Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Snoek

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik ben een man, 32 jaar. Ik lees al een tijdje mee en heb besloten mij ook maar aan te melden. Laatste tijd heb ik het idee dat alcohol steeds meer grip heeft op mijn leven en dat het ook zaken negatief beinvloedt. Volgens mij heeft het invloed op werk, op verzorging, op mijn gezondheid, op sociale contacten. Soms niet eens direct, maar indirect. Kortom ik heb het idee dat ik mijzelf te kort doe en het is tijd voor verandering.

 

Het is lang niet zo dat ik alle dagen drink, of dat ik dan heel veel drink, maar wel meer dan dat ik eigenlijk zelf zou willen. Voor mij een teken dat ik ook af en toe alleen thuis drink. 

 

Graag wil ik daar van af en wil ik gewoon controle hebben over mijn leven. Moeilijke punt is alleen dat ik wel veel in sociale drink situaties kom en dat ik eigenlijk geen idee heb hoe ik daar mee om moet gaan. Ik kan me in sommige situaties (op dit moment) gewoon niet voorstellen dat ik daar niet zou drinken. Ik merk wel dat dit soort activiteiten een negatief effect hebben op mij. Ik eet dan slechter, slaap te lang uit, doe dan een dag helemaal niets, sport minder en ga zo maar door. Ook is het na 1 het hek van de dam en worden het er al snel meer. In sociale situaties blijf ik dan ook (te) lang hangen. Ik heb van dichtbij ook gezien dat dit fout kan lopen, dus ik wil er nu iets aan veranderen. Volgens mij heb ik ook nooit echt goed leren drinken. Dat begon al in de pubertijd en toen in 1 keer fantiek door in een levendige studententijd. Nu heb ik gewoonten die niet passen bij mijn huidige situatie.

 

En het is te vaak dat ik tegen mijzelf zeg dat het vanaf morgen anders gaat. En dat is niet goed. Dat heb ik met alcohol, maar ook met gezondheid en sporten in het algemeen. Ik probeer al tijden van die 10 kilo te veel af te komen. Iets houd mijzelf tegen en ik denk dat alcohol een van de negatieve factoren is die mij tegenhoudt. En het is tijd om er maar iets aan te doen.

 

Ik hoop hier af en toe mijn ervaringen te delen en vooral te profiteren van jullie feedback en tips. En wellicht kan ik elders ook van nut zijn. Ondertussen zal ik ook het programma van alcoholdebaas volgen. Ik ben benieuwd en ik hoop dat het helpt!

 

Groeten,

Snoek

bewerkt door Snoek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom hier Snoek.

Je bent er vrij jong bij

en als je de training van adb ook gaat volgen

en hier geregeld gaat komen, dan moet het lukken.

Minderen is wel moeilijk, en ja, wat is goed leren drinken?

Ik heb wel goed/normaal leren drinken, maat ben van

mezelf onmatig, ook met alcohol.

Voor mij voegt drinken niets meer toe. Als je 32 bent kan dat anders

liggen omdat je misschien nog erbij wilt horen?
Maar mensen die nooit hebben gedronken kunnen er toch ook gewoon bij horen?

Hoe langer ik niet drink, hoe meer van dat soort mensen ik ook zie en wil zien.

Ze zijn er nog volop hoor. meestal zijn het dezelfden die steeds teveel drinken en met

dat gedrag dus opvallen. Probeer uit wat je bevalt en uiteindelijk bij je past. succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties.

 

Ja, de vraag of ik helemaal stop met drinken of nog maar af en toe vind ik erg moeilijk. Afgelopen weken, wissel ik telkens in mijn antwoord. Ergens zou ik wel helemaal willen stoppen, maar dat vind ik wel moeilijk te bevatten. Dat zie ik als een enorme opgave. Ook ik ben nergens echt gematigd in (dat vind ik altijd zo knap aan anderen), dat ik ergens wel denk dat dit misschien wel de enige oplossing is. Voorlopig heb ik dus ook het voornemen om in ieder geval de komende 3 maanden niet te drinken en dat ik dan verder kijk. Al hoop ik dat ik dat kan volhouden.

 

Sociale druk speelt ook wel een grote rol. Al is dat niet het enige probleem (niemand dwingt mij immers om 's avonds een six pack te kopen en op te drinken natuurlijk). Het voelt zo zwak om te zeggen en vaak voel je je dan ook zo als je er toch aan toegeeft. Vorig weekend lukte het me wel om het bij 3 bier te houden. Maar dan denk ik in de avond wel gelijk aan meer.

 

Sociale druk speelt ook omdat niemand eigenlijk weet dat ik er mee worstel. Voor iedereen is het zo verschrikkelijk normaal. En anderen lijken er geen problemen mee te hebben. Maar daardoor vind ik het moeilijk om aan te geven dat ik even niet hoef te drinken. Er zijn zoveel momenten dat het wordt aangeboden. Misschien ligt het wel aan een slechte voorbereiding voor die situaties. Maar afgelopen weekend ga ik voetbal kijken. Je komt binnen en voor je het weet drukt er iemand een biertje in je handen. Op dat moment zie ik geen mogelijkheid om ten overstaan van iedereen het biertje af te slaan. Dat is deels omdat ik gewoon geen zin heb om me tegen iedereen te verdedigen. Het gaat de meeste niet aan, ik vind het tcoh wel te persoonlijk en heb dan geen zin om mij zo kwetsbaar op te stellen. Ik hoop ooit wel zo sterk te zijn.

 

En ik kan zo al een aantal momenten bedenken waarop ik het moeilijk zou vinden om niet te drinken. Van heel simpel, gewoon uit eten met vrienden bijvoorbeeld in een restaurant, daar hoort immers wijn bij... Of als ik bijvoorbeeld ga daten. Ik ben op dit moment vrijgezel en ik zie zo 1, 2 3 niet direct hoe ik geljik duidelijk kan maken dat ik niet drink. Verder heb ik gewoon geen idee hoe het is om uit te gaan met vrienden zonder alcohol, ik geloof dat dat nog nooit is voorgekomen, dus ik weet ook niet of dat leuk is... Straks is het zomer en dan gaan de strandtenten weer open, nog zo iets. Het lijken simpele dingen, maar ik denk dat dat moeilijke momenten zullen zijn. Terwijl er wel iets in mij dat allemaal heel graag nuchter wilt meemaken. Door al deze dingen denk ik dat minder drinken moeilijk is, omdat er altijd wel weer een volgend moment is. En ik ondertussen voor mijzelf wel duidelijk heb, dat ik er zelf te weinig grip op heb. Het is moeilijk voor jezelf te erkennen dat je een probleem hebt, terwijl de rest van de wereld het niet als een probleem ziet..

 

Ik denk er nu dus over om de komende 3 maanden te stoppen, onder de noemer "afvallen en fit worden". Mensen die dcht bij me staan kan ik eventueel wel vertellen dat er iets meer achter steekt en dat ik de controle over mezelf wil terugwinnen. Na drie maanden kan ik dan eventueel zeggen dat het zo goed is bevallen dat ik het zo houd. Tegen die tijd weet ik (als het goed is) ook hoe de sociale stuaties zonder alcohol zijn en zijn vrienden er wellicht aan gewend..

 

Denken jullie dat een dergelijke aanpak kans van slagen heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja tuurlijk moet dat te doen zijn! ik denk dat je er zelf ook echt achter staat! dat had ik dus met een wijntje in de avond, het werd een gewoonte en niet omdat ik het lekker vond maar als ik uit eten ga drink ik nog wel een wijntje of als ik eens trek heb in amaretto dan neem ik er ook eentje, het is voor iedereen een persoonlijk doel, ik wil af van de gewoonte iedere avond wijn en ik ben dan nu 1,5 week bezig maar het gaat prima (wil nu wel de eerste tijd alcoholvrij zijn lijkt me ook wel gezond voor mijn lichaam), de eerste kilo is eraf want door de wijn zijn er ook een aantal aangekomen en die ben ik zat dus dat resultaat zul jij ook gaan merken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snoek je hebt een wijs plan.

Niet aan nooit meer denken

maar aan fit en gezond/afvallen.

Prima reden trouwens ook en de extra

winst waar jij dan misschien nog niet over kunt

praten daar, daar kom je hier maar over praten.

Grappig is wel dat je schrijft: voor iedereen is het

zo verschrikkelijk normaal. Niet dus. Het is zo abnormaal dat

we er nauwelijks over praten. Er rust schuld/schaamte en taboe op.

Dat betekent niet alleen dat jij er niet over durft praten

maar andersom ook dus. Drankmisbruik kom meer voor dan we denken.

De mensen die hier komen zijn in elk geval zich er bewust van, hebben de intentie

er mee om te leren gaan en komen er hier vitueel al voor uit.

Delen is helen, schrijft onze Rudy, een oudgediende hier. En zo is het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen iedereen,

 

Even een update. Ik had gisteren een feestje met veel drank, maar het is me gelukt om niet te drinken! In het begin was het wel pittig, om er een aantl af te slaan, maar het verhaal van afvallen en fit worden ging eigenlijk best goed en op een gegeven moment was het geen issue meer. Had het idee dat anderen misschien wel hetzelfde wilde, maar die gingen gewoon aan de drank. Goede nieuws was verder dat ik echt een leuke avond heb gehad. Veel gelachen, ik merkte dat ik (logisch) veel scherper was. Er zat eten bij in een goed restaurant en ik heb echt ook lekker gegeten. Ik kon alles wel veel beter proeven en het toetje was uiteindeiijk ook niet te zwaar. Ik zag echt iedereen beetje inkakken na het eten en ik had nog flink wat energie. Het ging daarna nog even door, maar ik ben niet in de verleiding geweest. Ik was er ook wel erg op gebrand en ik hoop dat ik dit kan volhouden. Bij deze groep vrienden heb ik daar nu wel vertrouwen in, nu die anderen nog..).

 

Maar ik kreeg langzaam echt het idee dat meer mensen er mee worstelen. Net als dat Lady Jane zegt. En ik weet zeker dat als ik er 1 had genomen dat ik ook voor de bijl was gegaan en hard ook. 

 

Maar vandaag voel ik me dus top. Geen kater, geen schuldgevoel en lekker fris. En ook ergens wel trots dat het gisteren goed is gegaan. Stoppen met drinken kan zomaar het beste besluit worden dat ik ooit heb genomen :) Al loop ik nu misschien een beetje hard van stapel, maar ik ben er  erg blij mee!

 

Gelijk ook maar abonnement op de fitness genomen. Daar vind ik echt niets aan, maar het is wel een manier om ook gelijk in vorm te komen. En wellicht kan ik in de avonden gaan sporten in de plaats van chips eten...

 

Fijne dag verder iedereen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eén ding begrijp ik (nog steeds) niet. En dat is waarom veel mensen (en Snoek, daarin sta je bepaald niet alleen want het komt regelmatig aan de orde) er toch zo vreselijk mee zitten wat anderen "wel niet zullen denken".

Er worden zelfs vooraf de meest uiteenlopende smoezen op mogelijke vragen verzonnen. Alsof men aan wie dan ook verantwoording schuldig zou zijn wanneer er, om het even bij welke gelegenheid, een non-alcoholisch drankje besteld wordt.

 

Ik heb me daar nooit zorgen over gemaakt, laat staan een smoes verzonnen. Blijkt in de praktijk ook helemaal niet nodig. Meestal wordt het niet eens opgemerkt, laat staan dat het iemand interesseert.

Ga ma na. Hoe raar vind je het zelf wanneer iemand, waar dan ook, een cola'tje bestelt? Verwacht je dan een uitgebreide verklaring?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eén ding begrijp ik (nog steeds) niet. En dat is waarom veel mensen (en Snoek, daarin sta je bepaald niet alleen want het komt regelmatig aan de orde) er toch zo vreselijk mee zitten wat anderen "wel niet zullen denken".

Er worden zelfs vooraf de meest uiteenlopende smoezen op mogelijke vragen verzonnen. Alsof men aan wie dan ook verantwoording schuldig zou zijn wanneer er, om het even bij welke gelegenheid, een non-alcoholisch drankje besteld wordt.

 

Ik heb me daar nooit zorgen over gemaakt, laat staan een smoes verzonnen. Blijkt in de praktijk ook helemaal niet nodig. Meestal wordt het niet eens opgemerkt, laat staan dat het iemand interesseert.

Ga ma na. Hoe raar vind je het zelf wanneer iemand, waar dan ook, een cola'tje bestelt? Verwacht je dan een uitgebreide verklaring?

 

Dag Dylan,

 

Goed punt en ik heb er ook over na zitten denken. Misschien is het een karakterpunt dat sommige het beter afgaat dan anderen, maar ik denk dat er verschillen zijn. Als eerste moet je met iets breken wat je grofweg (in mijn geval al 16 jaar) doet met dezelfde mensen. En als je bekend staat als iemand die normaal gesproken (te) veel drinkt dan gaan mensen vragen stellen. Dan is het zo dat ik (op dit moment) geen zin heb om mijzelf kwetsbaar op te stellen. Geen zin om een diep gesprek over mijn problemen aan te gaan. De makkelijke oplossing is dan ook of een smoes verzinnen (in mijn geval is het eigenlijk een andere reden opgeven die makkelijker en herkenbaarder is), of om gewoon de eerste toch te nemen. Volgens mij is een houding van : "dat gaat niemand wat aan", eigenlijk een zelfde soort excuus. Ik wil niet zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben, maar bij mij in de groep heb je dan wel wat uit te leggen. En aan een hoop mensen en dan heeft het gewoon weinig zin om zo de diepte in te gaan, terwijl die andere persoon het volgens mij ook gewoon uit gewoonte vraagt. En wellicht vertel ik het ze nog wel een keer, maar dat doe ik eigenlijk liever als ik al een stuk verder ben en dan alleen aan goede vrienden en op een moment dat het serieus is en niet op het moment dat iemand zomaar een biertje aanbiedt uit gewoonte, of het gewoon in je hand drukt. 

 

Ik begrijp je punt helemaal hoor Dylan en ergens zou ik willen dat ik het gewoon open en eerlijk zou zeggen tegen anderen, maar in het geval van gisterenavond was dit voor mij een betere oplossing. En er wordt dan een opmerking gemaakt, maar ik merkte al heel snel dat het geaccepteerd werd. En dat is wel fijn. Ik ben wel benieuwd hoe het bij mijn sportteam gaat (andere vriendenclub), daar is het allemaal iets minder "volwassen". Maar ik ga mijn best doen.

 

En over je tweede vraag. Ik had eerst met een goede vriend afgesproken met wie ik in het verleden veel heb gedronken en later gingen we naar het feest. Maar toen we samen waren heb ik het onderwerp zelf aangesneden (dan wel gezegd dat ik fit wilde worden). Hij vertelde dat hij ook gezond wilde doen, maar gewoon door wilde blijven drinken in het weekend. Ik heb gezegd dat ik dat ook een paar keer geprobeerd heb en dat ik het nu zonder ging proberen en dat ik eigenlijk niet eens kon herinneren dat ik dat ooit had gedaan. Toen we bij de rest waren, werd er twee keer een soort van "stoere"bierdrink opmerking gemaakt, maar heb eigenlijk meer leuke gesprekken over gezondheid en detoxen gevoerd. Maar na gisteren heb ik ook het idee dat het eigenlijk weinig mensen serieus iets uitmaakt, zeker als je nog leuke gesprekken voert. Maar juist daarom, vraag ik me af waarom ik dan mijn hele hebben en houwen bloot zou moeten geven.

 

Dus ik ben wel benieuwd wat jij dan in zo'n situatie precies zegt Dylan? Ben jij tegen iedereen heel open, of zeg je gewoon dat het mensen niet aangaat?

 

En GewoonDoen, ik vind dat een hele leuke opmerking, dat ik ze aan het denken gezet zou kunnen hebben. Ik hoop het. Want toen ik naar huis ging, bleven er nog een aantal hangen. Op dat moment zag ik dat het via de trein voor sommige al wat moeilijk zou worden en die moesten een taxi nemen. Ben ik blij dat ik uiteindelijk fris in mijn bed lag en energie heb deze ochtend!

 

Verder wil ik nog zeggen dat ik het heel leuk vind hoe mensen hier op het forum mt elkaar omgaan. Ik hoop in de toekomst ook meer bijdragen elders te lezen, maar ik vind het fijn om er hier over te praten en om de verhalen van anderen te lezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk je zo te lezen Snoek.

Als je fitness (cardio?) niet zo leuk vindt

dan hebben ze misschien wel spinnen?
Ik begon ooit met cardio en toen ik eenmaal

spinnen ontdekte werd dat een passie.

Ik spin al min, 2 x per week  zo'n jaar

of 13 en zou het vreselijk missen als het niet meer kon.

Ook ik gebruikte gezond en fit als reden in het begin.

Nu weten zo'n stuk of 20 mensen dat ik niet meer drink.

Ik vond mezelf ook te kwetsbaar in het begin. Ik was ook niet

zeker of ik het vol zou houden, dus net als lijnpogingen

ik deel pas als ik een beetje zekerheid heb dat ik sterk sta.

Bovendien heb ik een gedegen Katholieke opvoeding gehad

en dan hang je geen vuile was buiten. En bij het ophangen van de

schone mocht ik amper meehelpen want; eerst de katoenen maandverbanden

en ondergoed; daaromheen de hemden en verdere kleding en daaromheen de handdoeken

en lakens. De buren hoefden nooit te zien wat er aan kwetsbaars aan de lijn hing.

En op alle fronten moest de buitenkant perfekt lijken en wat er binnen gebeurde

ging niemand iets aan. Dus Dylan, dit soort gedrag, samen met schuld en schaamte,

ook volgend goed katholiek gebruik, samen met boete en biechten, het werkt diep en lang na!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag iedereen,

 

Even wat observaties van deze week. Het weekend komt er aan en ik heb geen plannen gemaakt. Ik denk dat ik op bezoek ga bij familie. Maar ik zal ook een paar dagen thuis zitten. Dit was dan vroeger wel een moment waarop ik bier kon inslaan. Meestal een 6pack, soms een 6pack met halve liters (want die 6 zijn het net niet) en soms een 6pack halve en een 6pack normale. Nu begint het dan een beetje te kriebelen en er zijn een aantal dingen die ik opmerk.

 

- Het is een combinatie van trek in alcohol alsook een drang om iets te doen. Een avond alleen thuiszitten kan voor sommige mensen relaxed zijn, maar zonder bier is het maar saai vind ik. Misschien toch een teken om meer te gaan afspreken en gewoon wat om handen te hebben.

- Niet een wereldschokkende observatie, maar ik weet hoe goed het voelt als je een avond zonder kan EN je weet hoe vervelend katers zijn en wat voor impact het heeft op je leven, maar dat toch de drang naar dat roesje een beetje blijft doorzeuren. Nu een paar dagen zonder en je voelt je de koning te rijk en je gaat je zelfs afvragen of je wel een probleem hebt en dan vergeet je de momenten dat je echt stellig tegen jezelf hebt gezegd dat je niet of minder wilt.

- Eigenlijk ging het door de week nu prima. Ook een keer bij een sociale activiteit niet gedronken, terwijl de rest wel dronk. Dan is het toch tegen het weekend weer lastig. Ik merk dat het voor mij ook iets was als een afsluiting. Drinken en dan slapen en dan daarna beginnen we fris of echt... Klinkt gek, maar ik heb nu het idee dat dingen die ik over twee weken moet doen dicht bij zijn. Alleen het vooruitzicht van slapen is niet genoeg, het gaat ook gewoon een beetje om uitgelogd te zijn zeg maar.

 

Ik vond de post van Peet in zijn draadje erg mooi. Hij heeft bewust nagedacht wat hij kan en wat hij wil en daar hoort alcohol niet bij. En al een tijd succesvol. Ik herken dat wel. Ik sta wat betreft carriere voor een belangrijke 2 jaar nu en als ik dat goed volbreng dan ben ik heel blij. Alchol zit mij voor mijn gevoel daar in de weg. Ik ben minder scherp, werk minder, verwaarloos mijzelf dan een beetje. Ook vind ik het belangrijk om fit te worden en ik weet dat alcohol daar niet bij helpt, naast de drank zelf zijn de remmen weg en eet je ook slechter. Ook dat wil ik de komende periode aanpakken en alcohol helpt niet, en heel cheesy gezegd, ik ben single en ik wil wel weer een vriendin en dan helpt het wel om fit te zijn natuurlijk. Ik heb in het verleden wel relaties gehad, ook van langere (en kortere tijd), maar dat is eigenlijk nooit echt nuchter begonnen en ook niet altijd de beste keuzes geweest. Ik denk dat alcohol daar ook een rol in speelt en dat is ook iets wat ik aan wil pakken. Ook heb ik last (gehad) van angstaanvallen en hyperventilatie. Niet heel schokkend, maar wel genoeg om je van het pad te brengen. Ik merk dat na een avond alcohol ik gevoeliger ben daarvoor. Tel nog wat kleine lichamelijke ongemakken mee en ook daar is hetbelang om fit te worden. Om de beste persoon te zijn die je wilt zijn. Net als Peet, is dat eigenlijk de keuze die ik gemaakt heb met de keuze om voorlopig (en misschien voor langere tijd...) niet te drinken. Om het maximale uit mijzelf te halen en geluk na te streven zeg ik nee tegen alcohol.

 

Voor vanavond zit ik wel goed. Dit schrijven helpt en ik heb morgen wel een belangrijke dag, waardoor drinken nu echt niet slim is. Dus dat doe ik dan ook niet. Maar hierdoor leer ik in ieder geval wel wat meer over mijzelf en over de drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Snoek,

 

Ik heb je hele draad gelezen net en herken best veel eigenlijk. Ik ben 36 (was 30 toen ik me hier voor het eerst melde)

 

Vrijgezel zijn, teveel drinken en jezelf ietsje verwaarlozen, fit zijn niet meer zo belangrijk vinden....in elk geval met drank niet aan sporten toekomen. Er graag wat beter willen uitzien. Drank en sociale gelegenheden lastig vinden. Ik vind het helemaal niet vreemd dat je niet drinken in een sociale omgeving lastig vind en een houding hebt van dat gaat mensen niks aan. Dat heb ik ook en er is natuurlijk ook iets van reputatie. Een hoop mensen die je kent weten van je ....hij drinkt altijd wel een pilsje mee en ja dan krijg je er een in je hand. Herken ik helemaal. En zo vreemd is het niet dat je denkt over wat andere mensen denken over je. Als je net als ik altijd degene was die in gezelschap het bovengemiddeld dronk, dan valt het op als je niet meer drinkt en dan krijg je vragen of je merkt dat mensen vragen hebben en kijken en die vraag niet stellen. En zeggen ik heb een alcohol probleem en daarom drink ik niet, ja dat is echt een brug te ver. Dat weten bij mij maar 2-3 mensen en zelf mijn ouders weten niet alles van me.

 

Ik oefen deze stoppoging daar wel bewust mee door bijvoorbeeld tegen bekende iets van de sluier op te lichten over teveel drinken en je voornemen dit niet meer te doen. Ik merk dat mensen er begrip voor hebben en ik best wat opener kan zijn.

 

Een reden die ik vaak noem is sporten en dat is niet eens een excuus. Ik zeg dat ik de volgende dag wil trainen, ik zeg dat ik op dieet ben en daarom geen alcohol wil of ik zeg dat ik door alcohol veel meer tijd nodig heb om te herstellen van sporten. Dat is ook echt een feit namelijk. Ik zou nooit 3-4 keer per week krachttraining kunnen doen met drank want dan herstel ik niet en raak overbelast op termijn. In mijn nieuwe lifestyle van veel sporten past drank gewoon niet meer. Maar los van dit nieuwe lifestyle "excuus" probeer ik tegen mensen die ik vertrouw wat opener te zijn. Te zeggen van ik merkte dat ik te vaak in de week te veel dronk en ik wil daar voorlopig mee stoppen om zodoende er meer controle over te krijgen. Dat is zo'n beetje wat ik erover durf te zeggen nu na jaren stoppogingen.

 

Maar als ik eerlijk ben, ja ik mijd nog het uitgaan. Zeker ook het punt met daten is herkenbaar. Hoe om te gaan met daten en drank; met het romantische wijntje bijvoorbeeld.....ik weet dat ook nog niet. 

 

Er is denk ik een wezenlijk verschil tussen ongeveer 30 zijn en vrijgezel vergeleken met het leven van veel mensen hier, getrouwd met kinderen en rond de 60 jaar. Niet een kwestie van dat je op die leeftijd het nog echt belangrijk vind wat anderen van je vinden (we zijn geen onzekere pubers meer) Als je uitgaat en wil daten dan loop je veel vaker tegen alcohol aan denk ik. Feestjes uitgaan, dansen zonder drank......ik weet ook nog niet hoe dit te doen. En dit is voor mij de hoofdreden dat ik hier zo vaak weer terug moest komen op dit forum omdat door die ene keer op een feestje er een oude gewoonte weer heel snel insluipt.

 

Veel succes met stoppen en zoeken naar oplossingen in het uitgaan en vrienden ontmoeten en niet drinken. Tips zijn welkom :-)

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als je sporten niet zo leuk vind. (je bedoelt cardio denk ik) De hardloop rolband, de steps al die apparaten waar trainers in een sportschool van zeggen dat je gaat afvallen als je er uren doelloos op een middelmatig tempo mee aan de slag gaat....ik heb dat zo vaak geprobeerd en ik vind dat ZOOOO saai. Spinnen vind ik wel leuk en in een groep trainen werkt motiverend. Daarnaast vind ik buiten sporten veel lekkerder. Een stuk fietsen of hardlopen of wandelen is ook cardio.

 

Mijn oplossing waar ik heel veel vet mee kwijt ben is krachttraining. En niet honderd herhalingen met een kilo maar 10-16 herhalingen met een veel zwaarder gewicht. Mannen kunnen vrij snel spieren opbouwen en via die weg vet verbranden. Daarmee ben ik veel vet verloren en heb een gespierder fysiek teruggekregen. Laat je wel adviseren en pak ook losse gewichten en niet alleen machines. Smaken verschillen maar zwaar trainen op kracht vind ik veel leuker dan dat eeuwige cardio-en. Belangrijkste spieren zijn je benen trainen. Ga eens een legpress doen en leer een squat......

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Erik,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het is fijn als je problemen (h)erkend worden. Ook je tips met sporten neem ik mee. Ik stond laatst weer bij de fitness op een cardio apparaat en dacht: "wat ben ik in hemelsnaam aan het doen"... Ik zag allemaal mensen op fiets, loopband, of crosstrainer, leken wel hamsters in een kooi. En ondertussen naar buiten kijken.. Dat is niet echt mijn ding, dus ik heb nu ook veel krachtoefeningen in mijn schema, voor mijn benen iets aangepast vanwege een aantal klachten. Bij drinken en niet fit zijn merk ik ook dat de klachten eerder komen. Alles hangt een beetje met elkaar samen lijkt wel. Heb nu dus voornemen om 3 maanden niet te drinken en echt proberen fit te worden. Zit nu op 88,5 kg en twee weken geleden op 90. Weet niet of het altijd zo snel zal blijven gaan, maar in dat tempo kan ik wel stappen maken. Denk dat ik het vooral op de krachttraining ga gooien. Lijkt me ook mooi om dat te blijven doen als ik weer een stuk fitter ben, samen met meer hardlopen en wellicht iets van een vechtsport ofzo. Moet nog even kijken.

 

Ben nu twee weken zonder alcohol en ik wissel een beetje tussen mij goed voelen en toch ook een onbestemd gevoel van wat nu? Ik zie duidelijk de voordelen, maar heb toch ook wel het idee dat ik iets mis, zonder dat het nu daadwerkelijk de drank is. Zoals ik eerder ergens heb geschreven had ik ook oxazepam die ik dagelijks slikte voor hyperventilatie/angstaanvallen.. Ook een soort van verslaving. Die slik ik nu een week niet meer. Ik merkte al eerder dat alcohol daar ook niet bij helpte. Een kater had vaak het effect dat ik me niet lekker voelde en er toch één nam. Ik weet niet hoe het precies gaat lopen, maar lijkt dat ik nu wel zonder kan, mede doordat ik niet drink. Dus ik zet de komende weken lekker door en ik kijk 13 juni (dat is mijn 3 maanden grens) wel hoe ik er fysiek en mentaal voorsta - hopelijk nog zonder alcohol. N.a.v. deze twee weken zit ik - o.a. door sport - de komende weken ook in de avond wel vol. Ik heb me ingeschreven voor een cursus, heb dus het sporten, en spreek ook wat meer af. Ik denk dat ik wellicht zo het nuttige met het aangename kan verbinden.

 

Gekke vind ik ook dat je na twee weken weer het idee hebt dat je alles onder controle hebt en dat je best een biertje zou kunnen nemen. Het is niet direct dat ik het wil, maar met dit weer en na een deadline denk ik daar wel aan. De problemen of de grens die ik twee weken geleden voelde lijken al weer zo lang geleden.. Zaak is nu om het vol te houden en die drie maanden in ieder geval vol te houden.

 

Over het daten weet ik nog niet hoe ik dat ga doen. Ik kan me - op basis van de afgelopen weken - wel voorstellen dat uitgaan nog zou kunnen lukken en dan kan je iemand tegenkomen. Alleen in hetzelfde tempo cola drinken als de rest bier is toch wat lastig en dansen gaat hem ook niet worden. IK weet nog niet hoe dat gaat lopen. Heb wel gedacht over een datingsite, maar als er dan gedate gaat worden weet ik niet hoe ik dat aan ga pakken, zonder gelijk alles op tafel te gooien. Aan de ene kant heb ik wel het idee dat "de ware" ook hier begrip voor heeft en natuurlijk voor mij kiest en niet per se voor mij met drank. Maar het is wel een beetje wat je normaal gesproken op dates doet.. Ik denk dat ik eerst maar eens fit moet worden en dan kijken of het daten iets wordt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag iedereen,

 

Wel een lastig weekend gehad. Niet gedronken, maar ik had wel veel zin. Ik ben er nog niet over uit of ik helemaal niet wil drinken of dat ik wil leren om normaal te drinken (wat dat dan ook is). Op dat soort momenten lijkt mijn initiele belofte aan mijzelf om de komende drie maanden niet te drinken opeens geen rol meer te spelen. Erg opmerkelijk is dat en ook een teken van afhankelijkheid natuurlijk. Maar ja er wordt zo erg om mij heen gedronken dat je je afvraagt of je jezelf niet voor de gek houdt door niet te drinken. En dan vergeet je ook voor het gemak alle ellende die het heeft opgeleverd. Blijft een spanning tussen wat ik op de korte en op de lange termijn wil.

 

Aankomend weekend wordt lastig. Dan heb ik een etentje met vrienden op vrijdag en een feestje op zaterdag. Kijk er nu al een beetje tegenop. Want ondanks dat ik ook lol heb gehad zonder alcohol is het wel even schakelen, de avonden zijn echt anders.

 

Verder heb ik altijd een beetje de neiging om te veel te eisen van mijzelf. En stoppen met drinken, en meer sporten, en afvallen, en resultaten boeken op werk, en leuke dingen doen en ga zo maar door. Vaak bleef het bij goede ideeën en nu ben ik wel meer aan het doen dan aan het denken, maar toch het gaat allemaal niet eenvoudig. En ik weet dat alles makkelijker te bereiken is door niet te drinken.

 

Daarbij vergeet je ook snel alle positieve effecten van niet drinken. Ik gebruik dit draadje om dat een beetje te spuien en mij ook bewust te zijn van de voordelen van niet drinken. Op dit moment ben ik 1,6kg afgevallen in twee weken, gebruik al twee weken geen oxazepam, voel me op veel momenten een stuk frisser en fitter. Ik kan echt genieten van de geur die er in de morgen hangt, van de helderheid in mijn hoofd. Werken gaat makkelijker en ik ben scherper. Niet stoppen zorgt er voor dat ik mij op andere vlakken ontwikkel op momenten dat ik anders aan het bier zat. 

 

Dit in het kort. Ik weet nog niet wat het wordt. Nooit meer drinken of een keer proberen om normaal te leren drinken (of dat misschien wel voor altijd proberen), maar wat er ook gebeurt ik hoop dat ik dit forum kan gebruiken om bewust te zijn van mijn gedrag en ook te blijven spuien over hoe ik mij voel en hoe het gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel herkenbaar!! Maar goed bezig!! Ik worstel ook nog steeds om mezelf aan het sporten te zetten, wil eerst beter in mijn vel zitten, ik weet alleen niet of het een smoes is of dat het echt zo is.

Een dag thuis zitten is voor mij echt gevaarlijk, dan slaat de verveling en dus ook trek toe.

Heel veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed idee Lady Jane!

 

Ik heb een lijstje gemaakt met positieve punten en die houd ik nu bij me. Strekking van het verhaal: Het is mijn leven en ik bepaal het speelveld en de regels en daardoor ervaar ik tal van voorbeelden.

 

@MijnGerrit Ik herken die mateloosheid heel erg. Ik heb het dus met drank, maar ook met chips, met televisiekijken (series vooral) en met tal van andere onproductieve zaken. Wat zou het fijn zijn om die energie om te zetten in werk en in sporten (maar dan ook niet té natuurlijk :)) Over het wel of niet drinken: voorlopig blijf ik even bij het niet drinken (hoop ik), maar ik merk wel dat ik door die discussie in mijn hoofd ook afdrijf van die 3 maanden... En dat is een doelstelling die ik vol overtuiging heb gezet, dus NU hoop ik ook dat ik het volhoud, maar ik weet niet of ik het kan beloven. Ik blijf hier in ieder geval over de ontwikkelingen schrijven. Misschien is het vooral belangrijk dat je op de juiste wijze en om de juiste redenen drinkt. En dus niet alleen thuis om in een roes te komen. Want dat was wel vaak het geval en het werd een gewoonte en daar wil ik van af. Misschien blijkt dat het niet werkt en dat stoppen de enige optie is. Maar het kan ook zomaar nog zijn dat deze maanden zo goed bevallen dat ik helemaal nooit meer drink. Ik kan het op dit moment nog niet zeggen.

 

@blondje Ja herkenbaar is dat met sporten. Is ook beetje kip of het ei natuurlijk. Door sporten voel je jezelf goed. Maar het gaan sporten is vaak zooooo moeilijk nog. Hoop dat ik dat snel kan veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nu hoop ik dat ik het volhoud, schrijf je.

oei oei

beloof het maar gewoon, nou ja gewoon,

maar de kans dat het lukt wordt wel groter

als je achterdeurtjes dichtgooit en niet

meer sjoemelt.

Ga maar wel even overmatig sporten, dat doe

ik ook van tijd tot tijd en bevalt me véél beter dan

overmatig drinken. overmatig zijn raak je niet zo maar kwijt,

maar je hebt wel de keus waarin je nog iets wel mag.

later als je sterker staat, kun je een volgend project aanpakken.

eerst die drank de deur en jouw lijf uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo iedereen,

 

Even een update. Nu bijna een maand droog en het gaat eigenlijk steeds makkelijker. Als ik alleen ben heb ik minder tot geen behoefte aan drank. De positieve punten wegen zwaarder dan de negatieve punten. Ondertussen ook bijna drie weken geen oxazepam meer. Ik merk ook daar positieve effecten. Het maakte mij ook zo moe. Niet drinken zorgt echt dat je frisser bent en ook dat je sterker in je schoenen staat. Toch zijn er nog aantal punten waar ik tegen aan loop.

 

1. Ik mijd toch bepaalde sociale situaties met mijn sportteam. Ik ben nu geblesseerd, maar daar wordt echt flink doorgedronken. Nu ben ik twee keer niet geweest, omdat ik de confrontatie niet aanwilde gaan. Hoop dat dat in de toekomst beter gaat en ik de kracht vind om dat ook goed aan te pakken. Andere situaties geven mij op zich wel vertrouwen, maar toch, het blijft moeilijk. Er komen in dat kader ook een paar uitjes aan waar ik erg tegenop kijk. 

 

2. Ik baal er van dat ik mij laat gaan in eten. Vooral in chips. Graag zou ik ook daar de controle pakken, maar ik verschuil mij nu achter alles op zijn tijd. Het is natuurlijk anders dan drank, maar ik herken ook aantal dingen. Het "morgen stop ik" en het gevoel van falen als je je weer laat gaan. Gematigdheid is erg lastig. Komende maand heb ik de ambitie om alles helemaal goed aan te pakken. Zeker nu de zomer er aan komt. Heb ook het idee dat ik wel een redelijk vertekend beeld heb van mijzelf, want het werkt in op mijn zelfbeeld. Ik weeg ongeveer 90kg en ik zou optimaal 80kg wegen. Daar wil ik dan ook graag naar toe. Heb nog het idee dat ik niet helemaal mijzelf ben.

 

3. Nog steeds geen antwoord op de vraag of ik helemaal wil stoppen met drinken of gecontroleerd wil leren drinken. Ik denk dat de beantwoording ook deels afhangt van het vertrouwen dat ik in mijzelf heb om dat vol te houden. Als ik bovenstaande punten nog overwin voel ik wellicht meer kracht om helemaal nee te zeggen tegen drank. Het is een proces zullen we dan maar zeggen.

 

Dit waren beetje de negatieve punten. Maar al met al denk ik dat stoppen met drinken misschien wel de beste beslissing ooit is geweest. Het is een eerste belangrijke stap naar het hebben van controle over mijn eigen leven en de ambitie om er iets moois van te maken. Nu voeding en sporten onder controle brengen en wat gerichter werken en het begint ergens op te lijken. 

 

Gr.

Snoek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Snoek,

 

Net je draadje gelezen en je bent goed bezig...je hebt het in ieder geval goed op een rij dat is belangrijk!

 

Ik las iets over het woordje té...herkenbaar! Net als de mateloosheid die daar bij hoort....het 'alles of niets-syndroom'...noem ik het voor mezelf.

 

En ja, het is een proces....stoppen met drank is één ding...dan volgt het werken aan jezelf, je leven in eigen hand nemen, balans vinden en houden...kortom weer sterker in je eigen schoenen staan. Zo probeer ik het te zien...per dag....met hobbels....zonder dalen, geen pieken....Alhoewel, dat neigt ook wee naar té...het mag ook wel even een beetje kabbelen...ook fijn  ;)

 

Succes met jouw proces!

 

Kruidentheetje...die vandaag een maand droog staat! 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi Snoek, we lijden aan de ziekte van méér. Anders kan ik het niet noemen. Welkom aan boord.

Ik lees je met genoegen. Je hebt veel inzicht, jaloersmakend. Dat eten is ook heel herkenbaar. Voor mezelf denk ik nu nog dat snoepen minder erg is dan het eerste glas weer vatten, maar ook ik weet dat het compensatoir gedrag is waar ik nog iets mee moet. Tot nader order zijn wij gewoon goed bezig om de alcohol de baas te zijn. Dat woord "falen" van jou is heel begrijpelijk maar ook wel wat bestraffend. Helpt het je om jezelf met de zweep te geven terwijl je zo goed bezig bent? Waarom mag je nu geen enkele fout of dommigheid meer maken? Tuurlijk, wij hebben al teveel fouten gemaakt, ons krediet is op. Ons geduld ook. Ik wil nu beter zijn. En zonder trekmomenten. En 3 kilo lichter. En helder. En vrolijk. En betekenisvol. En voorzien van een wederhelft die.............................................zucht.

Snoek. JE BENT GOED BEZIG. PUNT.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oe, vandaag heb ik het wel moeilijk. Sta nu een maand droog en dan speelt er in je hoofd dat je dat best kan vieren. Ben er nu wel uit dat ik dat niet ga doen, maar het blijft maar knagen.

 

Komt ook doordat ik moeite heb met een bepaalde vriendegroep waar het drinken heel erg op de voorgrond staat. Die sturen elkaar dus elk moment foto's van biertjes enzo. Moet zeggen dat ik het vaak erg kinderachtig vind, maar goed. Door studie waren deze contacten een beetje verwaterd. Gek genoeg weet ik nog van jaren geleden dat dit ook deel van de reden was. Maar toch, vriendschappen zijn belangrijk. Toch ontloop ik deze groep een beetje, waardoor de conatcten ook niet echt diepgaand zijn. Nu zijn zij aan het drinken en ik ben er soort van tussenuit gepiept omdat ik geen zin had om te verantwoorden. Binnenkort komen er weekenden en feesten aan en heb geen idee hoe ik het in deze groep moet brengen. In andere groepen (vanuit studententijd) en familie is het allemaal geen probleem en kijken mensen niet op of om meer dat je een colaatje neemt. Maar ik vind het maar lastig, ook doordat ik mij een beetje buitengesloten voel zo. Gekke is dat er eigenlijk geen goed of fout is. Ik vind het vervelend dat ik nu alleen thuis zit, maar ik had het ook niet leuk gevonden om daar als enige niet te drinken of me moeten verantwoorden. 

 

Speelt dan door mijn hoofd dat ik bier wil hebben. Dat ik morgen weer met een frisse lei begin. Tweede gedachte is dat ik dan een flnke zak chips ga halen, maar ook dat wil ik eigenlijk niet meer. Dus ik heb besloten om het nu gewoon niet te doen.

 

Leuk is wel dat ik vandaag de opmerking kreeg dat ik er zo fris uitzag. Mensen konden letterlijk zien dat ik gisteren niet gedronken had. Opzich wel leuk natuurlijk, maar dat geeft ook wel aan dat ik er anders wel redelijk verrot uitzag... Nog meer redenen om voorgoed te minderen of te stoppen. 

 

Verder heb ik naast een gebrek aan gematigheid nog een probleem. Ik vind het lastig om van idee over te gaan tot actie. In theorie weet ik precies hoe ik mijn leven helemaal op de rails moet krijgen. Wat ik allemaal moet doen. Maar op de een of andere manier blijf ik hier al jaren in hangen. Ik heb zelf psychologie gestudeerd en sinds die tijd lees ik ook fanatiek zelfhulp boeken. Ik vind dat werkelijk waar fascinerend. Maar het is wat anders om over te gaan tot actie. Om daadwerklijk je leven zo in te richten dat het je eigen leven is. Ik merk wel dat er langzame groei zit, dat je langzaam tot de kern komt van waar het volgens mij om draait. En dat is natuurlijk heel waardevol. Zou fijn zijn als ik het een keertje om zou zetten in gedrag. 

 

Maar goed. Door dit schrijven ben ik weer even wat rustiger en weet ik nu zeker dat ik mij vanavond zal controleren. Vandaag even doorbijten en dan morgen wel zien hoe de vlag er bij hangt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...