Spring naar bijdragen

Woensdag 11 November


Rudy

Aanbevolen berichten

Ik ben wakker het is middernacht.
Geroep en geschreeuw om me heen.
Erg onrustige nacht de deur dicht gedaan wat de herrie enigzins issoleert.
En ik lig nog wel alleen op een grote vierpersoonskamer.
Of ik erg besmettelijk ben vraag ik de zuster, omdat ik alleen lig.
De week na de kuur wel, zegt ze plichtmatig niet begrijpend dat ik een grapje maak.
Maar ja ik kan geen emoticon op mijn voorhoofd toveren om aan te duiden dat ik grappig probeer te zijn.
De laatst twee uur heb ik liggend in mijn onwennig bed in een sluimertoestand door gebracht.
Op die momenten los ik de grootste problemen van de wereld in een handomdraai op.
Ik laat momenten van vroeger de reveu passeren en doorzie in een oogopslag wat er is mis gegaan.
De daarbij behorende emoties golven kabbelend voorbij, lossen langzaam op en verdwijnen met de stroom mee.
Mijn adem is rustig, mijn hart klopt regelmatig.
Ik voel me ontspannen en denk, dit moet ik opschrijven als ik wakker word.
Maar ik wil niet uit deze roes ontwaken, deze roes voelt ongelooflijk goed ,
ik wil haar zolang mogelijk vast houden.
Eenmaal wakker kan ik die geestestoestand maar voor een deel weer oproepen.
Het is geen droom, maar een kijkje naar binnen.
Niet te vergelijken met de roes van de drank.
Ik denk een tegenovergestelde ervaring van de vroegere drank dromen gepaard gaande met
hevige angsten en onrust, rillingen en een kletsnat lijf vanwege overmatig alcohol gebruik.
Het is denk ik de rust in mijn lijf die het mogelijk maakt deze ervaringen toe te laten.
De buurman is gestopt met schreeuwen om een drankje en ik probeer weer wat te slapen.
Maak er een mooie dag van.
Sta s avonds even stil bij wat de dag heeft gebracht.
Te beginnen met de positieve ervaringen, dat maakt de mindere momenten minder zwaar en het positieve deel komt beter tot zijn recht.
Ik ben weliswaar niet dikwijls meer op het forum aanwezig, maar mijn gedachten zijn bij jullie.
Bewonderenswaardige mensen die het lef hebben wat aan hun verslaving te doen.
Ga goed ,ga nuchterText

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen Rudy en alle anderen,

fijn van je te horen. Ik denk vaak aan je Rudy en wens dat het jou en de jouwen goed mag gaan. Laatste kuurtje?

Haha, ik moest vanacht denken aan een andere ' gebruiker' van het forum die vanuit zn ziekenhuisbed aan het internetten was. En nu log in in en zie dat jij vanuit het ziekenhuis aan het schrijven bent:-)
Ik ben inmiddels ook in het ziekenhuis wegens familieomstandigheden. En ook hier wordt ge-internet:huh::D

Ik zal vanavond aan de goeie dingen van deze dag en de dagen ervoor denken. Er nuchter kunnen zijn voor mn moeder en familie is een groot goed. Mn ego aan de kant proberen te zetten(valt niet altijd mee), luisteren naar anderen en oog en oor hebben voor de nood van anderen.
Het is zo fijn een aantal zaken achter me te hebben gelaten. Zielenrust is niet te betalen!
En die zielenrust heb ik mede te danken aan het stoppen met drinken. Tevens aan mn vrouw, mn vrienden, mn lief, de mensen die ik hier heb leren kennen, mn netwerk, de AA en het werken van de Stappen.

Ook al staan verdrietige zaken te wachten, het leven is goed en het wordt alsmaar beter.

Vandaag drink ik niet. Heb een fijne dag:moon::present::musicnote:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn engelenkaartje:

Je bent in staat om een positievere kijk op het leven te hebben en dat begint zijn vruchten af te werpen. Tover vandaag die glimlach op je gezicht dat is een goede stap in de juiste richting.

en nog eentje:

Ik hou van mij lichaam, dat heelt wonden door mijn inzichten en liefdevolle gedachten over mijzelf.

tòch dingen om over na te denken;) nog een weekje dan ben ik 10 maanden drankvrij:) en het voelt goed, maar ik blijf opletten hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi AR, het is nu winterseizoen; we hebben wat werk in de skigebieden straks.
Nu zitten we in de olijfolie; het is oogsttijd. Yep we blijven gewoon drankvrij;
geen grote problemen mee; soms wat trekmomenten maar die gaan altijd weer voorbij.

Hoe gaat het bij jou ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allen,

Rudy,

fijn je weer even te lezen.
Ik suur je kracht voor je laatste kuur.
:present:

BB,

Sterkte met de familie omstandigeheden.
Ja, dan is je nuchterheid een goot goed.
Jij ook een fijne dag.

AR,
ook goede morgen en werk ze straks.

dhendro,
Kom je helemaal niet naat Nederland?

Vandaag nog één dag thuis om goed uit te griepen
en dan weer actie!
Allemaal een droge dag toegewenst,
ik laat vandaag de 1e weer staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je een goede oogst Dhen? het lijkt me spannend, want het zijn je extra inkomsten voor de winter nietwaar?

Het gaat goed met me, ook ik moet blijven opletten voor de drank hoor en iedere dag toch weer de keuze maken om niet te drinken, alhoewel die keuze dus makkelijk is omdat het me zoveel goeds brengt.

Op mijn werk heb ik het naar mijn zin, maar ben nog steeds in een wen fase en daardoor weinig te melden op het forum, heb meer vrije tijd gekregen maar daardoor ook meer verplichtingen voor mezelf buiten het forum om zodat ik voor hier wat minder tijd heb.

`t zal wel weer goed komen;)

ik lees veel hier dat sterkt me ook nog steeds

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tina, nee ik ben al heel erg lang niet meer in nl geweest.

Ar, het is niet onze eigen oogst meer; dat is verbrand in 2007 en we wachten nog steeds
op verzekeringsgeld. We oogsten tegen uurloon (3 euro) of een gedeelte van de opbrengst;
net wat de boer wil en zoals duizenden anderen op dit moment. Yep wat wintergeld nodig.

Grappig wat je zegt over meer tijd maar door drankvrij wil je ook meer en heb je die tijd
ook wel weer nodig; is hier ook zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Isa wat een goeie vraag, hoe om te gaan met schuldgevoel. Van mij mogen die stappen van Albertina ook op het forum komen en andere tips, dus zowel naar Isa als hier
want ik denk dat dat gevoelens zijn waar we allemaal enorm mee worstelen. Ik tenminste wel!

Rudy wat een mooie overpeinzingen! en BamBam. Ik ervaar het ook zo, enerzijds is er echt wel het gemis van drank maar anderzijds brengt het ook veel op
Er kunnen zijn voor jezelf en anderen zonder drank is er echt kunnen zijn met je hart. Eerlijk en puur naar de wereld om je heen kunnen kijken.

Ik mag zo weer werken, moet een klus uit handen geven en dat betekent loslaten, en dat is niet makkelijk voor mij merk ik. Ik houd graag dingen in de hand ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Rudy, mooi hoe je je gevoelens kan omschrijven. En dan die kalmte voelen als je nog net niet net wel wakker bent. Ik ervaar dat ook als het mooiste moment van de dag.
Het is zo'n enorm verschil !
Toch kom ik er nog steeds niet toe om op die complete nul lijn te komen.
Maar de wens ankert zich langzaam heel sterk in mijn brein.

Isa: juist schuldgevoelens zijn DE gevoelens om weer naar de drank te willen grijpen.
Zijn het reeele schuldgevoelens, zo erg dat je je zelf of dat de ander je niet zouden kunnen vergeven?
Als je eerst bij jezelf begint, jezelf vergeven.
Pas als je jezelf kunt vergeven stel je je open voor die ander en kan je het bespreekbaar maken.

We zijn allemaal mensen en ieder mens heeft zo z'n gebreken, fouten, missers, of hoe je het wilt noemen. Een mens is niet volmaakt en zal het ook nooit worden. We kunnen er wel naar streven en ons best doen. Elke dag weer opnieuw beginnen en werken aan hetgeen je denkt dat verbeterd kan worden.

Soms zijn het overlevingsmechanismen die ons beslissingen doen nemen die we naderhand eigenlijk betreuren. Je kan de tijd niet terug draaien.
Vandaag is een nieuwe dag en vandaag begin je opnieuw je geschiedenis te schrijven.

Precies zoals Rudy schrijft: kijk naar de positieve dingen van de dag.
En ik zou erbij willen zeggen: kijk naar de dingen die je wel goed doet. Nu en toen.

Sterkte voor iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedenmorgen allemaal

Rudy heel veel sterkte met je laatste kuur

BamBam ook veel sterkte met je fam

en Isa ook heel veel sterkte

en voor degene die ik vergeten ben ook veel sterkte liefs en knuffels van me:present:

ikzelf ben van daag druk bezig , dus weinig aanwezig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BamBam sterkte gewenst.
An aanvaarden is de boodschap.
de manier waarom je Isa antwoord geeft is helder.
Je weet drommels goed waar de schoen wringt.
An ga voelen!!!!!

Ik heb problemen gehad met mijn computer.
Beetje eigen schuld.
Als zo? ding eenmaal draait niets meer aan veranderen.
Tegen beter weten in dingen geinstalleerd waardoor
alles in de soep is gelopen met gevolg alle mailadressen en telefoonummers van
bekenden naar de bliksem.
Vervelend maar niets meer aan te doen.
verschillend programma? op los gelaten om bestande terug te halen maar mislukt.
Met de firefoxbrowserkan ik geen pb ssssssssversturen, weet iemand raad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge lieve Kanjer.

Bam Bam laat ik nu altijd gedacht hebben dat jij een vrouw bent. Kan toch wel hoor maar je hebt het over je vrouw en dan weet ik het ff niet,
Heel veel sterkte met je ervaringen in het ziekenhuis. Blijf sterk.:present:

Appie. Over een week 10 mnd. droog? Dat is geweldig joh. Heel knap. Heb altijd diepe bewondering voor mensen die het zo lang vol gehouden hebben. M'n petje af voor je.:sun:

Tina voel je je al zo goed dat je in staat bent, morgen te gaan werken? Hoop dat het je lukt meid, kun je het wel rustigaan doen in het begin?;)

Ari het is normaal dat er nu van alles naar boven komt, maar dat weten we allemaal. Rot dat je er nu mee zit. Weet dat het tijdelijk is en dat je dit toch moet verwerken. Blijf er over schrijven zodat je het van je af schrijf. Als het te moeilijk is doe het dan via een p.b.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje gaat vandaag haar kabouter naar huis halen. Ben wat nerveus maar taal niet naar de drankt dus dat is alleen maar fijn.
Om 11 uur gaan we een flat bezichtigen en maar hopen dat het mooi is. Moet erg groot zijn dus dat zit wel goed. Kabouter gaat niet mee dus hebben we vrij spel en kunnen we zelf beslissen:)
Dus ik ga nu ff wat doen en kom straks nog ff gedag zeggen.
Later allemaal.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen weer allemaal,
het is fijn om nu op het forum te komen.
De sfeer is er een van een hecht clubje die met elkaar meedenkt
en niet elkaar afkraakt. Dank jullie daarvoor dat geeft mij ook
de steun om wat dieper naar binnen te gaan.

Rudy, ik vind jouw omstandigheden met ziekenhuis/chemo vreselijk. Maar je
schrijft niet alsof het een strijd is, je aanvaardt en haalt eruit wat eruit te halen valt,
dat vind ik bewonderenswaardig. Erg veel tijd oom steeds verschillend naar de dingen van het leven te kijken, maar je gaat het niet uit de weg. Dank je voor het delen.

Isa, ik vind het begrip schuld en vergeving moeilijk, heb daar zelf nog iets in te leren merk ik.
Maar vergeven roept iets op van ik ben God niet, noch naar mezelf noch naar anderen.
Ik ga ook maar eens in de slag met het boek van de AA, heb het net uit de bieb.
Maar persoonlijk voel ik meer bij hoe ik het bij Rudy lees, dat het meer met aanvaarding te maken heeft dan met vergeving. Als we anders hadden gekund hadden we anders geleefd. En of er beter en slechter is dat weet ik soms niet, maar wel anders. Het is lastig vergelijken en dat is wat we wel veel doen, en dan komen er gelijk oordelen bij.
Jij richt ze op jezelf meer dan op de ander.
Anderen geven juist de anders steeds de schuld.
Maar is er wel schuld?
Ik ben daar nog niet uit.
Kan wel zien dat jij heel erg positief bezig bent en waarschijnlijk kun je over een jaar of wat zien
waarvoor het nodig was dat je heir doorheen moet. Nu is het meer (over)leven en vooruit gaan kijken.

BamBam wijsheid zie ik volop bij je, aanvaarding ook, en toch blijft het zwaar als je met ziekte en verlies te maken krijgt. :heart:

Er wordt vaak geschreven, ik krijg er zo veel voor terug, nu ik niet meer drink.
Ik zit zelf in een fase dat ik juist daar nog niet aan toe ben, zwaar dus. En toch taal ik niet echt naar drank. Niet dat ik er niet aan denk of zelfs smacht, maar het is niet aan de orde. Ik moet hier toch doorheen en als ik een kans wil om er beter/rijker/voller, wat een woorden eigenlijk, nou ja jullie snappen me wel, van te worden, dan kan ik maar beter zo doorgaan, want ik ben te moe om weer eens opnieuw te beginnen. Met drank kom ik niet verder dat weet ik wel. En als stilstaan rust zou geven, zou ik daar al tevreden mee zijn, voor nu dan. aar dat is ook niet zo.
Dus ik blijf hier maar lezen en slurp in wat me voedt en laat de rest aan me voorbij gaan.
Ik vertrouw erop dat er zo'n varieteit voorbijkomt dat er altijd wel wat voor mij bij zit. Daarom ben ik ook zo'n buffettenfan denk ik. En ik kan altijd terug voor meer van wat ik graag lust, ook van jullie bijdragen dus.
Nou back to reality maar weer, er is werk aan de winkel,
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen lieve allemaal,
Heel even een gevoel uiten: wat ben ik toch dol op jullie allemaal.
Ik schrijf ook nog op een ander forum, die niks met drank te maken heeft overigens maar merk dat ik hier als eerste heenga tegenwoordig.
Jullie zijn ook veel in mijn gedachten en heb het er thuis ook wel eens over.
Rudy, ik wens je heel veel succes met je chemokuur, het zal niet meevallen en ik vind het knap dat je toch hier komt.
Wat mooi dat je daar op zaal kunt internetten, dat kunnen de patienten bij mij in het ziekenhuis niet.
Niet op zaal tenminste.
Albertina, ziek je echt wel genoeg uit? denk om je zelf hoor meid.
Bolletje, spannend vandaag zeg, ik hoop dat de flat de goedkeuring van je kabouter kan wegdragen.
Isa, meisje toch, ik denk dat Ari het al heel goed verwoord heeft.
Ik snap je schuldgevoel echter wel dat heb ik je al wel verteld.
Als ik het verdriet zie van mijn man en kinderen als we het er over hebben dan voel ik me heel klein worden en denk, oh, wat heb ik ze toch allemaal aangedaan.
Mijn man zegt dan altijd, je moet je niet schuldig voelen want vroeger is dood en we gaan nu verder.
de beste genezing voor ons is als je elke dag thuiskomt en jij bent nuchter.
Gisteren stond ik lekker te koken, muziekje op en meezingen en dan kan mijn man wel huilen, zo mooi vindt hij dat om te zien. En hij ziet mijn energie en dat ik mijn hobby's weer oppak, gelukkiger kan je hem niet krijgen.
Gisteravond keken we even op internet of we wat gewonnen hadden bij de staatsloterij, jawel 20 hele eurootjes. Mijn man zei echter, wat ik nu bij jou zie is met geen geld te betalen.
Ik wil me dus ook niet meer schuldig voelen maar doorgaan op de ingeslagen weg, vooruit kijken.
Toch Isa kan ik me voorstellen dat je een rotgevoel hebt als je vriend niet meer met je verder wil, maar lieverd, hou van jezelf, je bent sterk en heel goed bezig.
Wat een lang verhaal zeg, ik zal stoppen en lees jullie.
Liefs Em

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij helpt, is te kijken naar waarom en waarover ik
mezelf schuldig voel.
Kan ik er iets aan doen om dat schuldgevoel weg te nemen?
En vooral is het schuldgevoel reeel?
Dan kijk ik ook naar wat ik nu doe en wat ik heb veranderd,
dat is best veel.
Ik kan de klok niet meer terug draaien,
wat geweest is is geweest.

Net van een vriendin een simpele maar mooie vergelijking,
"Als je auto rijdt kijk je voornamelijk door je voorraam,
en soms even door je achterraam.

Af en toe steekt het schuldgevoel de kop weer eens op,
ik kan er nu redelijk mee leven.
En als het mij wat te zwaar wordt, praat ik erover.
Dat is wat ik tot nu toe heb geleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!!

Ik las dat het hier gisteravond (weer) even ging om taalfouten en versprekingen. Ik had daar gisteren tijdens een meeting ook weer mee te maken. Er waren drie nieuwe mensen in de groep die elk even in het kort hun levensverhaal vertelden. Alle drie waren ze nog niet zo lang geleden uit een afkickkliniek gekomen. En alle drie braken ze hun tong over dat woord afkickkliniek. Af-klik-kliniek werd het, en tijdens het verbeteren van zichzelf ging dat nog een paar keer fout. Ik moest er inwendig wel om glimlachen (misschien ook uitwendig wel, dat kon ik niet zien), maar toen ik zelf ging sharen kwam ik ook dat woord tegen.. je snapt het al: ik zei "af-klik-kliniek, ook twee keer fout. Toen moest ik echt hardop lachen.. en gaf toe dat het een rotwoord was om uit te spreken, vooral nadat ik er al een paar keer mensen over had horen struikelen.

Schuldgevoel vind ik een mooi onderwerp. In het boekje "De Visie Van Bill", één van de twee "bedenkers" van AA, schrijft Bill in een brief: "Mag ik je ook voorstellen een overdreven schuldgevoel te zien zoals het is? Het is niets anders dan een soort omgekeerde hoogmoed. Een passende spijt over het gebeurde is goed. Maar schuld - nee."
Iets verderop zegt hij over gevoelens van schuld wegens zogenaamde morele mislukkingen: "Je zou jezelf niet de schuld moeten geven voor de mislukking, je kunt alleen gestraft worden voor het weigeren naar iets beters te streven."

Het schrijven van stap 4, het maken van een onbevreesde morele inventaris van mezelf, en het later delen van deze stap met mijn sponsor (dit is stap 5), heeft me doen inzien waar ik op een "kinderlijke" manier met het leven omging, en nog wel omga. Mijn egocentrisme zorgde ervoor dat ik er altijd van uitga dat het leven voor míj moet zorgen, terwijl ik nu leer dat ik voor mezelf moet zorgen om het leven te kunnen leven zoals het is. Door hieraan te werken, mijn verantwoordelijkheden aan te gaan, word ik minder afhankelijk van wat ik denk dat anderen voor mij moeten doen en vrij om het leven te aanvaarden zoals het nu is.

Prettige bijkomstigheid voor mij als alcoholist, is dat ik geen zucht meer heb om mij te verdoven. Het leven leven zoals het is heeft geen verdoving nodig, sterker nog, kan geen verdoving gebruiken. Dus, zolang ik werk aan mijn nieuwe leven, heb ik niets te vrezen.

Een welgemeende, hartelijke groet,
Kohtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...