Spring naar bijdragen

Dinsdag, 8 augustus 2017


jowan

Aanbevolen berichten

Ik ben geen dokter, maar als ik hoor over prikkelingen, wazig zicht ed. dan denk ik aan verslechterde doorbloeding. Maar het lichaam kan ook sterk reageren op geestelijke problemen. Niet dat je ongerust moet zijn, maar dat je het wel even in de gaten houdt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bor:

Goedemorgen..

Dagpact :

jowan 

Lars 

Momentum 

Tinto

Nicky

Kohtje

Rapilos

Bor

Muffin

Zet me bij het dagpact na periodes van ups and downs, droge en natte dagen. Maar ga vanavond maar eens een keertje bij de AA langs, we kijken wel. voel me mentaal een wrak en daar moet verandering in komen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Asterix:

Ik ga vrolijk mee in die mood, iets te groot empathisch vermogen, denk ik.
Dus een tollend hoofd, prikkelende wang, vingers en tenen, wazig zicht, haha, maar voor de rest gaat het wel.

Ik moet mij er aan onttrekken, ik weet het, maar ik weet niet hoe.

 Ja. Begrijp ik. Lastig. Pijnlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Sheila:

@Asterix Is dat echt alleen empathisch vermogen? Prikkelend? Als in... tintelend... en wazig zicht? Hou je het in de gaten dat het niet iets lichamelijks is, in plaats van geestelijk?

Onderschat geestelijk niet. Psychosomatische klachten zijn net zo echt en serieus (en soms schadelijk) als zuiver somatische. 

Precies waarom ik asterix idd min of meer adviseerde minder te zoeken op passende aandoeningen en meer te richten op wat er inderdaad gewoon is: de symptomen, de klachten. Als een vastgezet ( verdraaid serieus te nemen) gegeven van waaruit je kan kijken "hè. ..wat maakt t nou erger, wat minder, en hoe werkt dat nou bij mij?".  Zonder afleiding. Zonder de behoefte aan of zoektocht naar een ......tja...wat Is het....legitimatie? .....

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei jopie:

Onderschat geestelijk niet. Psychosomatische klachten zijn net zo echt en serieus (en soms schadelijk) als zuiver somatische. 

Precies waarom ik asterug idd min of meer adviseerde minder te zoeken op passende aandoeningen en meer te richten op wat er inderdaad gewoon is: de symptomen, de klachten. Als een vastgezet gegeven van waaruit je kan kijken "hè. ..wat maakt t nou erger, wat minder, en hoe werkt dat nou bij mij?".  Zonder afleiding. 

 

Ik onderschat het zeker niet en ik wist deze achtergrond ook niet. Het enige dat ik ermee wilde zeggen is dat je op alle fronten moet kijken. Niet dat je denkt dat het zuiver geestelijk is en daardoor misschien iets lichamelijks over het hoofd ziet. Er gingen bij mij even wat belletjes af. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok. Get it. 

Ik zou het hele onderscheid dus juist niet maken...... en ook niet richting oorzaak denken.... Daar dus juist verre van blijven. 

Een (andere) vorm van jezelf ontzettend serieus nemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei bolletje:

Muffin gun jezelf ook de tijd om te veranderen. Wees niet te streng voor jezelf je bent aan de gang gegaan met je verslaving dat op zich is al heel knap.  Met vallen is niets mis, als je maar altijd opstaat.;)

Het opstaan wordt steeds moeilijker, ik ben moe ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei jopie:

Ik zou het hele onderscheid dus juist niet maken...... en ook niet richting oorzaak denken.... Daar dus juist verre van blijven. 

Vind je de oorzaak van een klacht irrelevant dan?
Als het een kwestie oorzaak-gevolg is dan is het goed de oorzaak weg te nemen.

Aan de andere kant is de oorzaak zo ver in verleden dat deze irrelevant is geworden, dat kan ook.
Ik kan nog steeds niet verklaren waarom ik dit stresshoofd heb, toen ik stress had in mijn eigen zaak, had ik het al, toen dat wegviel bleef het.

Actief bezig zijn doen de klachten eerder toenemen dan af, afleiding is futile.

Alcohol hielp dan wel, dan maakte de ene roes ruimte voor de andere en vielen de watten niet meer op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry. Ik Was niet duidelijk Asterix.  

Natuurlijk wel oorzaak gevolg. Ah. Juist!! Maar niet als in (zelf alleen als leek) veel aandacht schenken aan het zoeken naar de namen (containerbegrippen) of diagnoses. 

Hoe t heet Is niet relevant. Dat meer. Hoe t functioneert in jouw lijf kop.... Daar ben jij de expert. De enige zelfs. Dat behoeft aandacht zonder afleiding. Zonder storing. Zonder "zie je wel.....dat klopt", "ja dat zou kunnen kloppen" of andere zelfbevestiging.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Pumpkin65:

Slik jij antidepressiva?

Nee, ook nooit gedaan.

6 minuten geleden zei jopie:

Sorry. Ik Was niet duidelijk Asterix.  

Natuurlijk wel oorzaak gevolg. Maar niet als in (zelf alleen als leek) veel aandacht schenken aan het zoeken naar de namen (containerbegrippen) of diagnoses. 

Hoe t heet Is niet relevant. Dat meer. Hoe t functioneert in jouw lijf kop.... Daar ben jij de expert. De enige zelfs. Dat behoeft aandacht zonder afleiding. Zonder storing. Zonder "zie je wel.....dat klopt", "ja dat zou kunnen kloppen" of andere zelfbevestiging.

ok, get it too.
Dat is ook niet goed om te doen, ik weet het, probeer het ook niet te doen, maar lijk wel een junk, haha.

Maar wie geeft mij die aandacht zonder afleiding?
Mijn huisarts iig niet, ik heb het hem eens een keer gemeld en kreeg als repliek: oh, zo lang al, daar is nix meer aan te doen. :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ander voorbeeld.....

Toen ik in mei met lymfklierkanker gediagnosticeerd werd en ik toch ff nazocht op internet las ik dat 1 van de symptomen jeuk Was.  

Ik herinnerde me meteen jeuk een week daarvoor. En Had meteen jeuk daarna. En die Was verdraaide echt. 

Maar lymfklierkanker Was t niet. Dus zeg t maar. Mijn mind die tricks playt? Hoe dan ook..... het verstoort ook.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar.... mocht ik de indruk wekken niet alleen te weten wat je moet laten, maar ook hoe je dat moet laten.....

Neuh. Dat nog niet. Totaal niet. Ingesleten inderdaad. Ingesleten niet-functioneel gedrag. Ook dat: mild over zijn. Dan Is dat wat je bent/doet. De som van gedrag, zijn,  en omstandigheden. 

Zoiets. 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Asterix , je moet echt stoppen met dat speuren naar aandoeningen
Je maakt jezelf helemaal gek in de kop. Ook adviezen op dit forum
heb je niets aan. 

Eigenlijk dacht ik dat je hersentumor hebt. Dat doffe gevoel en slecht zicht.
Hou het wat in de gaten kerel!!

Asterix zo ga je doordraaien, echt hoor. Niet gezond.

Ook al de fora met zogenaamde lotgenoten maken je alleen beroerder.
Ook de pillen en medicatie fora 'moet' je mijden. Punt is dat mensen
waarmee het gewoon goed gaat,ondervertegenwoordigd zijn.
Het zijn vaak de pathologische zannikpotten.:rolleyes: die met allerlei onheilstijdingen komen.
 

Met serieuze klachten naar de huisarts. Verder is het zo dat de toestand
met je vrouw wat psychosomatische klachten (angst wellicht) kan geven.

Oh nu begin ik ook nog.:)

Neem voldoende rust en ga eens wat fietsen of een lekker stuk lopen.

Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...