Spring naar bijdragen

Moeder


Amanda

Aanbevolen berichten

Hoi! Ik ben moeder van twee kids en heb, zoals het lijkt een prachtig leven. Ik voel me alleen beter als ik wijn drink. Het voelt vreemd om hier te schrijven, maar ik worstel zo met mezelf. Ik kan geen steun vinden bij mijn vriend hierin. Wie zit in soort gelijke situatie?

bewerkt door Amanda
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:D

Meestal lezen we, ik zuip te veel en ik voel me ziek en eenzaam en ik kan me niet concentreren en mijn geld is op en ik kan 's avonds niks meer enz enz. 

Als jij je zo goed, wat betekent dat voor je? Is er een probleem? Wat dan? Ben je gemotiveerd om het op te lossen?

ik denk stiekem, volléédig in denial, maar waarom kom je dan hier? :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is serieus een probleem, de drang om 's middags, als de kids uit school zijn al een glaasje of twee te pakken, tijdens het eten koken, tijdens het eten, na het eten. Theetijd inmiddels overslaan, want het gaat toch al mis. Lekker op tijd op bed, want het is weer vroeg dag. De kids lijden er niet onder, maar het moet stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je, wat je beschrijft lijkt heel erg op hoe ik geleefd heb 20 jaar lang, tot 2 maanden geleden (op een paar dagen na).

Je denkt dat je kids er niet onder lijden. Je denkt dat je vriend er niet onder lijdt. Je denkt dat je werk er niet onder lijdt. Je denkt dat je gezondheid er niet onder lijdt. Je denkt dat niemand het merkt.

Allemaal fout.

Ik lag elke avond tegen 9 à 10 uur te pitten op de bank. Nooit energie om 's avonds iets te doen. Nou, leuk. Ik ben vorig jaar op een haartje na gescheiden, na een paar jaar lang problemen te hebben gehad. Ik had niet eens in de gaten dat het van de alcohol kwam, tot ik stopte en me ineens veel beter voelde. En rustiger in de kop. Tevredener met m'n leven.

Het is een drug, Amanda.

Ik ben geen expert in het stoppen, hè, maar ik zit hier nu een maand of 2 en ik heb een paar zaken begrepen.

Als jij zoveel drinkt, is dat bijna altijd omdat je iets aan het verdoven bent. Een probleem aan het verzuipen bent. Dat probleem moet je identificeren en dat probleem daar moet je aan het werk, in plaats van het onder de mat te schuiven wat je aan het doen bent met alcohol.

En dan de alcohol. "Het moet stoppen" schrijf je. "Het"? Jij koopt het in en jij drinkt het op. JIJ moet stoppen. Niemand anders giet het in je keel. Dat klinkt heel simpel maar het is heel moeilijk om te stoppen. Het is een drug en het is een gewoonte. Het is een "maatje" zogezegd. Maar wel een maatje dat je ziek maakt en in sommige gevallen uiteindelijk dood. Het is helemaal geen leuk maatje. Het is smerig spul.

Ik denk niet dat je zo vreselijk in de problemen zit zoals sommigen die echt meerdere flessen per dag wegtanken. Maar ook al drink je maar een halve fles (wijn) per dag, dat is al verdraaid moeilijk om te veranderen!

Voordat je wat dan ook probeert, moet je eerst jezelf overtuigen om te stoppen. Niet stoppen door de week en dan in het weekend gaan drinken. Je brein is veel te creatief om smoesjes te verzinnen en dan zit je zo weer dagelijks aan de zuip. Echt stoppen een paar maanden lang, om van de verslaving af te komen. Maar dat moet je echt willen. Als je denkt, "het" moet stoppen en ik ga het proberen en zo, vergeet het dan maar direct. Je moet het echt voelen "IK stop ermee" en geen enkele discussie met de innerlijke mens als het borreltijd is. Niet eens over nadenken. Ik drink niet meer en daarmee uit. En dat begint met niks in huis halen.

Je moet het je vriend maar ff vergeven als hij geen begrip heeft hiervoor. Heel veel mensen begrijpen het niet. Stoppen met roken is stoer, stoppen met drinken dan ben je ongezellig zogenaamd. Maar als het je lukt om te stoppen met drinken, dan ben je net zo stoer en ben je trots op jezelf.

Geloof me, ik voel me ZO veel beter nu ik niet meer drink.

Doe het en doe het nu. En zoek steun hier op het forum, want het is niet simpel.

Tip: drink iets anders. Als je geen dorst hebt, is het al iets makkelijker om niet te drinken :) Ik ben ontzettend aan de thee geraakt. Neem iets waar je echt sloten van kan drinken. Geen cola of zo want dat is ook weer ongezond.

Zet 'm op hee, ik wens je veel mentale sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PS bedenk goed hoe je je toekomst voorstelt. Als je er niks aan doet, kan het alleen maar erger worden. Spontaan minder drinken, dat heb ik hier nog niet gezien. Dan ben je over 20 jaar een wrak en zijn je kinderen groot en zijn het kinderen van een alcoholist. Myep, gezellig. Doe het voor je kids als het niet voor je vriend hoeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nog een PS - Ook niet gaan zitten dagdromen zo van, "mag ik dan noooit meer wat drinken?" en dan daar weer een beer op de weg van maken en dat dan weer als excuus gebruiken om gewoon door te drinken.

Daar moet je helemaal niet over nadenken.

Probeer eerst maar eens vandaag niet te drinken. (Is natuurlijk al te laat :P )

en als dat gelukt is, dan morgen niet te drinken. En dan overmorgen. 

En zo maak je elke dag een afspraak met jezelf. Dat heet hier een dagpact, zoek maar op het forum. Dat is al lastig genoeg. Daar heb je de verre toekomst niet bij nodig om daar al druk mee te zijn :) 

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Amanda, en knap dat je hulp zoekt hierin. Hoe lang drink je al, en is dit dagelijks? (wat ik uit je verhaal opmaak wel)

Misschien ben je nog op tijd en kun je in de toekomst wel gewoon sociaal drinken, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat je, om dat uit te proberen, eerst maar eens een tijdje geen alcohol moet drinken. En met een tijdje bedoel ik een half jaar, of een jaar... 

Nu is het nog lekker, maar als je zo doorgaat is het straks eigenlijk niet meer zo lekker, maar een 'moetje'. 

Ik denk dat je er heel verstandig aan hebt gedaan om hier je verhaal te vertellen, want je beseft blijkbaar zelf dat als het zo doorgaat dat het alleen maar erger word. En ik herken wel wat in je verhaal, ik vind wijn ook heerlijk. Maar het is niet de wijn, het is de alcohol... als die er niet in zat vond ik het meteen niet zo lekker meer. 

Voordat je het weet kun je alleen nog maar genieten als je alcohol bij de hand hebt. Ik denk dat daar ook de kern van je probleem zit, je ziet het als een genietmomentje, maar je hebt behoefte aan steeds meer van die momentjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw Bumperjim, je lijkt wel een psycholoog. Maar zeker een ervaringsdeskundige. Heb je vaker geprobeerd te stoppen? Hoe kun jij zo ineens stoppen? Ik drink inderdaad vaak om niet te voelen. Medisch heb ik teveel meegemaakt, over andere fronten maar niet uit te weiden....

Nog een klein probleempje, ik heb ook een grote vriendenkring, waardoor we vaak echt super gezellige feestjes hebben. Ik ben er gewoon bang voor om te stoppen.

Dank je wel voor je bemoedigenden (harde) woorden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Charisma. Ik drink al heel lang en tijdens mijn zwangerschappen totaal geen moeite gehad om niet te drinken. Op dit moment inderdaad dagelijks en iedere keer bedenk ik redenen om te drinken, pfffff een drukke dag gehad, ik heb het verdient, pfff de kids waren wel erg druk vandaag, nu kan het wel weer. Bij iedere bijeenkomst ook altijd een glas of twee pakken. Vroeger ook gerookt, maar met een boek van Allen Care weten te stoppen, in het begin voelde het of er iemand dood was gegaan, zo miste ik het. Maar het is me wel gelukt. Ik heb ook altijd honger en ben ook enigszins verslaafd aan eten, hoewel ik erg op mijn figuur let. Ik kan ook verslaafd raken aan gamen enz....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Amanda:

Wauw Bumperjim, je lijkt wel een psycholoog. Maar zeker een ervaringsdeskundige. Heb je vaker geprobeerd te stoppen? Hoe kun jij zo ineens stoppen? Ik drink inderdaad vaak om niet te voelen. Medisch heb ik teveel meegemaakt, over andere fronten maar niet uit te weiden....

Nog een klein probleempje, ik heb ook een grote vriendenkring, waardoor we vaak echt super gezellige feestjes hebben. Ik ben er gewoon bang voor om te stoppen.

Dank je wel voor je bemoedigenden (harde) woorden. 

Haha dank je :) ik ben helemaal geen psy. 

Ja wat stoppen brtreft heb ik alles geprobeerd wat niet werkt en uiteindelijk gestopt zoals beschreven. Uiteraard na een avond dat ik echt vreselijk veel gedronken had en hondsberoerd was. Dan is de motivatie top en de kunst is dat dan de eerste hele dag vol te houden :) 

Ja die feestjes zijn lastig maar je moet je niet verplicht voelen om excuses te zoeken. Je zegt gewoon nee ik neem ff een jus, of wat je dan ook neemt. En dat doe je de hele avond en meestal maakt niemand een opmerking. Is eigenlijk niet echt een probleem. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Amanda, na al je antwoorden lees ik toch echt een 'verslaafde' die aan het schrijven is.

- Ik vind het lekker (euh ja, dus? Chocolade is ook lekker, eet je daar 6 repen per dag van?)

- Ik bedenk redenen om te drinken (want? Het is toch alleen maar lekker? Waarom dan redenen bedenken?)

- Ik drink om niet te voelen (tringggg alarmbel)

En waarom is het hebben van een grote vriendenkring met supergezellige feestjes eigenlijk een probleem? Fijn toch juist? Of is de alcohol het probleem....

Zo, streng genoeg geweest nu;) (je snapt dat ik het bovenstaande herken uit eigen ervaring hè!)

Welkom hier! Ik hoop dat je hier vindt wat je zoekt. Je zult eerst zelf moeten gaan bedenken hoe je je alcoholgebruik in de toekomst ziet. Snuffel maar lekker rond hier en schrijf gewoon mee als je zin hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

NickyLJ80, je hebt helemaal gelijk!!! Hoe gaat inmiddels met jou? 

Tja, in mijn hoofd maak ik van al die punten een probleem. Voor mij is het al een grote stap om me aan te melden op dit forum. Wellicht de eerste juiste stap! Ik schaam me zo, voel me zo'n zwakkeling! Een moeder van een doodnormaal modaal gezin, met een kutverleden, maar dat heb ik inmiddels een plekje gegeven! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik drink inmiddels nu ruim 3 maanden niet. Maar dat heeft wel een jarenlange aanloop gekost. En het is niet altijd makkelijk hoor, maar ik sta achter mijn keuze en vertrouw erop dat het uiteindelijk weer normaal is om niet te drinken. 

Één tip, zet dat schuldgevoel de deur uit. Daar heb je niets aan. Het ondermijnt positiviteit. Je neemt nu toch de eerste stap in de juiste richting? Dat betekent dat je je verantwoordelijkheid neemt nu, voor jezelf, je kinderen en anderen om je heen. Zou je dat niét doen en blijven doordrinken en struisvogelen, dan trek je dat gevoel maar weer uit de kast;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Amanda.

Welkom op dit forum.

Ik herken wel wat je schrijft en heb zelf ook heel lang het drinken als een prettig deel van de dag ervaren. Ik merkte in de loop van de tijd echter wel dat ik het ook niet meer kon nalaten, en minderen lukte ook niet. Dat, in combinatie met het feit dat mijn gezondheid er toch wel aantoonbaar door achteruit ging, heeft me vorig jaar ertoe gebracht er helemaal mee te stoppen. Ik was toen 65 en had kennelijk de juiste motivatie, want het stoppen lukte tot mijn eigen verbazing eigenlijk zonder al te veel problemen. Sinds eind mei 2016 heb ik geen alcohol meer binnen gehad. Nu heb ik het niet meer nodig om me prettig te voelen. Naar andere mensen die een beetje raar maar wel "gezellig" dronken worden kan ik enigszins meewarig kijken met een gevoel van "ach ja, dat had ik vroeger ook" en als ik zie dat mensen onder invloed van drank stomme dingen gaan doen denk ik "blij dat ik daar vanaf ben". 

Ik merk dat je in antwoord op anderen al iets meer over jezelf en je achtergronden bent gaan schrijven hier, en ik denk dat je daar mee door moet gaan. Het helpt om voor jezelf te analyseren wat er nu eigenlijk aan de hand is, en wat je daar uiteindelijk mee wilt. Fase twee, hoe je dat dan kunt doen, komt daarna.

Misschien helpt het ook als je op Youtube de lezing van Dr. Els Noorlander over verslaving eens bekijkt. Die duurt ongeveer 30 minuten en is heel verhelderend, vind ik.

Ik heb hieronder een rechtstreekse link ervoor opgenomen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Amanda:

NickyLJ80, je hebt helemaal gelijk!!! Hoe gaat inmiddels met jou? 

Tja, in mijn hoofd maak ik van al die punten een probleem. Voor mij is het al een grote stap om me aan te melden op dit forum. Wellicht de eerste juiste stap! Ik schaam me zo, voel me zo'n zwakkeling! Een moeder van een doodnormaal modaal gezin, met een kutverleden, maar dat heb ik inmiddels een plekje gegeven! 

Welkom Amanda, je ziet, je bent onder soortgenoten hier, ooit stond ik ook voor jouw dilemma van nu.

Punt 1; word eerlijk naar jezelf; alles wat je voelt mag: ook schuld en schaamte horen daarbij. Maar hoe je die gebruikt is aan jou; ga je er smoezen door creeren om alsnog voor gaas te gaan, dan is dat jouw eigen keuze. Ga je ze als uitdaging gebruiken om je weer trots en fier te voelen, dan maak je van de nood een deugd. Alle omstandigheden die je tegen komt, ook je verleden dus, daar heb je niet om gevraagd. Maar Hoe je daar mee omgaat is ook hier weer aan jou. Mijn littekens van het verleden jeuken heus nog wel eens, en soms doen ze een beetje pijn. Dan weet ik weer dat er wat werk aan de winkel is. Zo heeft bijna alles en iedereen een doel, zin. Je bent niet voor niets op deze site beland, dus ga ermee doen wat helpend is voor jou. In jouw tempo, op jouw manier en met jouw doel. Maak een plan wordt hier vaak geschreven. Neem jezelf serieus en word degene die je wilt zijn.Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...