Spring naar bijdragen

Goede Vrijdag, 30 maart 2018


jowan

Aanbevolen berichten

Maar toch, Liefje, gaat dat gevoel van '* idee' langzaam maar zeker weg.. Hoe langer je alcoholvrij drinkt, hoe gewoner het wordt. Echt.
Ik zou doodongelukkig zijn als ik het nu nog jammer zou vinden dat ik geen alcohol drink. Terwijl ik er destijds wel pap van 'lustte'.
Als je alleen vandaag die eerste niet neemt en je dat elke dag voorneemt dan komt dat vanzelf. :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Liefje:

Drank is inmiddels geen vriend meer van me. Herken wel wat je zegt en ben ervan overtuigd dat er zeker weer momenten gaan komen dat ik het mis. Als ik eraan denk dat ik nooit meer kan drinken is het nu echt niet zo dat ik daar een blij gevoel van krijg hoor. Het idee dat ik in de toekomst op café alleen nog maar een alcoholvrije cocktail kan vragen is echt een shit idee hoor, maar het kan gewoon niet meer. 

Toch boeiend hoe verschillend de ervaringen bij het stoppen kunnen zijn. Ik herken twee hoofdstromingen: jullie verwoorden hier heel goed de ene stroming, @Liefje en @Kohtje. Een stroming die van dag tot dag handelt en daarbij geleidelijk aan terrein wint en steeds meer vrede met de nieuwe situatie krijgt. Zelf heb ik het ervaren als het omzetten van een knop en had ik er vrijwel meteen een blij gevoel bij dat ik er vanaf was. Dat kon ik goed combineren met denken in perioden van enige maanden en al gauw een jaar. Ik zou het niet graag van dag tot dag hebben gedaan toen, en nog steeds niet.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het daarvoor ook een paar keer mislukt is, hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Kohtje, ik weet dat ik in het verleden nog zo jaloers kon zijn op de mensen die wel gewoon één (of 2) glazen goeie rode wijn konden drinken en dan stoppen. Bij mij gaat (en ging) dat gewoon niet, ik moest altijd meer en ging dan ook op zoek naar meer. Ik hoop zo erg dat ik me er nu definitief bij kan neerleggen dat de drank echt niet meer voor mij is. Ik wil het nu echt de rest van mijn leven niet meer en hoop dat ik daar sterk genoeg voor ben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Liefje:

Dank je wel Kohtje, ik weet dat ik in het verleden nog zo jaloers kon zijn op de mensen die wel gewoon één (of 2) glazen goeie rode wijn konden drinken en dan stoppen. Bij mij gaat (en ging) dat gewoon niet, ik moest altijd meer en ging dan ook op zoek naar meer. Ik hoop zo erg dat ik me er nu definitief bij kan neerleggen dat de drank echt niet meer voor mij is. Ik wil het nu echt de rest van mijn leven niet meer en hoop dat ik daar sterk genoeg voor ben

Dat heb ik ook nog steeds. Hier word op zaterdagavond een borrel geschonken voor een aantal. Baal zo dat ik niet mee kan doen. Dan denk ik ze geven me toch niet meer dan 2 maar ben zo bang dat ik dan de volgende dag zelf weer ga halen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik  weet heel goed dat ze me er niet 1 moeten geven, want zoals je zegt Lars, dan stap ik de dag erna in de auto op naar de AH om een fles te halen. Zelfs zou ik dan moeten werken, dan kijk ik uit naar 18u00 en stop ik bij de eerste de beste winkel. Nee echt nooit meer voor mij, hoe jammer ik het soms ook vind. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Dag voor dag' vertegenwoordigt voor mij 'alertheid'. Door ervaring van mezelf en anderen weten dat die armlengte...Tot 7 maanden geleden was het letterlijk elke keer weer dag voor dag. En toch een soort van 'strijd'. Veel vallen en toch weer opstaan, maar met steeds een diepere zucht....en die andere 'zucht'...tot ergens in augustus. Ik nam een besluit. Realiseerde ik me later.  En durfde ik ook wat verder te kijken...weken, maanden..ja, zelfs het jaarpact. Dat had ik nooit durven denken. En toch...nog steeds ook dag voor dag.  Voor mij is het nuchter zijn  geen kwestie van sterk zijn, want die strijd voel ik niet meer op die manier. Ik word juist sterker van het nuchter zijn. Sterker in vertrouwen, in mijzelf. En wat mogelijk is. Dat het mogelijk is, een keuze te maken, die een verandering teweeg brengt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei kruidenthee67:

Voor mij is het nuchter zijn  geen kwestie van sterk zijn, want die strijd voel ik niet meer op die manier. Ik word juist sterker van het nuchter zijn.

Dat zegt het helemaal voor mij, wat mooi gezegd. Deze hang ik ergens op om bij twijfel goed naar te kijken. En een briefje met de vraag: wordt dit een fijne dag of een rottige dag, daar komt het voor mij op neer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei spirit:

Bor, ik weet niet wat jullie met de informatie moeten dat het niet goed gaat met ZBB, niets denk ik, maar ik wilde het even delen hier.

Het voelt rot, dat ik niets voor hem kan doen. Vanavond ben ik in de buurt van zijn boot, heb aangeboden om te helpen, maar kreeg geen reactie en nu durf ik niet naar hem toe te gaan..

 

Ik ben blij dat je het deelt, hij gaat mij nogal aan mijn hart.
Dronken, eerlijk, recht vooruit. net als Borreke, dus snap haar opmerking ook niet zo.

Het geweldige stappenplan is imho niets meer dan zoiets van hou ze eronder sprak de oude leftwingert.

Vrees niets (makkelijk gezegd vrees ik) S, maar heb lef! Zoek 'm op.

 

Lees jij het nog, bakhalstalietillert, het is maar net wat je wilt.

Of de eigengereide supersufferds zoals J krijgen gelijk met hun bekrompen bedoeninkje, of.........

 

Go try

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Gypsy:

ik heb mijn punt duidelijk gemaakt. sommige mensen hier zijn vergif

Als je met een vinger naar anderen wijst, wijzen er drie naar jezelf.
Ik zou je willen adviseren om het begrip 'ego" in samenhang met verslaving een op te zoeken en te bestuderen.
Iemand anders gaf je hier al de tip om eens naar Dr Els Noorlander te luisteren, ze heeft heel zinnige dingen over verslaving te zeggen.....

En ik sluit me aan bij het forumlid wat je: "kalmte om te accepteren wat je niet kunt veranderen, moed om te veranderen wat je kunt veranderen en de wijsheid om tussen deze twee het verschil te weten. " wenste.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei jowan:

 "kalmte om te accepteren wat je niet kunt veranderen, moed om te veranderen wat je kunt veranderen en de wijsheid om tussen deze twee het verschil te weten. "

 

  • Da's 'n platitude, niets meer, niets minder.
  • heeft 'n weldenkend mens niets aan.

Deonweldenkende

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Kohtje:

Maar toch, Liefje, gaat dat gevoel van '* idee' langzaam maar zeker weg.. Hoe langer je alcoholvrij drinkt, hoe gewoner het wordt. Echt.
Ik zou doodongelukkig zijn als ik het nu nog jammer zou vinden dat ik geen alcohol drink. Terwijl ik er destijds wel pap van 'lustte'.
Als je alleen vandaag die eerste niet neemt en je dat elke dag voorneemt dan komt dat vanzelf. :sun:

DIT. Het komt vanzelf. Aan iedereen die het beangstigend vindt om nooit meer iets te drinken: dat is helemaal niet aan de orde. Je kijkt te ver vooruit en daarmee ontmoedig je jezelf en vermoord je zelf je stop-project voordat je goed en wel begonnen bent.

Vandaag niet drinken. Is te overzien en is al lastig genoeg :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei jowan:

Als je met een vinger naar anderen wijst, wijzen er drie naar jezelf.
Ik zou je willen adviseren om het begrip 'ego" in samenhang met verslaving een op te zoeken en te bestuderen.
Iemand anders gaf je hier al de tip om eens naar Dr Els Noorlander te luisteren, ze heeft heel zinnige dingen over verslaving te zeggen.....

En ik sluit me aan bij het forumlid wat je: "kalmte om te accepteren wat je niet kunt veranderen, moed om te veranderen wat je kunt veranderen en de wijsheid om tussen deze twee het verschil te weten. " wenste.

 

Jowan, jij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Kohtje:

Omdat het zo makkelijk is. En ook onzeker, ja. Maar anderen mogen best grapjes over me maken. Doen ze ook wel.
Ik maakte trouwens geen grapje over jou maar over iets wat je gezegd had. Vond ik wel grappig toen.
Maar als jij daar niet tegen kunt zal ik het niet meer doen. Okee?
 

Hoop het

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Bor:

Haddie, doe even rustig, ja?! Geef / gun hem zijn tijd. 

@Gypsy, je doet het goed. :rose: Je bent al flink vooruit gegaan. Jammer dat niet iedereen dat hier opmerkt want je gaat best snel. (ook weer niet te snel gaan natuurlijk maar volgens mij ga je er goed bij, top!)

Nu echt koese. Terusten lieve mensen. 

Dank je lieverd. Hoe ga jij? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Lars:

Wat wil je hier nu mee duidelijk maken? Sommige mensen zijn vergif? Ik ken 1 die jij dan misschien niet "moet" die hier al heel wat mensen geholpen heeft. Natuurlijk kan die niet iedereen helpen en natuurlijk is soms de klik er niet. Maar weet zeer zeker dat degene jou nooit te kakken heeft willen zetten. Je maakt het er ook zelf naar met je soms vijandige opmerkingen 

Nou, het was heel duidelijk maar dat is hun probleem.*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...