Quinn Geplaatst 25 september 2016 Rapport Geplaatst 25 september 2016 Veel zwaarder basta, dat begrijp ik. _gooit van veilige afstand chocola richting basta_
basta Geplaatst 26 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 26 september 2016 Dank je wel voor je reactie, mijnGerrit. Ik vond het zo erg, ik had het gevoel dat mijn allerlaatste kans om dit gevecht ooit achter me te laten nu voorgoed verkeken was. Zo dramatisch dacht ik erover. Nu weet ik het weer: het hoort erbij, ik jubelde te ongenuanceerd. Scherp blijven inderdaad. Ik weet niet of ik een verslaafde in herstel ben, of een verslaafde die niet drinkt. En of er in de praktijk een verschil is. Gevoelsmatig wel. Ik moet aan David Bowie denken. Als de interviewer vraagt of hij wel eens een glas wijn drinkt bij speciale gelegenheden lacht hij verbijsterd bij zoveel domheid. 'I'm an addict!' denk even na voordat je domme vragen stelt. Die toon. Waar komt die spierkramp vandaag, is dat een nawee?
kruidenthee67 Geplaatst 27 september 2016 Rapport Geplaatst 27 september 2016 Wat omschrijf je het allemaal goed. Ik herken dat dramatische gevoel van de eerste keer uitglijden. Alsof de wereld verging...'nu komt het nooooooit meer goed' Ik voelde het bij je woorden 'het zegel is verbroken'. Zo heb ik stoppogingen vaak gekoppeld aan belangrijke data. Hoe groot de teleurstelling en drama als het dan weer mislukte Ik denk dat er wel degelijk een verschil is, verslaafde in herstel, of verslaafde die niet drinkt. Voel me nu een verslaafde in herstel. Niet het verzet tegen, maar het werken aan. Voor mij was denk ik de stap naar de huisarts essentieel daar in. En het ontmoeten van lotgenoten op de meeting heeft daar ook een belangrijke plek in. Kan niet zo goed uitleggen waarom. Kijk je zelf dat filmpje van Mevrouw Noordlander nog wel eens terug? Dat heeft mij ook geholpen de dingen en perspectief te zien. Spierkramp?
basta Geplaatst 27 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 27 september 2016 (Het is de spierkramp van mijnGerrit) Inderdaad Kruidenthee, dat filmpje is heel leerzaam en staat voor mijn (theoretische) basis. Die belangrijke data, dat had ik ook ja! In elk geval alle 1 januari's. Een verslaafde die niet drinkt, daarbij heb ik het beeld van: ergens woedt een strijd, maar ik heb de deur dichtgegooid en wil er niets meer mee te maken hebben. Dat is geen verzet maar tja... afsnijden, afsluiten. Een verslaafde in herstel, dat associeer ik nog met hoop op genezing. Het is een interpretatieding, want ik denk dat wij hetzelfde met De Materie omgaan. smart reageerde hierop 1
kruidenthee67 Geplaatst 27 september 2016 Rapport Geplaatst 27 september 2016 Ja, denk dat het een interpretatieding is. Ik associeer dat herstel juist níet met genezing. Bij dat afsluiten wel. Soort van struisvogel. Ik doe het niet, dus het is er niet, terwijl door het drinken weg te duwen het als een boemerang om de hoek komt...au! Herstel is voor mij de strijd juist opgeven en onderliggende problematieken onder ogen zien. En er mee aan de slag gaan. Lichamelijk en geestelijk. En heel goed beseffend dat ik nooit meer genees van de ziekte 'alcoholisme', maar door het aanpakken wel in staat ben er mee om te gaan. Zoiets. basta reageerde hierop 1
kruidenthee67 Geplaatst 27 september 2016 Rapport Geplaatst 27 september 2016 En vind het toch nog best confronterend dat zo te verwoorden. Is ook onderdeel van.
basta Geplaatst 27 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 27 september 2016 Knars, knars... Ja, ik snap het bijna! Monster reageerde hierop 1
basta Geplaatst 27 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 27 september 2016 Het is dus: aan de slag gaan met de onderliggende problematieken. Dat wil zeggen, de verslaving is een symptoom, en wat daaronder zit, dat wil je herstellen. Ja, dat is wel een verschil. Ik denk nog steeds dat het bij mij een autonome afwijking is, los van mijn psychisch welbevinden. Ik was ongelukkig omdat ik verslaafd was en daar zo mee worstelde. (Oók confronterend om te verwoorden!) Ooit gehoord: "De verslaving wordt in het meer primitieve deel van de hersenen geprent, en als dat eenmaal is gebeurd, gaat die verslaving meestal een eigen leven leiden dat nauwelijks nog afhangt van de krachten die haar teweeg hebben gebracht. Het wordt een levenskrachtig, vrijgemaakt monster."
kruidenthee67 Geplaatst 27 september 2016 Rapport Geplaatst 27 september 2016 Dat laatste kan ik plaatsen, in het licht van hoe de brains werken a la Noordlander. Onderliggende problematieken...ik weet niet of dat bij iedereen zo geldt. Denk dat het een heleboel factoren bij elkaar zijn. Ook aanleg voor een aantal zaken, sociale omgeving en hoe je bent opgevoed, karakter, hoe je brein werkt...ach...ga zo maar door. Voor de één bepalend genoeg om er naar te kijken en wat mee te doen. Voor de ander voldoende om de eerste niet te nemen en de regie weer te hebben over je leven. Belangrijk dat jij doet wat voor jou werkt. basta reageerde hierop 1
Quinn Geplaatst 27 september 2016 Rapport Geplaatst 27 september 2016 Dat kan inderdaad vast verschillen per persoon. Bij mij is drank (naast echt heus wel degelijk waar een probleem op zich) vooral een symptoom. Zoek de verdoving, welke substantie maakt niet uit. Dus onderliggende problematiek moet opgelost worden, wil ik loskomen van die verslaving naar verdoving. Maar bij anderen, onder andere bij jou basta, lijkt het een probleem op zich te zijn. Dan lees je dat iemand een aantal weken niet meer drinkt en in elk opzicht enorm is opgeknapt. Zonder verdere therapie of wat ook. Fantastisch toch? basta reageerde hierop 1
basta Geplaatst 27 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 27 september 2016 Verslaving naar verdoving, ja. Ik denk dat het in mijn geval een probleem op zich is, maar eerlijk gezegd sluit ik niet uit dat ik mijn kop nog in het zand heb. Nou ja, als het daar dan maar droog blijft. Spannend, je intake, Quinn!
smart Geplaatst 27 september 2016 Rapport Geplaatst 27 september 2016 Mijn ha zei ooit tegen mij (30 jr geleden) dat een beetje drinken me helpen kon omdat ik enigszins geremd was. Deels was dat wel zo, maar het gaf mij goedkeuring om dagelijks te drinken, wat uiteindelijk resulteerde in het minder goed kunnen verwerken van opgelopen trauma's. Ik was een zoeker (ben?) en ben dus altijd blijven onderzoeken, ongetwijfeld lukte dat maar ten dele. Altijd bleef ik hopen op.... rust en vree. Maar in het zoeken zat ook een stukje drama en thrillseeking,deels doordat er gewenning was ontstaan aan spanning voelen. Toen die spanning resulteerde in een fobie moest ik aan de medicijnen waardoor ik weer durfde autorijden en een zeer goede baan had gedurende jaren. Ik wilde beginnen met schrijven dat drinken mij ook iets heeft opgeleverd. Maar het zou niet kloppen omdat ik immers niet weet hoe het was geweest als ik nooit gedronken had. Ik weet ook niet of ik dan bepaalde belevenissen en ervaringen wel had gehad, gedichten was gaan schrijven, diepten had gekend die er nu wel waren... Dit alles schrijf ik echter om mijn leven in perspectief te willen zien. Zeker niet om te romantiseren. Dus hierbij verontschuldig ik mij maar direct!! Voor jou hoop ik dan maar dat het een op zichzelf staand iets is... Geen graafwerk nodig. En elk zijn eigen proces! Trusten! basta reageerde hierop 1
kruidenthee67 Geplaatst 28 september 2016 Rapport Geplaatst 28 september 2016 En Basta, geen problemen zoeken die er niet zijn Wel je kop uit het zand halen, zie je meer. Gewoon de eerste niet nemen. basta reageerde hierop 1
basta Geplaatst 28 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 28 september 2016 Dank je wel voor je bericht, Smart. Wéér een nieuwe kijk, fijn, hoe meer hoe beter, dan dringt goed tot me door hoe gecompliceerd het is. Ook het gegeven dat drank ook iets te bieden heeft wil ik niet ontkennen. Je hebt geen betreden paden bewandeld, zo te zien... Gewoon de eerste niet (meer) nemen, dan komt alles goed. Dat is heus wel degelijk waar, zou Quinn zeggen. Ik vind het fijn en zinvol om het er met jullie over te hebben, hier in de Wie=Wie-hoek.
Kohtje Geplaatst 28 september 2016 Rapport Geplaatst 28 september 2016 Voor mij ben jij, zolang je hier je bevindingen schrijft, in herstel. Onderliggende problematiek kan ook zijn dat je je alcoholverslaving als autonoom probleem ziet. Hoe ga je dát aanpakken? Behalve dan die eerste "gewoon" niet nemen..
basta Geplaatst 28 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 28 september 2016 (bewerkt) Onderliggende problematiek kan ook zijn dat je je alcoholverslaving als autonoom probleem ziet.Bedoel je: zolang dat je visie is, heb je een probleem?(Ik heb deze vraag al twee keer anders geformuleerd, maar het klinkt steeds defensief. Dat bedoel ik niet, ik ben benieuwd naar je mening, ook omdat je die ruime AA-ervaring hebt.) Ja, 'gewoon' moet helaas tussen aanhalingstekens. Verder zijn het ook maar woorden, en interpretaties ervan. Ik vatte in eerste instantie het woord 'herstel' anders op dan Kruidenthee. Het woord 'trainen' van mijnGerrit zegt me veel, maar daar heeft ook weer iedereen andere associaties bij. 'Ik ben verslaafd dus ik drink niet' past goed bij hoe ik wil denken. Het is voor iedereen zaak om precies die woorden/zinnen te zoeken die de goeie belletjes doen rinkelen. Toen ik nog een stoppende roker was, was ik in staat om een ruzie met mijn man op te blazen, zodat ik me ellendig genoeg voelde om te mogen roken. Echt waar. Ik stel die onderliggende problematieken in dienst van die ene drijfkracht: verslaving. Dit is Alan Carr versus Jan Geurtz. Maar ik heb helemaal geen behoefte aan Zus versus Zo. (Als ik dat wil ga ik wel naar de dagdraad) (Etty, we hebben tegelijk geschreven) 28 september 2016 bewerkt door basta
Kohtje Geplaatst 28 september 2016 Rapport Geplaatst 28 september 2016 Mijn zoon heeft een pinda-allergie. Geen dodelijke, maar hij wordt na het eten nogal beroerd, misselijk, keelpijn. Geen haar op zijn hoofd die een pinda zal eten. Dus als hij er van af blijft, geen probleem. Stel nou dat hij elke week aan de saté gaat, pinda rotjes eet, en dan beroerd is, chagerijnig etc. En hij kan het niet laten. En hij zou dat wel graag willen. Wat is dan het probleem? Gaat het dan over : gewoon niet doen. Of: waarom doet hij het? Bedoel je: zolang dat je visie is, heb je een probleem? (Ik heb deze vraag al twee keer anders geformuleerd, maar het klinkt steeds defensief. Dat bedoel ik niet, ik ben benieuwd naar je mening, ook omdat je die ruime AA-ervaring hebt.) Ja, 'gewoon' moet helaas tussen aanhalingstekens. Verder zijn het ook maar woorden, en interpretaties ervan. Ik vatte in eerste instantie het woord 'herstel' anders op dan Kruidenthee. Het woord 'trainen' van mijnGerrit zegt me veel, maar daar heeft ook weer iedereen andere associaties bij. 'Ik ben verslaafd dus ik drink niet' past goed bij hoe ik wil denken. Het is voor iedereen zaak om precies die woorden/zinnen te zoeken die de goeie belletjes doen rinkelen. Toen ik nog een stoppende roker was, was ik in staat om een ruzie met mijn man op te blazen, zodat ik me ellendig genoeg voelde om te mogen roken. Echt waar. Ik stel die onderliggende problematieken in dienst van die ene drijfkracht: verslaving. Dit is Alan Carr versus Jan Geurtz. Maar ik heb helemaal geen behoefte aan Zus versus Zo. (Als ik dat wil ga ik wel naar de dagdraad) (Etty, we hebben tegelijk geschreven) Gewoon niet doen klinkt zo van: ja, doe het dan gewoon niet. Maar dan tóch doen... Dan heb je toch een probleem dat ten grondslag ligt aan je verslaving? Ben ik nou zo simpel, of mis ik iets? PS. die ruime AA-ervaring moet je niet zien als ruime AA-ervaring. Ik heb ruim twaalfhonderd meetings meegemaakt, merendeels NA, maar dat wil niet zeggen dat ik veel ervaring in m'n eigen herstel heb. Nog steeds hoor ik dingen voor het eerst, krijg ik nieuwe inzichten, gaan ouwe overboord.. Ik ben er wel al geruime tijd mee bezig. Qua tijd zou je het ruim kunnen noemen. Zus versus Zo wordt bij mij al gauw Zus vermengd met Zo.. pik van alles wat mee als ik denk dat ik er wat aan heb.
basta Geplaatst 28 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 28 september 2016 Nu snap ik wat je bedoelt! ik benoem het anders maar het komt op hetzelfde neer. Ruim 1200 meetings... Nou ja, als je bijna tien jaar vioolles hebt, kom je daar ook wel aan. Als ik pinda-allergie had zou ik ook geen hálve pinda meer nemen, mijn hele leven niet, ook al zou ik het nog zo lekker vinden. De vergelijking is dus zinvol, Etty, want dan kom ik uit op: welke middelen zijn verslavend en welke niet. Nou nou, wat valt er toch een hoop over te zeggen. (Goeie dooddoener, hè?)
kruidenthee67 Geplaatst 29 september 2016 Rapport Geplaatst 29 september 2016 Interessante ontwikkelingen hier. Zou dan ontzettend graag eens samen 'om de tafel zitten' om hier over te bomen. Vind het boeiend. basta reageerde hierop 1
basta Geplaatst 29 september 2016 Auteur Rapport Geplaatst 29 september 2016 Kruidenthee! Ik heb per ongeluk op 'vind ik niet meer leuk' gedrukt, en die blijft hardnekkig zo staan. Ik hoop dat je geen melding krijgt met Basta vindt dit niet meer leuk.
kruidenthee67 Geplaatst 29 september 2016 Rapport Geplaatst 29 september 2016 Hahahaha...jaja...nou komt de ware aard boven. Nou dat van om de tafel zitten laat dan ook maar zitten basta, Vol en Monster reageerden hierop 3
Quinn Geplaatst 30 september 2016 Rapport Geplaatst 30 september 2016 Overal lees ik verdoven. Waarom willen we toch verdoven en niet voelen. Makkelijkste weg? Voor mezelf sprekend? Omdat voelen zeer doet. Klein maakt. Kwetsbaar ook. Verdoven is een stuk veiliger.
Meya Geplaatst 30 september 2016 Rapport Geplaatst 30 september 2016 Omdat we als jong kind hebben geleerd dat gevoel tonen niet effectief was?
kruidenthee67 Geplaatst 1 oktober 2016 Rapport Geplaatst 1 oktober 2016 Hé Basta, Ik lees net ergens dat je over een dun richeltje loopt. Pas je goed op jezelf? Vergeet jezelf niet in het schrijven bij anderen. Of is dat juist wat jij nodig hebt? Om aan de goeie kant van de richel te blijven?
basta Geplaatst 1 oktober 2016 Auteur Rapport Geplaatst 1 oktober 2016 (bewerkt) In de Dank je wel. Ik ga vandaag een volledig op mezelf gericht pleidooi schrijven om vanavond niet eens in de búúrt van zwichten te komen. Jij bent in een leuk project/klus gerold, hè? Las ik dan weer ergens. Oh, mijn roos komt niet door. Hij moet na: 'in de' 1 oktober 2016 bewerkt door basta kruidenthee67 reageerde hierop 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden