Spring naar bijdragen

Woensdag 2 december 2015

Yvonne

Aanbevolen berichten

Het is heel erg als je depri "goed' bent he...dat is verschrikkelijk erg,

tenminste dat vind ik. Ik heb het zelf gehad en ik vond het "vervelend",

ik zocht het in drank en pillen terwijl ik zo hard nodig was.

Maar jowan....misschien snap ik je niet hoor maar;

ik kon echt nergens plezier in zien/ vinden. Echt nergens. Zelfs in ge/ misbruiken niet.

Ik kan het eerste deel van je bericht niet volgen, Agnieta. Maar misschien hoef ik dat ook niet.

Deel twee raakt me ook niet echt: Tot voor een dikke drie jaar geleden had ik nergens plezier in, ook niet in het leven en ook niet in mezelf.

Het zuipen was voor mij:  absoluut niet sociaal (ik zoop alleen, stel je voor dat ik mezelf zo aan anderen laat zien of dat ik moet delen...), niet lekker (alleen de snelheid en de hoeveelheid al, en het gebrek aan voorbereiding: koeling is verspilde tijd, energieverkwisting (jaja..) en het zit toch al in glas?), en ik besefte een hele poos niet eens dat ik niets oploste maar het steeds maar erger maakte. Plezier hoorde daar op geen enkele manier bij. Genieten ook niet. Zelfs verlangen was er niet bij. Compulsief en obsessief. Dat was het. Het denken en voelen zo snel mogelijk uitschakelen.

Achteraf vraag ik me steeds vaker af hoe ik nog steeds van de ene dag in de andere kwam..... Er waren dagen dat dat ook mijn wens niet meer was.

Pas met abstinentie en het aan mezelf werken middels een 12 stappenprogramma is de zin van en in mijn leven, en daarmee het plezier, gekomen.

Dat gun ik iedereen. Geluk wordt namelijk méér als je het deelt.

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet zo goed wat "nederig" inhoudt.

Wat moet je doen?

Op je knieën huilen hoe erg je bent of zo?

Nou, dat doe ik niet hoor..forget it lekker.

Ik ben zoals ik ben.

..................

Dat lijkt me een uitstekend recept voor een volgende terugval, Agnieta. Die ik je overigens niet gun. Maar misschien heb je die wel "nodig" om ooit een basis te vinden om de knop écht om te zetten. Mijn ellende was meer dan genoeg om die stap Eén overtuigd te zetten. Met alle hart en ziel wat nog in me was. Een drenkeling die een reddingboei vastgrijpt, zo omschrijven ze het bij AA. Daar ken ik me wel in terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe ik me verenigd heb met de zin van het leven:

Ik zocht me rot naar de zin van het leven. In alle hoeken en gaten gezocht... niks anders dan vragen gevonden.

Toen ik bij mezelf naar binnen ging kijken, lag het daar.

"Ik ben" en "de zin van het leven" zijn één.

Vind ik zo mooi gezegd

bewerkt door rosa45
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een tevreden LSD/paddo gebruiker is geen onruststoker blijkbaar. Opvallend dat een als gevaarlijk bekendstaande drug zo onderaan in de ranking staat en het gevaar dan ook totaal geen harm to others laat zien. Paddo's waren de enige drug waar ik totaal niet de behoefte had van dat wil ik nu vaker of trek had na afloop om het weer te doen. Wel eens interesse omdat de hallicinaties ook wel heel gaaf waren (los van een keer heel veel angst) En nee ik was geloof ik niet een gevaar voor anderen. Was alleen in het bos met grote smurf aan het kletsen bij een groep paddestoelen in het bos. (en een andere keer dacht ik dat ik dood ging in bed, maar daar had alleen ik last van, verder niemand) Nooit zo overnagedacht met halicogene middelen ben je anderen nauwelijks tot last. Dat is puur in je hoofd.

......elke 10 seconden een alcohol sterfgeval is toch wel een cijfer waar ik van schrik als ik het er zo statistisch zie staan :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A3, dat staat er toch bij?

Overall Harm Score.

Blauw: Harm to users (CW54)

Rood: Harm to others. (CW 46)

Maar je zult, jou een beetje kennende, wel wat ingewikkelders bedoelen.. ;)

(oef, aanpassen... scroll langs dit berichtje en zie een knoepert van een fout.. Had jou met een "w" getypt. Rood hoofd!!)

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grafiekje ziet er indrukwekkend uit, maar ik zou graag weten wat de y-as representeert, oftewel: wat is er nu precies gemeten?

Het is een multicriteria analyse waar het getal op de y-as dus een complex verhaal is.

http://www.sg.unimaas.nl/_old/oudelezingen/dddsd.pdf

Een samenvatting in het Engels https://profdavidnutt.wordpress.com/2010/12/09/drug-harms-paper-a-summary/

Erg irritant van een blad als LEF dat ze niet netjes bron vermelding doen. Ff zoeken en ik kan het alsnog wel vinden omdat het nu een heel bekende grafiek is, maar toch.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

is een multicriteria analyse niet altijd een Het nadeel bij dergelijke anayses is dat je pas kan oordelen over verantwoorde methodes is als je alles leest en beoordeelt en dat doen jij en ik en niemand echt. Dat is altijd het probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer je aan te geven dat het alcohol allemaal wel meevalt?

Denk dat het een kwestie is van dat object en subject nooit onafhankelijk is in sociaal onderzoek. De normen en waarden van de wetenschapper (of de opdrachtgever die financiert) altijd meespeelt en met dit soort analyses dus op een ondoorzichtelijke manier. En nee het staat buiten kijf dat alcohol getalsmatig de meest vreselijke drug is die er is en dat alcohol relatief veel (vergeleken met andere drug) overlast voor andere geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een keer voor jopie,

Ik wil reageren op je bericht van gisteravond, maar het antwoord dat zich nu aan het vormen is wordt véééééél te

lang om hier neer te pennen. Ik laat het nog een tijdje bezinken.. 't Is nu nog wat troebel in m'n bovenkamer.

Ik moet een beetje proberen de essentie te pakken te krijgen. Nu is het nog brij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn om te lezen dat de uitslag goed is Vlok!

Ik heb even globaal terug gelezen. Veel over de zin van het leven. Gelukkig ervaar ik mijn leven niet als zinloos. 

De afgelopen jaren ben ik veel kwijt geraakt: huwelijk, geestelijke gezondheid, baan met goed inkomen, mijn huis en ben in de schuldsanering terecht gekomen. Genoeg om depressief van te worden en een aardig excuus om het op een zuipen te zetten dacht ik eerder. 

Als ik er nu op terug kijk: eigenlijk was ik niet gelukkig in mijn huwelijk en hoewel ik best veel geld verdiende en goed was in mijn werk: ik werd er niet blij van en ging steeds vaker met tegenzin. Ik had niet het lef om wat anders te gaan doen, want verantwoordelijk voor gezin, inkomen, hypotheek etc. Toen werd ik ontslagen na een overname en reorganisatie. Het lukte me niet meer om in mijn oude vak aan het werk te komen. Ik solliciteerde me 3 slagen in de rondte en was bereid alles aan te pakken om mijn vaste lasten maar te kunnen betalen. Het mocht niet baten: ik kwam in de bijstand en moest mijn huis verkopen met een flinke restschuld. Alles waar ik bang voor was gebeurde.

Gek genoeg voelde het als een bevrijding. Ik ben vrijwilligerswerk in de gehandicaptenzorg gaan doen en heb mijn roeping gevonden. Ik heb hemel en aarde bewogen om vrijwilligerswerk en later stage te mogen doen van de gemeente. Stad en land af gebedeld om aan geld te komen voor mijn omscholing. Ik ga nu met een grote lach naar mijn stage en vrijwilligerswerk, het geeft me energie. Ik ben trots dat ik het voor elkaar heb gekregen het roer om te gooien. Als ik aan het werk ben voel ik dat mijn leven zin heeft.

En toch...de depressie blijft. Zodra ik weer thuis ben liggen eenzaamheid en somberheid weer op de loer. Lukt het me niet het goede gevoel vast te houden. Tot twee weken geleden vond ik dit een goede reden om mezelf zielig te vinden en te gaan drinken. Nu gelukkig niet meer.

Volgende week wil ik de behandeling bij mijn psycholoog afronden. Een beetje hetzelfde wat Jowan zegt: ik weet het leuk pratende te houden daar, snap het allemaal wel, maar het gevoel wil maar niet anders worden.

Nou ja..zomaar even wat overpeinzingen en een beetje delen wat me bezig houdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote:

"ik weet het leuk pratende te houden daar, snap het allemaal wel, maar het gevoel wil maar niet anders worden."

Het gevoel wordt niet anders als je niet eerst je denken verandert.

"Don't start fixing your problems, fix your thinking first!"

Het veranderen moet in jezelf, door jezelf plaatsvinden, een ander kan daar niets aan doen. En het "goed snappen" is geen garantie dat er iets verandert, je moet het ook leven en doen.

Overigens is het jowan met een kleine j

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar zou dat nou net niet de taak van de psych moeten zijn om je daar mee te helpen.

Hoe werkt dat dan, anders gaan denken?

Ga er maar aan staan.

De "taak" van de psych is een goed salaris verdienen voor vrouw en kinderen en een paar leuke dagen in zijn leven te hebben.

Mijn verantwoordelijkheid is er "iets aan te hebben", er iets van te maken waar ik verder mee kom.

Anders denken vergt wat "begin-veranderingen":

eerlijkheid

openheid van geest

bereidwilligheid

Dat zijn drie spirituele uitgangspunten waarmee ik goed op weg kon. Dat hangt samen met de wil en/of de ernst van de noodzakelijkheid om iets te willen veranderen.

Ik kon en wilde niet verder op de manier zoals ik bezig was. Ik wilde het anders, maar ik had geen idee hoe dat moest. Ik wist het niet en alleen kon ik het niet.

Geen nood: er is hulp, als ik daarom vraag. Dat deed ik. De  mensen die bereid waren me te helpen en vertelden me hoe zij het gedaan hadden: het beginnen te veranderen. Ze spraken over spirituele beginselen.

En nee, dat zijn geen geitewollen sokken in open slippers en overal stinkkaarsjes en buddha-beeldjes in huis.

Dat was wel een 12 stappen zelfhulpprogramma van NA en AA. Dat helpt me elke dag op de juiste koers te blijven.

Een gemakkelijk programma voor moeilijke mensen. Waarom? Omdat alcoholisten en verslaafden in het algemeen stront-eigenwijs zijn en het altijd zelf wel beter weten. Als je je eraan overkunt geven is het hard werken, maar verder goed te doen en valt het alleszins mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...