Spring naar bijdragen

Dinsdag 27 januari


Gast Gipsy25

Aanbevolen berichten

Plof,

Ik vind het oprecht vervelend dat je je niet welkom voelt. Ik heb de discussie van een afstandje gevolgd. Zoals ik Fruitvlieg lees, lijkt een beetje op hoe ik het zelf ervaar. Vooropgesteld: ja, het zou voor jou zo kunnen werken zoals jij het omschrijft. En ik ben de laatste om je dat te misgunnen, liever gezegd: ik gun het je echt van harte.

Maar wat er gebeurt is denk ik dat jij mij met mijn eigen verslaving confronteert. Ook ik heb even gedacht: Goh, als het voor Plof zou kunnen werken, misschien voor mij dan ook wel...

Maar, ik weet echt heel zeker: voor MIJ werkt het NIET. Maar het feit dat ik die gedachte zelf even had, irriteert mij, omdat ik weet dat het mijn verslaving is die zo denkt. En eigenlijk wil ik niet zo denken, of liever, ik wil niet verslaafd zijn.

Jouw verhaal triggerde dat verraderlijke mechanisme. Dat is denk ik op zich niet slecht, maar juist goed, want het houdt me alert. Maar goed, het irriteert dus wel. Maar dat is mijn reactie, niet iets wat jij verkeerd doet.

Nogmaals, als ik heel open ernaar kijk, weet ik dat jouw verhaal, jouw ervaringen, jouw zienswijze, er gewoon mogen zijn, ook hier op dit forum, omdat het een functie heeft. Als jij het niet doet, kom ik in real life wel een andere Plof tegen die iets vergelijkbaars zal triggeren. Jij bereidt mij daar misschien wel op voor. Misschien niet een heel dankbare rol nu voor jou alleen. Maar echt, het gaat niet om jou, maar om mij.

Snappie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kabouter, fijn je even te lezen. En dat het goed is gegaan.

Slaap lekker.

Ach nee Ploffie, ik lees alleen een zelfanalyse van Fruitvlieg.

Deze discussie laait af en toe op, dat hoort bij dit forum.

Omgaan met de meningen van anderen is ook iets wat bij dit forum hoort, voor iedereen.

Boos wegblijven is meestal niet de beste oplossing voor jezelf.

Maar ja, ook dat mag je zelf weten natuurlijk.

Ik ga opslomen en zo slapen.

Goeie nacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie het net als Yogajuf. Dus: gewoon blijven Plof en als het goed gaat, gaat het goed en ben ik alleen maar blij voor je. En als het niet goed gaat. dan is dat voor jezelf weer een leerpunt. Ik meld me lekker droog en heerlijk nuchter af voor vandaag. Slaap lekker allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn Kaboutertje dat het goed gaat met Clowntje. 

 

Plof...Gewoon je eigen dingetje doen. 

jij mag net zo goed als een ander je visie hebben. 

En dus ook je ene wijntje. 

In dit soort discussie is het altijd moeilijk omdat wat Yogajuf ook schrijft iedereen het zou willen maar het niet voor iedereen is weggelegd. 

Ook is het heel normaal dat je alles vanuit je eigen perspectief ziet en dus ook tegen je eigen verslaving oploopt. 

 

Ook is een forum een vorm van een eigen wereld waar iedereen zijn mening heeft. 

Net zoals in de andere grote wereld. Kortom respect voor elkaar en ieder zijn eigen invulling. 

Vindt het al enorm super dat iedereen het zo eerlijk opschrijft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn Kaboutertje, dat de operatie goed gegaan is. Sterkte met de periode op de IC. Dank je wel dat je even een berichtje schrijft. 

 

Fruit, dank je wel dat je je gedachtespinsels niet voor jezelf hebt gehouden. Het is naar dat het je zo geraakt heeft, ik vind het knap hoe je het op papier krijgt.

 

Plof, je klinkt alsof je je persoonlijk aangevallen voelt. Ik hoop dat ik dat verkeerd gelezen heb. Het mag je niet verbazen dat het onderwerp hier lééft. Dat heeft niets met jou te maken. Je deed iets wat ik eng vind. Jij bent ok, ik ben ok. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je niet begrijpt dat dit wezenlijk anders is, dan "ik voel me sterk, da's ach een glaasje kan wel", dan heb je me volledig verkeerd gelezen. Ik weet namelijk niet of ik het kan, maar er is een kans.

Waarom zou je nu juist dát willen proberen, het risico willen lopen? Het kan zó vreselijk fout gaan. Ik weet niet waarvandaan je komt met je verslaving(en), hoe diep je in de put hebt gezeten, wat je "rock bottom" was (goed Nederlands), ik weet wel dat ikzelf geen enkel, geen enkel risico meer wil lopen daar ooit weer te verzeilen waar ik vandaan kom. Het zou mijn dood betekenen.

Juist het opzoeken van grenzen, het uitputten van kansen zie ik als acties van je ziekte verslaving om je weer in actief gebruik terug te trekken.

 

Je schrijft dat je je niet meer welkom voelt op dit forum, wegens betweterij van anderen. De zin van een forum is het delen van meningen en ervaringen. Als jij vindt dat anderen jouw risicovolle experimenten niet ter discussie mogen stellen, maar alleen kunnen bejubelen, dan kun je je inderdaad afvragen of dit podium wel geschikt voor je is.

Ik vind je over het algemeen heel prettig en grappig om te lezen, maar daar waar ik inhoudelijk commentaar lever wordt jouw houding en bewoording grimmig. Ook dat zou zomaar een symptoom van de verslavingsziekte kunnen zijn, ik zou er niet van staan te kijken.

 

De reden dat ik soms commentaar lever op wat ik hier lees (niet over eten, kleding en schoeisel over het algemeen) is niet uit betweterij maar uit bezorgdheid voor medeforumgenoten. Ik weet het namelijk niet beter. Ik volg mijn gekozen nuchtere pad, lees er veel over en bezoek zeker zo'n 4 meetings in de week, waar ik veel ervaringsverhalen hoor, ook over experimenten en terugvallen. Vaak ernstige terugvallen. 

Bezorgdheid en en begaan zijn met medelotgenoten. Daarin sta ik dicht bij hoe recentelijk Fruitvlieg het nog verwoordde.

 

Wat mij betreft ben je zeer welkom op dit forum, maar hou dan er dan rekenschap mee dat anderen op je postings reageren en andere meningen hebben, het niet steeds 100% met je eens zijn.

Die reacties zijn niet bedoeld om gelijk te halen of ego's te versterken, maar uit medemenselijkheid voor zover het mij betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dit soort discussie is het altijd moeilijk omdat wat Yogajuf ook schrijft iedereen het zou willen maar het niet voor iedereen is weggelegd. 

 

Je spreekt niet voor mij als je dit zo stelt, sorry.

Ik wil het niet meer, nooit meer. Het voegt niets toe en het levert me niks op, heel erg blij dat ik het kwijt ben uit mijn leven.

Dit ter info.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De les uit dit alles is; als ik ooit zin krijg in een glas dan moet je hier op ADB je mond houden als je besluit om te kijken of een sporadische glas zou kunnen werken voor je. Eigenlijk is dat precies wat ik altijd deed. Ik bleef weg als ik wel dronk en schreef er achteraf maar niks over. Ik weet dat ik dit niet moet doen en ik ook moet schrijven over als ik een avond bewust kies voor een glas en ook als die matigheid uit de klauwen loopt.

 

Alleen door eerlijk te kunnen en te mogen schrijven over drank kan ik alcohol de baas blijven. Als ik dan gelijk naar mijn hoofd geslingerd krijg dat ik alcohol verheerlijk en alles onder het mom van bezorgdheid natuurlijk. Het is niet betweterig en belerend nee het is goed bedoeld....ja het zal wel!

 

Indien het werkelijk goed bedoelt en bezorgt bedoelt is moeten we er voor zorgen dat mensen open en eerlijk kunnen zijn ook over hersenspinsels van toch wellicht dat ene glas kunnen drinken omdat je er af en toe echt zin in hebt bij de juiste sfeer van uitgaan en muziek,,,,,Het zal wel dat dit mogelijk anderen laat denken van wie weet zou ik dat ook kunnen en triggert dit mensen. Dagelijks zijn er situaties en mensen die triggeren. Dat hoort bij het leven. Ook op ADB vind ik dat je daarover mag schrijven. Er moet voor meer mensen plek zijn dan alleen voor de echte puriteinse stoppers. Dit bedoelde ik gisteren avond met verstikkend. Ik wil hier mezelf kunnen zijn in relatie tot drank en alles mogen en kunnen schrijven wat me wat dat betreft bezighoud. Natuurlijk mogen mensen meedenken en je een keer een spiegel voorhouden. Iemand zegt er voor te kiezen fel te blijven reageren op dit onderwerp omdat die persoon er anders zelf mee rondloopt. Waarom zo fel? En waarom is het nodig dat het halve forum over de betrokken persoon heen valt? Dat is iets heel anders als het niet ter discussie mogen stellen. Discussie mag maar waarom zo fel hierover en waarom zo massaal zoveel mensen.....?

 

Ik ervaar het dus als contraproductief......kijk wel uit voortaan wat ik schrijf om niet zoveel felheid van zoveel mensen over me heen te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn Kaboutertje dat het goed is gaan!

 

Verder heb ik vanavond bijna een glas wijn gepakt. Het drankduiveltje zat met al z'n compagnonnen op mijn schouder. En ja, ik begon ze bijna te geloven. 

Redenen hadden ze genoeg:

  • 1 glaasje kan wel
  • je hebt geen alcoholprobleem want je bent al 2 weken gestopt
  • minderen kun je ook
  • vanavond zuip je lekker een fles wijn leeg en morgen verwijder je al je berichten op het 'alcohol-de-baas-forum (sorry heb het echt even gedacht :( )

Toch heb ik het niet gedaan. Want ik weet dat ik dan morgen heel depressief wakker wordt. Om vervolgens te denken: ik drink nooit meer! Waarschijnlijk meld ik me dan morgenmiddag weer aan op dit forum. Om vervolgens 's-avonds weer een wijntje te pakken want de drempel is weg. Uiteraard wordt dat glaasje weer een flesje en begint de negatieve spiraal opnieuw. 

 

Inmiddels zit ik aan de kamillethee en is de verleiding weg, 

 

Moest ik even kwijt. 

 

Truste

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ploffie :heart: Het gaat niet om JOU als persoon.

Het gaat om het BERICHT wat je schreef.

Sorry dat ik me er mee bemoei maar je blijft gewoon meer dan welkom.

Berichten worden gelezen door adb-ers en iedereen staat daar anders in.

Elke forummer heeft een eigen belevenis, dat zegt iets over die forummer in kwestie, niet over JOU maar over hoe die forummer JOUW BERICHT leest en er vanuit zijn of haar gevoel op moet of wil reageren.

Plof voel je zelf niet aangevallen, nergens voor nodig.

Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten, oftewel wat je hier plaatst kan op gereageerd worden.

Allemaal mensen en allemaal menselijk

Plof blijf gewoon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De les uit dit alles is; als ik ooit zin krijg in een glas dan moet je hier op ADB je mond houden als je besluit om te kijken of een sporadische glas zou kunnen werken voor je. Eigenlijk is dat precies wat ik altijd deed. Ik bleef weg als ik wel dronk en schreef er achteraf maar niks over. Ik weet dat ik dit niet moet doen en ik ook moet schrijven over als ik een avond bewust kies voor een glas en ook als die matigheid uit de klauwen loopt.

 

Alleen door eerlijk te kunnen en te mogen schrijven over drank kan ik alcohol de baas blijven. Als ik dan gelijk naar mijn hoofd geslingerd krijg dat ik alcohol verheerlijk en alles onder het mom van bezorgdheid natuurlijk. Het is niet betweterig en belerend nee het is goed bedoeld....ja het zal wel!

 

Indien het werkelijk goed bedoelt en bezorgt bedoelt is moeten we er voor zorgen dat mensen open en eerlijk kunnen zijn ook over hersenspinsels van toch wellicht dat ene glas kunnen drinken omdat je er af en toe echt zin in hebt bij de juiste sfeer van uitgaan en muziek,,,,,Het zal wel dat dit mogelijk anderen laat denken van wie weet zou ik dat ook kunnen en triggert dit mensen. Dagelijks zijn er situaties en mensen die triggeren. Dat hoort bij het leven. Ook op ADB vind ik dat je daarover mag schrijven. Er moet voor meer mensen plek zijn dan alleen voor de echte puriteinse stoppers. Dit bedoelde ik gisteren avond met verstikkend. Ik wil hier mezelf kunnen zijn in relatie tot drank en alles mogen en kunnen schrijven wat me wat dat betreft bezighoud. Natuurlijk mogen mensen meedenken en je een keer een spiegel voorhouden. Iemand zegt er voor te kiezen fel te blijven reageren op dit onderwerp omdat die persoon er anders zelf mee rondloopt. Waarom zo fel? En waarom is het nodig dat het halve forum over de betrokken persoon heen valt? Dat is iets heel anders als het niet ter discussie mogen stellen. Discussie mag maar waarom zo fel hierover en waarom zo massaal zoveel mensen.....?

 

Ik ervaar het dus als contraproductief......kijk wel uit voortaan wat ik schrijf om niet zoveel felheid van zoveel mensen over me heen te krijgen.

Lees je je eigen felheid in je woordgebruik ook even terug? Zelfreflectie is het begin van ADB en nuchterheid, zo is mij geleerd......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erik voor jou dito, maar je bent voor mij wat te hard

Je mag schrijven wat je wilt, maar je bericht word gelezen

En daar word op gereageerd meestal positief soms negatief

trek je zelf het niet aan het gaat om wat je schrijft

En waarschijnlijk reageer je nu weer fel op mij

geeft niet, kan het handelen.

Ook jij blijft welkom

bewerkt door AlbertRemmo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...