Spring naar bijdragen

Ervaringen minderen/ controle


Kipje

Aanbevolen berichten

Hoi kip

Ik ben een alles of niets type

Ken alleen niks of alles

Daartussen zweven maak ik mezelf moeilijk..onrustig

Iets wat niet mag trekt..

Iets wat niet mag en neem ik het wel.,.vraagt om meer

Ik wist vanaf dat ik stopte dat minderen geen optie was.

Immers dat had ik al jaren gezegd tegen mezelf

Als ik weer wakker werd uit mijn coma

Sociaal drinken gaat hem niet worden...ik zou alleen aandacht hebben voor het glas en niet de mensen waarmee ik ben

Nog steeds heb ik aandacht voor het glas in gezelschap maar dan is het niet mijn glas..dus niet mijn probleem

Dat heb ik ook met roken..als iemand een Peuk opsteekt

Trekt het mijn aandacht weg bij het gesprek of wat ik doe.

Niet dat ik wil roken...het trekt mijn aandacht weg

Zou ik er 1 zelf opsteken...dan word het trek...het willen en meer willen het zelf voelen

Zit raar in elkaar bij mij.....dat alles of niets

Zelf denk ik dat bij verslaving stoppen het beste is om mee te beginnen...

10% kan sociaal drinker worden zei mijn verslavingsarts..het is hetniet waard om het uit te proberen...deze woorden vergeet ik ook nooit meer.

Door te stoppen kwam ik mezelf behoorlijk tegen.

Positief is dat ik mijn zelfrespect terug kreeg

Dat ik aan mezelf mocht en kan werken

En dat er een mooi mens uit is gekomen..degene die ik eigenlijk altijd al was maar er nu mag zijn

Ik heb mezelf weer terug

Genoeg kipje..genoeg om ervoor te gaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kipje,

 

Kun je uitleggen wat jij verstaat onder minderen, gecontroleerd drinken, sociaal drinken?

 

Voor mij is minderen:  van 2 flessen wijn per dag naar 1 fles wijn per dag.

Voor mij is gecontroleerd drinken: dagelijks 6 halve liters bier na het werk, 's morgens gezond weer op

Voor mij is sociaal drinken: gezellig met anderen doorzakken in de kroeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook alles of niets,jaren gelden geprobeerd te minderen maar ik persoonlijk kan dat niet.Dat is de reden dat ik in een keer ben gestopt.

 

Tot een paar maand geleden kon ik af en toe een glaasje drinken en het bij een houden of weggooien als ie TE lekker was.In de situatie waarin ik nu zit kan dat niet meer.toen had ik ook geen trekmomenten dat is een groot verschil.

 

maar het is voor iedereen persoonlijk..hoop dat je je weg erin vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na jaren jojo-en met drank

matig, sociaal, minder, meer, stopperiode 7 maanden,  te veel te vaak,

ben ik van de ene op de andere dag echt gestopt.

De verwerking van oorzaken, jeugd, drank als rode draad thuis,

kostte me veel minder moeite dan toen ik nog dronk, en er kwam

rust. Ook emoties, depressie die al jaren sudderde laaide stevig op,

maar de kwartjes bij Therapie, meditatie en mindfulness vielen echt nu.

Alle jaren daarvoor leken voorbereiding op de integratie die volgde

en sinds een paar jaar ben ik voornamelijk aan het oogsten.

Met mijn hoofd denk ik dat ook ik wel weer sociaal kan, maar met

hart en ziel voel ik dat ik niets meer wil/hoef drinken. Liever helder blijven

en dingen echt aangaan, proeven, ruiken, bespreken, voelen, denken en doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Roberto, ik vind jou soms nogal heftig. Een beetje getuige-van-Jehovah- achtig, als ik eerlijk moet zijn.

 

Ik heb ooit proberen te minderen. Dan moet je gaan tellen, en dat beviel me niet, want ik was nog meer met alcohol bezig dan voordien. Toen ging ik na-bier kopen. Echt na was het niet, in die tijd, in België. Het was eerder 50% a of zoiets. Ik ging sneller drinken en werd wakker met koppijn. Nog wat later ging ik stoppen. Kan ik iedereen aanraden, een tijd stoppen. Al is het maar om te vergelijken. Mindfullness meditatie nuchter of met één armzalig biertje binnen: wereld van verschil, vind ik.

Edoch, dat stoppen begon te irriteren. Niet zozeer uit trek, en al helemaal niet omwille van ontwenningsverschijnselen, maar gewoon, zoals het me irriteert dat ik "God" of "Duivel" zou moeten geloven.

 

Na ellenlange verhalen van stoppen en zuipen en minderen in allerlei verschillende opeenvolgingen, kwam ik op een punt waarop ik er een hekel aan had om zat te zijn. Ik hou van de smaak. Ik vind het niet duivels. Ik gun het mezelf. Ik verafschuw dronkenschap. Maar het blijft evenwicht zoeken, uiteraard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kipje,

 

Ik twijfelde heel erg of ik op deze draad moest posten, omdat ik ook al eerder mijn ervaringen met minderen met je heb gedeeld en ik niet weet wat ik daaraan nog kan toevoegen. En wat ik nog kan toevoegen aan alle wijze woorden die hierboven al zijn geschreven.

 

Ik had tot voor kort nooit, maar dan ook nóóit gedacht dat ik nog eens een stopambassadeur zou worden. Als je mijn draadje bij Wie is Wie erop naleest, kun je misschien voelen hoe ontzettend graag ik wilde minderen, ik gebruikte zelfs het woord 'ideaalplaatje' bij het beeld van mezelf als minderaar. En hoe zeer ik niet klaar en bereid was om te stoppen, echt de weerzin en de oprechte wanhoop spuiten ervan af! Dat was 'toen', en voor mij voelt het echt bijna als een andere Yo die daar schreef.

 

In alle eerlijkheid kan ik ook niet helemaal neutraal en objectief hier posten, omdat jij het bent die het draadje hebt geopend en de vraag stelt. Misschien als jij hier helemaal nieuw was geweest en dit was je eerste posting, dan had ik je kunnen ondersteunen bij het minderen. Maar ik heb je al gelezen en ik heb me ook al een beeld over je gevormd. En hoe foutief dat beeld ongetwijfeld zal zijn, het is nu eenmaal de context waaruit ik nu reageer.

 

Maar goed, voordelen van stoppen en nadelen van minderen heb je al veelvuldig gehoord. Wat zijn dan de voordelen van minderen? Het enige echte voordeel van blijven drinken dat ik me kan bedenken, is dat je die verdovingsroes kunt blijven ervaren. Dus in het moment van de verdoving kunt zitten en ervan genieten zolang als het duurt. Maar daar komt de vraag van Roberto al opzetten, die ik in dezen toch relevant vind: want wat versta je precies onder minderen? Als ik jou een beetje goed heb gelezen bedoel je daarmee af en toe maximaal 2 glaasjes. Zijn die 2 glaasjes genoeg om jou die roes te bezorgen? Bij mij namelijk niet. Ik heb meer nodig om te kunnen verdoven. En tja, als je bij je eigen regels blijft leven, dan zou dat voordeel van die roes dus komen te vervallen.

 

Welke voordelen blijven er dan nog over? In alle eerlijkheid zie ik alleen maar schijnvoordelen:

 

- Anderen stellen je geen vragen over je alcoholgebruik - wat ze wel zouden doen als je niet zou drinken;

- Als je weinig drinkt kun je voor jezelf het beeld (in jouw geval misschien wel de waarheid) blijven koesteren dat je niet verslaafd bent - en je hoeft dan niet te dealen met alle negatieve oordelen die je over jezelf als verslaafde zou kunnen hebben;

- Als je matig drinkt kan dat een manier zijn om controle en discipline over jezelf en het leven uit te oefenen;

- Door te blijven drinken houd je een deel van je imago hoog, een identiteit waar je jaren over hebt gedaan om op te bouwen en die je natuurlijk niet zomaar wilt opgeven;

- Je weet wie je bent als je drinkt, en door te blijven drinken hoef je er niet achter te komen wie je zou zijn als je gestopt was;

- Als je mindert in plaats van stopt hoef je niet door die enorme stopangst heen, die onbekende weg die je misschien heel erg afschrikt;

- Blijven drinken lijkt daarom in alle opzichten de 'veilige' optie;

- Als je blijft drinken en het gaat tóch een keer mis, kun je op een bepaalde manier de schuld buiten jezelf leggen, de schuld aan de drank zelf geven bijvoorbeeld of aan de ober die hem inschonk, de vriendin die aandrong, etc.;

- Als je blijft toegeven aan je verslaving, hoef je in wezen geen echte verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen.

 

Kipje, als ik het zo nalees realiseer ik me dat het misschien best een beetje betuttelend klinkt. Dat spijt me en zo bedoel ik het niet, ik schrijf echt uit mijn hart. En ik ben bang dat mijn hart inmiddels voor zichzelf heeft gekozen. Misschien is dat dan mijn laatste suggestie aan jou: probeer heel goed na te gaan bij jezelf wat jij nu écht het allerliefste zou willen. Probeer te luisteren naar wat je hart je zegt. Dan weet je het denk ik.

 

Liefs van Yo

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is er geen andere keus dan helemaal stoppen.

Minderen heb ik geprobeerd, maar het is bij mij ook (net als voor Huttula) alles of niets.

Niets, dus geen alcohol geeft mij duidelijkheid, ik hoef daar dan niet verder over na te denken.

Ik vind alcohol veel te lekker om met mate te drinken.

Dus geen alcohol is voor mij het gemakkelijkste.

Kan niet meer onderhandelen met mezelf.

En gemakkelijk bedoel ik niet dat er geen trek is, zeker is die er.

Maar dat is dan maar zo. Gaan drinken is voor mij geen oplossing meer.

Dus waarom zou ik het mezelf moeilijk maken door met mate te gaan drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh Kipje, ik zal nog een grappig geheimpje met je delen.

 

Ik ben zelfs oprecht boos op Lady Jane geweest.

Omdat zij, na een heel lange post van mijzelf over waarom het echt niet haalbaar was voor mij om te stoppen (omdat ik wist dat ik zou falen, en daardoor een nóg lager zelfbeeld zou krijgen), mij schreef: "Maar tóch hoop ik van harte dat je stoppen een kans geeft", of iets in die trant.

Ik kan me nog zo goed herinneren dat ik mijn laptop dichtklapte toen ik dat las. Want eigenlijk wilde ik juist horen dat minderen voor mij in mijn zielige geval wel de beste optie zou zijn.

 

Kun je je er iets bij voorstellen, boos op Jane, of all people?   :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh Roberto, ik vind jou soms nogal heftig. Een beetje getuige-van-Jehovah- achtig, als ik eerlijk moet zijn.

 

Ik heb ooit proberen te minderen. Dan moet je gaan tellen, en dat beviel me niet, want ik was nog meer met alcohol bezig dan voordien. Toen ging ik na-bier kopen. Echt na was het niet, in die tijd, in België. Het was eerder 50% a of zoiets. Ik ging sneller drinken en werd wakker met koppijn. Nog wat later ging ik stoppen. Kan ik iedereen aanraden, een tijd stoppen. Al is het maar om te vergelijken. Mindfullness meditatie nuchter of met één armzalig biertje binnen: wereld van verschil, vind ik.

Edoch, dat stoppen begon te irriteren. Niet zozeer uit trek, en al helemaal niet omwille van ontwenningsverschijnselen, maar gewoon, zoals het me irriteert dat ik "God" of "Duivel" zou moeten geloven.

 

Na ellenlange verhalen van stoppen en zuipen en minderen in allerlei verschillende opeenvolgingen, kwam ik op een punt waarop ik er een hekel aan had om zat te zijn. Ik hou van de smaak. Ik vind het niet duivels. Ik gun het mezelf. Ik verafschuw dronkenschap. Maar het blijft evenwicht zoeken, uiteraard.

 

Goh Roberto, ik vind jou soms nogal heftig. Een beetje getuige-van-Jehovah- achtig, als ik eerlijk moet zijn.

 

Jen,

 

Wat is er heftig?  Mijn definities?

Wat is getuige-van-Jehova-achtig?

Ik pleit niet uitsluitend voor stoppen als enige weg.

Wel voor het definiëren van begrippen en het stellen van doelen als je wilt minderen / sociaal drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roberto, denk misschien dat het wel heel erg categoriek overkomt, maar dat het voor jou persoonlijk in een vak afgescheiden staat. Wat perfect kan als dat voor jou werkt.

Ikzelf denk dat er fases bestaan, dat je kan evolueren. Maar dat is zeer persoonsgebonden.

Ik probeer op m'n eigen draad dadelijk nog te posten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roberto, denk misschien dat het wel heel erg categoriek overkomt, maar dat het voor jou persoonlijk in een vak afgescheiden staat. Wat perfect kan als dat voor jou werkt.

Ikzelf denk dat er fases bestaan, dat je kan evolueren. Maar dat is zeer persoonsgebonden.

 

Kipje,

 

Wat bedoel je met 'in een vak afgescheiden staat'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roberto,

Het minderen, gecontroleerd drinken en sociaal drinken.

Jij geeft een exacte beschrijving, hoewel ik vind dat dit voor iedereen verschillend is, de invulling van deze drie omschrijvingen.

Misschien kan sociaal drinken voor mij betekenen bij kerstdiner drie glazen wijn, en met nieuwjaar een halve fles champagne?

Misschien kan gecontroleerd drinken voor mij zijn, afgebakende dagen? Vb door de week niet, vrijdag en zaterdag wel?

Misschien kan minderen ook zijn, van af en toe avond stevig drinken naar af en toe een glas op restaurant?

Denk dat het voor iedereen anders is, dat iedereen zijn/haar vakjes invult...

Uiteindelijk hebben we hier allemaal dezelfde wens, namelijk ADB, de weg er naar toe is, denk ik, heel persoonlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roberto,

Het minderen, gecontroleerd drinken en sociaal drinken.

Jij geeft een exacte beschrijving, hoewel ik vind dat dit voor iedereen verschillend is, de invulling van deze drie omschrijvingen.

Misschien kan sociaal drinken voor mij betekenen bij kerstdiner drie glazen wijn, en met nieuwjaar een halve fles champagne?

Misschien kan gecontroleerd drinken voor mij zijn, afgebakende dagen? Vb door de week niet, vrijdag en zaterdag wel?

Misschien kan minderen ook zijn, van af en toe avond stevig drinken naar af en toe een glas op restaurant?

Denk dat het voor iedereen anders is, dat iedereen zijn/haar vakjes invult...

Uiteindelijk hebben we hier allemaal dezelfde wens, namelijk ADB, de weg er naar toe is, denk ik, heel persoonlijk...

Kipje,

 

Dit is wat ik geschreven heb:

--------------------------

Kipje,

 

Kun je uitleggen wat jij verstaat onder minderen, gecontroleerd drinken, sociaal drinken?

 

Voor mij is minderen:  ...

Voor mij is gecontroleerd drinken: ...

Voor mij is sociaal drinken: ..

 

Vermoedelijk heb je niet begrepen waarom ik die vraag heb gesteld.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ADB, ja Kipje de weg er naar toe is voor iedereen heel persoonlijk.

 

Persoonlijk vind ik de beschrijving van Roberto sterk en zeer confronterend.

En voor mij positief confronterend, wakker schuddend en scherp houdend.

Want hij voldoet perfect aan het minderen, gecontroleerd drinken en sociaal drinken.

Dat dat dan nog een probleem is laat zien dat het een 'schijnoplossing' is als je verslaafd bent...

 

Dat is wat ik lees.

 

En volgens mij wil hij hier mee zeggen...dat er eigenlijk maar één startpunt is als je ADB wilt worden.

Stoppen. Niet jezelf voor de gek houden. Hoe je dat doet, op welke manier dat is voor iedereen een eigen pad.

Ik lees ook vaak dat zelfs als je een gecontroleerd drinker wilt zijn/kunt worden het nog goed is

om een langere periode droog te staan, een jaar of zo. En dan te kijken hoe het verder moet.

 

Ik heb net je draad nog eens doorgelezen...en ik denk dat je worstelt, met de angst om te stoppen.

Kipje...lees het nog eens terug allemaal..wellicht heb je dat al gedaan....en zet het eens op een rij,

maak een keuze en ga ervoor...en je kunt wel raden wat mijn advies zou zijn.  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

- Je weet wie je bent als je drinkt, en door te blijven drinken hoef je er niet achter te komen wie je zou zijn als je gestopt was;

 

 

Dit vind ik een mooie. Ontdekken wie je bent helemaal zonder drank, en stel je toch eens voor dat je dat nooit te weten komt.

Ik ben blij dat ik het mag meemaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Kruidenthee...

De confrontatie is er inderdaad.

Je zit er ook helemaal niet naast.

Heel gek dat ik de laatste dagen in het forum lezen gegroeid ben, kan veel beter relativeren en iemands post lezen zonder me persoonlijk aangevallen te voelen.

Misschien ook door de discussie op de dagdraad gisteren?

Onderliggend zit de oplossing er wel hoor...

Sowieso langere periode stoppen, en dan zien we wel.

Eerst maar kijken dit onder controle te hebben en houden, graag ook stoppen met roken (alcohol en roken hangt zo samen, en vind het zo een tijdrovende bezigheden...).

Ik apprecieer alle posts enorm, voelt als een stukje waardering dat ik toch de moeite ben om op te reageren...

Zit diep ja, komt wel goed...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En misschien is er ergens toch de angst op mezelf te ontdekken zoals ik ben...heb na een foute operatie het geluk/ongeluk een stuk maag en darm te missen, vroeger snoepte en snaaide ik me te pletter, kan nu niet meer.

Stilaan overgegaan in alcoholmisbruik...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...