Spring naar bijdragen

Meya; wat wordt mijn aanpak?


Meya

Aanbevolen berichten

Hoi. Ik heb net je draadje gelezen. Je doet het super. Een stukje vond ik heel herkenbaar wat je schreef. Dat je je om 20.30 uur ofzo al kon afmelden op de dagpact. Gevaar was geweken. Dat zou ik precies zo hebben. Vond het grappig te lezen :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Voor zover ik je gelezen heb tot nu toe, heb ik de indruk dat je wel kijkt naar wat er broeit. Gedoseerd dan. Af en toe een stukje.

En misschien is dat nog wel de beste weg.

Ik ben een bulldozer daarin. Ik ga graven en zoeken en wil meteen alles vandaag aanpakken. En liefst oplossen ook. Wat helemaal niet kan.

Je bent bezig. Dat is duidelijk. En je verandert die dingen die je vandaag kan veranderen. Waarbij je sommige dingen voor je uit schuift of even in de kast bergt. Lijkt mij best een goede strateg strategie.

Al vraag ik me nu wel af welk onverantwoordelijk gedrag je dan wel stelt 's nachts :-)

Liefs!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies, waar ik mezelf herken in de bulldozer strategie van Akk heb je stiekem volgens mij best wel oog voor wat er broeit. Het uiten is alleen het punt, alleen midden in de nacht waar letterlijk niemand bij is.....maar ondertussen schrijf je best open over jezelf steeds meer heb ik het idee. Dingen even in de kast zetten is wel zo gezond soms, alles tegelijk aanpakken daar loop je alleen maar van over (been there done that) Doe je volgens mij juist heel goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zijn goede tips Erik en Akk. Ik interpreteer het vrij als 'wees niet te bang', doseer en probeer te relaxen.

 

In onderstaande quote schrijf ik dreigend 'en anders is de missie kansloos'. Ik ben inderdaad bang, of bezorgd. Dat komt deels omdat het bij mij gewoon taaie problematiek is. Verschillende gedegen therapieën hebben wel geleid tot veeel meer inzicht. Maar niet tot oplossing. Dat inzicht daar heb ik veel aan. Maar die oplossing...

 

En de pest is dat ik dat deel niet in schema kan zetten. Het deel dat er broeit (zoals jij zo mooi zegt Erik) onttrekt zich juist aan het denken, de ratio, aan de controle. 

 

Hmm. Stof tot nadenken, thx !!

 

Die tip had je me eigenlijk al eerder gegeven Erik, dus voor het leuke voeg ik m er ff bij :) .

 

 

aanvullingen op mijn plan:

  • Afvallen en in conditie komen als eerste prioriteit. Minder drinken als middel daartoe, niet als doel. (...)
  • Relax. Relax de komende weken. Zie tip van Eric. Fanatiek sporten, lijnen, forummen... is voor mij ook een manier van vluchten. Ik wil graag zo ontspannen mogelijk gaan ontdekken waar de spanning bij mij zit :) .

 
 

(...)

 

Het plan, semi definitief:
- de draad weer oppakken met afvallen
- die dag de eerste niet nemen en dat 90 dagen vol houden om de gewoontes te doorbreken, terugval niet erg, wel hier melden en opnieuw beginnen met tellen
- die zondag meelopen met Loen
- mezelf met het die week uitgespaarde geld belonen
- kijken of ik wat kan met de onderliggende thema's (agressie, tijd voor mezelf) en als dat niet lukt daar hulp bij zoeken, anders is de missie kansloos
- na drie maanden kijken of ik gewoon kan drinken
- als dat niet werkt, en dat kan ik me zomaar indenken, een nieuw plan maken
 
- Spud vragen hoe ik dit plan kan opleuken en ontbraven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, ik schrijf de laatste tijd niet op je draadje. Dat is geen gebrek aan belangstelling of betrokkenheid, maar meer dat waar jij mee bezig bent mij niet zoveel zegt. Ik lees het, begrijp het allemaal maar half heb ik het idee en vind dat onvoldoende om te reageren.

Ga goed man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp het ook allemaal maar half Gerrit :) . En dat je niet op mijn draadje schrijft ervaar ik volstrekt niet als gebrek aan belangstelling. Ik waardeer het enorm hoe trouw jij op het forum reageert en ik geniet daar van. Ik heb bijzonder veel gehad aan je eerste posts en aan de wandeling.

 

Gisteren mijn eerste trek vrije dag gehad. Woewoei !

 

En weer lekker gebokst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Ik herken wel het deel over veel therapie gehad en veel inzichten, maar nog geen oplossingen.

Maar ook jij werkt eraan. Je schreef inderdaad al vaker over agressie en nu ga je boksen. Of dat een oplossing wordt, moet nog blijken. Zo niet, verzin je wel wat anders. Al dan niet omdat je het toevallig tegen komt op je pad.

Ik heb moeite met relaties. En ik probeer nu zoveel mogelijk contact met mensen te maken. Omdat ik dat leuk vind en om van te leren. Of het zal helpen, weet ik niet. Maar het idee dat'ik toch iets doe, helpt wel.

Soms denk ik dat het net het doel van het leven is om alles uit mezelf te halen wat erin zit. Om aan mezelf te werken tot ik de best mogelijke mens ben. En dan hoeft dat dus niet snel te gaan. Dan heb ik daar mijn hele leven voor.

Maar dat denk ik dus alleen op goede dagen. Op mindere dagen zou ik willen dat ik al helemaal in balans was en alleen hoefde te dealen met de kleine en grotere problemen van alle dag. Dan wil ik alle oplossingen nu.

De demonen uit het verleden. Ze mogen er zijn en ze mogen blijven. Want ze hebben me gemaakt tot wie ik ben. Maar ik zou willen dat ze niet langer mijn functioneren belemmeren.

En als ik in die behandeling die maandag start daar oplossingen voor vind, laat ik het je zeker weten!

Succes!

Enne: fijn van die trek vrije dag! Er volgen er zeker nog meer!

bewerkt door Akkordeon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaterdag vier uur, drukke dag, kind ziek, vrouw terugval. Normaal gesproken zou ik al ruim een uur trek hebben gehad. Nu voor de derde dag op rij niet...

Alsof er een schakelaartje in mijn hoofd is omgezet.

Zo verbaasd (en geschokt) als ik een maand geleden was door het fenomeen 'trek'in mezelf, zo verbaasd ben ik nu over het uitblijven daar van. Raar ding, trek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, mijn ervaring was dat het na een aantal weken stukken makkelijker werd om niet te drinken. Ik denk dat de momenten met trek veel minder heftig waren en veel minder vaak voorkwamen. Dat geldt overigens niet voor iedereen, dus tel je zegeningen.

Mooi man, ga goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vier weken droog. Tijd voor evalutie aan de hand van het plan op 23 oktober.

Eerst een paar constateringen.

• Ik sta fitter op en mijn gedachten zijn bij wakker worden veel minder somber. Kan komen door de drank, kan komen doordat ik het heft in handen heb genomen, of door alle kleine dingen samen.
• De eerste 24 dagen had ik stevige trek tussen 16 uur en het avondeten. Nu is de trek al vijf dagen weg.
• Ik heb geen enkele dag getwijfeld of ben in de verleiding gekomen.
• Mijn vrouw is blij met mijn adb en ook mijn omgeving reageert positief.
• Ik ben ’s avond actiever en het is een lekker gevoel met de auto weg te kunnen na vijven.
• Ik was bang het plezier in koken te verliezen als ik er niet bij drinken kon. Koken is nog steeds leuk, eten daarna is leuker (zonder beneveld brein).

 

Daar staan een paar dingen tegenover.

• Ik vind het soms jammer niet te drinken bij het eten, met name bij uitgebreidde maaltijden en uit eten.
• En ik mis uitspattingen. Hoewel die ook wel veel energie kosten, energie die ik nu over hou.

 

 

 

 

Dan mijn punten uit het plan:

 

de draad weer oppakken met afvallen
Gaat redelijk. De eerste week droog ben ik 2 kilo aangekomen en daar schrok ik van. Tweede week stabiel, derde week zonder moeite weer twee kilo afgevallen maar daarna er weer 1 bij. De focus lag bij niet drinken. Ik wil erg graag serieus afvallen.

 

de eerste niet nemen en dat 90 dagen vol houden om de gewoontes te doorbreken, terugval niet erg, wel hier melden en opnieuw beginnen met tellen
De trek was er de eerste drie weken dagelijks, kwam op tussen drie en vier uur en is weg na het avondeten. Wel schrok ik er na twee weken niet meer zo van. Het ging er bij horen. Ik hou er rekening mee dat de trek weer terug komt. De trek bleek relatief makkelijk te pareren maar dat wordt wellicht lastiger als ie onverwacht komt.
Over gewoontes doorbreken schreef ik drie weken geleden ‘blijkt veel lastiger. Misschien wel dé ontdekking van deze week is hoe zeer mijn leven niet is ingericht op ontspanning zonder drank. (...) Al mijn kleding is kapot en slonzig, ik heb geen sportspullen, ik heb geen lekker boek, niks te drinken zonder alcohol, zelfs het koffiezetapparaat was afthans en gaf vieze koffie.’
Hoewel ik nog lang niet op orde ben merk ik dat een paar kleine veranderingen heel gunstig effect hebben. Blijkbaar hoeft niet alles te zijn opgelost om kleine ontspannen momenten te kunnen hebben. Dat is goed nieuws. Wel zorgen dat ik doorzet. Het is belangrijk kleine verbeteringen te blijven doorvoeren. En dat is niet mijn natuurlijke neiging.

bewegen
Behoorlijke tegenvaller met mijn knie. De komende maanden niet voetballen en niet squashen. Wel fysio en saaie oefeningen. Eindelijk het boksen opgepakt zoals mijn psych me twee jaar geleden adviseerde. Belangrijk: houd het heft in handen, ga niet volgzaam en braaf achter de fysio aan hobbelen. Kijk of er een beweeg draadje is op het forum en maak het als het er niet is. Koop goede wandelschoenen.
(Zak. Ben ik geneigd er aan toe te voegen. Maar dat is nu juist wat ik niet moet doen. Mezelf afblaffen).

 

kijken of ik wat kan met de onderliggende thema's (agressie, tijd voor mezelf) en als dat niet lukt daar hulp bij zoeken, anders is de missie kansloos
Drie weken gelden schreef ik ‘Geen. Zin. In. Vet in de weerstand’. En ik had toen ook flinke weerstand tegen het schrijven van de eerste week evaluatie. Die weerstand is er gek genoeg nu niet. Ik zit lekker te schrijven.
Ik heb de afgelopen weken een paar keer onverwacht huilend zitten forummen. En ik droomde een keer over niet drinken. Kortom, ik ben aan de slag. Opdracht aan mezelf: mijn draadje teruglezen en onderliggende thema’s op een rij zetten.

 

na drie maanden kijken of ik gewoon kan drinken
Nog niet aan de orde.

als dat niet werkt, en dat kan ik me zomaar indenken, een nieuw plan maken
Niet aan de orde

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

mooi om te lezen Meya.

(wel een vraagje; wat is gewoon drinken nu voor je?

wat zouden de hoeveelheden zijn, de frekwentie,

en wat zou je ervan verwachten of naar verlangen?)

Ook al is het nog(?) niet aan de orde, misschien

toch goed om er af en toe bij stil te staan. Je bent

zo mooi met je bewustwordingsproces bezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, ik merk dat deze manier van schrijven herkenning oproept: flink aan de bak en een gezonde verstandelijke insteek. Om jaloers op te worden!!

Ik hoop ook zo te zijn over enige tijd. Ik herken de manier als oorspronkelijk en passend bij mij.

 

Top Meya!

bewerkt door smart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya, een mooi bericht. Het past ook wel bij je, zoals ik je heb leren kennen.

Het gaat gewoon goed met je en je bent nog niet klaar. Werk in uitvoering en ook dat past wel bij je, vind ik.

 

Je schrijft:

• Ik vind het soms jammer niet te drinken bij het eten, met name bij uitgebreidde maaltijden en uit eten.
• En ik mis uitspattingen. Hoewel die ook wel veel energie kosten, energie die ik nu over hou.

 

Bij uit eten gaan vond ik met name een glas wijn bij sommige gerechten lekker. Tegenwoordig mis ik het echter niet meer. Ik weet dat het lekker kon zijn, maar wil het gewoon niet meer.

Uitspattingen ken ik niet zo; die enkele maal dat me dat is overkomen vond ik dat niet leuk. Ik dronk het liefst thuis door, in mijn eentje. En dat mis ik helemaal niet meer; sterker nog ik vind het prettiger zoals het nu is.

Er heeft wel wat tijd moeten verstrijken om zover te komen.

 

"De trek bleek relatief makkelijk te pareren maar dat wordt wellicht lastiger als ie onverwacht komt."

Voor mij geldt dat de trek, waar ik niet vaak meer last van heb, niet onverwacht meer komt. Een situatie die me een gevoel bezorgd waarin ik vroeger drank als oplossing zou hebben gekozen kan zich onverwacht voordoen. Dat ik daar op reageer met een onbestemd/onrustig gevoel is dan weer voorspelbaar. Ik zie het als zaken waar ik misschien nog niet klaar mee ben. Hoewel ik niet verwacht dat ik eindig als perfect mens, dus er zullen altijd wel dingen blijven spelen waar ik moeite mee heb. Drank als oplossing lijkt steeds wat verder weg te zijn. Ik hoop dat ik dat zo kan houden en werk daar aan.

 

Je bent aan het leren, je ontwikkeling is weer gestart. Aandacht voor jezelf, goed voor jezelf zorgen, lief zijn voor jezelf, allemaal zaken waarmee je in de een of andere vorm bezig bent.

 

Fijn dat je je verhaal met ons deelt en ik ben blij dat het goed gaat zo.

Ik ben erg benieuwd waar je uit gaat komen.

Succes Meya.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meia, even een puntje bij je voornemen of na 3 maanden kijken of je weer gewoon kan drinken.

Bij een verslaving als je stopt met drinken, dan kan je last krijgen van craving, ofwel extreme trek. In de youtube video van Els Noorlander over verslaving wordt uitgelegd hoe die craving ontstaat.

Het komt er op neer dat de hersencellen omslaan in ongevoeligheidsstand zodra er alcohol wordt gedronken. Zelfs in een situatie terechtkomen, waar men gewend is te drinken, is soms al genoeg voor de hersencellen om naar ongevoeligheidsstand te switchen. De ongevoeligheidsstand veroorzaakt weer op zijn beurt die extreme trek.

Nou weet ik dat het ongeveer 9 maanden duurt voor de receptoren van de hersencellen om na een verslaving te normaliseren. En dan maakt het niet uit of het gaat om een alcohol- of rokers- of om een heroineverslaving. Gedurende die periode is het risico op craving bij het drinken van een glas hoog.

Daarom is het beter om voor een langere periode niet te drinken voordat men probeert af en toe normaal een glas te drinken. Vaak wordt geadviseerd om dan een jaar niet te drinken omdat dan men ook alle situaties en gebeurtenissen zoals oud en nieuw, kerstmis, verjaardagen, vakantie al een keer gehad heeft en daardoor
 beter weet om daarmee om te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik sluit me woord voor woord bij Akkordeon aan....

Dit draadje is heel bruikbaar voor de momenten dat je behoefte krijgt om de doorgemaakte groei te zien. Te zien waar je het allemaal voor doet. Voor mij als toeschouwer van jouw proces is het fantastisch om jouw draadje te mogen lezen. Om te herkennen dat we er hard voor gaan, soms ervaren als hard werken, soms absurd veel voelen. En soms vruchten mogen plukken. Soms. Maar vaker dan we ooit dachten. toch? speak for yourself, Monster

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn al deze reacties. Een paar dingen die ik er uit oppik en die ik wil vasthouden of mee door wil:

 

  • dit forum, contact met lotgenoten, is belangrijk voor me. Ik heb er veel aan en ik heb het gevoel dat anderen soms wat aan mij hebben. Echt heel bijzonder, had ik nooit gedacht toen ik me hier aanmeldde. 'Fantastisch om je draadje te mogen lezen' (Monster), 'ik hoop over enige tijd ook zo ver te zijn' (Smart) en 'Ik wens je van harte toe dat je die stijgende lijn kan houden!' (Akk).

 

  • Ontwikkeling. 'Je bent aan het leren, je ontwikkeling is weer gestart.' (MG). Ja, dat zeg je scherp, doet me denken aan je metafoor van het schilderij. Doek en frame van je ouders, daarna zelf aan het werk. Maar met alcohol werd het kliederen. Nu herstellen. Ik was me onvoldoende van bewust dat mijn ontwikkeling stil stond. Of eigenlijk wist ik het wel een beetje, maar zag ik het ongeluk van vrouw en kinderen als oorzaak. Oorzaak en gevolg doet er feitelijk ook niet toe. Mijn ontwikkeling is weer gestart. Dat is heel goed nieuws.

 

  • Vooruit kijken. Is drie maanden niet te kort? (Poffie) en hoe zie ik gewoon drinken voor me, frequentie, verwachtingen en verlangens? (Lady Jane). Lastig punt omdat ik het moeilijk vind om te beoordelen wat logisch en verstandig is en wat is ingegeven door de verslavingsduivel. Ik ga in een aparte post antwoorden. Belangrijke vragen.

 

Tenslotte vanaf de dagdraad van gisteren:

 

 

Vanavond om 22 uur kasten wezen halen via marktplaats voor op mijn werkkamer. Dat had anderhalve maand geleden niet gekund. Toen zou ik gedronken hebben en niet met de auto hebben kunnen rijden. En ik was er te moe voor geweest. Winst. Morgen lekker die kasten in elkaar zetten.

 

Meld me droog af. Slaap zacht allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn is dat om nu dingen te kunnen doen die vroeger niet konden, dat zijn de  spreekwoordelijke krenten in de pap en nog wat meer dan dat.

Ik lees dat je goed bezig bent en je ook op de toekomst aan het bezinnen bent.

Het kan wel, met mate drinken, je moet het kunnen en het kost ook aardig wat discipline volgens mij. Ik kan het niet dat heb ik al zoooooh vaak bewezen. Maar dat komt omdat ik altijd voor de alcohol ging, voor de verdoving niet voor de smaak. Misschien kun jij dat straks wel een glas drinken bij een maaltijd (ik gebruik bewust geen bijvoeglijke naamwoorden om het niet op te hemelen, omdat ik mezelf en een ander niet wil triggeren, vroeger had ik ook last van alcohol reclames.)

Goed om hier allemaal heel bewust mee aan de gang te gaan. En uiteindelijk bepaal jij wat je gaat doen en hoe je het gaat doen.

Dit zeg ik omdat ik vaak de neiging had om het maar zo te doen hoe ik dacht dat anderen vonden hoe ik het zou moeten doen, zo heb ik b.v. ook heel lang niet gedronken, niet vanuit mijn eigen overtuiging en dat werkt(e) uiteindelijk niet. Nu drink ik al 2 jaar niet meer omdat ik het echt niet meer wil puur voor mezelf.

Goed gedaan kerel je zit al in je 2de maand! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die methodische aanpak van jou spreekt me aan.

In mijn minderen-fase was ik nog veelste wollig bezig met allerlei afgeleiden... beetje verzet tegen van alles en nog wat, wilde bijzonder zijn en uniek en ik kon dat allemaal wel. Ondertussen wil je nie weten hoelang ik al dronk en hoe zogenaamd " minder" dat was. Altijd reden om wat te nemen, al was dat dan nooit overdag. Altijd reden om zo heerlijk te kunnen ontspannen en zgn. slechts met de A erbij.... brr.

Toen was ik er nog niet aan toe. Nu wel!

 

Succes met jouw plan!! :musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...