Spring naar bijdragen

Laatste afbouwstap nu of tussenstap lorazepam


Sieska

Aanbevolen berichten

Ik zit nu op 0,25 lorazepam voor de nacht nog, sinds twee weken

Heb er behoorlijk last van en word daar heel onzeker van, angst dat ik het niet red.

Nu hink ik op twee gedachten, om nu de kiezen op elkaar te zetten en de laatste 0,25 er ook af te doen, of nog een tussenstap van 0,12 ongeveer.

Ik moet tabletten van 0,5 zonder breukstreep dan in kwartjes zien te krijgen, niet heel nauwkeurig dus

Wat is wijsheid? Mijn psychiater doet laconiek en laat het aan mezelf over, het gaat namelijk toch nergens meer over? 

Graag uw advies, BVD!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sieska,

Zo herkenbaar! Ik ben zelf blijven hangen op 0,5 mg Lorazepam voor de nacht. 
Sinds een paar dagen heb ik een precisie weegschaal waarmee ik de tabletten nauwkeurig kan afwegen. Er gaat ongeveer 0,02 mg per dag af (4%, elke dag hetzelfde % maar minder mg) zodat ik nu op 0,425 mg zit en dat heel langzaam op die manier afbouw.
Ik heb daarvoor pillen, de precisieweegschaal, een nagelvijltje of schuurpapiertje en een excelbestand nodig. Voorlopig gaat dit goed. In de andere topics lees je hier mee over. 

Jouw psychiater denkt er als veel anderen te gemakkelijk over. Lorazepam is net als de andere pammen heel zwaar om af te bouwen (alleen diazepam is voor de meesten gemakkelijker door de langere halfwaardetijd) en je kunt het beter langzaam doen dan te snel. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Sieska,

Als je psychiater aangeeft dat je het afbouwen zelf kan doen kun je er van uitgaan dat er weinig risico's zitten aan het door jou beschreven schema. Onttrekkingsklachten zijn individueel verschillend. In de gaten houden dus en bij twijfel alsnog je psychiater consulteren.

Vriendelijke groet, de moderator

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste moderator, wat een enorm teleurstellend antwoord. Ik zit op dit forum, zoals velen met mij dacht ik, omdat de gemiddelde arts/psychiater de afbouwklachten en stappen niet serieus neemt. Waarom is benzodebaas in leven geroepen? Ik had verwacht een antwoord te krijgen dat vertrouwen geeft in een stuk extra kennis en expertise wat jullie wel zouden hebben.......

Maar ik mag gewoon terug naar mijn arts.....

Ik voel me niet serieus genomen

@cyclad: dankje voor jou reactie!! Daardoor voel ik me wel serieus genomen, ik ga eerst naar 0,12.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Sieska,

Wat jammer dat het antwoord je zo teleurstelt en dat je je niet serieus genomen voelt. Dat is ook wel begrijpelijk als je verwacht dat er een specifiek op jouw situatie toegesneden advies komt door ons. Om je vraag te beantwoorden: het forum is in het leven geroepen om mensen die problemen hebben met het gebruik van benzodiazepines een platform te geven om ervaringen uit te wisselen, kennis te delen en steun bij elkaar te zoeken. Het is expliciet geen hulpverleningsforum, ondanks dat Tactus als verslavingszorginstelling het forum faciliteert, beheert en modereert. Bij persoonlijke vragen omtrent afbouw of andere wijzigingen verwijzen we altijd terug naar de voorschrijvend arts, een psychiater in jouw geval.

Uit je eerste vraag blijkt dat je vind dat je psychiater laconiek reageert over het afbouwen van benzodiazepinen. Kennelijk heb je niet voldoende vertrouwen in je psychiater om dit bespreekbaar te maken. Het is immers belangrijk dat je je geholpen en gesteund voelt, dat is de basis van een goede behandelrelatie. Als je je niet serieus voelt genomen door je behandelaar is dit zeker een relevant onderwerp van gesprek. Mocht je er met je psychiater niet uitkomen dan kun je vragen om een collegiale verwijzing naar een erkend KNMG verslavingsarts in je woonplaats.

Ik hoop dat je je met dit antwoord iets meer serieus genomen voelt. Sterkte!

Vriendelijke groet, de moderator

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste moderator,

Dankjewel voor deze reactie. 

Het is idd zo dat ik wat dat betreft nog niet veel vertrouwen heb in deze psychiater, ik heb steeds weer een andere ook......

Ik denk dat ik het advies opvolg en idd maar aankaart dat ik me niet serieus genomen voel. Ben benieuwd wat dat doet. En ik ga zelf voorstellen om of taperingstrip, of overzet naar diazepam te overwegen.

Ik snap dat een op maat advies onmogelijk is, mijn verwachting was misschien te hoog en ik was saggo door alle gedoe, excuus.

Bedankt voor deze uitgebreide reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Sieska,

Ik kan me je gevoel zo voorstellen. En wat mij betreft wat je reactie heel begrijpelijk en dacht ik er ongeveer hetzelfde bij.

De Moderator is in dit geval geen ervaringsdeskundige en dat ben ik wel en Cyclad ook. Als het op Benzo's aankomt, ben je het beste af met ervaringsdeskundigen omdat het onbegrip en ongeloof daarbuiten groot is helaas. (Niet dat ik nu zeg dat de moderator jou of ons niet geloofd of serieus neemt, dat bedoel ik niet...)

Maar de hulp en ondersteuning krijg je het meest van de mensen hier die al met ervaring handelen en zich ernstig hebben verdiept in de materie. Waarom ons lichaam er zoveel moeite mee heeft en waarom  het laatste stukje toch effect heeft, en waarom artsen ons niet begrijpen en er zo laconiek over doen.

Ben benieuwd wat je aanpak gaat zijn voor de laatste stap en hoe het met je gaat.

@Sieska

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat niet goed, licht in mijn hoofd, onrust, zenuwen, huilbuien, misselijk...ik word hier zo onzeker van!!! En zo moe, ben al anderhalf jaar aan knokken.

Heb straks gesprek met psychiater, mijn man gast mee. Ik ga alles eruit gooien daar en wil echt goed advies en hulp bij laatste stap, zodat ik wat vertrouwen krijg weer. Mijn vertrouwen is ver onder nul, weet niet wat ik met mijn lijf moet.

Wou dat het voorbij was en ik eindelijk op kan bouwen, al mijn reserves zijn op volgens mij.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Sieska

Fijn dat je man mee is gegaan. Hoe is het gesprek verlopen? Ik hoop dat je in elk geval serieus bent aangehoord. 
Ben je al van 0,25 mg naar 0,125 gegaan of nog niet? 
Zowel @Kannietmeer als ik is nu aan het microtaperen en dat lijkt behoorlijk goed te gaan. Het is dan niet dat je geen onttrekkingsverschijnselen krijgt, maar ik ervaar deze momenteel als minder heftig dan bij de grotere afbouwstappen.

Als het afbouwen goed gaat krijg je vertrouwen, motivatie en voel je je vooral mentaal beter, ook als het lichamelijk even minder gaat. Nu is bij jou het vertrouwen weg en komt alles dubbel zo hard aan. Zo begrijpelijk. Sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Sieska:

Het gaat niet goed, licht in mijn hoofd, onrust, zenuwen, huilbuien, misselijk...ik word hier zo onzeker van!!! En zo moe, ben al anderhalf jaar aan knokken.

Heb straks gesprek met psychiater, mijn man gast mee. Ik ga alles eruit gooien daar en wil echt goed advies en hulp bij laatste stap, zodat ik wat vertrouwen krijg weer. Mijn vertrouwen is ver onder nul, weet niet wat ik met mijn lijf moet.

Wou dat het voorbij was en ik eindelijk op kan bouwen, al mijn reserves zijn op volgens mij.

 

 

Lieve Sieska,

Ad heeft gelijk, wat betreft het vertrouwen. Maar onthoud ook echt dat het een fase is van ziek zijn ( minder of meer heftig weet niemand, dat is individueel verschillend). Maar als je er eenmaal vanaf bent, dan kan je lichaam pas echt gaan genezen. Dus dat laatste stukje is zeer belangrijk om te doen. Doe het zoals Cyclad58 zegt met weegschaal en veil. Het bevalt mij echt veel beter dan ook maar een beetje controle uit handen te geven aan een psychiater die echt niet weet hoe jij je voelt en mogelijk zelfs niet echt weet hoe heftig de gevolgen zijn van het gebruik van de benzo's. Mijn advies is om het zo veel mogelijk in eigen handen te houden zodat je weet hoe snel of langzaam je gaan als je zelf wilt. Maar beneden moet en liefst zo geleidelijk mogelijk.

Dikke knuffel en sterkte! Ben benieuwd hoe het is gegaan bij de psyc. Hoor het graag van je. X

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Lieve cyclad en kannietmeer,  dank voor jullie berichtjes......het was ff stil omdat echt slecht ging.....

Gister psychiater.........ik kwam nergens meer toe, totaal verlamd door angst en spanning.

Nu paar dagen 5 mg diazepam om uit cirkel te komen, en op krachten.

Ze wou lorazepam verhogen, gelukkig toch diazepam gekregen al was mijn verhaal onzin over dat dat makkelijker afbouwd.

Ben erg verdrietig. Houd het dan nooit op.

Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Sieska,

Eerst wil ik je even een dikke knuffel geven!! Fijn dat je wat van je laat horen. Klinkt misschien gek, maar doordat ik weet hoe ziek mensen hiervan zijn en hoe heftig de hel is die je kan ervaren, gaat mijn hart echt oprecht naar je uit en elk nieuw lotgenoot dat ik tegenkom wil ik in mijn armen sluiten en meehuilen en meestrijden om gezondheid terug te krijgen. Het is voor mij dan ook echt een enorme steun om hier op het forum lotgenoten tegen te komen en met hen te kunnen delen. Het helpt tegen angst en tegen eenzaamheid. Je kan even je ei kwijt tegen mensen die er alles van begrijpen.

Ik vind dat je slim gehandeld hebt bij de psychiater. Helaas is het nodig om scherp te zijn op deze dingen. Als je het heft niet in eigen handen gaat krijgen word het veel moeilijker af te bouwen. 5 mg Diazepam is ongeveer tussen de 0,5 en 1 mg lorazepam. Als je kan niet niet lang op deze dosis blijven, want dat maak je je lichaam weer afhankelijk van deze dosis en dat wil je natuurlijk niet. En technisch is Diazepam echt beter af te bouwen, dus je hebt niks verzonnen dat niet waar is. Vanwege de lange halfwaardetijd van de Diazepam heb je echt aanzienlijk meer kans op minder klachten bij de afbouw ( snap je hem nog?)

Ik heb een paar vragen voor je, waar je geen antwoord op hoeft te geven:

-had je angstklachten voordat je aan de lorazepam werd geholpen? Zo ja, hebben ze daar iets anders mee gedaan dan alleen medicatie of heb je ook therapie/training ontvangen?

- leef je alleen of zijn er mensen die ook bij ziekte voor je kunnen zorgen?

-helpt de diazepam nu?

- hoe is je contact met je huisarts? je zou kunnen proberen of die wel weet van de vreselijke afbouwverschijnselen van de benzo's en dan de zorg van de huisarts nemen en niet van de psychiater.

-heb je een plannetje gemaakt om af te bouwen of zou je daar hulp bij willen?

Je mag me ook een persoonlijk bericht sturen als je het niet op het forum wilt vertellen of als je vragen hebt. Ik weet zeker niet alles, maar vertrouw mijn kennis genoeg om die met anderen te delen.

 

liefs, Liz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet gewoon niet wat te zeggen, zoveel begrip.....

Ik kreeg angstklachten toen ik met seroxat ging afbouwen, toen kreeg ik daar lorazepam voor......nu dik jaar geleden.

Zoals ik me de afgelopen tijd heb gevoeld nav afbouw AD en lorazepam, dat heb ik nooit eerder daarvoor zo heftig meegemaakt.

Wel een wat sombere aanleg, maar nooit zo van het padje geweest.

Mijn man heeft me enorm gesteund maar zit er nu ook doorheen, neemt afstand.......ik snap het maar het doet zeer.

Vind het zo moeilijk vertrouwen te hebben dat ik hier uit kom.

Met mijn huisarts ging het nog slechter, op zich aardig tevreden met deze psychiater, ze neemt mijn gevoel wel serieus.......alleen welk aandeel door medicatiegedoe komt vind ze twijfelachtig.

Ik weet soms echt niet meer wie of wat ik moet vertrouwen/geloven

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach jeetje... lieverd....

afbouwen met een ssri is soms  net zo naar als afbouwen met een benzo. En ook daarin krijg je zo weinig ondersteuning van de medische industrie en de vorm waarop het wordt aangeboden dat je bijna gedoemd bent om klachten te ontwikkelen. En dan een arts die daar geen kennis van heeft erbij en je Lorazepam erbij geeft maakt jou horrorverhaal compleet.

http://www.depressievereniging.nl/actueel/vragen-over-antidepressiva/wat-er-bekend-de-onttrekkingsverschijnsel-en-na-het-stoppen-van-het-gebruik-van-antidepressiva-als-er-sprake-van-deze-verschijnselen-kunnen-deze-dan-worden-onderdrukt-en-hoe/

Deze link leidt naar dit verhaal:

Wat is er bekend over de ontwenningsverschijnselen bij afbouw van antidepressiva? Kunnen ontwenningsverschijnselen worden onderdrukt, en hoe?

Er is weinig onderzoek gedaan naar ontwenningsverschijnselen van antidepressiva. Het soort ontwenningsverschijnsel en de hevigheid ervan is enigszins afhankelijk van de werking van het gebruikte medicijn. De verschijnselen bij paroxetine (Seroxat) zijn exemplarisch voor alle SSRI’s: griepachtige verschijnselen, zoals trillen, beven, transpireren, hoofdpijn, lethargie, spierpijnen. Koorts komt soms voor. Verder vaak maagdarmklachten zoals misselijkheid en braken, soms diarree, gebrek aan eetlust. Klachten van het centrale zenuwstelsel zoals evenwichtsstoornissen, duizeligheid, gestoorde coördinatie en inslaapstoornissen met levendige dromen, soms zelfs nachtmerries, kunnen ook voorkomen. Een verschijnsel dat bij de meeste antidepressiva wordt genoemd is het optreden van “elektrische schok” gevoel, en het gevoel of er met talloze kleine naaldjes in de huid wordt geprikt (paraesthesieën). Tot slot wordt in veel onderzoek psychische klachten genoemd, in de vorm van prikkelbaarheid, agitatie, stemmingsdaling en huilbuien, angsten en ontremming. Zelden ontstaan hallucinaties en agressiviteit. De lijst is nog verder uit te breiden, met allerlei uiterst zeldzame verschijnselen. De symptomen kunnen lijken op een terugval.

Het wordt afgeraden om tegen de angsten en slaapstoornissen benzodiazepinen (temazepam, oxazepam, diazepam etc.) te geven. Het beste is om vooraf goed met je behandelaar door te nemen waar je msschien last van kunt krijgen en te bespreken wat je dan kunt doen. Het is sterk aan te raden om het antidepressivum langzaam af te bouwen. Taperingstrips kunnen hierbij een handig hulpmiddel zijn.
Ook specifieke voeding en supplementen kunnen helpen de periode van afbouw van antidepressiva zo goed mogelijk door komen.

Zie ook:
Aandacht voor afbouwen antidepressiva hard nodig
Gedoe over vergoeding aperingstrips

 

 

Lieve Sieske, waarschijnlijk is er helemaal niet zoveel mis met jou als je denkt. Er is een grote kans dat je gewoon te maken hebt gehad met ontwenningsverschijnselen ( die niet te verdragen zijn! begrijp me goed!), maar die alles te maken hebben met de werking van de medicijnen en niet met de werking van jou geestelijke gezondheid. Jij bent waarschijnlijk behoorlijk in orde. Je ging niet voor niets afbouwen... het ging waarschijnlijk eigenlijk wel lekker. Maar door verkeerd afbouwen en door onkunde van hulpverleners die van toeten nog blazen weten zit je vervolgens aan weer een ander middel dat aan de gang gaat met je hersenen. Van de regen in de drup. Van de wal in de sloot. (lekker op dreef met mijn spreekwoorden voor de slechte hulpverlening als het op afbouwen aankomt).

Goed nieuws dus: je bent niet zo gek als je denkt! Je hebt angsten en depressieve gevoelens en allerlei lichamelijk klachten en vermoeidheid en het gevoel niks meer aan te kunnen doordat er schade is ontstaan aan je hersenen. Nog meer goed nieuws: je hersenen kunnen weer genezen en doen dit voor 99% van de gevallen ook!

Wat nodig is om te genezen is een lichaam vrij van benzo's ( en mogelijk op een dag ook weer de AD) en heel wat tijd.TIJD is onze vriend. Soms ook onze vijand omdat tijd ons beangstigd als het gaat om een lange tijd lijden en angstig zijn bijvoorbeeld. Maar als je weet dat het niets is wat jij doet, maar dat het gewoon verkeerde signalen uit je hersenen zijn, dan is het mogelijk al een heel stuk beter te accepteren.

Wat me droevig maakt is het verhaal over je partner. Maar inderdaad ook goed te begrijpen. Deze strijd moeten we eigenlijk allemaal alleen doen. En partners staan er bij en kijken er naar en weten zich geen raad met wat er gebeurd.

Maybe you can show him this video: Als hij engels kan dan zal hij iets beter begrijpen wat zijn rol kan zijn hierin.

 

Je zal hier mogelijk even over moeten nadenken.... Maar geloof me als ik zeg dat je heel veel meer gezond bent dan je zou denken en dat er gewoon chemische  processen  verstoord zijn in je brein en hormonen, en dat je lichaam, om de balans weer te herstellen gewoon tijd nodig heeft. Als je er klaar voor bent, dan kan je aan de reis beginnen om weer een gezonder en betere versie te worden van jezelf. En hopelijk kunnen we je partner ook wat leesvoer geven waardoor hij beter gaat begrijpen wat er met je aan de hand is. De lieve vrouw waar hij van houdt is gewoon aanwezig, maar nu even ondergesneeuwd doordat ze is beschadigd door de medicijnen die ze in goed vertrouwen heeft geslikt, zonder te weten wat een schade het zou toebrengen. Dit is NIET jouw schuld! Maar je kan als je dat aan wilt gaan, de strijd gaan strijden voor je gezondheid en de weg gaan die wij hier met elkaar gaan. We willen benzo vrij zijn en onze hersenen de kans geven te genezen, zodat we weer onszelf kunnen zijn en van het leven kunnen genieten. Dit is voor jou ook echt mogelijk! Dus geef niet op, maar pak je zwaard en strijd ;-).

 

Dikke knuffel nogmaals.

Liz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Liz, door jouw enorme kennis over o.a. benzo's ben je hier velen tot steun! Het is heel duidelijk geschreven. Toen ik begon af te bouwen wist ik ook niet welke idiote dingen er tevoorschijn komen, waar ik nooit of weinig last van heb gehad. Zonder dit forum, de ervaringen en de informatie had ik het alleen niet gered tot zover!

De ontwenningsverschijnselen zijn zowel lichamelijk als psychisch enorm!

Heel veel sterkte allemaal en knuffel van mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Sieska,

Heb je de seroxat wel helemaal kunnen afbouwen? Dat is dan toch een mooi succes! 
Ik sluit me helemaal bij de woorden van Liz, die het fantastisch heeft omschreven, aan.

Het is even nodig om Diazepam te nemen nu, meer dan je had aan Diazepam, maar dat is niet anders. Inderdaad is algemeen beschouwd Diazepam gemakkelijker af te bouwen dan Lorazepam, dus de overstap naar het juiste middel heb je al gemaakt.
Liz heeft ook mij geholpen met een afbouwschema, maak er gebruik van als je eraan toe bent.
En blijf het maar van je af schrijven, dat kan opluchten en steun geven. We zijn er voor je!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...