Spring naar bijdragen

Hallo, ik ben Yogajuf


Yogajuf

Aanbevolen berichten

Ik hoop oprecht dat je het stoppen een kans gaat geven Yo.

Ik herken delen van je verhaal, maar delen ervan ook niet.

Wat ik wel belangrijk vind om te delen; ik heb het eerste jaar van echt

gestopt zijn, een zwaar jaar gehad. Ik denk dat ik gewoon geen

positieve stofjes meer aan kon maken toen, zo ontregeld was mijn

systeem na veel te veel jaren worstelen met het drinken.

Het minderen daarvoor leek soms te lukken, maar werd jojo-en.

het hield de belangrijkheid van het drinken in stand.

En het gaf een fout beeld van mijn somberte en stressgevoeligheid.

In dat eerste jaar had ik fysiek geen trek, maar ik vond het 's nachts

piekeren zwaar, ik zat in een zware (v)echtscheiding en leefde net

boven bijstandniveau. Maar ik heb wel hulp gezocht en aanvaard.

Therapie bracht me toen niet heel veel nieuws meer, maar nadat

ik gestopt was mocht ik een training Mindfulness doen. Ik was gemotiveerd

en mijn therapiejaren integreerden en dat gaf al rust.

Ik kocht een fakirmatje en ging beter slapen.

Kon beter voor mezelf opkomen en verhuisde, kreeg uiteindelijk begin

dit jaar mijn aandeel in de overwaarde van het verkochte huis en

mijn trots en zelfvertrouwen zijn dus de laatste 4 jaar wel gegroeid.

Het had sneller gemogen ja, ik was met drank gewend geraakt aan

de korte termijnsroes/rust. The day after dus weer, of droogdrinken tot wel.

Nu hoeft dat allemaal niet meer. Nu is er echte rust, vertrouwen en leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi yogajuf,

 

Ik kon niet slapen en ben wat gaan lezen op adb. Nu heb ik je bericht gelezen en wil ik wat schrijven. Ik ben geen psycholoog. Een verslaafde en ik heb mijn hele leven last gehad van depressieve gevoelens. Soms meer, soms minder. Ik ga wat reageren op je bericht, maar het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het klopt. Sterker nog, het is eerder een projectie van mijzelf op jouw probleem. Dus het kan zijn dat wat ik schrijf voor jouw absolute onzin is.

 

Het perfectionisme is een verdedigingsmechanisme tegen slechte gevoelens over jezelf die het gevolg zijn van overtuigingen die ontstaan zijn in je vroege jeugd. Laat ik het uitleggen. Stel bijvoorbeeld dat je vroeger op school aandacht kreeg van je ouders wanneer je goede cijfers haalde. Je zou daardoor een overtuiging kunnen krijgen, dat je goede cijfers moet halen, want anders ben je een 'slecht' mens. Een overtuiging die je voor waar houdt en die ze in de psychologie wel eens schema's noemen.

 

En stel je eens voor dat je een slecht cijfer voor een toets krijgt. Daardoor voldoe je niet meer aan je eigen waarden en krijg je slechte gevoelens. Om te zorgen dat die gevoelens verdwijnen, word je perfectionistisch. Door perfectionistisch gedrag reageer je op slechte gevoelens over jezelf. Nu weet ik niet welke overtuigingen je hebt. Maar we gaan verder.

 

Fast forward, 20 jaar later in je leven. Nu als volwassene.

 

Die overtuiging uit je jeugd dat je heel erg goed moet zijn in wat je doet, want anders ben je niets, speelt nog steeds een belangrijke rol in je gevoelens over jezelf. Simpelweg omdat je die overtuiging nog steeds als waar beschouwt. Nou ben je vaak redelijk en soms goed in wat je doet, maar niet altijd heel erg goed. Dan voel je door die overtuiging negatief en als reactie gebruik je perfectionistme als verdedigingsmechanisme tegen de slechte gevoelens. En als volwassene werkt perfectionisme niet zo goed, want je ziet veel meer dan vroeger dat dingen niet perfect zijn. Het verdegingsmechanisme werkt dus niet goed. Alcohol gebruik je ook als verdedigingsmechanisme, dat werkt tijdelijk en uiteindelijk word je daar ook somber van.

 

Het eerste wat je moet leren is dat perfectionisme niet zo'n goed verdedigingsmechanisme is tegen die slechte gevoelens. Sterker nog je eigenwaarde daalt nog meer, omdat dingen niet perfect zijn. Hoe moet je dan met die slechte gevoelens omgaan? Eerst zou je de overtuigingen moeten onderzoeken waardoor je die slechte gevoelens krijgt. En dan zul je moeten onderzoeken of die overtuigingen ook echt waar zijn. Als resultaat kan ik je nu al vertellen dat die overtuigingen niet het einde van de wereld betekenen als je er niet aan voldoet. En dus ook niet waar. 

 

Die overtuigingen waardoor je slechte gevoelens over jezelf krijgt moet je één voor één gaan onderzoeken en tackelen. Dat is moeilijk want je hebt ze al een hele leven. Het krijgen van andere overtuigingen is moeilijk omdat je ook de oude moet afleren. En dan zul je zien dat perfectionisme als verdedigingsmechanisme, maar ook alcohol als verdedigingsmechanisme niet meer nodig zijn. En daar wil je naar toe. En dan kun je ook stoppen met alcohol. Plus dat je in het algemeen niet meer somber voelt.

 

Mocht het onzin zijn wat ik heb geschreven, dan zou het zomaar kunnen want ik ben geen psycholoog. En hoe je het gevecht met jezelf moet aangaan weet ik ook niet zo goed. Maar misschien helpt dit stukje je een klein beetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik lees je posting Yo

en zie de progressie.

Wat me wel opvalt is je voorzichtige manier

van schrijven. net alsof je er zelf nog niet helemaal in gelooft

of achterstaat. (woordjes als eigenlijk, en best wel).

Misschien is dit jouw stijl, maar misschien is het ook je achterdeurtje.

Kijk er kritisch naar en wees eerlijk.

Uiteindelijk gaat het om jou, jouw geluk en jouw gezondheid.

Dus ik hoop oprecht dat wat je visualiseert ook echt is wat je voelt en (be)leeft.

succes en blijf schrijven alsjeblieft, je krijgt alles meer op een rijtje en kunt later teruglezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yogajuf,

 

Waarom discuseieren?

Belangrijk is dat je voor jezelf de keuze maakt of je wel of niet mee doet.

En inderdaad...een beetje sociaal drinken gaat niet lukken hè... :blush:

Kiezen voor niet is dan veel duidelijker en uitspreken: ik drink geen alcohol.

Mijn ervaring is (ook op een gezamenlijke vakantieweek) dat helemaal prima is.

 

Succes met je keuze en plan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien wordt het tijd

om dat negatieve plaatje

eruit te halen Yo.

Niet drinken is gezond (voor jou)

Dat weten de meiden ook best.

Je kunt zelfs zeggen dat je gezonder wilt leven

en dus die week niet wilt drinken.

Ook zij weten dat er juist in dit soort weken

meer gedronken wordt (ook door non-problemodrinkers)

dan goed voor je is.

Mijn ervaring is inmiddels dat mijn avonden en gesprekken helemaal

niet minder los zijn. Juist losser zelfs.

Want omdat ik er geen drank meer voor nodig heb ben ik al relaxter.

Het enige verschil is dat ik niet meer de laatste ben die naar bed gaat.

En ook dat was al meteen een voordeel, en is het nog steeds.

Sterker nog, de meiden drinken ook minder. En niemand heeft er ooit

een probleem van gemaakt, echt. (ik dus alleen, vooraaf vaak toen ik ik

nog bij goede voornemens liet, het bleek een van mijn laatste excuses)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yogajuf,

Ik sluit me aan bij lady Jane. Heb gewoon gezegd tegen de meiden dat ik er de laatste tijd last van heb om maat te houden. En gemerkt heb dat ik me beter in mijn vel voel zonder. Ze zeiden letterlijk: ja, dat lijkt me een goed plan. Ze 'vonden' dus al dat mijn glas toch wat snel op was.. Verder merk ik ook dat de gesprekken even vlot verlopen. Misschien enkel wat sneller moe, maar daar hebben de anderen ook last van. Op vakantie ook al ervaren dat het vervelend was toen iedereen aan de cava zat, maar als ze dan weten dat jij niet drinkt, kan je ook minder gemakkelijk van je plan afstappen. En nuchter kan het ook leuk zijn om te observeren hoe de anderen 'losser' en zatter worden, soms tot ruzie toe. Wat leuk om dan die nuchtere te zijn!

De moeite om het eens te proberen. Want als je gelijk meedrinkt, dan ben je vertrokken voor een weekje doorkappen vrees ik, wat dan weer enorm aan je motivatie knaagt..

Veel succes en een hele fijne vakantie gewenst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voordeel van niet drinken dat je ook echt meemaakt hoe leuk het is....

Als ik nu lach...voel ik dat...en das een heerlijk gevoel

Hoef niet te denken aan het volgende drankje om het nog gezellig te maken

Niet bang te wezen om het minder gezellig te hebben

Want met dinnetjes heb je ook serieuze gesprekken

Die voelen ook goed om te delen

En das ook fijn

Ik heb mijn drankprobleem verteld tegen ze...en we hebben nu theeavondjes

En af en toe een fles alcoholvrije wijn om wat te vieren

We zijn een trio als vriendinnen

Toen ik en mijn vriendin nog rookten snapten we ook nooit dat de derde vriendin het leuk kon hebben zonder sigaret

We vonden het bijna zielig voor haar

Nu we allen niet meer roken..is er niks veranderd...het is nog steeds leuk...lief en leed worden gedeeld

En ja we weten nu dat ook roken niks toevoegd

Net zoals drinken

Echte vriendinnen hoef je geen doekjes om te winden...ze snappen het

Fijne vakantie....geniet ze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent alleen gevoelig voor discussies als je nog discussies in je eigen hoofd hebt.

Als je zegt dat je het bij fris houdt omdat je je daar het lekkerst bij voelt, valt er weinig te discussiëren.

Fijne vakantie!

bewerkt door Kate
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Jo

Dat is nou het fijne van het forum! Effe spuien en je krijgt meteen respons en je pikt er uit wat voor jou werkt.

Vakantie en andere sociale aangelegenheden:

Ik heb er zelf veel te ingewikkeld over gedaan. Uit angst om afgewezen te worden.

Maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat anderen mij helemaal niet afwezen maar dat ik mezelf afwees!

Niet anderen vonden mij een buitenbeentje maar ik vond het zelf.

Anderen vinden het niet ongezellig maar ik vond mezelf ongezellig

Want ze zijn er buitengewoon snel aan gewend dat jij niet mee doet.veel eerder dan jij .

En wat Jane ook zegt: ze gaan zelf ook minder drinken want je houdt ze een spiegel voor.

Wie weet wat je in al je kwetsbaarheid losmaakt tijdens de vakantie en hoeveel leuke gesprekken dit oplevert!

Ik vind het niet altijd leuk als anderen " los " gaan en kan me er dan niet of moeilijk aan overgeven maar dat geeft niks. Ik observeer en ben stiekem blij dat ik bij mezelf mag blijven .

En dat lukt steeds beter!

Wel trek ik mee eerder terug en ik heb ook altijd in mijn hoofd: na 24 uur wordt er meestal niks zinnigs meer gezegd

Geniet van je nuchterheid.

☀️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...