Spring naar bijdragen

Van Drankorgel naar Draaiorgel


Draaiorgel

Aanbevolen berichten

Graag wil ik me voorstellen. Ik ben Draaiorgel (eerst was het Drankorgel, maar ik kreeg de tip dat te veranderen en was het daar meteen mee eens, zoals ik ook mezelf wil veranderen), net nieuw op het forum en alcoholist in de ruime zin van het woord. Na meerdere mislukte stop- en minderpogingen, ben ik verder gaan kijken en heb ik me aangemeld hier op het forum om ervaringen uit te wisselen om zodoende van de drank af te gaan blijven. 

 

Na een periode van ongeveer tien jaar redelijk frequent drinken, waarvan vijf jaar duidelijk overmatig en twee jaar met een duidelijk besef dat ik moet werken aan het probleem, ben ik met toenemende intensiteit aan de gang met het drankprobleem. Het stoppen kost me geen moeite: het levert lichte onthoudingsverschijnselen op, maar het leven gaat gewoon rustig door en na een weekje is het over. 

 

Na dat weekje voel ik me doorgaans goed, en dan begint de twijfel die tijdens de abstinentie al ontstaan was: is het leven nog wel leuk zonder die heerlijke, verkwikkende roes van de alcohol? Ik begin eens matig te drinken, enkele glazen bier, en dat gaat een klein tijdje goed. Na verloop van tijd treedt echter zonder pardon het controleverlies op, en word ik dronken. Heel dronken. 

 

Dat is een patroon dat zich nu bij herhaling heeft voorgedaan, de laatste keer het afgelopen weekend. Dat was voor mij reden om de gelijkgestemden op te zoeken hier, en te kijken wat ik hier kan leren om beter om te gaan met deze terugvallen. 

 

Rationeel weet ik namelijk prima dat ik een alcoholprobleem heb, dat 'normaal drinken' iets is dat ik nooit echt gedaan heb, en dat alcohol en Draaiorgel uiteindelijk altijd tot excessen leidt, maar gevoelsmatig echter heb ik nog steeds de indruk dat een nuchter leven een saai, truttig leven wordt, waarin voorspelbaarheid zal regeren en uiteindelijk de middelmatigheid wacht. 'Droogdrinken', schijnt dat genoemd te worden. 

 

Vandaag is pas mijn derde nuchtere dag, maar ik wil in ieder geval, zoals de bekende AA-traditie voorschrijft, proberen niet te ver vooruit te kijken en in ieder geval vandaag nuchter te blijven. Ik heb al veel herkenbare verhalen gelezen hier op het forum waaraan ik denk veel te zullen hebben en hoop ook zelf een nuttige toevoeging te kunnen vormen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Draaiorgel!

 

Welkom op dit zeer wel levende forum! :-)

 

Heel herkenbaar hoor, jouw verhaal en ik kan nu de reactie van mijnGerrit onderschrijven, het leven is er bepaald niet saaier op geworden. Ik kan me nu tenminste de feestjes weer herinneren.. En zonder schaamte. Ik geniet veel meer en ben ook een veel leuker mens geworden, zeker voor mijn omgeving. (ik vond mezelf natuurlijk altijd al geweldig..hahaha). Ik heb veel meer energie, pak dingen aan, ga er lekker op uit! Heel waardevol. Ik kan me de dagen wel herinneren dat ik mijn bed niet uit kon komen en hele dagen in een roes voorbij heb laten gaan, herstellende van weer een doorzaknacht. Ik wil niet meer en ik hoef ook niet meer!

 

Heel veel succes, je kunt hier veel steun vinden!

 

Ph.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Draaiorgel,

 

Welkom hier.

 

Ik moest een beetje glimlachen bij 'verkwikkende roes',

niks verkwikkends aan.

 

Je hebt allerlei gedachten over een leven zonder alcohol die heel 

herkenbaar zijn, en niet kloppen. Geloof niet alles wat je denkt  :)

 

Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken, met of zonder hulp.

 

In ieder geval kun je hier je verhaal kwijt en veel hebben aan de 

schrijfsels van mede forummers.

 

Ik wens je succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Draaiorgel.

saai en truttig, jakkes!

Toen ik nog dronk, toen was ik pas echt saai.

Verantwoordelijkheden en daden ging ik uit de weg.

Mijn wereldje werd steeds kleiner (vanuit onvrede met mezelf

dacht ik steeds minder te bieden te hebben), wist dat ik vaak

alleen nog naar feestjes ging om mijn normen los te kunnen laten

wat aantal drankjes betreft, en wist de dag erna amper wat er was gezegd.

Ik was vnl. een thuisdrinker en dat was niet zo maar, dan hoefde ik weinig verantwoording

af te leggen, en kon letterlijk wegzinken in die emotie die er net was.

Tevreden werd zwelgen, verdriet en pijn werden drankjank, relatiestrubbelingen werden drama's.

Oh oh, wat ben ik blij dat ik daar van af ben, weer eigenwaarde en zelfrespect voel, tevreden zijn

niet meer verwar met saai zijn en momenten van geluk echt als geluk ervaar en niet meer bang

ben als die weer vervliegen. Ik streef niet meer een illusie na, ik leef mijn leven volop en soms uitbundig.

Jouw draaiorgel, vond ik vroeger truttige muziek, ik liep er altijd voor weg. Te indringend geluid.

Toen ik een dochtertje kreeg en die op 2 jarige leeftijd helemaal verliefd werd op de draaiorgel bij ons

in de binnenstad moest ik wel stil staan en ging mijn ergernis over in genieten. De vrolijkheid van dat meisje,

die dansen en zwierend om de draaiorgel zwoof (thuistaal☺) die kan ik me nog steeds voor de geest halen.

Via haar werd mij klein geluk gebracht. En iedereen die bleef staan om van haar en de muziek te genieten

zag ik hetzelfde ervaren. Je snapt dat de orgelman ons ook graag zag komen.

Dat jouw tranfsformatie van drank- naar draaiorgel een blijvende mag zijn, dat gun ik je. succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er staat een filmpje met een presentatie over verslaving hier ergens op het forum, van Els Noorlander. Op YouTube kun je dat ook zien, als je op die naam zoekt. Daar zit veel waardevolle informatie in. Duurt 35 minuten, dus echt even voor gaan zitten. Nuchter graag.

 

 

Dank voor die tip, ik heb het filmpje gekeken. Interessant inderdaad, en helder uitgelegd. Ik ben overigens, los van de specifieke kwestie, benieuwd in hoeverre dit absoluut dan wel gradueel is. Niet zozeer om nu een excuus te zoeken toch weer te gaan drinken, meer omdat er over het algemeen wisselende opvattingen over zijn in de wetenschap. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Draaiorgel,

 

Zou je dat iets meer kunnen uitleggen, wat je precies bedoelt?

Ik begrijp het niet, maar ben wel nieuwsgierig.

 

Het filmpje heeft mij namelijk heel erg doen beseffen/snappen hoe 'het' werkt met verslaving.

 

En dat het na elke terugval moeilijker is om weer te stoppen en dat elke terugval een 'grimmiger' karakter kreeg.

Ik bedoel, meer, vaker, sneller, vroeger drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor die tip, ik heb het filmpje gekeken. Interessant inderdaad, en helder uitgelegd. Ik ben overigens, los van de specifieke kwestie, benieuwd in hoeverre dit absoluut dan wel gradueel is. Niet zozeer om nu een excuus te zoeken toch weer te gaan drinken, meer omdat er over het algemeen wisselende opvattingen over zijn in de wetenschap. 

 

In de wetenschap zul je altijd diverse opvattingen vinden, maar een ding is wel duidelijk: gewoon niet meer drinken ;)!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij vandaag je vijfde dag? Hoe gaat het? Ik denk dat de drempel om te stoppen na elke terugval wel een stukje hoger wordt, evenredig aan de angst te falen. Of er ook daadwerkelijk een cumulatief effect in de hersenen is, durf ik niet met zekerheid te zeggen (tenslotte is het enige dat zeker is, dat niets zeker is), maar het zou me niet verbazen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vierde vandaag! Het gaat best goed, ik begin nu weer meer energie te krijgen, en voor nu heb ik geen 'dorst'. Het gevaarlijkste moment van de dag is doorgaans de avondmaaltijd, daarna was ik vaak gewoon te beginnen met het zuipfestijn, als ik thuis dronk. Maar ik heb bewust geen drank in huis natuurlijk, dus dat maakt het een stuk gemakkelijker. Die trekaanvallen kan ik wel weerstaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is voor mij de belangrijkste. Maar ze komen soms geniepig langs.

 

Ja, dat is heel vervelend. Bij mij zit de valkuil meestal na een korte tijd droog staan en dan het 'duiveltje' dat zegt dat het wel weer kan, zonder echte craving. Vervolgens begint binnen een paar weken het patroon weer van vooraf aan. 

 

Een beetje het idee: "Jippie, twee weken niet gedronken, dat moet gevierd worden met een borrel". 

bewerkt door Draaiorgel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ken dat mechanisme. Na een aantal dagen borrelt het idee op dat het allemaal wel meeviel. Dat die ene best kan, deze avond.

Iedere keer het begin van het einde.

Op een gegeven moment heb je het echt door en dan is het soms erg lastig.

 

Deze valkuil zie je nu vooraf al. Dat is goed, want als je dat wilt kun je nu al bedenken hoe je dat gaat aanpakken.

Dat vooruit kijken en bedenken hoe is zou handelen heeft mij echt geholpen de eerste weken en maanden.

 

Goed hoor, je vierde dag!

 

Heel herkenbaar. 

 

En dan lukt het één avond desgewenst om het matig te houden, en dan nog een paar keer, maar het eindigt steevast weer dat ik mezelf terugvind in een staat waarin ik niet wil verkeren, en de dag erop mezelf afvraag wat voor ellende ik nu weer heb uitgespookt, zonder het nog te weten soms dikwijls. Van dat patroon wil ik dus af :-) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Draaiorgel,

 

Zou je dat iets meer kunnen uitleggen, wat je precies bedoelt?

Ik begrijp het niet, maar ben wel nieuwsgierig.

 

Het filmpje heeft mij namelijk heel erg doen beseffen/snappen hoe 'het' werkt met verslaving.

 

En dat het na elke terugval moeilijker is om weer te stoppen en dat elke terugval een 'grimmiger' karakter kreeg.

Ik bedoel, meer, vaker, sneller, vroeger drinken.

 

Wat ik bedoel, is dat de receptoren reageren op alcohol, maar alvast accommoderen naar een grotere hoeveelheid. Wat ik min of meer bedoelde is dat in bepaalde gevallen na een flinke periode van onthouding het mogelijk is - zij het met buitengewone wilskracht - op een bepaald rantsoen in te stellen, waarna de receptoren zich ook daaraan aanpassen. Zie onder andere de programma's waarbij andere alcoholisten bier krijgen, ook om de schade te beperken, waarbij er gerantsoeneerd wordt. Iets soortgelijks zie je al langer bij heroïneverslaafden. Het punt is natuurlijk wel dat hervatten van het gebruik altijd meer risico's brengt dan het geheelonthouden: bij tegenslag heb je grote kans dat het gezeik weer van vooraf aan begint.

 

Vandaar dat ik, in ieder geval voor nu, ook absoluut kies voor geheelonthouding. Het patroon van overmatig drinken moet uit mijn systeem, en later zien we wel weer verder. Misschien is het leven nuchter wel hartstikke leuk en heb ik helemaal geen trek meer in drank, misschien kom ik wel tot een andere conclusie maar dan heb ik het in ieder geval een tijd droog gehouden en

het geprobeerd. 

 

Ik herken eigenlijk niet je idee van een steeds hevigere terugval, ik ben nu ongeveer anderhalf jaar, sinds ik besef dat ik een drankprobleem heb, bezig met 'stoppen', en de periodes van abstinentie worden steeds langer en de terugvallen korter en minder hevig. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik minder gedronken dan bijvoorbeeld het jaar ervoor. 't Gaat de goede kant uit, maar ik ben er nog lang niet. Daarom heb ik me hier ook aangemeld en tot dusverre bevalt dat uitstekend! 

bewerkt door Draaiorgel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Hoe dan ook, heb geen behoefte meer om te ontdekken dat ik het toch bij één glaasje kan houden, daar vind ik namelijk niets aan.  Net als één chipje. 

 

Dit is een heel wijze zin. En zó herkenbaar. 

 

Een paar glaasjes drinken daar is echt niets aan, nee. Ofwel ik voel er niets van en vraag me af waarom ik het eigenlijk doe, ofwel het is de aanzet tot een zuippartij, die op dat moment heerlijk is maar waar ik de dag erop dikwijls gigantisch spijt van heb. 

bewerkt door Draaiorgel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gaat het nu met je? Nog steeds droog? 

 

Yes! Vandaag de zevende dag, de afgelopen drie dagen ben ik erg druk geweest en daardoor nogal stil op het forum, sorry daarvoor! Waren ook 'gevaarlijke' dagen met de nodige verleidingen maar alles eigenlijk vrij gemakkelijk kunnen weerstaan. 

 

Na vandaag begint de voor mij gevaarlijke tweede week, waarin ik voorheen eigenlijk steeds terugviel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes! Vandaag de zevende dag, de afgelopen drie dagen ben ik erg druk geweest en daardoor nogal stil op het forum, sorry daarvoor! Waren ook 'gevaarlijke' dagen met de nodige verleidingen maar alles eigenlijk vrij gemakkelijk kunnen weerstaan. 

 

Na vandaag begint de voor mij gevaarlijke tweede week, waarin ik voorheen eigenlijk steeds terugviel.

 

Nu de taak om van deze gevaarlijke week een mooie week te maken! Heel veel succes bij deze nieuwe week, het gaat je gewoon lukken :).

bewerkt door Skyer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...