Spring naar bijdragen

Zondag 20 augustus 2017


Gast

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei fleurtje:

Kan ik me iets bij voorstellen. Is gek toch? Die landen draaien toch op export dus je zou denken dat ze toch meerdere talen machtig zijn.

 

Ik was er 10 jaar geleden toen viel het verrassend tegen! Mijn chinees ook! I deed erg mijn best, maar die taal is zo moeilijk. :blush: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier met de honden naar het bos geweest

Een puntzak friet met klodder mayonaise gehad

En terug toerend over de binnenweggetjes nog langs het graf van lief's ex

Chocoladekoekjes voor bij de koffie gehaald (die ik nu nuttig)

En zo meteen samen lekker kneuterig risotto maken

Gewoon een saaie zondag

Lekkah!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helleu  piepels,

Weer terug van de rommelmarkt. Toen ik er was ben ik eerst begonnen met een broodje hamburger en cola voor de inwendige Bollemans. En toen begonnen met de lange wandeling van 3 1/2 uur en....... ik heb het gehaald zeg. Dat had ik echt niet verwacht. En veel gekocht, hing allemaal aan m'n rollatortje. Als ik er op had gaan zitten was dat dingetje door z'n voegen gezakt. Kwam nog een kennis tegen. Menske was vroeger een boom van een wijf. Ze  heeft ook op revalidatie gezeten samen met mij. Haar been is afgezet. Nou als ze nu nog 50 kg. weegt is dat veel. Wat ben ik blij dat ik gezond ben. pfffffftttt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Jannigje:

Ik was er 10 jaar geleden toen viel het verrassend tegen! Mijn chinees ook! I deed erg mijn best, maar die taal is zo moeilijk. :blush: 

Is mijn ervaring ook. Ik was er 3 dagen na 9/11, dus 2001????, 5 weken naar gebieden die net waren opengesteld voor toeristen, daar was vaak niet eens stromend water en over het toiletgebeuren in zijn geheel zullen we het maar niet hebben. De moderator heeft al genoeg te doen vandaag. Dat daar niemand een andere taal spreekt is te verwachten, maar we kwamen ook in meer toeristische gebieden en grotere steden en toch heb ik maar 5 mensen ontmoet die Engels spraken. Hoe groter de receptie, hoe minder, ja, dat zijn staatshotels. Onze reisleider sprak chinees, dus ik, als talen "gek", gevraagd hoe hij dat had geleerd. Zelf zei hij en dat ik dat ook zou kunnen. Hij is vlak daarna een guesthouse gestart en woont er nog steeds.

Enfin, in het daar op volgende voorjaar ging ik met 3 vrienden met de trein naar Hongkong, alleen tickets en hotels geregeld, geen transfer of zo. Dus ik haalde mijn Russisch uit mijn tenen (ook handig in Mongolië) en ging een cursus Chinees voor toeristen doen. Heel leuk en ik vond het enige moeilijke de juiste toon te vinden. De grammatica is doodsimpel, dat is ook nodig, want het is een lengua- franca (handelstaal) en moet dus door veel mensen begrepen kunnen worden. De woorden zijn 1-lettergrepig. En  het hangt v.d. toon af wat het betekent, dus dat luistert nauw, anders krijg je je schoonmoeder op je bord i.p.v. een karbonade. Lezen kan ik natuurlijk niet, alleen ingang, mens en toilet. Meer heeft een mens niet nodig. Helaas ben ik het meeste al weer vergeten. Maar de kick die ik kreeg als iemand me verstond, die vergeet ik nooit meer. En heel aardige, behulpzame mensen. Dat lijkt misschien niet zo als je ze op TV ziet, maar dat komt door het staccato v.d. taal.

Sorry voor zo'n lang verhaal, maar had even afleiding nodig, jullie begrijpen wel waarom.

bewerkt door lidia
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag gedaan, ga maar weer verder met het eindeloos lijkende project van het fotoboek van mijn zeereis. Laatste loodjes.........              Vooral die Caribische eilanden haal ik door elkaar, heten vaak bijna hetzelfde en het zijn er zo veel dat ik steeds moet nakijken waar we geweest zijn en of ik daar aan land ben gegaan en zo ja, wat voor excursie ik gemaakt heb.

Wel herinner ik me het lied van Brigitte Kaandorp : ik heb een zwaar leven, een heel zwaar leven. :lol: Dat zong ik vrij vertaald in het Engels voor mijn nieuwe, tijdelijke vrienden. Veel gelachen, er zijn allerlei varianten op mogelijk, zoals : ik moet op tijd mijn derrière op lichten als de stoel eronder geschoven wordt voor het diner.

Wat een leuk extraatje was : de crew bestond uit 44 nationaliteiten, dus veel gelegenheid om "mijn" talen te oefenen. Opent ook nog wel eens deuren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kwartier geprobeerd een foto van het schip hier neer te zetten, in de verwachting dat ik nu wel zo handig zou zijn dit te bereiken, helaas, het uploaden mislukt steeds. Dat is het bericht. Nu maar verder met mijn taak, genoeg getreuzeld. 

Maar afleiding is gelukt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...