Spring naar bijdragen

Vrijdag, 6 februari 2015


jowan

Aanbevolen berichten

Dank je MG.

Ja, dat is het nou net. Niet ziek worden is in mijn geval alleen mogelijk door me op te sluiten in een glazen huis en niemand binnen te laten, want ik pik alle virussen op die rondwaren.

Of de winter in warmere oorden doorbrengen ...

Fijn dat clowntje weer speelt Kaboutertje. Dat is een goed teken.

bewerkt door ProudMary
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal, vandaag een mooie dag ( net als gister en eergisteren trouwens)

Yoga, werken, en mijn nichtje van 10 jaar ( die nog niemand kent maar over een paar jaar iedereen!) treedt vanavond op in het dorpshuis met een musical.

Bloemen mee voor de ster natuurlijk... En uiteraard wil ik een handtekening tijdens de meet& greet ( :) bij mijn broer thuis )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Middag inmiddels,

 

een goeie...zonnetje schijnt, activiteit van de ochtend was goed,

vanmiddag nog lekker uitwerken.

 

Plof heel helder, Jopie ook...het elastiekje, klopt als een bus.

Goed voor mij om zo weer eens te lezen en mijn best te doen de stress

niet zo hoog op te laten lopen. 

 

Heb niet alles gedetailleerd gelezen maar zie mooie ontwikkelingen her en der..

Bijzonder en inspirerend om te mogen lezen.

 

Fijne dag nog en sterkte voor wie het nodig heeft.

Blijf net zo helder als de lucht vandaag  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nu pas het draadje van gisteren wat beter gelezen, ik had gemist dat Albert zo'n mooie stap heeft gemaakt. Super hoor! En ook dat je je er meteen geaccepteerd voelt. Fijn Kabouter, dat Clown weer interesse heeft in spelen. Plof: ik sta op een onderhoudsdosering antidepressiva, maar het lijkt op het moment toch niet erg op een depressie. Woensdag dacht ik van wel en ik moet ook oppassen dat ik er niet in wegzak. Maar ik ben vanmorgen bij mijn therapeut geweest en heb eerst een goed gesprek gehad waardoor de spanning al grotendeels wegvloeide en daarna zijn we begonnen met EMDR voor de verslaving. Het is eigenlijk een experiment. Er is onlangs een protocol voor ontwikkeld, maar er zijn nog geen publicaties van resultaten. Maar omdat ik goed reageer op deze vorm van therapie hebben we besloten dit te gaan proberen. Ik moest een beeld oproepen dat ik op het punt sta te gaan drinken en de meeste trek heb. Daarbij moest ik beschrijven wat ik zag en voelde en wat er in me om ging. En dan alleen de positieve gevoelens beschrijven. Dat beeld riep natuurlijk maximale trek op. Daarna na elke set oogbewegingen vertellen wat er bij me opkwam en na een aantal sets weer terug naar het beeld van mezelf met een koud blikje bier in de hand en hoeveel trek dat nog opriep. Het ging heel langzaam, maar de trek ging omlaag. Na de hele sessie zat ik op 20% minder trek bij hetzelfde beeld. Volgende week gaan we weer verder. Nou, ik ben heel benieuwd wat dit oplevert.  Ik heb niet de verwachting dat hocus pocus mijn verslaving erdoor verdwijnt, maar het zou een en ander wat makkelijker kunnen maken. In ieder geval voel ik me nu een stuk beter door het gesprek vooraf en ik heb vandaag nog niet de behoefte gehad om een Lorazepam te nemen. De stress is duidelijk minder. Ik zal even een foto op het hobbydraadje zetten van iets dat ik vanmorgen af heb gemaakt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat ruitenkrabben betreft: je auto aanzetten, verwarming voluit op de ruitenstand, klepjes van de verwarming dichtdoen, dan blaast hij ook echt op de voorruit, achterruitverwarming aan als je die hebt.

Beginnen met de zijraampjes, achterruit is straks vanzelf ontdooit, kun je overslaan.

Als je bij de voorruit bent doet de verwarming al zijn werk en valt het wel mee meestal.

Heb je een voorruitverwarming zet je die ook aan natuurlijk jaja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eline: ik heb anderhalf jaar geleden ook EMDR gedaan voor traumaverwerking en ik ben van alle PTSS klachten af gekomen, die ik al meer dan 40 jaar met me meedroeg. Deze vorm van therapie wordt tegenwoordig niet meer alleen voor traumaverwerking gebruikt maar voor veel andere dingen. Zo ben ik afgelopen jaar ook zo bezig geweest mijn zelfbeeld wat te normaliseren en dat is ook al een stuk beter geworden, dus wie weet..... Wordt vervolgd

Oh Kate eigengemaakt brood en dan warm eten dat is zo vreselijk lekkerrrrrrr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

NA staat voor Narcotics Anonymous, in het Nederlands NA-Anonieme Verslaafden.

NA is in 1953 in Amerika ontstaan vanuit AA. In 1987 is NA-nederland gestart.

Ze gebruiken (met toestemming van AA) dezelfde 12 Stappen.

 

NA is opgericht door een groep verslaafden die zich niet konden vereenzelvigen met de alcoholisten aanpak van AA.

Er was/is een grote groep verslaafden, waaronder ook wel degelijk alcoholisten, die niet alcohol als hun probleem zien

maar hun ziekte verslaving. Deze ziekte maakt ze ontvankelijk voor álle drugs, inclusief alcohol, maar ook voor

obsessief gedrag en obsessieve gewoontes. Kortom, NA gaat verder dan alcohol.

 

 

Ik zelf ben zeven jaar geleden voor het eerst naar een NA meeting geweest. Waardeloos vond ik dat.

We waren maar met z'n drieën. De voorzitter een nieuwkomer en ikzelf, ook nieuwkomer. Ik snapte werkelijk

niet wat er zich in zo'n meeting afspeelde.

 

Diezelfde week ben ik ook naar een AA meeting geweest. Daar viel ik met m'n neus in de boter. Er was een

man/vrouw of vijftien aanwezig en één daarvan vierde z'n tienjarig droogstaan met taart..

Feest en een hoop "gekeuvel".

 

Toch ben ik de week erna weer naar NA gegaan. Dit keer waren er zo'n tien mensen aanwezig en werd de structuur van

de meeting me wat duidelijker. Het ging er wat "strakker" aan toe dan bij de AA meeting die ik kende.

Veel structuur door elke meeting te beginnen met het (door de aanwezigen) voorlezen van verschillende tekstkaarten.

Dan gezamenlijk een stuk tekst lezen, een stap of een traditie of een hoofdstuk uit het "grote" boek...

Bij aanwezigheid van nieuwkomers meestal Stap 1..

Daarna "sharen", onze eigen ervaringen in herstel delen met de groep, al dan niet m.b.t. het zojuist gelezene.

Tijdens het sharen onderbreken we elkaar niet. We luisteren naar elkaar en gaan niet met elkaar in discussie. Ieder is

geheel vrij en veilig om zijn of haar eigen ervaringen, interpretaties te delen.

 

In de ongeveer tien verschillende AA meetings die ik bezocht heb, enkele jarenlang, miste ik zgn. diepgang. Het bleef een

beetje bij hoe de afgelopen week was geweest, hoe erg we in het verleden hebben gehandeld, en hoe goed we bezig

waren als we weer een week niet gedronken hadden. Echt diep ingaan op de Stappen was er niet echt bij. Als je maar

niet dronk, dan was het al wel genoeg..

Ook waren in de meetings al jarenlang dezelfde mensen voorzitter, een beetje de leiders van de groep. Deze hebben een

grote vinger in de meetingpap.

Maar dit is mijn persoonlijke ervaring, hoor. Ik hoor ook andere verhalen.

 

In NA hoor ik mensen die echt met zelfonderzoek bezig zijn. Hoor ik hoe ze hun 4e en 5e en hun 10e stap keer op keer doen..

Ook hoe geworsteld kan worden met het begrip Hogere Macht..

Een voorzitter zit niet langer dan hooguit 2 jaar op z'n plek, dan wordt een nieuwe gekozen. En hij/zij is gelijk aan de rest van

de meetingdeelnemers. Leest alleen het format voor en houdt de tijd in de gaten. En mag eventueel ingrijpen als iemand teveel

tijd en aandacht voor zichzelf opeist.. dat soort dingen.

Zelden hoor ik mensen over hun middel praten. Het gaat niet om het middel dat we gebruikten maar om hoe

we ons leven dusdanig waardevol kunnen gaan ervaren dat gebruik van wat voor middel dan ook niet meer aan de orde is.

 

Toch draag ik AA een heel warm hart toe. Ik bezoek af en toe nog een meeting en wordt daar altijd warm ontvangen. Er straalt ook

best warmte uit van zo'n groep.

Maar voor m'n echte herstel heb ik structuur nodig. Vooral in de beginperiode was dit erg belangrijk voor me. Nu kan ik me

binnen die structuur wel wat losser bewegen en ervaar ik ook daar veel warmte.

 

Tot zover even m'n enthousiasme spuien wat betreft AA en NA.

 

Ben trouwens ook nog een tiental keren naar CA geweest, Cocaine Anonymous, maar daar ervaar ik als alcoholist een

beetje hetzelfde als wat de eerste NA gangers bij AA hadden.. ik kan me er niet zo goed mee identificeren..

Maar de meetings werken ook zo.. aan de hand van de 12 Stappen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijne sessie gehad bij mijn therapeut en achtereenvolgens nog aan het werk gegaan.

Lijkt wel of ik weer meer kan genieten van alles.

Nu oppassen niet te euforisch te worden en daardoor weer teveel hooi op mijn vork te nemen...

Weekend dus lekker genieten van mijn vrije tijd. Zin in.

Afijn, droog sluit ik de dag af.

Nu met de beentjes omhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie avond allemaal,

 

Dank Jopske voor je lief berichtje, je bent een scheetje maar dat vind ik al zo lang.

en maar eens afspreken dat we samen gaan bowlen. ;)  Heb jij dat ook gedaan?

 

Zo ik ben ff een partij stijf zeg, en moe. Maar het was heel fijn werken want ik zag gelijk resultaat.

Nu gaan we dinsdag met z'n 4ren chinezen want ze willen graag iets terug doen. Nou dat slaat deze dame niet af.

Zo nu een dikke reep chocolade naar binnen werken want ik ben met al die drukte helemaal vergeten om te snoepen. T'is grote schande. :P

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik begon met AA toen ik eindelijk gestopt was ipv minderen. Ik voelde me welkom en geaccepteerd. Ik wilde 5 meetings per week, totdat ik dat af durfde te bouwen, dus ging ik ook naar NA en CA. Hetzelfde welkom, dezelfde acceptatie. De ene groep puilt uit; 40 tot 60 man en de eerste vrouwenmeeting die ik bijwoonde waren we met zijn drieën. Wat iedere meeting weer brengt, naast persoonlijke lering en steun of juist een spiegel, is de kracht van de groep. Net als het forum. Ik hoef het niet alleen te doen. Ik ben niet de enige piekeraar, worstelaar, twijfelaar of zeikerd. Ik ben niet gek, zelfs geen geniale gek. We zijn allemaal even ingewikkeld en even mooi.

bewerkt door Monster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik er kwam voelde ik me ook welkom. En was daar behoorlijk hyper over.

Wat ik minder prettig vond, maar als ik erop terug kijk, denk ik dat het voor een groot deel aan mezelf lag. Nogal wantrouwig.

Dat mijn begeleider me elke week belde of het nog steeds goed ging?

Dat voelde niet zo fijn.

En dat ik in een groep zat, waar iedereen zich schuldig voelde over zijn of haar drankmisbruik.  Ik kon me daar wel in inleven en het snappen, maar kon daar niet over meepraten.

En hoe lief ook van hen, ik wilde daar ook niet mee bezig zijn. Want in feite hadden zij meer opgebouwd en weer kapot gemaakt dan ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje MijnGerrit,

Ik met die groep ook niet.

Het spulletje wel, maar is gelukkig mijn ding niet.

Mogen daar ook coke rokers komen?

 

En is daar ook ruimte voor AA?

 

Een lieve vriendin van mij is namelijk verslaafd aan alcohol en coke. En dubbel helpen bestaat schijnbaar niet die is dus uitbehandeld. Terwijl ze dat zelf echt niet vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...