Spring naar bijdragen

Meya; wat wordt mijn aanpak?


Meya

Aanbevolen berichten

Ja Lila, die vragen van Lady Jane...

 

 

nog 1 klein vraagje Meya:

wat gaat het matig drinken je opleveren

aan goeds, wat je nu niet hebt?

 

Ik heb zin om je vraag uitgebreid te beantwoorden met voor en nadelen en zo. Maar daar heb ik nu geen tijd voor. Kort door de bocht:

 

Wat levert matig drinken me op:

  • de wetenschap of ik aan de ziekte alcoholverslaving leid (in die zin is het dus een test);
  • alcohol gebruik vind ik prettig als het met mate kan.

Wat was de belangrijkste schade de afgelopen jaren:

  • mijn vrouw was bezorgd en soms boos;
  • ik stond praktisch elke ochtend zeer somber op. Dat is weg nu ik niet meer drink. Ik had geen suicideneigingen maar dacht wel bijna elke ochtend dat ik liever dood zou zijn.

Ik wil kijken of ik de balans terug kan krijgen zonder de rigoreuze maatregelen die horen bij de ziekte alcoholverslaving. Maar ik ben niet bang die maatregelen te nemen indien nodig. In die zin zie ik genoeg goede overtuigende voorbeelden hier op het forum en heb ik goed gezien hoe zeer ik achteruit kachel door te veel te drinken.

 

Voor het perspectief. Ruim vier jaar geleden kregen mijn vrouw en kinderen een ernstig verkeersongeval. Dat ongeluk en de daar uit voort vloeiende schade (deels blijvend) heeft ons gezinsleven flink ontwricht. We zijn nu bezig de balans te herstellen. Zo veel mogelijk terug naar naar normaal, maar aanpassingen waar nodig. In die zin is mijn alcohol gebruik onderdeel van dat proces.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Hub, ja, ik heb me ook aan jou opgetrokken, en soms onwijs gelachen over hoe je dingen opschrijft. Volgens mij stopt dat niet. Jij bent niet klaar, ik ben niet klaar. Wellicht wordt mijn weg langer door de keuzes die ik maak, maar we moeten toch onze eigen keuzes maken (eigenwijs, zelluf doen...  ;) )

 

Ik vroeg je waarom je een plan dat goed heeft gewerkt zou veranderen. Jouw reactie daarop is prima. Het was een stomme, eigenlijk irrelevante vraag. Je plan heeft goed gewerkt en je gaat daarmee verder. Nu maak je een nieuw plan, en jou kennende gaat dat plan ook goed werken. Eigenwijs, zelluf doen....lukt ons tot nu toe prima wat we willen, vind ik.

Ik vind het nog steeds een goede vraag maar het antwoord is dat ook.

Een ander punt, ook weer puur persoonlijk, is dat ik er klaar mee ben: ik wil nog heel veel leuke en interessante dingen gaan doen in mijn leven en niet hoeven na te denken of ik nu wel of niet meer kan drinken. Die energie stop ik liever ergens anders in want stoppen kostte mij moeite maar het vechten met en twijfelen over alcohol kostte mij nog vele malen meer energie.

Wat je ook doet, succes en laat van je horen hoe het loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja zeker Tomtom en Sowhat. Ik ben helemaal niet van plan hier weg te gaan. Ik ben niet adb, Ik zet alleen een volgende stap in mijn zoektocht. Daar heb ik dit forum (jullie) nog hard bij nodig. Ik schat dat het eerder een kwestie van een flink aantal maanden wordt, dan van weken, voor ik kan zeggen dat ik adb ben.

 

Zo log ik nu in met een brainwave. Ik heb de laatste twee weken meer last van craving dan daarvoor. Het zijn, realiseer ik me net, ook echt lastige weken (mijn vrouw is nogal achteruit gekacheld in december). De vraag die door mijn hoofd spookt is (dus) hoe blijf ik die craving de baas als ik er ook nog eens af en toe bij ga drinken. De brainwave die ik heb is:

 

 Kan ik de craving ombuigen tot iets goeds?

 

Laat ik eens aannemen dat craving betekent dat er iets niet in orde is in mijn week. Dan moet ik dus:

1. niet drinken (dat voegt namelijks niks toe als ik blijkbaar iets verkeerd loop te doen;

2. opsporen wat ik dan verkeer doe.

 

Dus niet de craving proberen te weerstaan. En ook de craving niet beantwoorden met al dan niet matig drinken. Maar gebruiken.

 

Misschien denk ik morgen wel: huh? wat bedoel ik? Maar nu klinkt het me vrij helder en eigenlijk voor de hand liggend.

 

 

 

 

Lay out

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graving is toch een sterke vorm van trek?

 

Ik gebruik Campral, dat werkt best goed.

Twee dagen was ik wat nonchalant met slikken en ik had gisteravond gelijk weer last van enorme trek.

 

Het is prettig en geruststellend om niet steeds door die trek te worden overrompeld.

 

Jij slikt toch niks Meya?

Een idee misschien?

 

En campral is vrij onschuldig qua medicijn; iets met zouten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee dat heet bingedrinken

 

craving is trek

erger dan gemiddeld

maar wel te weerstaan voor

zover ik de frummers goed heb gelezen

 

 

Oké, weer wat geleerd. Dan heb ik in het recente verleden idd last gehad van deze

zeer sterke en aanhoudende trek. Gelukkig had ik nu Refusal achter de hand en 

een maatje met telefonische steun(!) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je meer last van craving gekregen sinds je hebt besloten weer eens wat te gaan drinken?

Ja, volgens mij wel.

Ik ken het woord 'craving' als de engelse vertaling van 'verlangen', voor mij is het hetzelfde als trek of zucht. Ik hoorde het engelse woord voor het eerst op een meditatiecusrus die ik al weer lang geleden deed. We zaten 10 dagen lang tien uur per dag te mediteren. In vijf blokken van twee uur zaten we aandacht te besteden aan onze ademhaling en ons lichaam. Heel opvallend hoe de dingen dan komen en gaan. Niet in de laatste plaats pijn in rug en benen. Maar die komt niet alleen, die gaat ook weer weg, vanzelf. 

 

Voor het naar bed gaan hadden we een uur les. Daarin was craving een belangrijk thema. De filosofie was dat het lijden van een mens ontstaat door verlangen (craving) of aversie. Door te ervaren dat het verlangen komt en gaat wordt het makkelijker niet toe te geven aan het verlangen. Minder verlangen = minder lijden. Geheel geen verlangen meer, dus geheel leven in het nu = verlichting. Aldus de lessen.

 

If you generate craving and aversion in the mind, you are bound to become miserable. If you want to come out of your misery, then get rid of craving and aversion. (http://www.inquiringmind.com/Articles/MasterOfTheDhamma.html). 

 

Ik heb de afgelopen maanden tot mijn schrik ontdekt dat mijn craving naar alcohol enorm kan zijn op sommige momenten. Ik heb ook ontdekt dat ik die craving kan weerstaan en dat ie weggaat. Bijna vanzelf. Daarbij werd ik geholpen doordat ik van mezelf niet drinken mocht.

 

Nu wil ik kijken of ik die trek ook kan weerstaan als ik wel drinken mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijzonder voor mij dat verlangen en aversie hier in één zin voorkomen, als gelijkwaardige krachten in een bepaald opzicht. Daar moet ik eens op kauwen.

 

Fijn dat je schrijft over waarmee je bezig bent. Ik lees met grote belangstelling. Dank je voor het delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, in de kliniek kreeg ik les over de verschillen tussen

reversibel misbruik

en

irreversibel verslaafd

 

Alleen jij weet waar je gestopt bent op de glijdende schaal. Het is jouw wandeling, jouw pad. Omdat niemand bepaalt waar het doel is, kun je dus nooit het verkeerde pad kiezen. Een pad kan een omweg zijn, maar niet een verkeerd pad.

Zoals Skip schrijft, zo sta ik er ook in: ik zou zo graag willen dat je deed wat ik zou doen, enz. Want diep in mijn hart weet ik natuurlijk veel beter wat goed is voor jou dan jijzelf nu weet blablabla.

Meya, wat gun ik je dat je doet en nalaat wat goed is voor jouzelf en jouw geliefden. Omdat je het waard bent en omdat je geliefd wordt en omdat je van jezelf bent gaan houden. Je kent je eigen smoezenboek het best, net als je oprechtheid.

Hopelijk blijf je delen, want velen lezen mee zoals je weet, en leerzaam ben je! Jouw aanwezigheid doet er toe.

Ik lees je graag.

 

typo

bewerkt door Monster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En van puur enthousiasme over het levensteken van Akk reageer ik niet eens op MG en Monster...

 

Verlangen en aversie in één zin... een beetje buddhist kauwt daar een paar incarnaties op MG. Mocht je ergens op komen dan hoor ik het graag.

 

Monster wat weet jij toch altijd de kern te pakken en vertrouwen mee te geven voor de volgende stappen. Dank je wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat dit niet over onthechten? (verlangen + aversie)

 

Onlangs hoorde ik op tv een mooi verhaal: dat ging over een man die wilde leren mediteren en daartoe enige maanden bij een goeroe verbleef samen met anderen.

Maar hij had (net als Meya  ;)) erge pijnen, hetgeen het mediteren niet vergemakkelijkte. Hij meldde dit dan ook bij de maandelijkse bijeenkomst bij de goeroe. Deze neeg naar hem toe en zei: "Yes, yes, never mind, watch your breathe.."

De man ging door met het beoefenen van de dagelijkse uren meditatie.

Na weken lange beoefening bemerkte hij dat de pijnen verdwenen. Verheugd ging hij naar de volgende meeting en vertelde de goeroe over zijn nieuwe resultaten.

De goeroe neeg naar voren en zei toen: "Yes, yes..., never mind; watch your breathe"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen

Rondom de toestanden van K had ik besloten wat afstand te nemen van het forum

en alles even te laten bezinken

Maar ook daarbij ben ik geholpen door een iemand van het forum via een pb waardoor

Ik genoeg stof tot nadenken kreeg voorgeschoteld. Ben ik dankbaar voor.

Genoeg te doen dus nog voor mij

Ik ben Alcohol de baas sinds augustus 2014

Ik dronk heel af en toe nog bij gelegenheid en vakanties 2 glaasjes wijn.

Sinds juni 2015 besloten om ook niet meer bij gelegenheden wijn te drinken.

Dus vanaf 8 juni 2015 geheel alcohol vrij

En zo kwam ik gisteren aan dag 500 alcoholvrij :)

Ik ben er trots op, en wil jullie ook bedanken want zonder jullie had ik het nooit gered.

 

 

Hey Elma, wij kennen elkaar nauwelijks, denk dat jij afstand hebt genomen in de periode dat ik net binnen aan het komen was. Klinkt er goed wat je schrijft. Ik ben nieuwsgierig waarom je besloten hebt ook die incidentele glazen wijn te laten staan. Heeft te maken met mijn eigen zoeken naar stoppen of minderen.

 

 

Hoi Meya.

Ik stond mezelf toe om bij speciale gelegenheden te drinken, geboorte kleinkind vakantie 's etc.

Dat ging goed en ik dronk ook niet meer dan 2 glaasjes zoals ik afgesproken had met mezelf,

Ik kon ook de knop weer goed omzetten, maar wat ik vervelend vond was dat ik dan de eerste dagen weer heel erg met alcohol bezig was ......en ik was emotioneler, vlugger boos....etc.....ik kwam er achter dat ik elke keer op dag 3 of 4 na het weer

opnieuw stoppen ruzie had gehad met dezelfde dochter.......en ik dacht dit wil ik niet meer...

Filmpje van Els Noorlander dan ook heel vaak bekeken en dat maakt veel duidelijk.

Voor mij is het makkelijker om helemaal te stoppen, maar dat heb ik ook zelf moeten ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste dag waarop ik weer drinken mag valt overigens vies tegen. Gisteravond om half één dacht ik nog vrolijk, 'hé, nu mag ik. Zal ik? Nee...'

 

Inmiddels heb ik dat vandaag zo'n honderd keer gedacht en is de vrolijkheid er af. Brrr.

 

Heel herkenbaar Meya

Had ik ook toen ik nog vanmezelf mocht drinken bij gelegenheid....

Was ik jarig b.v. dacht ik ....dit is nu zo' n dag dat ik er 2 mag nemen van mezelf.....

Mam neem jij niets.......euh....ik pak vanavond wel 2 glaasjes.....en dan uiteindelijk niks drinken

zo raar vond ik dat altijd.......van jezelf toestemming hebben om te drinken.....en het dan toch niet doen

 

Ik voor mij gooi het er op dat hier, in deze herkenbare situatie, mijn "hogere macht" invloed op me heeft.

Ik denk (zeker) te weten dat ik mijn drankgebruik onder controle heb, maar diep van binnen weet / voel ik

dat dit mijn wil, mijn wens, mijn diepste verlangen is en dat die voorbijgaat

aan de realiteit: ik kan mijn drankgebruik niet voor langere tijd onder controle houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me logisch Meya, ik zou er ook honderd keer per dag aan denken. Je hebt jezelf een termijn gesteld, (en super doorlopen!), en dan komt de dag 'ik mag'.

Wat weer tig tegenstrijdige gedachten met zich mee brengt. 

 

Denk dat het mens-eigen is om bevestiging te zoeken. Spreek nu voor mezelf hoor. Van waar zat ik? Want dat gaat ook wel eens door mijn hoofd. Was het misbruik, emodrinken, of verslaafd. 

Wat mijn ene keer drinken afgelopen jaar duidelijk maakte: ik ging die avond even veel drinken als een avond 'vroeger', waar ik enorm van baalde.

 

Wat ik zelf onduidelijk vind, en waar mijn drukke domme hoofd soms mee aan de haal gaat: Maar als ik verslaafd ben, had ik dan niet terug moeten vallen. Had ik dan niet trek, craving, dwangmatige gedachten moeten krijgen. Wil ik meer bevestiging?

Wil ik het echt weten waar ik zat, is het nodig.

 

Is mijn leven nu beter zonder drank? Absoluut, op veel gebieden. Wil ik het uitproberen? Nee, want het hoeft (vandaag) niet.

Enfin, wat gedachtendwarrels van mij, betwijfel of je er wat aan hebt. Soms kan 'het weer uitproberen' zaken duidelijker maken.

En soms roept het juist nieuwe vragen op.

 

Wat je ook besluit Meya, dit is jouw weg. Met Monsters woorden: er is geen goede of foute weg, hooguit omwegen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is zo waar! Ik heb denk ik nooit echt toe willen geven dat ik verslaafd was, ik had een probleem, jazeker, een groot probleem zelfs, dat wilde ik wel toegeven. Maar na enige tijd was ik adb en vervolgens dronk ik 5 jaar niet meer totdat ik weer zo nu en dan een glaasje wijn dronk. Heerlijk vond ik het! En ik had "het" in de hand, trots als een Pauw

Ja, ja, dat duurde een paar maanden en toen veranderde er iets. Toen was het niet meer lekker en zo nu en dan, toen begon ik "het" weer nodig te hebben (dacht ik). In een aantal weken nam mijn controle af en was ik niet meer de baas. Ik dronk niet veel, maar ik was toch niet meer de baas en daar baalde ik van.

Dus ben ik opnieuw gestopt, maar nu met een ander gevoel.

Niet zozeer met schuld, wel van schrik en spijt (?) en toch ook een beetje verdriet.

Want "het" blijkt dus groter te zijn dan ik dacht, groter dan ik aankan.

Tenminste in de zin van zo nu en dan een glaasje, nee dus, dat kan ik dus niet!!!

Ja, het kan als ik weer de onrust en alle bijkomende ongemakken voor lief wil nemen en dat wil ik niet.

Ik wil mijn rust terug.

Ik wil niet dat alcohol een onderwerp is waar ik me mee bezig moet houden.

Dat kan voor mij dus alleen maar als ik helemaal niet drink.

Dus ben ik opnieuw gestopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...