas niet mee te draaien in een normaal ritme (dat wel nodig is voor mijn werk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Pokemon:

Hoeveel slik je aan benzo?

Ik slik 7,5 of 15mg (afhankelijk van of ik zin heb het pilletje door te knippen) mirtazapine elke avond. Zonder lukt het me helaas niet mee te draaien in een normaal ritme (dat wel nodig is voor mijn werk).

Ik slik zopiclon. De ene nacht meer dan de andere, net hoe de nacht verloopt. Maar gemiddeld wel 6 tot 8 stuks op een nacht.... Ik loop bij het GGZ en heb nu 3 gesprekken gehad (2 met arts en 1 met psycholoog) We zijn bezig om mij eerst in mijn hoofd stabieler te krijgen en gaanderweg het proces gaan we afbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dutchtreat Helaas is Xanax een zware om af te bouwen en heeft geen goed effect op de lange termijn. Het is een korte tijdelijk oplossing. Denk in dagen, niet in weken. Artsen doen helaas vaak maar wat. De AD die je gaat opbouwen lijkt me zinvoller. Vervolgens kan je het beste zo snel mogelijk stoppen met de Xanax ivm afhankelijkheid, die je echt wilt voorkomen. Afhankelijk worden van een benzo is wel het laatste wat ik iemand zou toewensen. Angst komt wel uit een disbalans in de hormonen die de hersenen nodig hebben om te functioneren. Het zal in de toekomst belangrijk zijn om uit te zoeken hoe dat bij jou zit. Helaas zijn er niet direct plekken waar ik weet waar ze dat kunnen uitzoeken. Ik zou het zoeken in de gezondheid van je buik, waar namelijk 90% van je hormonen worden gemaakt. Als je darmen niet helemaal optimaal functioneren heeft dat effect op enorm veel processen en kan GAS ook ontstaan. Zolang je hersenen niet de juiste balans van chemicalien krijgen, zal dit blijven. Als het mogelijk is dat te herstellen, zal de GAS ook verdwijnen.

 

Heel veel sterkte in je zoektocht. Geef het niet op. Ik hoop dat de AD je nu zal helpen en dat je dan daarna een nieuwe weg kan vinden naar gezondheid. Het is je gegund.

liefs, Liz

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hi

Ik ben nu ook aan het afbouwn Xanax Retard door paniekstoornis. Eerst AD opgehoogd en nu op mijn ritme ism psy aan het afbouwen. Ik sta nu op 1 mg ipv 2 mg en dit in 3 weken tijd. Dus om de 2 weken 0.5 er af zodat mijn systeem wat rust krijgt, want de tweede dag is het heftigste en in mijn geval kan ik de nacht maar weinig slapen.

Ik neem er magnesium en vit B12 en 6 bij. Ik heb het nu wel ferm moeilijk ( ook door de warmte ) maar bon... ik wil niet aan 60mg per dag geraken op den duur...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei PanicGirl:

Ik neem er magnesium en vit B12 en 6 bij. Ik heb het nu wel ferm moeilijk ( ook door de warmte ) maar bon... ik wil niet aan 60mg per dag geraken op den duur...

Een tekort aan B12 komt volgens mijn huisarts weinig voor.
Van B6 kun je teveel binnen krijgen, dat kan ook weer allerlei klachten geven.
Zonder aantoonbare reden extra vitamines en mineralen slikken is naar mijn idee niet nodig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Roberto:

Een tekort aan B12 komt volgens mijn huisarts weinig voor

DAt komt echt ongelooflijk veel voor juist! Het is veelvoorkomend in het dna van europeanen zelfs. En de verwerking van b12 gaat voor veel mensen ook met leeftijd achteruit. Artsen kletsen vaak uit hun kont als je het mij vraag. ( sorry, maar ben er soms zo zat van dat artsen ons verkeerde info geven en wij als 'leken' hen vertrouwen en dat het onterecht blijkt hen te vertrouwen).

Een orthomoleculair kijkt ook weer door zijn eigen bril, maar heeft wel gelijk dat veel lichaamsprocessen gewoon goed ondersteunt moten worden. Veel beter dan al die chemische medicijnen van de dokter in mijn opinie

 

En nog even snel een artikeltje dat ik niet helemaal gelezen heb ivm tijd maar wel precies hier over gaat.

En toevallig ben ik zelf aan het onderzoeken hoeveel mensen met benzo ontwenningssyndroom eigenlijk nu precies ook dat gen misschien wel hebben omdat ik deze B12 tekort constant tegenkom in mijn gesprekken met mensen. Misschien zou het een sleutel kunnen zijn waardoor we kunnen achterhalen wie wel of niet een middel slecht zou kunnen afbouwen.

 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt nu wel heel erg een vit b discussie. En idd vit b heb ik ook wel eens voorgeschreven gekregen van de huisarts. Na bevalling 2e kind omdat ik na de eerste een postnatale depressie had.

 

toch zou ik weer even terugwillen naar mijn vraag: ervaringen met afbouw xanax nadat de AD zijn werk doet. De AD en xanax slik ik nu eenmaal dat is een feit en van die xanax (3x1 Mg langwerkende) moet ik weer af.  Hoe hebben anderen dat gedaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Dutchy, het feit dat het langwerkend is maakt het een ingewikkeld verhaal. Afbouwen moet echt geleidelijk gebeuren, Xanax is veel te potent om daar niets van af te breken en ik kan alleen maar adviseren om over te stappen op Diazepam, omdat dat ook lang werkend is uit zichzelf en wel gebroken en afgevijld kan worden. 1 xanax is 20 mg diazepam. Dus overstappen naar 60 mg Diazepam, 3x 20 mg Diazepam zou mijn advies zijn. Begin met 2 xanax per dag en 1 van de dosissen vervangen voor Diazepam. Dat doe je minimaal 1 week en dan vervang je de volgende xanax voor Diazepam.  Afhankelijk van hoe je lichaam dit oppakt, kan je daarna beginnen met afbouwen. Je kan niet direct verwachten dat je je echt goed gaat voelen ofzo, maar kijk wanneer je lichaam weer rustiger aanvoelt en ga dan beginnen met afbouwen. @Dutchtreat

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je antwoord. Heb je hier ook zelf ervaring mee. 3 jaar geleden moest ik 2 Mg afbouwen dat ging in 6 weken met 20 Mg diazepam en dat was redelijk te doen. 

Ik moet de xanax nog ff blijven gebruiken ik hoop over een maand afbouwen. De psychiater zegt dat ik er zelfs 4 mag slikken maar dat weiger ik echt. Ik denk dat 3 ook wel een klusje wordt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi allemaal 

Sinds 17 dagen slik ik oxazepam 10 Mg voor het slapen gaan. Ik kreeg deze voorgeschreven toen ik 17 dagen geleden heel erg moest hyperventileren en paniekaanval had en op de EH terecht kwam. De eerste week hielp het redelijk , vooral om rustiger te worden en te slapen. Maar de tweede en deze week is de ellende alleen maar groter geworden. Ik ben rusteloos zit niet lekker in mijn vel heb een licht gevoel in mijn gevoel kom moeilijk in slaap en slaap uurtje wordt wakker etc. Ik heb dit met mijn HA besproken dat ik eigenlijk geen angst heb of hyperventileer maar dat dit gewoon de bijwerkingen van oxazepam op mij zijn , wat we er aan kunnen doen. Die heeft me aangeraden om er niet meteen mee te stoppen maar met een POH-ggz er over te hebben . In de tussentijd heeft hij mij voorgesteld om oxazepam te vervangen door 2x per dag 0,5 Mg alprazolam. Maar oxazepam heeft mij al zoveel ellende bezorgd na mijn eerste paniekaanval, hiervoor nooit gebeurd . Dus ik durf dat niet te nemen , aanstaande dinsdag heb ik het gesprek bij de ggz. Alvast bedankt allemaal en veel succes !

 

groetjes Miep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Hypertjeee:

Hoi allemaal 

Sinds 17 dagen slik ik oxazepam 10 Mg voor het slapen gaan. Ik kreeg deze voorgeschreven toen ik 17 dagen geleden heel erg moest hyperventileren en paniekaanval had en op de EH terecht kwam. De eerste week hielp het redelijk , vooral om rustiger te worden en te slapen. Maar de tweede en deze week is de ellende alleen maar groter geworden. Ik ben rusteloos zit niet lekker in mijn vel heb een licht gevoel in mijn gevoel kom moeilijk in slaap en slaap uurtje wordt wakker etc. Ik heb dit met mijn HA besproken dat ik eigenlijk geen angst heb of hyperventileer maar dat dit gewoon de bijwerkingen van oxazepam op mij zijn , wat we er aan kunnen doen. Die heeft me aangeraden om er niet meteen mee te stoppen maar met een POH-ggz er over te hebben . In de tussentijd heeft hij mij voorgesteld om oxazepam te vervangen door 2x per dag 0,5 Mg alprazolam. Maar oxazepam heeft mij al zoveel ellende bezorgd na mijn eerste paniekaanval, hiervoor nooit gebeurd . Dus ik durf dat niet te nemen , aanstaande dinsdag heb ik het gesprek bij de ggz. Alvast bedankt allemaal en veel succes !

 

groetjes Miep

Hi Miep, het is een val. Stap weg nu je nog kan en ga snel een Buteyko ademtraining doen. Dat is veel gezonder en effectiever voor je. Bouw zo snel als mogelijk(!) de oxa af, je gebruikt nu nog heel weinig. Ga naar een natuurarts die ook energetisch kan meten wat er mis is. Dat is in mijn ogen ( ondertussen) veel effectiever en informatiever dan je huisarts. Ik weet dat dit vloeken in de kerk kan zijn, maar deze natuurartsen houden tenminste hun ogen open en blijven open minded kijken naar wat er gebeurd. Ze zullen uitleggen hoe je lichaam werkt en wat je nodig hebt mogelijk. Maar blijf weg bij de alprozalam ( ze gooien gelijk met een bommetje nu!). 2x per dag 0,5 alprozalam is gelijk aan 2x 10 mg valium. Just so you know.

Geloof me, ga de Buteyko training zoeken, de echte, en ga het leren en het is heel goed mogelijk dat je al een heel eind bent opgeschoten. Jammer dat alles wat je echt gaat helpen niet vergoed wordt door de meeste ziektekostenverzekeringen, maar het is het meer dan waard. Ik ben nu 1,8 jaar ziek... zou je graag alle pijn van schade door benzo's besparen. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer

erg lief van je ! Ik wil ook niks anders dan afbouwen maar dat moet ik nog met de ggz bespreken en een schema maken. Alprozalam heb ik dan ook niet ingenomen toch maar met de oxa doorgegaan. Ik ben gisteren naar mijn eerste psychoademhalingsfysiotherapie gegaan kreeg er nog lichter gevoel van in mijn hoofd maar alla moet ermee door. Kan je mij wat advies geven over hoe ik de oxazepam kan afbouwen ?

 

groetjes  Miep 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20/7/2018 om 11:40 zei Dutchtreat:

Het wordt nu wel heel erg een vit b discussie. En idd vit b heb ik ook wel eens voorgeschreven gekregen van de huisarts. Na bevalling 2e kind omdat ik na de eerste een postnatale depressie had.

 

toch zou ik weer even terugwillen naar mijn vraag: ervaringen met afbouw xanax nadat de AD zijn werk doet. De AD en xanax slik ik nu eenmaal dat is een feit en van die xanax (3x1 Mg langwerkende) moet ik weer af.  Hoe hebben anderen dat gedaan?

Hi, ik ben bezig met afbouw Xanax Retard. Ik nam sertraling 75 mg maar was niet voldoende. De arts heeft me eerst naar 100 laten gaan en er een 4tal weken op zitten. Dan heb ik per 2 weken 0.50 xanax afgebouwd. Wat je moet weten van de retard versie is het volgende: als je 1mg retard neemt, dan zit er in totaal 1mg in het pilletje maar door de coating krijg je er elk uur een beetje van in je bloedbaan. Dus geen 1 mg zoals de gewone xanax. 

Omswitchen naar diazepam heeft geen zin met deze versie van xanax want is ook al lang werkende, maar dus veel minder heftige piek dan de gewone. 

Vb. Je neemt om te vliegen de gewone 0.50, dan ga je snel het hele goedje in je bloedbaan krijgen, maar in geval van retard dus niet. 

Wat kan je verwachten van de afbouw? Je gaat allicht de eerste 2 dagen niet veel slapen, en waarschijnlijk wat meer gevoelig zijn aan licht en geluid. Bij mij is dat de derde a 4de dag veel beter. Ik zat op 2 a 4 mg retard en zit nu op 0.50, nog een week. Dat valt goed te doen, maar is soms effe doorbijten hoor. Lees vooral de horrorverhalen niet en ga zeker in therapie! De moeilijke dagen vang je best op door rustige dingen te doen die jou een feelgood gevoel geven @Dutchtreat. Het lukt hoor, het prikt eventjes. Ook ik heb een paniekstoornis en sinds ophoging sertraline lukt me meer met bijna geen xanax. Over 8 dagen ben ik normaal benzovrij. Gewoon rustig blijven en blijven herhalen dat wat je voelt bij afbouwen chemisch is. 

En nog iets, probeer de app "dare" es als je engels kan. Daar zijn er audios te vinden voor crisismomenten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hypertjeee zeker niet overstappen, het is een andere kwaad zoals @Kannietmeer zegt. Ik weet niet of je al moet afbouwen na 17 dagen maar inderdaad proberen te ontspannen met ontspanningstechnieken ochtend middag en avond! Werkt op langere termijn veel beter. Probeer dat eerst en wacht rustig dinsdag af. Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei Hypertjeee:

@Kannietmeer ja idd eentje van 10 Mg voor het slapen gaan 

ga vanavond naar 5 mg, kijk hoe je daar op reageert. Niet iedereen wordt ziek van benzo's afbouwen. Daarna kijken hoeveel je nodig hebt om naar 0 te gaan. Je heb in totaal volgens de officiele richtilijn 4 weken om gebruik en afbouw te doen, zonder afhankelijkheid te creëren. Daarom is mijn advies hier zo snel mogelijk mee te stoppen. Benzo's kunnen jaren van je leven nemen, en dat wil ik je besparen.

 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...