Spring naar bijdragen

Dit ben ik


Nick30

Aanbevolen berichten

Lieve mensen,

 

Ik ben Nick, tenminste dat is mijn fantastisch gekozen schuilnaam. Ik ben 30 jaar, dat klopt dan weer wel. Een jaar geleden heb ik al eerder vertoefd op dit mooie forum, destijds ook een verhaaltje getypt maar deze heb ik nooit geplaatst. Te confronterend. Destijds was ik ruim 8 jaar verslaafd aan alcohol (doet pijn om te zeggen) en dronk ik 12 bier (33cl) per dag. Ik kwam mezelf onder ogen, erkende mijn probleem, bouwde af en stopte. Voor vier maanden was ik gestopt. Ik gok dat te raden valt wat er gebeurde.

 

Een biertje af en toe moest geen kwaad kunnen. Op een terrasje, op een feestje, op een festival. En ach op vrijdag om de werkweek af te sluiten ook wel, en zaterdags is het weekend mensen.. Op zondag zodat ik makkelijk inslaap. En nu vandaag de dag drink ik dagelijks de laatste 2 á 3 uur voor het slapen een sixpack bier. Tijd om mezelf te herpakken.

 

De planning was dat ik een week geleden ermee was begonnen. Toen begon mijn vakantie die nu nog een week duurt. Maar helaas moet ik bekennen dat deze eerste week vakantie eerder kwaad heeft gedaan dan goed. Heb nog niks afgebouwd. Wat zitten er veel uren in een dag als je niet werkt! Zoveel uren waarin je kunt drinken. Het is een soort wonder dat ik niet meer ben gaan drinken. (Grapje.)

 

Het stomste van alles is dat ik van alles in mijn leven de afgelopen drie jaar succesvol heb aangepakt. Ik ben gestopt met roken (wegens kostenbesparing E300,- per maand), heb mijn spaartegoed van 0 opgebouwd naar een leuk niveau, ben gaan sporten, 12kg afgevallen om de bierbuik kwijt te raken.. Maar de grootste sloper (alcohol) is vanaf vandaag aan de beurt.

 

Want alcohol heeft me veel afgenomen. Het heeft mijn slaappatroon verziekt (slaapwandelen, onder behandeling geweest bij slaapcentrum), ik heb vaak geen zin om dingen te ondernemen, hele ochtenden/dagen kwijt aan herstellen van de drank, vreselijke vermoeidheid etc. En daar zullen vast nog wat kwaaltjes bij horen die niet onderschreven zijn aan de drank maar niet waren voorgekomen zonder de drank.

 

Ik weet dat het leven zonder alcohol een beter leven is. Ik heb dat vorig jaar mogen ervaren. Ik wil daar weer heen. Door afbouwen, dat geeft mij de meeste rust. Ik hoop door hier het forum frequent te bezoeken ik extra handvatten zal vinden, van jullie ervaring gebruik mag maken en misschien ook wat steun van jullie. Dat gaat zeker meehelpen naar het doel. En hopelijk kan ik in de toekomst hetzelfde voor een ander betekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Nick,

 

Heel veel succes! Alles komt op wilskracht aan. Je mag wel drinken, maar je wil niet meer drinken. Bekijk het per dag, iedere dag is er eentje. De eerste niet nemen..( die heb ik hier opgeduikeld, en zo simpel is het)

 

En een groot kado voor jezelf!

 

Fijne vakantie nog!

 

Ph.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Nick,

 

Ja, prachtig gekozen naam. Achteraf vraag je je af waarom het hier niet stikt van de Nick's. Iedereen maar bedenken wat voor Nick-name ie zal

kiezen.. :)

Je weet waar je heen wilt, hebt die ervaring al. Dat is mooi, dan lijkt "nooit meer drinken" misschien minder griezelig en benauwend dan het is.

Dat terrasje, feestje, festival, die werkweekafsluiters, zaterdagen en zondagen en dat dagelijkse 2 à 3 uur voor het slapen zijn slechts momenten

waarop je je moet bedenken waar je heen wilt, niet momenten waarop je toegeeft aan dát wat je juist niet meer wilt.

Als dat nou alles was, was het erg gemakkelijk. Ik weet dat het dat niet is. Maar meelezen en -schrijven op dit forum is in elk geval een middel

om je bewust te houden van je queeste: alcoholvrij leven en mensen die hetzelfde willen en zoeken door jouw ervaringen wijzen op mogelijkheden.

 

Ik wens je een succesvolle rest van je vakantie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Nick,

30 is een kwetsbare leeftijd om te besluiten

niet meer in je alco-val te tuimelen.

En wat ga je dan nog een lang leven

tegemoet waar je weer fier op jezelf kunt zijn.

Ik ben er een beetje sjaloers op.

Kom vaak hier zou ik zeggen,

je staat open voor steun

en erkent waar je zit op je pad

tijd om te gaan oogsten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst wil ik iedereen oprecht bedanken die de moeite heeft genomen te reageren op mijn openingspost. Van een simpel welkom, tot bruikbare tips en adviezen, het geeft me het gevoel er niet alleen voor te staan. Natuurlijk weet ik dat ik de enige niet ben, maar dat voelt soms wel zo. Heb je weleens gemeld aan iemand dat je teveel drinkt? Vast wel! Maar zolang je nog goed genoeg functioneert op werk, geen schulden hebt opgebouwd en sociale verplichtingen nakomt, schijn je het label "alcoholist" niet te hebben verdiend. Het zal wel meevallen, denken ze. Dat het leven ondertussen niks meer voorstelde dan werken, betalen, zuipen en slapen zien ze niet. Maar kwalijk kun je het ze ook niet echt nemen. Zolang elke feestelijkheid gepaard gaat met een fles wijn en het alcohol pad in de supermarkt even groot als dat van de frisdrank is.. Dan is alcohol eigenlijk heel normaal, onschuldig misschien.. Tsja, dat geeft te denken.

 

Terug naar gisteren, de eerste stap van poging twee naar totale nuchterheid. Ik mag dankbaar zijn (denk ik,) dat ik vorig jaar het traject al heb doorlopen. Ik weet dat ik nergens bang voor hoef te zijn. Het leven word vanaf hier eigenlijk alleen maar beter, beter slapen, meer energie, zin om productief te zijn, betere gezondheid etc etc.. Tenzij ik terugval. Maar dat is simpelweg niet het uitgangspunt, dus moet ik me ook niet druk over maken.

 

Terecht word me hier gevraagd naar het afbouwplan. Een concreet plan kan ik niet benoemen, en dan bedoel ik een datum. Het plan is zoals ik elke verslaving of slechte gewoonte tot nu toe te lijf ben gegaan. Stapje bij stapje de gewoonte minder slecht maken. Van 2 pakjes sigaretten roken, naar elektrisch roken, naar elektrisch roken zonder nicotine, naar onafhankelijkheid. Van teveel en slecht eten, naar betere hoeveelheden, naar minder snacks, gezondere snacks, geen frisdrank, minimaal suiker. Voor de drank vertaald zich dat (vooralsnog) naar minder dan gisteren en zoeken naar een goede vervanging. En dat maakt deze verslaving zo moeilijk, er is geen vervanging...

 

Gisteren dacht ik dat wel even hoor. Dat er een goede vervanging was. Alcoholvrij bier! In de aanbieding, 2 six packs voor E2,55, wow goedkoop! Het was 20:30, de tijd dat ik normaal begon met drinken, ik pakte zo'n veelbelovend blik. Man, man, man, wat vond ik dat smerig! Zuur, wrang en waterig, beter kan ik het niet beschrijven. Is het echt alleen de alcohol dat bier zo lekker maakte voor mij?

 

Tijd om te gaan afronden, anders leest straks niemand meer mee omdat de berichten te lang worden.. Zaterdag zat ik nog aan 8 bier, zondag 6, gisteren 4. Had er 5 in huis, netjes de laatste weer koud gezet. Vanavond dus maximaal 4. Er is dan ook niet meer. Ik ben ook opzoek naar gezonde snack ideetjes, want ik merk dat ik wel iets te knagen zoek als vervanging, dus als iemand ideetje heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja goor hè, alcoholvrij bier! Pis met bubbels.

Ik drink thee en thee en thee, ik durf het inmiddels bij elke gelegenheid te vragen. Even wat grappen doorstaan ('Zo, jij hebt een woeste bui!') en dan lekker drinken.

Snack-ideetjes heb ik niet meteen.

 

Dat je dat vijfde blikje gisteren hebt laten staan vind ik veelbelovend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag! Voor gisteren en vanochtend zijn het aardbeitjes geworden. Ik roep al jááááren dat ik meer fruit moet gaan eten. Want dat eet ik eigenlijk nooit. Maar dan ook echt nooit, nooit, nooit. Soms koop ik het wel, maar beland het beschimmeld in de prullenbak. (Zonde!) Ook heb ik druiven en komkommertjes gekocht naar de tips die ik heb gelezen. Druiven hielpen me vorig jaar bij het stoppen als frustratie snack,  :D en van komkommers weet ik in ieder geval dat ik et wel weg gegeten krijg. Het idee was met een beetje tzatziki, maar helaas was die dan weer uitverkocht.

 

Na deze gezonde bekentenis, is er nog een bekentenis die ik moet doen... Ik zou gisteren 4 biertjes drinken, want dat mocht nog. En geloof me, dat was oprecht het plan! Dat is echt niet gelogen. Maar daar heb ik me niet aan gehouden. Integendeel. Ik moet jullie toch echt bekennen dat ik gisteren niks heb gedronken. Niks, nakkes, nada.

 

Ik wilde hoofdzakelijk rustig afbouwen vanwege een familieweekend in een bungalowpark aanstaand weekend. Ik ben zo bang de fout dan in te gaan, dat het me beter leek om tegen het weekend nog 1 á 2 drankjes te mogen drinken. Voorkomt vragen, ik wil nog niet "uit de kast komen" voor mijn familie dat ik slecht met drank om kan gaan. Eigenlijk niet met drank om kan gaan. Want het gaat opvallen.

 

Gisteravond drong het ineens tot me door, toen ik eigenlijk dat biertje niet wilde pakken. Het was de alcoholist in me die de deur op een kier hield. Het is simpelweg een smoesje om nog niet te hoeven stoppen. Ja, komend weekend word moeilijk. Misschien ga ik wel de fout in. Wie weet. Maar dat betekend niet dat ik vandaag niet aan mijn probleem kan werken. Vandaag is ook belangrijk. En ik heb alvast één dag gewonnen.

 

Vanmiddag met een vriendinnetje naar het park en vanavond bbq bij vrienden. Normaal een reden om te drinken. Ik ga met de auto, dan weet ik zeker dat ik niet drink. Fijne dag voor jullie allen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat dacht ik ook, als ik niet drink gaan ze vragen stellen. Ze kennen me namelijk niet anders dan met een glas wijn in mijn hand. Maar dat viel uiteindelijk heel erg mee. Wil je wat drinken? Nee, dank je, heb nog! Of: geen wijntje? Nee, heb genoeg gehad.. (daar is niks gelogen aan). Maar mensen zijn helemaal niet zo met een ander bezig. Let maar op. Dat gaat goedkomen dit weekend. :-).

 

Vervangers heb ik ook niet echt gevonden. Ik ben geen bier mens, maar begreep dat Wi*ckse of R*dler 0% best te drinken is. Ik pak af en toe een Jil*z 0%, maar meestal tonic met limoen, lekker zo'n bite!. En water, veel water! Helpt je ook van je afvalstoffen af te komen.

 

Verder, lees mijn onderschrift, komt goed hoor! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat kan een mens toch stomme beslissingen maken! Ja dan praat ik helaas over mezelf, ik heb gedronken. Het begon vorige week zo mooi. Ik ging afbouwen en binnen no time stond ik droog. Was angstig voor sociale omgevingen waarin men gewend is dat ik drink, veel drink. En die leek ik ook goed te doorstaan.

 

De bbq woensdag was mijn vuurdoop. Ik was nog geen twee minuten binnen en vriendinnetje lief zegt: "Als je wat wilt drinken mag je dat zelf pakken hoor! Er ligt bier voor je in de vriezer, witte wijn in de koelkast en rode in het wijnrek." Punt. Vier verbaasde hoofden draaiden mijn kant op toen ik aanschoof met een Spr*te. Mijn beredenering dat ik nog moest autorijden, resulteerde niet in de verwachtte respons. Integendeel. Ik kreeg hulp om toch te kunnen drinken! Dan rijd je toch terug mee met vriendinnetje N.? Haal ik je morgen weer op om je auto te halen. Toen ik resoluut antwoordde niet te gaan drinken die middag/avond heeft niemand er meer op gelet. Het werd voor die dag normaal dat ik dus blijkbaar niet ging drinken.

 

Vol goede moed ging ik afgelopen weekend weg met familie. Lang weekend bungalowpark. En ja ik heb gedronken zoals eerder gemeld. Het enge vind ik niet dat ik heb gedronken, maar dat ik zo weinig weerstand heb kunnen bieden wel. Ik weet simpelweg niet eens waarom ik heb gedronken. Gezelligheid? Omdat iedereen om me heen zoveel dronk? Angst slecht te slapen? Gebrek aan bezigheden? Gewoonte? Het leek allemaal mee te spelen, maar het word wel tijd om erachter te komen om terugval te voorkomen.

 

Gelukkig weet ik uit eerdere ervaring dat een terugval op zichzelf geen heel groot probleem hoeft te zijn. (Nee mensen, ik bedoel niet dat het okay is om af en toe te zuipen..) Hoe je daarna verder gaat, dat maakt het grote verschil. Mijn instinct zei gisteren: "Nick je MOET naar de supermarkt om bier te kopen! Er is niks in huis!" Hatelijke is dat ik soms bijna op het punt sta te gaan kopen. Het is zo gewoon geworden als avondeten moeten kopen.

 

Gelukkig kan ik wel melden dat ik daar niet aan heb toegegeven. Moest af en toe wel het stemmetje negeren: "Psst, de avondwinkel is nog open..." Maar dat plezier op korte termijn is niet waar ik op lange termijn naar toe wil. Het begin is weer neergezet, terug bij af. 1 dag droog nu. Gelukkig heb ik wel iets anders positiefs overgehouden aan het weekend. Ik heb de mogelijkheid gekregen om één van de gevolgschades van alcohol aan te kunnen gaan pakken. Vertel ik later over.. Tekst word te lang, het is geen roman!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...