Gast Geplaatst 3 mei 2016 Rapport Share Geplaatst 3 mei 2016 Die 'theoretische fijnslijperij' vind ik anders reuze interessant Basta, dank je wel daarvoor. Mooi zoals je weergeeft hoe dopamine ons in de greep neemt via een belofte op....genot, even ontspannen, rust, geluk, etc.De neurologische machinerie maakt van ons inderdaad 'jagers', maar dan op een NooitGenoeg-NeverEndingStory - met 'ons' verslaafden bedoelend, mensen die óf daarmee genetisch behept zijn, óf die, zoals ik, te lang te geforceerd teveel hebben gebruikt. Dus, zullen we anticiperen proberen af te leren? Ik wens je succes met het dappere pad dat je bent ingegaan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 3 mei 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 mei 2016 Tomtom, Het boek heet: de kracht van Wilskracht, en de schrijfster is Kelly McGonigal. (stond nogal verkeerd in mijn post, ik heb het nu veranderd) Dank je wel, Urania. Ja, vanaf nu anticiperen we alleen nog maar met ons gezonde verstand, en niet meer met de belofte-machine. Heb jij de (droge) slag te pakken? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 4 mei 2016 Rapport Share Geplaatst 4 mei 2016 Ja die slag heb ik te pakken sinds 2.7 jaar. Dat ging niet vanzelf, daar heb ik vaak voor moeten vallen om voldoende kracht op te bouwen om werkelijk de belofte met mezelf aan te durven gaan: 'niets of niemand brengt mij terug aan drank, ik zal alles - maar dan ook alles - doorstaan zonder alcohol'.Sommigen spreken van 'de knop is om', ik zie het als een belofte van trouw aan jezelf.Het kán! Succes Basta, ga zo door. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 4 mei 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 mei 2016 Ik las het net op je 'even voorstellen'-draadje. Wat heerlijk voor je, 2,7 jaar, het klinkt heel solide! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 4 mei 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 mei 2016 (bewerkt) Theorietje waar ik vandaag op ga broeden: (uit verschillende bronnen) Tot nu toe zag ik zwichten voor drank als een beloning. ‘Ik heb zo hard gewerkt deze week, één glas wijn heb ik wel verdiend, en daarna stop ik weer.’ Je voert goed gedrag aan als excuus om de teugels te laten vieren. Met een simpele perspectiefwisseling kun je je handelen anders uitleggen: Niét drinken is een beloning en geen offer. Het is tenslotte iets wat ik heel graag wil. Ik hoef mezelf dus niet (al te uitvoerig) op de schouders te kloppen als de dag weer droog geëindigd is. Ik heb het gedaan omdat ik het wilde, de beloning is al binnen. Waarom belonen we onszelf voor goed gedrag? Omdat we denken dat we ons eigenlijk liever slecht gedragen. Ons slechte ik is ons ware ik. Zo geredeneerd wordt zelfbeheersing een straf en is toegeeflijkheid een beloning. ‘Even aardig zijn voor jezelf.’ Identificeer je je vooral met je impulsen en verlangens, of met je waarden en langetermijndoelen? De vrijdagmiddagborrel van mijn werk nadert, ik moet me concentreren op de nieuwe mind-set. Dit is raar: ’Ik heb zo hard gewerkt deze week, dus voor straf drink ik een glas wijn zodat ik weer in de afgrond donder.’ Dit is logisch: ‘Ik heb zo hard gewerkt deze week, als beloning mag ik lekker op het droge blijven staan.’ 4 mei 2016 bewerkt door basta Claartje68 en Kohtje reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 4 mei 2016 Rapport Share Geplaatst 4 mei 2016 .... 1- Niét drinken is een beloning en geen offer. Het is tenslotte iets wat ik heel graag wil. 2- Ik hoef mezelf dus niet (al te uitvoerig) op de schouders te kloppen als de dag weer droog geëindigd is. Ik heb het gedaan omdat ik het wilde, de beloning is al binnen. Leuk hoe je dit brengt Basta, nieuwe breinbruggen bouwen helpt mij ook het meest om van OudGedrag NieuwGedrag te maken. Wat je stelt onder punt 1 is voor mij helemaal waar. Echter, punt 2 is zeker in het begin van het stoppen wel belangrijk vind ik. Omdat je namelijk oud, ingesleten, gedrag niet zomaar verandert. Dat vergt dagelijkse concentratie en focus op prioriteiten en dat verdient wel degelijk een complimentje! Maar dat hoeft niet per sé via de 'inname' van iets te zijn, uiteraard. Zeg het wél tegen jezelf, dat maakt dat je competentie opbouwt. En trots mag, geeft ook goed gevoel. Misschien is even er bij stil staan al genoeg? Dan wordt beloning een mentale ipv materiële kwestie. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 25 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 juli 2016 Beste allen, Ik kwam op het forum net in een tijd dat er veel gedoe was: argwaan, beschuldigingen, ruzie... Wegwezen hier, dacht ik. Ik ben wel oningelogd blijven doorlezen, op advies van sommigen van jullie. (waarvoor dank). Nu weet ik dat ik gewoon eruit moet pikken waar ik iets aan heb, reageren wanneer ik iets kan betekenen, en de rest negeren. Dus: mag ik terug? Ik beloof dat ik me niet meer bij elk wissewasje zal terugtrekken... lady jane en kruidenthee67 reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 25 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 25 juli 2016 Hoi Basta, hoe is het? Hoe is het je vergaan in die ongeveer tweeënhalve maand? Ik neem aan dat je vraag of je terug mag, retorisch is. Je moet vooral doen wat voor jou helpend is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Basta, je bent al weer terug☺☺☺ welkom terug weer dus. en je les heb je ook al te pakken doe iets met wat je voedt en de rest mag je laten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Welkom terug Basta! Heb net je draad gelezen en ik vind het heel fijn om jouw kijk op verslaving en hoe er mee om te gaan te lezen. Dus niet meer weggaan, maar lekker schrijven Nee...vooral doen wat voor jou goed is, dat staat voorop. Fijne dag! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 26 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Fijn, jullie welkom teruggen, bedankt! Ik ben droog gebleven, nu tien weken. Een keer zwichtte ik vantevoren, op weg naar een receptie, maar... toen bleek er geen drank te zijn! Een receptie om vijf uur, en dan zonder alcohol, dan heb je toch een grote, nuchtere beschermengel op je schouder. Maar ik schrok en baalde ervan dat ik dus wel had besloten dat ik mocht drinken. Omdat het met mij wel meevalt, en ik had toch bewezen dat ik zonder kon en ik kon de dag erna weer stoppen enzovoort. Smoezenboek hoofdstuk 1. Dus: handrem strak, constant. (is dat: 'de druk op de pedalen' mijngerrit?) Bij mij gaat genezing via mijn gezonde verstand, ik moet mijn wilskracht stutten. Ik mag heus wel drinken, maar ik wil het niet meer, er hangt teveel bagger aan. Fijne dag allemaal, ik ga me nog even op het dagpact zetten. Phaedra en Monster reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pietje Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Die momenten waarop je gaat denken dat ééntje wel weer mag ben ik zelf ook angstig voor. Wel knap hoor, tien weken! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 26 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Ja hè? Angstig is het goeie woord. Ik ben bang voor mijn eigen achilleshiel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pietje Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Ik merk dat ik daar nu ook al over nadenk. 'Wat als er dadelijk een feestje is?', 'Hoe kom ik een vakantie door zonder een drankje?'. Eigenlijk te gevaarlijk om daar over na te denken.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 26 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Of is het juist gevaarlijk om er niet over na te denken? Bij mij ligt het eraan wie er aan het woord is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pietje Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Door erover na te denken, en nog niet het gevoel te hebben 'nee' te kunnen zeggen tegen die momenten, trek ik meteen mijn hele keuze in twijfel om de drank te laten staan vandaag. Wat dat betreft dus gevaarlijk om erover na te denken. ;-) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 26 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 O ja, dat snap ik. Trek je echt je keuze om de drank te laten staan in twijfel? Ook met je gezonde verstand, nu op dit moment? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 26 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 En meteen maar van start met losse zinnen uit een artikel van Asha ten Broeke in de Volkskrant. (artikel over koopverslaving) De oude structuren in ons brein zijn zo krachtig (nu doen, nu doen!!), je moet die prefrontale hersenschors echt ontwikkelen om ze te kunnen overrulen. Je moet leren om niet direct het genot te pakken. De sleutelwoorden bij zwichten zijn: ‘voor ik er erg in heb’ en ‘uit gewoonte’. Gewoonten zijn de tegenpool van gedragsveranderingen. En dan (voor mij) de sleutelzin: Ik ben wel opgehouden met dingen kopen, maar niet met dingen willen. Geluk is niet te vinden door het najagen van genot, want eerst is er de schrijnende pijn van het verlangen, dan de trieste inzinking na de verzadiging. Van: Zenoon van Kition, grondlegger van de Stoa. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pietje Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 @Basta: Aangezien ik gisteren twee flessen wijn naar binnen heb getikt en nu eindelijk de kater begint weg te zakken, zou ik over 'gezond verstand' nog niet willen spreken.. ;-) Maar nee, ik twijfel niet echt over de keuze. Ik drink veel te veel, en kan op deze manier (lichamelijk en geestelijk) niet meer door gaan, dat is wel heel duidelijk. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 26 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Maar nee, ik twijfel niet echt over de keuze. Ik drink veel te veel, en kan op deze manier (lichamelijk en geestelijk) niet meer door gaan, dat is wel heel duidelijk. Dit lijkt mij puur gezond verstand. Die moet straks ook het woord voeren, maar ja, hoe krijg je die andere geboeid en gekneveld de kelder in... Succes in elk geval, Pietje! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pietje Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Rationeel verklaren en onderbouwen van de keuze is het probleem niet. De impuls onderdrukken en in de automatische piloot schieten, da's dan wel weer lastiger. Dank je! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 26 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 (bewerkt) Is de lezing van Els Noorlander (youtube) je al aangeraden op dit forum? Vast wel, maar hierbij voor de zekerheid. 26 juli 2016 bewerkt door basta Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 'De druk op de pedalen' betekent voor mij, dat ik actief aan mijn verslaving moet blijven werken. Als ik verslap, dan weet ik wat er gebeurt en dat wil ik niet meer. Ik heb de ingesleten patronen aan kunnen passen en drank maakt geen onderdeel meer uit van mijn standaardoplossingen. Door iedere dag hier wel actief te zijn, door het wekelijks bezoeken van een zelfhulpgroep en andere activiteiten met lotgenoten, blijf ik scherp. De druk op de pedalen. Het is nu meer een nieuwe manier van leven aan het worden. Leuk trouwens dat mijn onderschrift je opviel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pietje Geplaatst 26 juli 2016 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 Is de lezing van Els Noorlander (youtube) je al aangeraden op dit forum? Vast wel, maar hierbij voor de zekerheid. Heb 'm al meerdere keren voorbij zien komen (ben het forum uitgebreid aan het doorlezen), ga 'm zo eens even opzetten. Bedankt voor de tip! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 26 juli 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2016 (bewerkt) Het is je gelukt, hè Pietje? Wat zul je lekker wakker worden morgenochtend. 'De druk op de pedalen' betekent voor mij, dat ik actief aan mijn verslaving moet blijven werken. Als ik verslap, dan weet ik wat er gebeurt en dat wil ik niet meer.Precies, dat geldt voor mij ook: scherp en waakzaam blijven. (Ik moet het quoten nog even oefenen, zie ik) 26 juli 2016 bewerkt door basta Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden