Spring naar bijdragen

Voorstellingsrondje en Refusal


Yogi

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Begin dit jaar ben ik deelnemer geworden van het internetprogramma Alcoholdebaas. Ik heb het forum weleens bekeken en voelde geen aandrang om actief deel te nemen. Destijds heb ik het programma in een aantal maanden doorlopen. Het was de derde keer bij een internetprogramma en uiteindelijk lukte het weer niet de drank te overwinnen. Soms wel een aantal dagen achter elkaar, maar niet voor een week of twee weken. Dat was frustrerend voor mij en mijn partner en ook voelde ik me schuldig richting mijn hulpverlener; alle goede bedoelingen ten spijt lukte het gewoon niet om bier of wijn te laten staan. Dit was vooral zo in de weekenden wanneer mijn gezelligheidsvrienden bij elkaar kwamen. Ik begon dan vaak met dat eentje wel moest kunnen; inmiddels hanteer ik de slogan dat 1 minstens 10 is.

Goed, in de beginmaanden lukte het dus niet. Ik april gaf ik het op en ook mijn hulpverlener kwam met het advies dat een face-to-face-traject meer passend zou zijn om doelen te halen. Maar ja, dat wilde ik echt niet want die confrontatie kon ik niet aan. Ik voelde me immers geen alcoholist. Een aantal maanden volgde waarbij het drinken steeds meer doordrinken werd en steeds meer geconfronteerd met een persoon die de regie aan het kwijtraken was. Moe, katerig, inactief, passief en met steeds minder grip op het leven. Ergens is de knop omgegaan, ik weet nog steeds niet waar, maar ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts. Wilde Refusal als hulpmiddel om te stoppen. Mijn huisarts wilde best Refusal voorschrijven maar wilde toch ook graag dat ik dat deed met hulp van een verslavingskliniek. En zo zette ik de eerste stap die ik nooit had durven denken te kunnen zetten. Dat was een lastige zin, maar zo voelde de eerste stap naar binnen ook.

Ik heb nu een drietal gesprekken gehad en ben drie weken geleden begonnen met Refusal. Zonder lukte het me niet om te stoppen. En met wel. Inmiddels heb ik namelijk 20 dagen niet gedronken, iets dat in de afgelopen 25 jaar (ik ben nu 40) niet is gelukt. En dat voelt nog steeds als een heldendaad, iets wat ik nooit had durven dromen.

20 dagen geen alcohol heeft vele voordelen met zich meegebracht:

- op financieel gebied geld besparen

- veel meer ritme op de dag

- 's avonds op tijd naar bed

- ik praat veel weer met mijn partner

- oude hobbies zijn opgepakt

Ik voel me er verder goed bij. Ik ervaar spanningen meer maar dat is ook ermee leren omgaan denk ik. Het belangrijkste nadeel is denk ik wel vermoeidheid. Ik heb het idee dat ik de hele dag kan slapen en dat doe ik dan ook. Veel uren 's nachts en ook nog veel uren overdag. Ik heb gehoord dat het met Refusal te maken kan hebben. Iemand hier ervaring mee? Ook geloof ik wel dat er een soort van slaapschuld kan zijn ontstaan in de afgelopen jaren want ik sliep maar weinig uren door het drankgebruik.

Ik ben van plan om dit forum actief te gaan gebruiken en hoop jullie te gaan volgen en om advies te kunnen vragen. Eindelijk is de stap gezet om te stoppen met drank en hier wil ik een zo goed mogelijk vervolg aan gaan geven!

Groetjes, Yogi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Yogi,

Welkom hier en reuze gefeliciteerd met deze zeer serieuze start. Het voelt alsof je eindelijk de knop hebt omgezet, schrijf je, en dat zou zeker het verschil kunnen uitmaken met de eerdere pogingen waarbij je het nooit zo lang wist vol te houden.

Realiseer je wel dat een periode van 20 dagen ook nog maar een begin is van de ontgifting en van het mentale proces waarbij je ingesleten gewoonten kwijt moet raken en vervangen door andere. 

Die moeheid daar lees je hier bij meer mensen over. Ik had het ook de eerste 2 tot 3 weken maar bij mij speelde refusal niet mee. Ik zou me over die moeheid vooralsnog geen zorgen maken en je lichaam zo veel mogelijk slaap gunnen.

Ga door en gebruik dit forum gerust zo veel je wilt om je gedachten te uiten of te toetsen en contact te houden met anderen die weten wat er in de praktijk zoal gebeuren kan bij zo'n overgang. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yogi,

 

Welkom.. wat goed dat je al 20 dagen droog bent, goed bezig hoor. Ik neem om de 3 dagen een halve Antabuse (is hetzelfde als Refusal). 

Voel me daar prima bij, is voor mij een stok achter de deur. Ik was in het begin ook heel moe toen ik net gestopt was en ik denk inderdaad dat het een combinatie is van slaap inhalen (je slaapt nu veel dieper) en de Refusal. Gaat over hoor.. iemand heeft me hier ook al ingefluisterd dat je misschien extra vitamine B zou kunnen nemen tegen de vermoeidheid. Je hebt jaren toch wel wat roofbouw gepleegd op je lichaam, nu moet je het de tijd geven om te herstellen.. Neem gewoon de tijd, rust goed, eet goed en begin goed voor jezelf te zorgen. 

 

Lieve

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn om al zo snel reacties te krijgen. Het voelt goed dat jullie die vermoeidheid herkennen. Ben heel benieuwd wanneer dat minder gaat worden. Ik merk inderdaad al wel dat het slapen nu veel vaster en dieper gaat. Ook slaap ik de nachten door. Bizar eigenlijk dat wakker worden 's nachts vroeger de standaard was, ik kende gewoon niet anders. Terwijl doorslapen zo veel fijner is!

Dat ontgiften snap ik overigens niet. Ik dacht dat lichamelijk alcohol na een dag of tien wel uit je systeem is? En dat daarna de problemen met name geestelijk zijn?

Yogi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje, bizar lang. Dat zijn dingen waar ik me niet mee heb bezig gehouden toen het wel of niet stoppen belangrijker was. Ik dacht alleen maar aan hoe de alcohol buiten de deur kon blijven. Nu heeft refusal die taak, overigens zonder al te veel moeite lijkt, overgenomen en komen er andere zaken aan het licht die horen bij stoppen met alcohol. Ik word wel blij van de herkenning bij jullie; kennelijk hoort het bij het proces. De komende tijd wil ik me hier meer in gaan lezen over wat anderen daarbij ervaren wat is volgens mij een goede leerschool. Dank voor de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ontgiften snap ik overigens niet. Ik dacht dat lichamelijk alcohol na een dag of tien wel uit je systeem is?

Het ontgiften (ook wel detox genoemd) omvat onder meer het herstel van de lever, waarvan de goede werking essentieel is voor een gezonde stofwisseling. Afhankelijk van hoe lang en hoeveel alcohol iemand gedronken heeft kunnen zich in de lever veranderingen hebben ontwikkeld waarvan het herstel veel langer kan duren dan 10 dagen. Je moet dan eerder denken aan een ordegrootte van een half jaar of zelfs langer. Je huisarts kan je hier meer over vertellen en zo nodig door bloedcontrole vaststellen hoe het met jou gesteld is op dit gebied. Door gedurende langere tijd geheel te stoppen met alcoholinname in plaats van die alleen maar te minderen geef je je lever beduidend betere kansen zich goed te herstellen, en het is in de praktijk ook nog eens gemakkelijker vol te houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Yogi,

de knop is om bij je.

Wat fijn dat je zo goed en veel slaapt,

het lichaam heeft rust nodig om te helen.

Je moet iets van jaren lang

nu heel anders gaan doen, dus logisch

dat het resetten wat meer tijd nodig heeft.

Ik had ruim een jaar nodig om uit mijn

diepe dal te komen en weer goed te slapen.

Voor morgen alvast een bloemetje, voor elke week een 1736.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een dag later, nog steeds gestopt. Daar zie ik gelukkig ook niet snel verandering in komen aangezien de refusal daar sowieso nog twee weken bij optelt. Mijn veiligheidsboei op de lange termijn.Ben net wel naar de winkel gegaan om nog wat vitamines te halen na jullie tips. 

 

Nee, wat ik eerder wilde benoemen is dat ik spanningen zoveel meer in mijn lijf voel. Letterlijk. In mijn buik of borst een naar gevoel waar ik niet zoveel mee kan. Nu ook weer, ik denk als reactie op een gesprek van gisteren. Ik was even niet zo handig en deed uitspraken die ik beter anders had kunnen formuleren. En nu voel ik me daar schuldig over, letterlijk, want het zit ook in mijn buik. Dit is dus zo'n gevoel waarvan ik niet weet wat ik er mee moet. Slapen helpt, daar wordt ik meestal wel rustiger wakkerder door. Of masturberen, maar dat is ook niet altijd zo praktisch. Iemand een tip?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig, handige reddingsboei ook. En welkom natuurlijk.

Wat je kunt doen om rustig te worden? Ben geen topadviseur en masturberen heb je al genoemd. Chocolade dan? Kruiswoordpuzzels? Of er over praten misschien?

Succes. Enne, mocht je iets vinden dat echt goed rust in je hoofd geeft, do share!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor het welkome gevoel, ervaar het als een warm bad! Voel ook meteen een sarcastische steek onder water naar mezelf en jullie, als zijnde onderdeel van die kansloze verslaafden, maar dat zijn juist de gedachten die ik nu heel sterk aan het aanpakken ben. Dus vergeef me de slip-of-the-tongue, wil open en eerlijk zjn naar mezelf en juist dit soort gedachten onderzoeken en kijken of ze waar of niet waar zijn. En dan ik nu al na een paar dagen zeggen dat hier zich een grote groep loyale, open, bemoedigende en aardige mensen bevindt waar het fijn is om even wat bij kwijt te kunnen.

Dank Gerrit voor jou tip over spanning. Beweging lijkt me inderdaad heel erg belangrijk; lekker bezig zijn in de natuur. We hebben een hond en daarmee is het heerlijk wandelen. Dit is ook zeker iets wat ik op wil pakken!

Daarnaast ga ik ook weer een stukje extra oppakken met een psycholoog, dus buiten het vrrslavingsgedeelte om. Er komen dingen helder en hard naar buiten, alcohol had kennelijk toch een belangrijke functie in het dempen, en nu gaan we wat dingen van vroeger onderzoeken.

Ik zie het als een proces, noem het al een metamorfose. Meer bewegen, geen drank is goed voor het afvallen. Heldere blik in de psyche; over een half jaar een verbeterde versie van mezelf. Pak dit proces graag op in het bijzijn van jullie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lol, zie nu pas wat ik heb geschreven. Sorry, dit bedoel ik nu qua lompheid. Het was sarcastisch bedoeld, ook naar mezelf, waarbij ik mezelf tot drie weken geleden als draaideuralcoholist zag, dus behorend bij de groep kansloze verslaafden. Het tij is gekeerd, dag 22 vandaag!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag een mooie overwinning behaald. Ik had namelijk weer een afspraak bij de dietiste. Het afgelopen jaar was ik maar liefst vijftien kilo aangekomen, met name door buitensporig alcoholgebruik en slecht eten. Daarvoor ging het wel een paar kilo per jaar langzaam aan, maar ineens leek er sprake van exponentiele groei. Tijdens mijn gebruik heb ik vaak benoemd dat afvallen heel, heel erg moeilijk is. Logisch ook met al die koolhydraten en ik kon het dus ook echt niet.

Maar ja, dan start de wereld ineens fris en fruitig, alcoholvrij. Twee weken geleden was mijn eerste afspraak en vandaag het vervolg daarop. 2,3 kg afgevallen en maar liefst 2,7 kg vet kwijt. En 'slechts' door gezond te eten en wat vaker te wandelen met de hond. Ik ben echt trots op mezelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...