Spring naar bijdragen

Hallo allemaal


Jos1981

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, 

Even wennen, dit is nieuw voor mij. Stoppen met alcohol niet, helaas. Via deze weg hoop ik met mensen te kunnen 'praten' die hetzelfde doormaken. In mijn omgeving drinkt echt iedereen en elke gelegenheid wordt aangegrepen om een fles open te trekken. Zijn er mensen die hier ook tegenaan lopen? Hoe gaan jullie hiermee om? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb aankomen weekend een verjaardag waarvan ik weet dat er veel gedronken zal worden. Het zijn vrienden van mijn vriend en ik vind het niet nodig om mijn alcoholprobleem aan de grote klok te hangen. Maar als ik meekom en niet drink worden er vragen gesteld, en als ik niet meekom ook. En volgende week vrijdag gaan we met vrienden uit eten die beide echt heel veel drinken! Help! Hoe overleef ik dit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je reactie Rosee. Idd verdomd moeilijk. Ook bijna de hoofdreden dat ik steeds weer de mist in ga wat betreft stoppen. Ik las hier echter de tip om je vooral de beroerdste drank momenten voor de geest te halen. (Ik heb er genoeg....) Dan weet je meteen weer waarom je moet stoppen! Er zitten uiteraard ook meer positieve dan negatieve kanten aan een leven zonder of met minder drank. Ik slaap als een os en heb veel minder spanning in m'n lijf. En het scheelt in de portomonnee!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij heeft het in ieder geval niet goed gedaan:P, alhoewel het gelukkig ook weer beter wordt na ruim 2 weken geen alcohol te hebben gedronken. Heb voor 16 mei een afspraak staan, dus nog sparen.. ik dronk supermarkt wijn, dus gemiddeld €3,- per dag gerekend.

bewerkt door Sensitief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jos. Als je (net) gestopt bent met drinken zullen de meeste mensen wel eens geconfronteerd worden met situaties waarin anderen wel drinken.
Niet drinken is normaler dan je misschien denkt. Als er vragen en opmerkingen komen over je niet drinken hoef je natuurlijk niet meteen je alcoholprobleem
aan de grote klok te hangen. Tenminste niet als je daarmee bedoelt dat je je hele doopceel moet lichten. Maar het is toch niet raar als je aangeeft dat je
besloten hebt om je gezondheid eens wat meer te trakteren op alcoholloze dagen, avonden en feestjes? Wijs anderen er maar eens op hoe stoer het eigenlijk
is om niet te drinken. Net als dat roken niet meer stoer is, is drinken dat ook niet meer.
Anders ligt het met trek die zo'n situatie je kan opleveren. Dat is, denk ik, het moeilijkere deel. Je kunt jezelf nog zulke mooie cadeaus in het vooruitzicht
stellen, tegen (plotselinge) trek is eigenlijk geen ander kruit gewassen dan 'uitzitten'. En dat valt in een omgeving waar (stevig) gedronken wordt niet mee.
Als je nog zo pril in je herstel zit is het verstandiger om drinkgelagen uit de weg te gaan. Spreek je, in elk geval naar je vriend, duidelijk uit over waar je mee
bezig bent, laat hem weten dat je het serieus wilt aanpakken. Misschien zal hij het 'raar' of 'stom' of 'flauw' vinden, maar als hij niet weet hoe serieus jij wilt
stoppen zal hij ook geen rekening met je kunnen houden. Stiekem drinken lukt bijna niemand, al denken we vaak van wel, maar stiekem stoppen lukt ook
niet. Drinkers vinden het meestal niet leuk als hun drinkmaatje stopt met drinken en zullen er alles aan doen om je weer mee te laten doen.
Stoppen vereist een zekere openheid en communicatie. Vooral de stopper zal aan z'n omgeving duidelijke grenzen moeten aangeven. Tevens maakt
dit voor jezelf nog eens duidelijk dat je écht niet wilt drinken..  Waarbij voorop staat dat je zelf óók gelooft dat je echt niet wilt drinken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Kohtje! Waar ik vandaan kom ben je als vrouw zijnde echter alcoholist of zwanger zodra je niet drinkt. Je hebt helemaal gelijk wat betreft de trek die veroorzaakt wordt door dergelijke feestjes en etentjes. Da's echt killing! Ik merk dat ik ook snel geirriteerd en boos ben. (Ook als ik niet aan wijn denk) En opeens hoofdpijn. Wellicht ontwenningsverschijnselen? Mijn vriend weet dat ik het soms echt moeilijk heb. Ik kan van hem niet verlangen dat hij ook stopt met drinken (dat moet eenieder voor zich weten ) maar net als afgelopen zaterdag, als hij dronken thuiskomt, dan voel ik me best eenzaam. Afgelopen september zijn we op een bruiloft geweest waar iedereen dronk behalve ik en een zwangere meid. Dat was een hele nare gewaarwording. Alsof ik naar een etalage van feestende mensen stond te kijken, maar niet mee kon doen. Dat was ook een eenzame ervaring. Dat soort situaties zijn kritiek voor mij. In mijn familie drinkt iedereen teveel, maar niemand doet raar of vervelend als iemand mindert of stopt. Da's wel tof. Het zijn juist die oppervlakkige 'vrienden' die raar en dwingend kunnen doen. "Doe niet zo flauw, neem gewoon een glas! Eentje kan toch wel?" Enz. Alhoewel ik vaak alleen thuis op de bank wijn dronk, is dat ook altijd de plek waar ik me nuchter het veiligst voel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat lastig Jos. Als jij klaar bent met de drank dan zou je je grenzen kunnen stellen. Niet meegaan met de rest omdat je je anders een buitenbeentje voelt, maar kiezen voor jezelf. Jij maakt een keuze om gezonder te leven, dat gaat niemand wat aan, helemaal de oppervlakkige vrienden niet. 

Ik begrijp dat het lastig is en dat het veel van je vraagt, helemaal als je vriend doorgaat met drinken. Ik wens jou veel wijsheid en kracht toe. Je bent sterker dan je denkt:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onwijs bedankt Sensitief! Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Het vraagt inderdaad veel van me, maar m'n gezondheid is toch echt mijn zaak. Hoe lastig ik die trek ook vind, kan ik er wel onwijs van genieten om zonder kater op te staan en een kop koffie te drinken zonder bijna te kotsen. Of te kunnen shoppen zonder angst om flauw te vallen of hartkloppingen te krijgen. En niet weer een hele dag te verliezen aan een hangover!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jos! Heb je net even "gelezen". Het is knap, dat je in een omgeving, zoals jij die beschrijft, de alcohol gaat laten staan. Wat ik ook lees is dat je je eigen alcoholgebruik wel heel afhankelijk stelt van wat jouw omgeving doet. Iedereen drinkt te veel en dan moet jij jezelf verontschuldigen voor het feit dat je even je eigen lichaam geen geweld aan wenst te doen... Het klinkt nogal bizar als ik het zo lees. Ik denk dat velen in jouw omgeving ook stiekum 's ochtends wakker worden met een gevoel van spijt en schaamte. Een reden dus om het wel bespreekbaar te maken. Je zult meer erkenning krijgen dan je denkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Jos1981:

[....] Afgelopen september zijn we op een bruiloft geweest waar iedereen dronk behalve ik en een zwangere meid. Dat was een hele nare gewaarwording. Alsof ik naar een etalage van feestende mensen stond te kijken, maar niet mee kon doen. Dat was ook een eenzame ervaring. Dat soort situaties zijn kritiek voor mij. [....]

Je ziet hier voor jouzelf een hele nare gewaarwording. Voelt je zielig en zit dus in een slachtofferrol. Maar als je daar nu eens uitstapt en het hele beleven omdraait..
Als een 'zwangere meid' niet drinkt omdat dat beter is voor haar baby is ze, zonder het misschien zo te bedoelen, ook heel goed voor zichzelf.
Jij als 'niet zwangere meid' zou in jouw opinie zieliger zijn dan die 'zwangere meid' omdat jij goed voor jezelf bent zonder 'reden'. Dat is natuurlijk flauwekul.
In plaats van jezelf te zien als iemand die naar een etalage van feestende mensen staat te kijken kun je jezelf ook zien als iemand die naar een voorstelling
kijkt van mensen die hun 'dagelijkse sleur' even ontlopen door een middel te slikken (alcohol) waardoor ze zogenaamd zichzelf even kunnen zijn en daarmee
hun lichaam en geest geweld aandoen. Een feest is bedoeld om iets te vieren en het zou fijn zijn als je daarbij gewoon zélf aanwezig kunt zijn. In dit geval (bruiloft)
zou het bruidspaar centraal moeten staan, maar als iedereen zich vol gooit met alcohol heeft zo'n feest na verloop van tijd niet veel meer te maken met
het bruidspaar maar met de drinkende persoon zélf. Het gaat dan niet meer om of het bruidspaar een leuke dag heeft maar om 'hoe lekker voel ik me zelf'..
Drinken is een egocentrische bezigheid en onderlinge contacten zijn oppervlakkig en gericht op het hoe we zélf overkomen bij de ander.
Dáár stond je naar te kijken in die etalage. Naar een groep mensen die op een onnatuurlijke manier plezier probeert te maken maar in feite niets anders doet
dan ten koste van het echte samenzijn zichzelf in een cocon van nepgezelligheid, nepwarmte, nepeerlijkheid, nepleukdoenerij, nepzichzelfzijn hult om
het idee te hebben dat ze zichzelf goed vermaken.
Een eenzame ervaring? Ja, dat zit er in, hoewel je misschien met de 'zwangere meid' nog wat echt contact had kunnen hebben. In deze maatschappij is het
onder bepaalde omstandigheden (feesten, avondjes uit, etc..) inderdaad soms een eenzaam gebeuren als je niet drinkt, maar eenzaamheid hoeft je niet
op te breken als je bedenkt dat je de wereld om je heen écht waarneemt en ook je eigen gevoelens. Die eenzaamheid zou dan ook omgezet kunnen worden
in een gevoel van opluchting. Je hoeft echt niet zwanger te zijn om zonder drank tóch een fijn en echt leven te hebben. Je mag best goed voor jezélf zorgen,
ook als een ander (baby, familie, partner, noem maar op) daar helemaal niets aan heeft. Het gaat per slot van rekening om jou. Jij leeft jóuw leven, en alleen
dáár kun je verantwoordelijkheid voor nemen. De problemen en gevoelens die je met drank probeert te omzeilen zullen uiteindelijk een échte, een nuchtere
manier van aanpakken behoeven. Drank lost niets blijvend op. Dus laat je niet gek maken door je omgeving en de gevoelens van eenzaamheid die je
daarbij ervaart. Er zijn veel meer mensen die niet drinken of die niet willen drinken dan je zo op het eerste gezicht zou vermoeden.. kijk hier maar op dit forum..:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...