Spring naar bijdragen

Een poging wat meer uit het leven te halen

Gast

Aanbevolen berichten

In de Jaarpact draad schreef je dit:

Nja, een maand... inmiddels een maand en bijna een dag. Meer dus dan ik bij aanvang van plan was.
En nu maar weer een maand. En dan weer één. Tja. Zo gaat dat. 
Ik had me er op de één of andere manier meer van voorgesteld   :mellow:.

De euforie is wat ver te zoeken, maar goed, ik ben wel blij dat ik niet drink.

Nu ben ik toch benieuwd of dit een momentopname is of een trend van afnemende motivatie. Ben benieuwd hoe je daar zelf (morgen) over denkt.

Op 29 januari schreef je in deze draad nog "bijna een maand! En het bevalt heel goed" en ook voor het overige schreef je hier doorgaans best positief, soms zelfs juichend.

Wat had je je er dan eigenlijk van voorgesteld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er gebeurt van alles in m'n leven. Sinds een paar maanden woon ik gescheiden van m'n vrouw. Kinderen half om half, die vertrokken gister-ochtend naar school en komen maandagmiddag weer terug. Dat we uit elkaar zijn/gaan is ook ok, maar dat gezin dat er niet meer is en dat ooit wel de bedoeling was... 'beetje' verdrietig. Bovendien ga ik binnenkort verhuizen en liepen we hier dinsdag samen door het huis de spullen te verdelen. Ik besefte gisteren dat een fles wijn een boel zou oplossen. Voor dat moment. Ik besefte ook wel dat één fles niet genoeg zou zijn. En ik besefte ook dat er dan nu geen snars verbeterd zou zijn tov gisteren. Alleen een kater erbij.

Dat ik niet drink vind ik nog steeds heel fijn. Want rationeel snap ik dat het geen oplossing is. En ik heb het besluit genomen, durven nemen, willen nemen om nooit meer te drinken. Om niet meer te hoeven drinken. Voelt nog steeds wel ongelooflijk. Het scheelt enorm veel zorgen. Maar op sommige momenten komt de werkelijkheid wel even op me af.

Ik heb gisteravond overigens niet overwogen om te drinken. Ik heb wel overwogen hoe het zou zijn, ik heb ook bedacht dat ik de keuze zou kunnen maken om te drinken, zelfs wat mogelijke smoezen bedacht, maar heb makkelijk kunnen kiezen voor geen alcohol. Ik liep om 21:55 uur nog door de Albert Hein en heb twee pakjes thee gekocht. Dat dan weer wel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in mijn besluit om niet meer te drinken geen achterdeurtjes meer open gelaten. Ik weet dat sommige ervaringen me nog moeten overkomen (de lente, op vakantie....), maar die ga ik aan met het idee dat ik niet meer drink. Niet met het idee dat zie ik wel en als het lastig is neem ik er misschien wel eentje. Daardoor staat het besluit als een huis. Voor mijn gevoel dan. Drinken is geen optie.  

Als ik hoor dat mensen zeven maanden of drie jaar gestopt zijn geweest en toch weer beginnen.... het duiveltje ligt altijd op de loer. Maar de meeste van die mensen stoppen toch weer, omdat ze zonder drank gelukkiger zijn! 

Eéntje betekent voor mij weer een heleboel. Ik kan dit voor mij alleen volhouden door dat heel goed te bedenken. En regelmatig mijn zegeningen te tellen nu ik niet meer drink tov toen ik nog wel dronk. Ik kan in ieder geval niet er per ongeluk eentje nemen, omdat ik dronken ben. Want dat word ik nooit meer.

bewerkt door Pelle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, die ene die alcohol dus niets doet blijkbaar....

Wat vind je precies lastig om toe te geven? Ik kan het op meerdere manieren uitleggen wat je schrijft.

Goed gedaan Pelle. Voor die roes komt iets anders in de plaats. Dingen worden anders. Is dat erg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij beschrijft is voor mij ook nog een worsteling Pelle door mijn burn-out ben ik nog niet veel in die situaties terecht gekomen, afgelopen dinsdag eigenlijk echt voor het eerst. Het duiveltje zat op mijn schouder. Achteraf voel ik me zo tevreden. Het voordeel dat jij beschrijft is groot. En als ik heel eerlijk ben die ik nu dat ik opeens toch volop grapjes aan het maken was enz. Dingen waarvoor ik dacht te moeten drinken. Niet dus. En het viel me op hoeveel mensen niet dronken. Eigenlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej Pelle!

Je bent goed bezig ruim 5 weken niet gedronken. Dat duiveltje zal nog vaker zijn hoofd even in je hersens gaan steken. Wat @Nooitgenoeg zegt 'je hoeft niet meer te drinken' ipv 'nooit' vindt ik een hele mooie bewoording.
De meeste van ons hebben daar last van, dat we minder grappig zijn zonder drank en minder makkelijk contact leggen, echter denk ook dat dit alleen is met enkele glazen op. Als het teveel is gaan we ons weer in beschamende situaties brengen en dan zijn we helemaal niet meer zo grappig maar irritant.

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Etty, spijker op zijn kop voor mij. Het mag nu altijd. Dat had ik vroeger ook en was ik compleet kwijt. Maar het kan gewoon weer. 

Pelle, cool dat je bent gegaan. Hoe vond je het zelf ? Miste je de flow/roes. Of merk je dat je meer jezelf kunt zijn ook zonder drank? Ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk Pelle. Goed om dit onderzoek te doen hè? Ben ik ook mee bezig. En hoewel ik steeds denk dat ik iets mis, kom ik er bij nadere beschouwing dan toch niet uit wat. Behalve misschien het eerste stukje dat je schrijft. Maar wat Etty schrijft die verandering als je nuchter bent, vooral het mogen toelaten daarvan, die vind ik heel waardevol. De schaamte verdwijnt. De schuld verdwijnt en dat werkt door. 

Ik lees en volg je graag. Ben benieuwd !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies. We doen gewoon een empirisch onderzoek met veel sociale experimenten. Ik heb binnenkort ook een gathering. De soort die tot nu toe drank overgoten was. Ik zie er niet tegenop gek genoeg. Ben wel benieuwd. Ook naar jouw volgende onderzoeksmoment:musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-1-2017 om 10:08 zei Pelle:

Een week zonder alcohol.

Het voelt als een relatie die verbroken wordt. Ik weet dat ik niet verder wil. Ik denk aan de ruzies. Maar er waren ook de mooie momenten. Het was m'n maatje, iemand waar ik op kon terugvallen, altijd. Als ik alleen was, als ik het saai vond, als ik niet durfde, als ik het gewoon gezellig had, iemand die er altijd was. En die is er niet meer. Ik ben erachter dat het een onbetrouwbare vriend is. En erg egoïstisch, dacht alleen maar aan zich zelf en niet aan mij. Ik stond altijd voor hem klaar, maar hij nooit voor mij. Ik wil de ruzies en de strijd niet meer.

In 2011 heb ik het al eens uitgemaakt, maar we zijn toen toch al snel weer bij elkaar in bed beland. Dit keer is het voor altijd. 

Ik denk er de hele dag aan. Ik ben af en toe verdrietig, zo maar tranen in mijn ogen. Ook nu weer, als ik dit typ. Maar gelukkig ook vol goede moed. Het is nu eenmaal zo gegaan als het is gegaan. 

Ik ben even aan het bijlezen op jouw lijn. Ik hobbel wat achter je aan. Nu een maand gestopt, jij iets langer. Erg mooie omschrijving: ik heb het al eens uitgemaakt, maar toen zijn we toch al snel weer bij elkaar in bed beland.

Die onthoud ik :)

Ik heb er best wel wat aan dit allemaal te lezen, ga straks het filmpje ook bekijken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...