Spring naar bijdragen

Donderdag 16 oktober


Roberto

Aanbevolen berichten

Ik slik al jaren ritalin omdat ik (beter laat dan nooit) gediagnosticeerd ben als ADDer. Het gaf veel verlichting. Als sinds mijn jeugd kwam alles teveel en te sterk binnen. Een chaos in de kop en maar denken dat iedereen zo was. Ik ben blij met de ritalin. Maar slik het nu naar behoefte, weinig nog maar. Mediteren helpt ook goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor alle mensen met strijdige gevoelens bij en over terugvallen:

Verslaving is een ziekte in je hoofd,  verslaving is niet het middel dat je gebruikt.

Verslaving stopt niet met nauwkeurig tellen dat je al 13 dagen niet meer gedronken hebt  en in plaats daarvan 13 dagen alléén maar door drankgedachten overheerst bent.

Kijk eens bij:  http://www.aa-nederland.nl/  zou ik willen voorstellen.

Er ís een oplossing die verder strekt en werkt dan chemische middeltjes van de dokter.

Stoppen met drinken vergt minder doorzettingsvermogen zoals bedoeld met ("bek op 't stuur en doortrappen") dan wel de overtuiging dat je wil stoppen en vooral een ander leven wil gaan leiden.

Mij helpt het om te weten dat verslaving een progressieve, terminale ziekte is. Het wordt steeds erger en je gaat eraan dood.

Het is dus een ziekte en geen morele tekortkoming.

Je bent niet verantwoordelijk voor het hebben van de ziekte, maar wel om ervan te herstellen.

De gevolgen  van de ziekte zijn alleen te beteugelen door te stoppen met gebruiken.

Wij alcoholisten kunnen niet tegen alcohol, zijn er allergisch voor.

Alcoholisten moeten voor een blijvend resultaat hun leven lang aandacht aan hun ziekte blijven geven, want die is ongeneeslijk. Zoals bijvoorbeeld suikerziekte.

Stoppen doe je dus voor het behoud van je eigen leven, niet voor dat van een ander. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn beeld dat ik schetste van ADHD is inderdaad wat ongenuanceeerd. Er zitten meerdere kanten aan.

 

Toch ik kan me uit mijn jeugd niemand herinneren die dat had. Ik heb het daar wel eens met mijn ouders over gehad en volgens hen was het in die tijd geen ding wat speelde.

Maar dat het niet besproken werd betekend niet dat het er niet is. Ik ben ook niet iemand van vroeger was alles beter. En dat is ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Verslaving stopt niet met nauwkeurig tellen dat je al 13 dagen niet meer gedronken hebt  en in plaats daarvan 13 dagen alléén maar door drankgedachten overheerst bent.

Jowan,

 

Ik tel de dagen wel nauwkeurig, omdat ik een plan voor mijzelf heb gemaakt:

De eerste 7 dagen minderen met alcohol en oxazepam

De tweede 7 dagen stoppen met alcohol m.b.v. librium

De derde 7 dagen afbouwen van librium.

Tot nu toe is dat gelukt. Vandaag dag 11.

 

Misschien stop ik daarna met dagen tellen.

Ik ben tegelijkertijd bezig met plannen te maken hoe mijn dagen anders in te vullen, et cetera.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

drank is ook een chemisch middel. Als 13 jarige , toen ik de eerste borrel kreeg van pa, voelde ik me voor het eerst rustig in mijn hoofd, ik herinner mij nog steeds dat gevoel van rust in mn hoofd. Ze hadden me beter een ritalin kunnen geven, maar ja, niemand die het in de gaten had. Kon toen mn gevoel al goed verbergen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is er toch wel een verschil tussen de gedachtenwereld, ons vermogen rationeel te kunnen denken, en de belevingswereld, het voelen, je emoties.

 

Er is daar wel een wisselwerking tussen.

 

Emoties overkomen je. Je wordt verliefd, je ervaart verdriet bij verlies van een dierbare. Boosheid bij vermeend onrecht. Dat kan je niet beïnvloeden. Daarin bestaat ook geen goed en kwaad.

 

Maar als je over jezelf of wat dan ook nadenkt, erover schrijft of praat heb je wel de mogelijkheid te sturen in wat je denkt, schrijft of zegt. Zou je beweren dat je ook daar geen invloed op hebt dan schop je de fundering onder de beschaving vandaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Emoties overkomen je. Je wordt verliefd, je ervaart verdriet bij verlies van een dierbare. Boosheid bij vermeend onrecht. Dat kan je niet beïnvloeden. Daarin bestaat ook geen goed en kwaad.

 

 

Ik waag het om het niet met je eens te zijn: ik heb dertig jaar geen emoties gehad die me overkomen, niks, nada, niente, geen enkele.

Gewoon weggezopen, opgelost in alcohol. Dát was pas een leven!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tellen is niets mis mij de AA telt zelf ook, heeft er zelfs penningen voor.

 

Het kan stimuleren, en op zo'n mooie ronde datum als een vol jaar vind ik het prettig er eens extra bij stil te staan.

Ik doe dat ook op de sterfdag van mijn moeder bijvoorbeeld. God zij dank doe ik dat niet meer dagelijks. (Maar komt soms ook spontaal op, ook prima)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me meer hoe je er (dagelijks) mee omgaat dan wel of niet.

 

Ik koester herinneringen, prima. Soms wil ik dat mijn moeder er weer zou zijn. Als ik dat dagelijks zou hebben is dat erg vervelend, want het kan niet. Het wordt pas echt lastig als je bijvoorbeeld een vermoedelijke mening van een overledene jouw keuzes laat bepalen. Een voorbeeld van mijn oma, die zei vaak, ja maar vader zou het zo gedaan hebben. Zij heeft daar tot haar dood last van gehad. Dat vind ik best droevig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ritalin is overigens ook verslavend.

Met betere voeding kunnen bij kinderen ook goede resultaten worden behaald, maar mensen grijpen liever naar een pil ipv hun eetgewoontes aan te passen. 

Vreemde uitspraak voor iemand die stevast naar een glas grijpt als er onrust en spanning in het geding is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel Ietje, dat er een diagnose

met medicijn, genoemd zou worden

die de klachten van jouw zoontje mbt zindelijkheid

zouden kunnen opheffen. Zou jij, wetende hoeveel ellende

je hem, de juffen en jezelf zou kunnen besparen, en hij daarna

hopelijk opgenomen wordt in de klas, dan niet onmiddellijk

dat middel een kans willen geven?

Ik vind het pijnlijk als er zomaar gezegd wordt dat ouders zich

het gemakkelijk maken. Niemand weet van een ander wat eraan vooraf gaat.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...