Spring naar bijdragen

Zaterdag, 20 juni 2015

jowan

Aanbevolen berichten

@Lady Jane :rose: ; Een naald die in je kaakontsteking blijf zitten :face-icon-small-shocked: is die er inmiddels weer uit of moet dat nog?

En, en tevredenheid en een down dag hebben. Zoals YJ schrijft; de kans ook om door te voelen (wat een mooi veelzeggend begrip is dat toch) voelen en begrijpen waar het vandaan komt en wat je ermee kan doen. Hoop dat het inzichten oplevert. Succes ermee vandaag.

@MG :rose: ; ik herinner me ook niet wat de oorzaak er van is en dat je dat geschreven had; denk dat je bedoelt dat je het zelf weet. Ook voor jou doorvoelen helpt mij in dat soort gevallen of als het daarvoor nog te vroeg is even alleen zijn en iets doen zoals motorrijden, wandelen, tuin doen.....succes vandaag.

@Kabouter :rose: ; Sterkte vanmiddag, je hebt al zo vaak geschreven naar het graf te willen en vandaag komt het ervan. Zal zwaar en ook mooi zijn.....ook weer en en.....

@YJ :rose: ; wat moeilijk voor jou en je moeder. Ik ken dementie en korsakov alleen van mijn werk en niet bij mensen die zo dichtbij zijn als een moeder. Zo een naar onherroepelijk proces waar iemand veranderd en vaardigheden en gezamelijke herinneringen kwijt raakt. Denk aan je en aan je moeder. Veel kracht toegewenst voor jullie beide. Ervaar de band die jullie hebben in het nu en in de achteruitgang, door dementie en korsakov wordt je een ander mens. Die mens accepteren en nabij blijven.....hoop voor jullie dat de band goed is en blijft.....dat jullie samen om kunnen blijven gaan met het moeilijks dat gaat komen en drukt. Sterkte!

Wat zou de diagnose van korsakov vs dementie voor verschil maken in behandeling? Ik had op kleinschalig iemand met korsakov en 7 bewoners met Alzheimer; er waren wat verschillen maar nauwelijks merkbaar in de praktijk op de groep bewoners; voor beginnende dementie heb je exelon pleisters die het proces kunnen remmen en die werken niet bij korsakov, dat is een verschil. Wat maakt het verschil in diagnose uit volgens jou?

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie YJ; je noemt dingen waar ik niet aan dacht. Idd heel noodzakelijk dus om een goede diagnose te kennen. De situatie die ik aanhaalde van mijn werk was gevorderde dementie en koraskov op een gesloten afdeling. Daar had ik niet zo over nagedacht; je moeder zit veel meer aan het begin van het proces. Ook relevant wat het verschil tussen korsakov en dementie....drinkt ze nog? Indien korsakov is drank veeeeel schadelijker dan bij Alzheimer.

En nu moet ik ook aan het werk....

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil dit allemaal niet meer. Ik wil niet dat iedereen kwaad op mij is. 

Zal het kwaadheid zijn wat je in anderen ziet of onmacht?

Ik kan me niet goed voorstellen dat er mensen echt kwaad op je zijn, helemaal geen mensen die jouw

geschiedenis ook maar een beetje kennen. Dat je wat dwars bent, wat zeg ik, ontzettend dwars bent is niet

meer dan een in mijn ogen logische reaktie op wat je allemaal overkomt.. je "plotselinge" afhankelijkheid van

een heleboel mensen, daar waar je het lieftst, toen al en nu nog, alles onder eigen regie wilt doen.

Maar die dwarsheid is natuurlijk wel een muur waar de mensen die je willen helpen tegenaanlopen.

Ik denk niet dat mensen je uit kwaadheid willen helpen, maar dat ze wel op z'n minst wat norsig kunnen worden als ze

hun pogingen om je te helpen steeds zien afketsen op tegendraadsheid. Het geeft mij in elk geval een gevoel van onmacht

als ik iemand een suggestie aan de hand doe die op voorhand als onnodig en/of overbodig of niet ter zake doend wordt weggewuifd,

terwijl ik dan zie dat die iemand door hetzij trots, hetzij angst, hetzij weet ik wat, het zichzelf onnodig moeilijk maakt.

Dit is nu even niet persoonlijk, hoor, maar in z'n algemeenheid. Ik heb je, geloof ik, nog géén suggesties aan de hand gedaan, simpelweg

omdat ik geen suggesties voor je heb. Ik kan me niet voorstellen waar jij nu doorheen gaat, zoveel ellende achter elkaar.

Ook onmacht, niet vanwege je dwarsheid maar vanwege mijn gebrek aan voorstellingsvermogen en daardoor inlevingsvermogen.

Ik sluit me vervolgens aan bij de rij mensen van dit forum die je verklaren dat ze NIET kwaad op je zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brrr..heftig Kabouter.

Dat vechten, vermijden levert niks op..wat je zegt...je vecht tegen jezelf.

Gaat automatisch en je zit in het proces dat te gaan veranderen...

Kun je je uitspreken? Tegen de mensen die je helpen, verzorgen?

Tijd, Kabouter...tijd....je verzet op zij kunnen zetten....

Sterkte, dapper vrouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag sluit mijn favoriete kroeg en okal ben ik er maanden niet geweest toch vind ik het pijnlijk. Heb er zoveel leuke mensen ontmoet, waaronder mijn man.

Ik ben bang dat het ook mijn humeur beïnvloed,mijn collega noemde me sago.

En ik heb zin om te huilen

Maar ja ben ook wel super moe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk welkom Stippie. Ik hoop dat je een beetje de weg kan vinden op ons forum. Als we niet horen SCHREEUW DAN MAAR HARDER HÉ ;)

Finniks probeer het niet weg te drukken. Afscheid nemen van je oude leven is een groot rouwproces waar veel verdriet bij kan komen. Kroegvrienden, stamcafé waar je lief en leed hebt gedeeld enz. Daar pas je eigenlijk niet meer zo goed tussen, zeker in het begin niet.

Maak het thuis maar een beetje gezellig en verwen jezelf maar een beetje want je hebt een grote stap gezet dus heb je best wel iets lekkers of zo verdiend. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor mij twee vrij wezenlijke verschillen in een thuissituatie (dus nog geen opname):

1. behoud van intelligentie (wel korsakov, minder dementie)

2. het confabuleren (wel korsakov niet dementie)

3. in vroeg stadium verlies aan kunnen leggen van verbanden/ gevolgen handelen/gebeurtenissen overzien (wel korsakov, dementie minder of later)

In het kort, voor mij: de korsakov-patient heeft meer middelen (hersendelen) nog beschikbaar om 'de schijn op te houden', en dat werkt tegen bij behandeling/ondersteuning.

sterkte Yo, ook de diagnose is niet eenvoudig en altijd even eenduidig

Dankjewel Jopie. Dat derde punt begrijp ik alleen nog niet helemaal. Bedoel je dat mensen met korsakov in vroeg stadium wel de gevolgen kunnen overzien van het handelen en de gebeurtenissen en mensen met dementie niet of minder?

En @erik: ja, ze drinkt nog. Ze mindert wel wat nu - hierover spreekt ze ook redelijk open voor haar doen. Dus bewustzijn en probleembesef is er zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is misschien wat extra werk voor je, of omslachtig en ik snap best dat het voor jou moeilijk is en reigers oproept. Maar je zoon heeft helemaal nergens om gevraagd. En zoals je zelf al zegt, als je de dag met hem door gebracht hebt en de lach op zijn gezicht ziet ben je alles alweer vergeten. Denk aan je zoon hoe leuk die het zal vinden!

Reigers moest triggers zijn. Autocorrect :D

Maar je mag wat mij betreft ook reigers oproepen, geen idee of het helpt! :D

bewerkt door NBWtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe doen jullie dat Frummers?

Er is maar 1 ding wat ik belangrijk vind en dat is droog blijven

maar sodeknetter..

wat maken de mensen in RL het me lastig, ik moet bijna constant een nee verkopen,

of een beetje een middenweg zoeken als die er al is.

In praktijk betekend dat steeds teleurgestelde gezichten, soms worden mensen zelfs boos op mij

omdat ik er niet in mee ga.

Nu is het zo dat ik al zo vaak mensen teleurgesteld heb de laatste tijd dat ik bijna geen nee meer durf te zeggen en me maar aanpas dan..

wat ik met grote tegenzin doe overigens en ik wordt er ook wat bozig van.

Wat bedoel je precies Agnieta, waarop moet je "nee verkopen"? Op een drankje? En als je zegt "omdat ik er niet in mee ga"? Bedoel je dat mensen je vragen om mee te drinken? En wat bedoel je met dat je een middenweg zoekt of je aanpast? Dat je dan meedrinkt met tegenzin?

Als ik het goed heb begrepen dan lijkt het me een heel lastige situatie. Misschien ook mensen om te vermijden als ze blijven aandringen en jij zegt duidelijk dat je niet drinkt.

Ik heb er zelf geen last van. Soms biedt iemand me alcohol aan, maar dan zeg ik dus dat ik geen alcohol drink en dan wordt er nooit aangedrongen. En het zien van mensen die drinken doet me 9 van de 10 keer niets, daar heb ik geloof ik wel echt geluk mee...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...