Spring naar bijdragen

Even voorstellen

Klaske

Aanbevolen berichten

Drankloos stappen.... hmmm  pfff misschien dat ik er over een jaar anders over denk, maar op dit moment beter van niet. Ik wil veel te graag meedoen met de rest, denk dat ik geen leuke avond heb als ik dat nu zou doen. Heb die koppeling van drank en een avondje uit gaan echt in mijn systeem zitten. Maar wie weet, over een tijdje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit er ff doorheen. Het leven zonder alcohol lijkt voor mij op dit moment even zinloos, ik heb nergens zin in, ben moe, toe aan vakantie, maar als ik aan vakantie denk vraag ik me af wat ik in hemelsnaam moet doen die 2 weken. Niet op stap gaan, niet op vakantie, tja.... 2 weken lang shoppen, socializen en het sporten weer oppakken denk ik. Op het werk vandaag de vraag gekregen of ik mijn werk nog wel leuk vind, omdat ze weten dat ik bij een psycholoog loop. En of ze iets kunnen doen. 

Pffff zit jankend op de bank nu ( maar wel blij dat het lukt om te huilen, dat kan ik niet altijd). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks voor jullie lieve reacties. Op dit moment zie ik het maar even als onderdeel van mijn herstel. Ik weet even  niet hoe ik er anders tegenaan moet kijken. Ik had gehoopt dat ik nu, na meer dan 2 maanden geen alcohol gedronken te hebben, weer wat meer energie zou hebben en wat meer zin om leuke dingen te doen.

Maar het valt tegen en zie mijn toekomst zonder alcohol een beetje somber in.  Heb me voorgenomen om in ieder geval het een jaar de kans te geven, en hopelijk kijk ik er tegen die tijd anders tegenaan. 

Wel positief in ieder geval is dat ik zowiezo verdriet voel. Heb er moeite mee om bij mijn gevoel te komen en zit heel veel 'in mijn hoofd', dus misschien is dit toch een stapje voorwaarts. Ik weet het ook niet, ik laat het maar even zo en bedenk me maar gewoon dat dit gevoel er mag zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dingetje,

Mooi als je dit zo kunt zien als een stapje voorwaarts. Want ik denk zeker dat het dat is. Het leven zonder alcohol wordt niet makkelijker, wel waardevoller.

Alles wat je voorheen wegstopte, verdoofde wellicht is vol aanwezig...en dat ga je voelen :blush: Of je nou wilt of niet...en dat wil je, want dan kun je er mee gaan dealen. Zoals je nu doet, het gevoel er laten zijn. Ik ervaar het zelf als hard werken en het kost me soms veel energie.  Ik weet van anderen, die al langere tijd droogstaan dat het beter zal gaan worden.

Compliment voor jou Dingetje, dat je er zo naar hebt kunnen kijken...en niet zwicht voor de makkelijkste weg.  En bedankt voor het delen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit gaat echt wel steeds beter worden Dingetje, ook mijn 1e jaar zonder was zwaar, heel zwaar zelfs en soms zwaarder dan mèt. Maar er was wel al snel vooruitgang en dus reden en motivatie om door te zetten. Want naast het doorvoelen van wat ik altijd niet kon/wilde voelen, kwam ook het voelen van kleine gelukjes zoals ik ze noem. En dat werden er meer en ze werden soms groter ook. En de nare dingen heb ik leren aanvaarden of aanpakken, net wat nodig is. Niet makkelijk, nog steeds, maar zoveel beter en ook makkelijker dan me mislukt voelen en laf. Want dat had ik vaak toen ik nog dronk en nu echt nooit meer. Volhouden dus, het loont!

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe is het nu met je Dingetje? Ik vind het heel knap van je dat je, ondanks je ongemakkelijke gevoelens, toch zo sterk voor ogen blijft houden dat drinken je niet zal helpen. Ik herken je gevoel van eerdere stoppogingen en ik was destijds lang zo vastberaden niet. Wat hebben we de alcohol in ons leven weten te 'weven' hè. 

Jouw teksten lezen is voor mij heel waardevol en zetten me aan het denken. Ik moet geloof ik ook even voor de bril krijgen hoe ik die lastige situaties moet gaan aanpakken, want dat ze gaan komen, dat weet ik zeker. Hou vol hoor, je gaat goed!

Ik hoop dat je een fijne dag hebt vandaag:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nicky, het is denk ik vooral dat ik vastberaden ben dat ik het een jaar vol wil houden. Als ik dat streven niet had, dan was ik allang een keertje gezellig met mensen naar de kroeg gegaan, onder het mom van: wat maak ik het mezelf toch moeilijk. Het scheelt ook dat ik ooit naar een kliniek ben gegaan, en daarna 9 maanden niet heb gedronken. De voordelen van het niet drinken komen geleidelijk aan, en het duurt echt heel lang voordat je wat stabieler word. 

Eigenlijk weet ik het dus, en toch.... op dit moment voelt een leven zonder alcohol uitzichtloos, hopeloos, etc etc. Zonder dit forum, en zonder de meetings, zonder dat standpunt van een jaar, zou ik het niet kunnen. 

Zoveel gedachtes, gevoelens, verveling (of is dat ook een gevoel?), tja..... je moet er wat mee. Het is niet voor niks dat je zoveel alcohol gaat drinken, dit is nu net waar het om gaat.

Maar Nicky, ik probeer ook jouw draadje nu te volgen, want ook jij bent een kanjer!! Iedereen hier trouwens :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je zo vastberaden blijft vind ik toch echt bewonderenswaardig hoor. Je bent al best een eind op weg! 

Probeer je nu ook je tijd anders in te delen? Andere activiteiten te doen? Of ben je daar nog zoekende in? En heb jij het ook verteld aan je naasten of sta je er (buiten je meetings dan) alleen voor? 

Misschien vraag ik dingen die je al hebt geschreven ergens, maar ik heb zo veel gelezen de afgelopen dagen dat ik dat niet meer zeker weet. 

Een leven zonder alcohol vind ik ook uitzichtloos lijken. Dat denk ik al jaren eigenlijk. Een extra reden dus om te blijven drinken was dat. Nu heb ik alleen het idee dat het leven mét alcohol nog uitzichtlozer is. Hmmm, overtreffende trap van...uitzichtloos, uitzichtlozer, uitzichtloost :D

Anyway, ik hoop dat je een lekkere dag hebt gehad en lees je graag weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaha die overtreffende trap vind ik wel grappig, vooral uitzichtloost. Dat laatste word het denk ik als we 30 jaar door blijven drinken zoals we nu doen.

Heb vandaag wel een fijne dag gehad. Al het gejank heeft gezorgt dat er een beetje ruimte is gekomen voor mijn gevoel, heb veel gedaan vandaag. Hardlopen, poetsen, naar mn pa, met vriendin naar de kermis geweest. Nu lekker op de bank hangen.

Heb er wel moeite mee om mijn tijd anders in te delen inderdaad. Uit eten gaan en bioscoop is een keer leuk, maar daar ben ik op een gegeven moment wel klaar mee. Ik wil eigenlijk meer gaan sporten en gaan salsadansen, maar heb wisselende diensten op het werk en om 3 vaste avonden per week vrij te vragen is misschien wel een beetje veel gevraagt. Heb al een avond vrij voor een meeting. Misschien moet ik die vaste vrije avonden gewoon rustig opbouwen, zodat het er in sluipt. Dus eerst nog een vaste avond voor het sporten, en dan volgend jaar nog een erbij voor salsa dansen. 

Mijn beste vrienden die weten dat ik naar een kliniek ben geweest, weten nu ook dat ik weer gestopt ben. En ze zijn alleen maar positief!! Van mijn familie moet ik het niet echt hebben, ze weten wel dat ik gestopt ben, maar vinden dat ik gewoon lekker moet blijven genieten van die fles wijn, want ach.... zo erg is het niet... en het is maar net hoe een groot probleem je er zelf van maakt. 

Ben eigenlijk nu ook wel benieuwt hoe dat bij jou allemaal is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gaat het met je Dingetje? Ben je een beetje tot rust gekomen verder?

Ik ben ook van plan om weer te gaan dansen, geen salsa hoor, maar modern jazz. Mijn eerste les is 4 september. Heb het altijd leuk gevonden als tiener en heb besloten dat nu weer op te pakken nu de mogelijkheid er is. Vind het spannend wel ook hoor.

Ik werk overdag dus dat is gelukkig voor mij het probleem niet. Wel een dochter van 6 die nog niet alleen kan blijven in de avond. Mijn vriend is chauffeur en was voorheen veel weg in de avond (of de hele week zelfs). Hij heeft nu een andere baan waardoor hij elke avond thuis is. En dat betekent dat ik dus nu 's avonds ook wat kan gaan ondernemen.

Ik snap dat het voor jou lastig is om dat soort afspraken te maken vanwege je wisseldiensten en dat 3 vaste vrije avonden wellicht lastig zijn in te plannen omdat je misschien je collega's/planning daar niet mee wil belasten. Maar aan de andere kant...vragen staat vrij toch? Misschien dat ze best bereid zijn om met je mee te denken en kan er toch een oplossing worden gevonden? Ik zou het toch proberen denk ik..

Ik heb inmiddels aan mijn ouders verteld van mijn drankmisbruik. Heb ik jaren niet gedurfd maar ineens was ik het zó zat om dit soort belangrijke zaken geheim te houden. Ik heb het dus gewoon gedaan, met de billen bloot. Nu kan ik dus gewoon vrijuit vertellen wat er is ipv steeds maar op te moeten passen wat ik zeg omdat ik dingen geheim moet houden. Ik heb ook wel alle begrip gekregen en ze zijn blij dat ik het heb verteld. Totaal anders dan bij jou dus. Het is moeilijk om zelf sterk te blijven als de mensen om je heen het bagatelliseren. Overigens krijg ik de indruk dat ze doen om hun eigen drankprobleem te kunnen ontkennen. Klopt dat?

Ik zie bij mijn vriend wel een soortgelijke reactie. Hij snapt ook niet waarom ik bijvoorbeeld op een feestje niet gewoon gezellig mee kan drinken. Daar ziet hij geen probleem in, ook niet als dat dan af en toe teveel drinken is. Maar dat heb ik dus wel. Overigens vindt hij dezelfde feestjes niet leuk als hij niet drinkt. En dat vind ik weer héél erg vreemd. Als het feest alleen maar leuk is als ik kan drinken, dan sla ik het feest liever over. En daarin verschillen we dus wel behoorlijk van mening. Dat betekent in de praktijk dat hij dus de feestjes afloopt, ik lekker thuis blijf en hij dus ergens blijft slapen want 'alcohol'. Ergens vind ik dat raar maar aan de andere kant, als dit de oplossing is, vind ik het wel best :)

Ik ben je draadje aardig aan het volpennen zie ik dus ik sluit nu af hoor! Heel verhaal haha. Ik hoop dat je goed in je vel zit vandaag en een leuke dag hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nicky, mijn broer en mijn pa doen het niet om hun eigen drankgebruik te bagatelliseren. Het is een beetje raar, mijn broer drinkt 1 flesje bier per avond, als ie dat niet drinkt ligt ie ook uren wakker, maar ja, het blijft bij 1 dus dan is het geen probleem (vind ik). Soms in het weekend worden het misschien een keer 2 flesjes. Tja...... niks mis mee lijkt mij. Mijn pa was vroeger alcoholist, tegenwoordig drinkt ie niet meer, maar dat is een errug lang verhaal. Geen bewuste keuze in ieder geval, ze vinden gewoon echt dat ik gewoon moet drinken als ik daar zin in heb.

Vanavond vond ik het even heel moeilijk. Ik had zucht, en allerlei emoties... boosheid, frustraties, gevoel van afwijzing, verveling. Gelukkig heb ik niet gedronken, ga zo meteen nuchter mijn bedje in. Maar had toch echt even mijn 'sch### aan de hele wereld' moment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervelend dat je een nare avond hebt gehad! Maar wel heel goed dat je niet naar de alcohol hebt gegrepen hoor. Zonder verdoving de emoties uitzitten is wennen misschien, heb ik wel in elk geval.

Nee echt een probleem met veel alcohol hebben ze niet dan zo te lezen. Maar dan vind ik het eerlijk gezegd helemaal onbegrijpelijk dat ze je keuze niet echt te accepteren. Wat ontzettend jammer dat je daar geen steun kunt vinden, maar ja. Uiteindelijk ben jij ook de enige die het echt kan doen natuurlijk, maar wat begrip en interesse kan het nou nét even wat fijner maken af en toe.

Ik hoop dat je fris en met een goed gemoed en gevoel weer opstaat vandaag. Een fijne dag gewenst hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Heb mijn profielnaam verandert, eindelijk wist ik iets origineels.

Voor de rest zit ik met een probleem... ben verliefd op iemand van een meeting waar ik iedere week kom. Regels zijn eerste jaar geen relatie, bla die bla etcetera. Weet helemaal niet of ie mij ook leuk vind, doet er ook even niet toe, waar het mij om gaat is of ik naar deze meeting moet blijven gaan of toch een andere zoeken.

Vind de groep zo fijn, en de mensen die daar komen ken ik nu wat beter. Voor mijn rust is het beter om een andere groep te zoeken, maar die groep ga ik wel erg missen ben ik bang....

Heeft er iemand tips? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...