Spring naar bijdragen

Maandag 26 maart 2018


Lars

Aanbevolen berichten

Ik herken wel dat soms veel mensen te lange tijd om me heen ongemakkelijk aanvoelen. Ook ik hecht aan mijn tijd alleen. Dat is iets wat ik ook heel goed kan, in tegenstelling wat ik vaak om me heen hoor.
Misschien dat het bij mij te maken heeft met een hechtingsproblematiek uit mijn vroege jeugd, maar ik maak er nu wel een punt van om in contact te gaan met anderen en daar ook invulling aan te geven. Ik kan tegenwoordig al onderscheid maken in 'onprettig' en 'prettig'in de dingen en mensen om me heen. Daarin kan ik ook steeds beter een keuze maken. Meetings waar ik me minder prettig voel, kan best tijdelijk zijn, bezoek ik dan minder vaak en vind dan (in het kader van het zo nodige veranderen...) vaak meetings waar ik me bijzonder op mijn gemak voel.
Verder denk ik dat ik een wel een sociaal dier ben. Ik ben door decennia-lang gebruik een beetje van het padje geraakt wat sociale omgang betreft. Daarom ben ik daar niet steeds even handig in, maar ik leer wel bij. Ook weer dank zij het 12-stappenprogramma, wat eigenlijk een gids voor een fatsoenlijk leven is voor mij.
Verder zie ik het bezoeken van bijeenkomsten niet als een verplichting of een noodzaak om nuchter te blijven. Ik bezoek ze uit interesse, voor de inspiratie en voor de sociale gezelligheid. Zelden voor de goede koffie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei jowan:

[....] Ik ben door decennia-lang gebruik een beetje van het padje geraakt wat sociale omgang betreft. [....]

Ik voor mij denk nu juist net andersom..  door jarenlang sociaal 'te doen' ben ik van het padje geraakt en heb m'n troost, m'n vlucht gezocht en
net-alsof gevonden in drankgebruik. Naar (school) feestjes gaan, een avondje uit, volleybalclub, zelfs de citroënclubs, ik
vond ze pas 'leuk' als ik me kon isoleren door de drankroes... wat de citroënclubs betreft, daar ga ik nog altijd met plezier naar toe als het het autootje betreft
(onderdelenmarkt e.d.) maar het 'gezellig samenzijn' in de avonduren bij het bijna traditionele kampvuur is aan mij niet besteed.. dan ga ik liever een eind
met de honden lopen of lees bij de tent. En af en toe even 'aanschuiven' voor een babbeltje. Eerder was dat volgooien om de avond maar door te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar is al een verschil:  ik zoop nooit in gezelschap. Op een receptie of zo probeerde ik te drinken, angstvallig het 'tempo' van anderen en mezelf in de gaten houdend. Dat hield ik maar net lang genoeg vol als hoogstnoodzakelijk.
Thuis was mijn gebruikshol, daar deed ik het. En daar hoefde ik verder niemand bij te hebben. Geen enkel contact. Isoleren. Uit egoïsme? Wie zal het zeggen. Ik was er wel maar er niet echt meer bij...

Ik zou er overigens nu niet aan moeten denken onder de mensen te komen terwijl ik niet helemaal bij zinnen zou zijn wegens drank in mijn lijf. Ik zou het niet meer durven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ietje:  Goeie ervaring. Legio alcoholisten gingen je voor. Nu opletten, zelfs een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.....

'Steeds hetzelfde pad lopen leidt tot dezelfde eindbestemming." Iets anders verwachten terwijl je hetzelfde blijft doen past niet in het domein van sober denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is er en duidelijk onderscheid tussen alleen zijn en eenzaamheid. Ik ben nu soms dagen aan een stuk alleen, door omstandigheden of door een bewuste keuze. Maar dan nog voel ik me steeds verbonden met enkele mensen, zoals bijvoorbeeld mijn beste vriendin. Noem het een 'spiritueel lijntje'.

Tijdens mijn zuipperiode had ik nauwelijks contacten, laat staan verbindingen. Niet eens meer met mezelf op de duur. Dat was puur eenzaamheid. Zelf aangedaan, daar geef ik niemand de schuld van. Of het zou de boze macht alcohol moeten zijn. De ziekte verslaving die niets liever heeft dat ik me afzonder en me ellendig voel zodat de dop weer van de fles kan.
Daarom is het voor mij ook van levensbelang om contacten en sociale structuren in stand te houden. 
Eenzaamheid staat voor mij gelijk aan gebruiken en verzuipen; contacten met mensen hebben en onderhouden staat voor mij voor nuchterheid en herstel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kohtje:

Ik voor mij denk nu juist net andersom..  door jarenlang sociaal 'te doen' ben ik van het padje geraakt en heb m'n troost, m'n vlucht gezocht en
net-alsof gevonden in drankgebruik. Naar (school) feestjes gaan, een avondje uit, volleybalclub, zelfs de citroënclubs, ik
vond ze pas 'leuk' als ik me kon isoleren door de drankroes... wat de citroënclubs betreft, daar ga ik nog altijd met plezier naar toe als het het autootje betreft
(onderdelenmarkt e.d.) maar het 'gezellig samenzijn' in de avonduren bij het bijna traditionele kampvuur is aan mij niet besteed.. dan ga ik liever een eind
met de honden lopen of lees bij de tent. En af en toe even 'aanschuiven' voor een babbeltje. Eerder was dat volgooien om de avond maar door te komen.

1 en al herkenning Kohtje.  En gewoon altijd mezelf wijs maken dat ik super sociaal ben . What the hell was i thinking.  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil ook graag jullie "feedback" op mijn "beloningsprobleem" zodat ik die op kan slaan in mijn dagboek en me gaat weerhouden van het in stand houden van dit systeem. Het maakt me angstig . (Staat op mijn draadje ) 

Bedankt alvast .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ervaar het als een nieuwe balans zoeken.

Heb ook altijd van mezelf gedacht extravert te zijn...de gangmaker, gezellig, bij Thee kan alles.

Oja, bij mij kan veel...en ik hou ook van gezelligheid, maar heb het broodnodig met mezelf te kunnen zijn. Maar was er 'bang' voor. Mezelf nodig en tegelijk mezelf afwijzend. Wat kon ik me 'alleen' voelen in een groep..en dan maar doen alsof. Omdat ik dat zo gewend was. Geen 'nee' kunnen/durven zeggen. Over je grenzen...ik leer/voel ze steeds beter, mijn grenzen. Voelen, ervaren, weten...en bewuste keuzes maken. Want daar gaat het om voor mij..bewust, keuzes maken. Balanceren, jongleren, spelen...op het moment dat ik kies komt er ruimte. Hoe mooi is dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei spirit:

Ach, huisje moest toch aan kant en de koelkast moest toch opgeruimd worden, dus dat heb ik dan wel weer gedaan ;)
 

Had je dat gedaan omdat je een paar daagjes weg zou gaan? Doe je dat altijd dan? Of was het echt een puinhoop en schaamde je je
voor de buurvrouw die voor de kat kwam zorgen? Ik ben wel altijd nét iets ijveriger als ik weet dat er bezoek komt.. dat vond ik altijd heel erg erg
van mezelf, maar ik hoor wel vaker dat mensen dat doen. Dus vind ik het nu maar normaal...  of wat daar voor door gaat. -_-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ietje , kallumpies an meis. 21 Keer moet je? Is dat één keer per week of hoe vaak? Pffff... 
En wat betreft dat niet drinken: je wist het al hè? En nu weet je het nóg een keer, maar nu weer wat zekerder. Je kunt het en je gaat het wéér doen. Maar nu langer!! :heart::)

toch??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ietje sterkte met de bestralingen! Je klinkt sterk maar het lijkt me niet niks...:face-icon-small-shocked:

Ik ging altijd met mijn eerste fles wijn naar iemand toe om een praatje te maken...als die leeg was ging ik naar huis en dronk daar mijn tweede fles leeg bij de televisie...zo leek het nog op een sociaal gebeuren, behalve dat ik de dag daarop weinig meer wist van mijn zogenaamde gezellige avond..niet veel meer van de gesprekjes met de buurvrouw of buurman en al helemaal niks meer van wat ik op de televisie had gezien.

Ik zit nu elke avond heerlijk alleen thuis en heb geen behoefte om mensen te spreken. Ik zoek de tv programma's uit die ik interessant of leuk vind en om 11 uur vallen mijn ogen bijna dicht! Ik voel me helemaal niet eenzaam en heb ook geen medelijden met mezelf...dat was wel anders toen ik dronk...Ik praat nu overdag veel vaker met mensen die ik tegenkom in mijn buurt of in het dorp. Voorheen wist ik niet hoe snel ik weer naar binnen moest en vloog op mijn fiets zogauw mogelijk naar de winkel en weer terug! In drie weken voel ik me al zoveel beter, dat is ongelooflijk.

Ook mijn kat merkt verschil...ze lag s nachts altijd in een mand boven op de kast in mijn slaapkamer....nu ik niet meer drink ligt ze steevast heerlijk op mijn dekbed te spinnen en is heel tevreden. Ze krijgt veel meer aaitjes en aandacht dan voorheen want ik lag meestal in coma....beesten voelen dat heel goed aan..wat is dat toch bijzonder.... 

In korte tijd al zoveel winst....dat is iets om mee door te gaan want het is zeer de moeite waard.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei spirit:

Zou willen dat ik me ook beter ging voelen bij het niet drinken, maar voel me nog net zo belabberd als altijd.

Vandaar ook mijn uitglijder van vrijdag, ik dacht echt: wat maakt het nog uit, voel me toch al slecht, wat heeft het voor nut.

Bij de vorige stopperiodes ging ik me na een paar weken al beter voelen, maar nu was ik na 7 weken nog net zo moe als anders.

Gelukkig is het bij een uitglijder gebleven, maar mijn motivatie is wel een beetje weg en dat voelt heel gevaarlijk.

Heb zo'n vreselijk naar gevoel in mijn hoofd, zo overvol van alles, ik kan amper nog logisch nadenken.

Moet ik nog wachten tot eind volgende maand, terwijl ik voel, dat ik er behoorlijk doorheen zit, weet het even niet meer..

De AA heeft daarvoor een oplossing, zo is mijn ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lars:

@Ietje wens je veel sterkte toe. @Antoinnette hoe vaak moet je er heen voor een gesprek? 

Om de 2 weken gesprek gedurende minimaal 3 maanden, daarna beoordeling en second opinion door andere psycholoog. Daarna hopelijk starten met hormonen.

bewerkt door Antoinnette
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...