Spring naar bijdragen

Zaterdag 7 oktober


Anna

Aanbevolen berichten

Bambam de trek verdwijnt, maar daar gaat een tijd over heen..
En dat is niet verwonderlijk..
Wij toasten over het algemeen op alles wat op ons pad kwam..
Ik tenminste wel..
Vooral de moeilijke emotionele momenten zullen nog lang
vergezeld gaan met trek in drank..
Aanvaard dat als een deel van het genezingsproces in plaats van
er tegen te vechtten..
Maak er een mooie dag van..
Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 92
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hallo Anna,

Ook gefeliciteerd, ja zeker ik ga gewoon door, ik laat me niet meer gek maken.
De trek is er wel, maar wordt steeds minder. Door nuchter te zijn, heb je een veel mooier leven.
En dat wil ik niet meer opgeven.
Jammer van je hoofdpijn, komt het misschien, door de opwinding van gisteravond?

Beterschap Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen allemaal,

ik heb 1 ding geleerd gisteren en dat is dat ik nu zeker weet dat alcohol niet goed voor mij is (ja ik weet het ik zeg het zelf notabene elke keer!!)

ik had een moment van zwakte maar ik ben er sterker door ben geworden, deze les had ik gewoon nodig voor mijzelf.

ik denk dat ik onderbewust toch dacht dat alcohol het wel weer leuk zal maken,maar dat is dus niet zo.

nu dus weer zo'n brak gevoel..

nee, geen alcohol meer voor mij,het is op het moment misschien ff lekker maar later komt de kater.

zo ik heb weer een harde levensles gehad,nu lekker aan een bak thee.

ik moet wel proberen om de onrust in mij op een andere en goede manier te verwerken,en niet weg te drinken,ik ga maar weer wat meer sporten en creatief zijn en dan moet dat lukken

ik merkte gisteren ook dat ik niet zomaar 2 biertjes kan drinken wat ik eigenlijk in me hoofd had,heb dus 8 flesjes op en dat was niet de bedoeling.

zo ,laat dit een les zijn voor de anderen...

gegroet dave.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeievandaag,

Nu ik weer rook voel ik me weer helemaal de oude. Weg zijn de onrustgevoelens, weg is het gemopper, de nicotineduivel is weer dat gezellige wezentje dat vrolijk snaterend op m'n schouder meelift, af en toe tegen me zegt: kom, effe pauze, effe een peukie....Ja, ja, ik weet het... Maar toch ga ik afscheid van hem nemen. Eerst weer eventjes bijkomen.

Anna, hopelijk niet teveel gepiekerd vannacht? Als je dan toch moet piekeren, doe dat dan overdag, dan zijn beren op de weg lang zo vervaarlijk en groot niet. Okee, ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan.

Ik heb Joann persoonlijk nogmaals m'n excuses aangeboden, maar ze heeft me verzekerd dat haar terugval(letje) niets met mij te maken heeft. Daar ben ik blij om, en ik hoop dat ze hier gauw weer terug is met goede berichten. Joann, kom op meid, je hebt al eerder laten zien over enorme veerkracht te beschikken, de rek is er nog niet uit, toch?

Ferry, ga je nog steeds met je boot op pad, of ligt ie al op (in, aan, bij ???) de werf? 't Lijkt mij toch wel fris te worden op het water, of valt dat mee? Ik heb niet zoveel met watersport, ik ben er meer zo een van bootjes kijken vanaf de oever....Daar schijnen trouwens wel de beste stuurlui te staan, hè? Het is wel altijd weer het teken dat het voorjaar begonnen is als de eerste plezierjachtjes weer in de jachthaven liggen, net zoiets als dat de kerst er weer aankomt als de oliebollenkraam weer op het winkelcentrum staat, of de zomer is echt voorbij als de ijsbaan weer opengaan etc. etc.

rvanth, oftewel Rudy, ik dank je voor je wijze woorden. Je hebt het regelmatig over aanvaarden van bepaalde dingen. Ik ben het helemaal met je eens dat je bepaalde dingen moet aanvaarden om ze draaglijk te maken, maar het aanvaarden op zich gaat vaak pas na een moeizaam proces. En zelfs als we dingen aanvaardt hebben speelt ons verstand ons soms weer parten, gaan we onneembare vestingen toch weer te lijf met argumenten en tegenargumenten. Volgens mij is het dus zaak nooit zomaar te berusten in dingen die we aanvaard hebben maar altijd alert te blijven...

Ach Dave toch....je bent toch ook wel leuk, hè? Je besluit je experiment met de woorden: laat dit een les zijn voor de anderen...terwijl de anderen je zo gewaarschuwd hebben. Beste Dave, je weet toch dat dat geen les kan zijn voor anderen, alleen maar voor jezelf...En vaak luisteren we niet zo goed naar onszelf..
Dat moet een ieder hier toch wel bekend voorkomen. En wat die spiegel van de kunstenaarsziel betreft, waar ik het vannacht over had, dat meen ik hoor....ik spreek uit ervaring....

Ik hoop weer een wat positievere bijdrage te gaan leveren aan dit forum. En ik heb hopelijk ook mezelf een lesje gegeven: ga nooit het forum op als je in een treiterige mopperbui bent....

Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen al te zaam.

Voor de drinkers onders ons; ik heb heerlijk geslapen, heb geeeeen kater, vond het best moeilijk om niet te drinken maar ben nu blij. Als mensen nu denken dat dit flauw is ten opzichte van de drinkers; zo is het niet bedoeld maar ik wil nu even aandacht voor de mezelf en de anderen die hebben volgehouden omdat ze niet hebben gedronken.

Anna, jij bent er ook al weer vroeg bij. Dank voor je uitleg, tís me nu helder. Hoofdpijn al wat afgezakt?
Rudy, hoe lang duurde het bij jou voordat de trek afnam. Je dronk al lang, lijkt me een hele verandering. Ik vind het echt wel gek dat ik al zo lang(en 4,5 week is nog niet heeel lang) nuchter ben. En eigenlijk vind ik het heerlijk! Dus waarom het soms nog jammer vinden om niet te drinken vraag ik me dan af.

Dave, wat goed dat je schrijgt dat het niet zo'n goed idee was gisteren zoveel dinken. Ook al geven anderen je advies, we moeten toch allemaal elke keer weer ons eigen wiel uitvinden. Ook wel gek als je daar over nadenkt maar oke zo werkt het toch vaak. Er moet een moment komen dat je zegt; en nou is het klaar, afgelopen, ik stop ermee.
Mijn vader heeft jaren gedronken. Ik wist dus al jong welke ellende het met zich mee brengt en toch zelf rustig ook die kant oprennen, ongeloofelijk maar ook weer logisch.
Nou nou wat een verhaal voor iemand die net wakker is. Forum begint verslavend te werken, oei.

Joann, heb je al uitgevogeld wat maakte dat je bent gaan drinken. Teveel euforie, angst voor het blije of geen vertrouwen in een goede afloop?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai allen,

ja ik heb helaas gister gedronken.Relatief weinig maar elk glas is teveel voor mij.
Voel me er rot onder ook al heb ik geen kater.
Vind het zeer lief dat jullie betrokken waren.
En Ferry ik hoop dat het niet nodig is maar de volgende keer bel ik je ff.
Kon gister niet.Zat weer eens zonder beltegoed en kort na mijn verkapte bekentenis
ook met computerstoring.
Dave en Joann,gaat het weer?
En Anna,je sprak vanuit je gevoel er was niets mis mee


Maar nu vandaag:Anna en Ferry proficiat en
:light:.Klasse.

En inderdaad ieder veel wijsheid in de toch wel strijd.:present:

Veel liefs Lola

Ik ben vandaag veel weg maar wel mobiel bereikbaar meestal mocht iemand mij nodig hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kohtje,

Heeft dat te maken met die mopperbui, bedoel jij dan jezelf en dat je iets schreef over dat iedereen zo blij was en jij het moeilijk had? Toen ik jouw stukje las vond ik het sneu voor jou. Je had het duidelijk moeilijk. De manier waarop je om steun vroeg was misschien niet zo effectief maar ook jij mag jezelf zijn.
Eerlijk gezegd moets ik er ook een beetje om lachen. Iedereen was blij en daar kwam jouw nicotinechagerijn om de hoek kijken. Ik lees dat je weer rookt. Goed van je dat je het geprobeerd hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje lees je stukje van zonet nog even.
Jij bent nooit verantwoordelijk voor het drinken of de terugval van iemand anders, wat je ook gezegd zou hebben.
Het is aardig van dat je informeert of iets wat je gezegd zou hebben iemand triggert om te gaan drinken maar die stap zet iemand toch echt zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marieke,

Als jij nee hebt kunnen zeggen tegen doordrinken terwijl de mogelijkheid er wel was dan vind ik dat je op dat moment in elk geval alcohol de baas was. Ik heb tenminste begrepen dat je maar een paar glaasjes had gehad...Kijk, als je nou drie flessen wijn achterover slaat en dan zegt (of probeert te zeggen): ik hou d'r maar eens mee op, dan is het een heel ander verhaal. Maar jouw geval wil ik je wel een complimentje geven. En ik hoop van harte dat je zo sterk kunt blijven, dat je af en toe van een paar glaasjes kunt blijven genieten.
Ik wens je trouwens ook veel wijsheid in het vinden van een oplossing m.b.t. je buren. Ik sluit me wel aan bij de mensen die je aanraden om het op een vriendelijke, niet bedreigende manier te brengen. Maar zelf was je die mening ook al toegedaan, begrijp ik.

Okee, Marieke. Rustig aan maar weer, en wees assertief maar hou het ook een beetje bij jezelf.

Groetjes, Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ferry en Anna: 2 maanden niet gedronken, gefeliciteerd!!!! :present::present:
Ferry, wat fijn dat je weer beter slaapt.
En Anna, ik dacht nog na over dat je zo graag een opleiding wilde doen maar dat het zo duur is. Wat jammer nou toch. Een tijdje geleden las ik trouwens dat de Open Universiteit haar lesstof gratis op internet wilde zetten als ik het goed heb, misschien kun je eens informeren?

Ik wil nog iets kwijt over het onbedoeld kwetsen van anderen op het forum, zonder nou meteen als JP te klinken, nou ja dat gevaar loop ik dan maar (bah): soms vergeten we de regels van het forum wel eens, of is het lastig om ons eraan te houden. Want we zijn allemaal mensen en niet perfect, gelukkig.
Maar een beetje onhandig komt het weleens over: die lieve Kohtje die het schrijven van anderen in een mopperbui ineens "gezemel" noemt (niet echt opbeurend en opbouwend) en Dave die blijkbaar heeft beschreven hoe lekker zijn biertje smaakte (promoten van alcohol?).
Ja en dan blijft het toch mail waarbij je elkaar niet ziet, niet hoort etc.
Als het weer uitgepraat wordt heb ik er geen moeite mee.

Dave, je uitglijder is vooral een les voor jezelf, maar ik neem het toch mee hoor, in mijn eigen gedachten over alcohol.
Ik wissel nogal eens tussen matigen en stoppen, maar neig toch steeds meer naar helemaal niet.
Ik voel me zo lekker schoon helemaal zonder!

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi allemaal.

Anna, gefeliciteerd met je 2 maanden ADB :present::present: . Ik kan je frustratie van gisteren goed begrijpen het is ook moeilijk als iemand zegt dat hij wil drinken, en dat dan ook nog gaat beschrijven, terwijl je zelf nog in een hevige strijd gewikkend bent om de verlijding te weerstaan. Daarom ook een compliment dat je de verleiding hebt weerstaan:).

Joann, Wat is er gebeurt, was de verleiding te groot. Je had toch campral, alhoewel ik gelezen heb dat het ongeveer 2 weken duurt voordat het goed werkt. Niet getruurt en de draad weer gewoon oppakken.
Volgens mij heb je het deze keer toch weer langer volgehouden dan de vorige keer, en dat is toch positief en verdient volgens mij een complimentje;).

Dave, Ik hoop dat je het dit keer echt meent. Want ik heb ook zo vaak gezegt "voor mij nooit meer alcohol" nadat ik weer eens met een kater was wakker geworden:) . Je schrijft dat je hoop dat dit een les is voor iedereen, ik denk dat iedereen die les voor zich zelf moet leren om werkelijk ADB te worden.
Velen van ons hebben die les al geleerd, zijn begonnen met de intensie om te minderen(sociaal te drinken) maar zijn er na verloop van tijd toch achter gekomen dat dit voor hun niet is weggelegd. Veel succes met je nieuwe doelstelling;).

Marieke 44 goed om te lezen dat je aan de verleiding hebt kunnen weerstaan. Ik hoop dat het probleem met je buren tot een goede oplossing komt.

iedereen een prettig en droog weekend ondanks de regen en harde wind buiten

groeten Wil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb daarstraks een pijnstiller genomen, en ben daar nog een half uurtje mee gaan liggen. Nu is de hoofdpijn wel gezakt, maar ik voel hem achter de verdoving nog zitten. Kennen jullie dat gevoel?

Dave, ik ben blij dat je een inzicht rijker bent. Kennelijk had je deze ervaring inderdaad nodig. En het sterkt mij in mijn gevoel dat ik er niet in moet trappen, al is het soms nog zo moeilijk, zoals gisteravond.

Marieke, ik ben blij dat jij het bij drie hebt kunnen houden, en daarmee niet de alcohol de baas hebt laten worden. En inderdaad, ik zou dit niet te vaak doen.
Lola, ik ben blij dat jij er ook niet zo heel veel op hebt. En Joann, sterkte met je kater, en kom er weer bij.

Trouwens, mijn televisie avondje was ook zonder wijn heel gezellig, en we hebben erg gelachen om de lama's. Het is voor mijn gevoel niet de alcohol die de gezelligheid bevordert. En dat ik gisteravond weer zo'n trek had, had niets te maken met een behoefte aan gezelligheid, want dat was het al, maar met mijn eigen stemming en gevoelens waar ik weer eens geen raad mee wist. Daarom kwam ik ook nog op het forum.

Kohtje, ik ben blij dat je weer opgewekt enz. bent. Je bent weer helemaal de oude zeg je. Toch wens ik je nog steeds heel veel succes met het stoppen met roken. Die chagrijnige buien verdwijnen op den duur ook wel. En ook in een sombere en donkere bui ben je wat mij betreft welkom. Alleen is het dan misschien handiger om eerst even aan te geven in wat voor stemming je bent, dat schrikt wat minder af. Ik vond het ook vervelend voor je.

En Kate, bedankt voor je tip over de vrije universiteit. Ik zal eens informeren.

Wil, jij ook bedankt voor je altijd opbouwende bijdragen. Gaat het met jou ook goed, en je nieuwe huis?

Liefs, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan allemaal, even een 'kort door de bocht conclusie':
Anna is de kei in dit geheel
die heeft het knap moeilijk en ik herken elk woord dat ze schrijft

en

drinkt niet

is de gene die ziet en ernaar handelt
hoezeer alcohol je steeds weer terug bij af brengt

wat een gezuip weer
ieder zijn eigen lol en oplossing hoor
maar elke slok brengt je wel verder af van je werkelijke doel.

nuchter worden, het helder krijgen in je hoofd duurt maanden
misschien soms wel jaren
en is toch het enige dat de werkelijkheid onthult.

lieve Anna, ik wil ook altijd zo graag de wijze, aardige, begripsvolle en empatische vrouw zijn
speel die rol ook goed
maar weet je, ik BEN het ook, al dat bovenstaande
en daarnaast nog een betweterig krengetje
dat met dit stukje even de potloodpuntjes scherp wil slijpen
BamBam, Kohtje, Anna, Ferry, volhouden, jullie zijn echt zuiver en dapper bezig
al die andere droogstoppels die strijden in stilte: fantastisch!!!!
de rest: sluit je aan
voor je eigen bestwil
of niet
iedereen is zijn eigen baas, gelukkig.

zelfmedelijden blussen met drank
het is zo moeilijk, ik hou het niet vol..........
het is zo moeilijk ja, maar je houdt het wel vol, door het gewoon te doen

zo, dit is Petra ook.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, volgens mij was het de open universiteit en niet de vrije, dat is wat anders.

Petra, volgens mij ga je hartstikke goed. Hoe lang ben je al alcoholvrij?
Maar of iedereen nou voor de lol aan de zuip gaat.....
Voor velen is het een proces met vallen en opstaan en lukt het niet meteen. Was het maar waar.

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeps, open, sorry Kate. Vergiste me.

Jij ook sterkte Petra. Het valt niet altijd mee om met jezelf te leven hè? En ik wil ook nog altijd alle puntjes op de i (zo omschrijft een collega van mij dat).

Ik moet nodig boodschappen gaan doen, en als ik terug kom zullen de kids wel weer achter de computer zitten. Dus, met frisse tegenzin naar de supermarkt!

Groetjes, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kate,

Ik heb je gevonden bij Wie is Wie, ergens helemaal achteraan en daar schrijf je dat je gisteren bent gestopt met alcohol (je schreef dit op 18 mei). Ben je sindsdien nog altijd van de alcohol af of heb je ook een vallen en opstaan traject achter de rug? Misschien heb ik je dit al eerder gevraagd, maar ik raak soms door de vele draadjes de draad kwijt, neem me dat niet kwalijk alsjeblieft....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kohtje,

Mag je gerust vragen hoor, ik ga er niet vanuit dat iedereen alles onthoudt, dat doe ik zelf ook niet.
Ik heb tot mei dit jaar zo'n 25-30 glazen wijn per week gedronken, maar in officiele eenheden waarschijnlijk meer.
Geen echte problemen door alcohol, niet echt lekker fit natuurlijk, wel andere problemen.
Van die andere problemen ben ik een behoorlijke tijd ziek geworden en heb daarvoor therapie gehad.
Sinds eind vorig jaar gaat het stukken beter met me en dacht ik: nou moet ik toch ook met die drank kunnen stoppen?
In mei heb ik me hier op het forum aangemeld en ben sindsdien een stuk geminderd.
Eerst 2 weken gestopt, en de droge weken wisselen zich af met weken met mate, de laatste tijd steeds vaker droge weken.

Maar ik ben ergens toch ook niet tevreden met matig drinken. Het blijft toch vergif, en ik merk het verschil steeds beter.

Waarom het helemaal stoppen dan toch nog niet gelukt is?
Ik denk dat het idee dat alcohol iets te bieden heeft eerst helemaal weg moet.
Ik geloof niet zo in alleen op wilskracht stoppen.
Maar daar kan iedereen anders over denken.
Ik denk dat het wel de goeie kant met me opgaat en probeer sinds gisteren weer helemaal zonder.

Een psycholoog zei eens tegen me: je kunt wel stoppen met alcohol, maar dan stop je als je nog verslaafd bent. Je kunt ook eerst gaan onderzoeken wat het met je doet, wanneer je drinkt etc.
En als je er dan achter komt: dat ben ik eigenlijk helemaal niet, het doet me geen goed, dat wil ik niet, dan kun je stoppen.
Nou dat bewustzijn wordt steeds groter en bij velen hier denk ik.
En dat bewustzijn kan ook groeien zodra je gestopt bent.

Ik heb ook 20x geprobeerd te stoppen met roken voor het lukte.
Nu ben ik er 9 jaar vanaf, zonder 1 moment van trek.
Waarom is dat nog niet met de drank gelukt?
Verslavingen, rotdingen zijn het.
Maar zolang er leven is is er hoop! Ik ga gewoon met frisse moed verder!

groetjes,
Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kohtje,

Op het water valt het wel mee, kachel aan en het is er heerlijk. Maar wij hebben het gehad. Ze ligt bij de werf. En wordt 24 oktober geheld, 'smorgens om 10.00 uur. Ik hoop dat het dan droog is.
Jammer dat het het niet hebt gered met het roken. Maar de volgende poging redt jij het wel!!!!
groet Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens mijn klinische behandeling in Zutphen had ik op m'n kamertje een oud cd-spelertje staan op het tafeltje waar ik 's avonds vaak in m'n dagboek zat te werken of wat zat te tekenen (ik hield ook een soort getekend dagboekje bij)'. Ik luisterde dan graag naar muziek die me na een intensieve dag vol therapie en groepsgebeuren weer even naar mezelf kon doen terugkeren zonder ook naar anderen te hoeven luisteren. Ik kon dan weer even mezelf horen en een plek geven.
Mijn vrouw had een cd-tje voor mij gebrand met verschillende artiesten, voornamelijk nummers met hart onder de riem stekende teksten afgewisseld met nummers die ik gewoon leuk en of mooi vind. Eén van die nummers, sterker nog, het eerste nummer was een lied van Freek de Jonge en De Kneep uit 2003. Het wordt min of meer opgezegd door Freek en daar doorheen gezongen door De Kneep (nooit van gehoord, die laatste).Ik draaide dat nummer elke avond wel een paar keer, en ook 's morgens voordat ik weer aan een drukke dag begon luisterde ik het een of twee keer af. De tekst greep me erg aan en heeft me niet onbelangrijk geholpen bij m'n zelfbewustwordingsproces. Misschien zijn er hier op het forum ook mensen die er iets aan hebben. Ik wil jullie deze tekst in elk geval niet onthouden...

Wees Niet Bang -- Freek de Jonge en De Kneep.

wees niet bang
je mag opnieuw beginnen
vastberaden doelgericht
of aarzelend op de tast
houd je aan de regels
volg je eigen zinnen
laat die hand maar los
of pak er juist een vast

wees niet bang
voor al te grote dromen
ga als je het zeker weet
en als je aarzelt wacht
hoe ijdel zijn de dingen
die je je hebt voorgenomen
het mooiste overkomt je
het minste is bedacht

wees niet bang
voor wat ze van je vinden
wat weet je van een ander
als je jezelf niet kent
verlies je oorsprong niet
door je te snel te binden
het leven lijkt afwisselend
maar zelfs de liefde went

wees niet bang
je bent een van de velen
en tegelijk is er
maar een als jij
dat betekent
dat je vaak zult moeten delen
en soms zult moeten zeggen
laat me vrij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...