Spring naar bijdragen

Dinsdag 13 maart 2012


Wakx

Aanbevolen berichten

nou bedankt dokter bolletje hahaha ik denk dat ik er zo dan een halve ga nemen....het blijft toch naar spul ,ik ben dr wel eens heel ziek van geweest.. daarom wou ik het ff zeker weten en nog bedankt voor de bloemekes en dat van dat draadje voor refu en anta wist ik wel ,ik zal s ff kijken

grtz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 209
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemiddag allemaal:)

Ik kom even langs om jullie een mooie dag te wensen, als is ie wat grijzig vandaag... de lente komt eraan hoor !

Hee Break... goed volgehouden hoor, we gaan gelijk op.. beiden in de 2e week.

Begrijp ik nu dat niet iedereen last heeft van 'cravings'? Ik dacht dat dat standaard bij alcoholverslaving hoorde... weer wat geleerd, wat grappig.

Ik had gisteravond ook weer een paar 'zwakke' momentjes hoor... vooral als ik een geopende fles wijn zie staan op het aanrecht (van mijn partner). Maar ja, dan is het zaak iets anders te gaan doen en dan is die aandrang snel weer weg. Feitelijk vond ik het stoppen met roken moeilijker, want dan heb je dat soort momentjes de hele dag door en nu is het alleen maar 's avonds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heya gayes ,jij ook succes met je 2e week wanneer ben je gestopt?ikke vorige week zondag avond ,voor zover ik me kan herrinneren hahaha. ik ben toen echt tot het gaatje gegaan ....ik wel dood kunnen zijn zoveel heb ik toen weggedronken....ik heb dr wel heel veel spijt van...maar vandaag probeer ik het maar weer niet te doen,

grtz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Break: Zondag 4 maart was m'n eerste alcoholvrije dag, dus dan ben ik zaterdag gestopt (??? toen dronk ik nog hahaha) Ennieweg, allebei in de tweede week !

Ennuh... leren van het verleden, in vertrouwen vooruit kijken en gewoon genieten van deze dag, Break ! Schuldgevoel brengt je niks, wees maar gewoon op trots op de stap die je hebt gezet:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ahhh ik snap je :D hahahahaa ben ook wel trots hoor ,maar ik ben op deze weg al vaak geweest .maar ik doe me best !ik ben ook wel trots op jouw !en op de rest van de mensen die hier zijn.

nou ik moet weer ff weg ,werken aan mezelf zeg maar.....allemaal een prettige dag ,en avond zonder drank.....

grtz break

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: ArchieB
Originally posted by: roodborstje

Met liefde naar jezelf kijken dat is de eerste stap naar mijn idee.quote>


De eerste stap als alcoholist is aanvaarden dat je machteloos bent tov alcohol. Verslaving is een ziekte en daarmee valt ook de schuldvraag weg! Je bent geen slecht mens, je bent een verslaafd mens en dat is een erg groot verschil.

Als je beseft dat je machteloos bent en er dus niet tegen kan vechten / er niets tegen kan doen is het makkelijker om van jezelf te houden, je bent dus niét verantwoordelijk voor je verslaving, maar je bent wél verantwoordelijk voor je herstel.

Natuurlijk alleen voor vandaag, of desnoods voor een uur, dat is te overzien...quote>






Ben ik niet met je eens. Je bent niet machteloos, of je dit nu wel of niet een ziekte noemt doet er niet toe, schuldvraag is feitelijk ook niet belangrijk, je bent niet machteloos en je kunt er wel degelijk tegen vechten!
Ik weiger om in die slachtofferrol te gaan zitten, natuurlijk zijn we geen slechte mensen , maar verantwoordelijk ben ik wel, ik neem zélf die eerste wel of niet!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In feite zeg je nu, Nancy, dat het dus je eigen dikke schuld is dat je verslaafd bent, dat je er zelf voor verantwoordelijk bent. En dat je dus macht hebt over alcohol, dat je kunt stoppen wanneer je dat wilt.. dus dat je dan weer eigenlijk helemaal niet verslaafd bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee , dat is ook weer over de top.

Ik wil alleen maar aangeven dat je wel

degelijk dingen zelf in de hand hebt, dit is niet iets wat je wordt AANGEDAAN,

je doet het jezelf aan, met genen die misschien gevoeliger zijn voor verslaving

dan de genen van anderen, maar toch.

En moeilijk is het om er van af te komen, vertel mij wat,

maar ik zal toch echt de kracht in mezelf moeten zien te

vinden en niet erbuiten!.

Dus ben ik ook niet op zoek naar wie er waar schuldig voor is,

en ga er gewoon voor. En soms lukt het een periode wel, en soms niet.

Macht erover?? Heb ik nog niet. Maar daarom mag ik er nog wel naar streven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verslaafd zijn of worden heb ik absoluut niet zelf in de hand gehad. Ik heb er nooit voor gekozen om verslaafd te worden.

Met alle kracht en macht die ik in me had heb ik geprobeerd om van die verslaving af te komen, of om het onder controle te krijgen. Maar ik moest erkennen dat alcoholverslaving sterker is dan ikzelf. Hiermee erkende ik dus al dat er een macht was die groter was dan ikzelf, die alcoholverslaving dus. Om deze verslaving te controleren had ik dus machten/krachten nodig die nóg groter waren.. en die heb ik gevonden, maar niet in mezelf. Die heb ik gevonden in alles wat IK NIET BEN. Ik ben klein, dus wat ik niet ben is heeeeeeeel groot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry als ik ergens doorheen dender,

Jeetje jeetje, wat een goed nieuws alweer, kreeg net een telefoontje dat mijn moeder morgen het huurcontract kan komen tekenen en dus ook de sleutels krijgt. Binnen nog geen week gewoon een huis en dit in deze tijd. Onvoorstelbaar, ben zo blij voor haar.

Sterkte voor iedereen die het nodig heeft.

Een dikke knuffel voor een ieder die hem wil.

Liefs,

Beks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er ook niet voor gekozen om verslaafd te worden.

Ik ben het wel.

Jij hebt machten en krachten nodig die groter zijn dan jezelf zoals je schrijft,en als dat voor jou werkt is dat prima.

Ik zoek de krachten in mezelf. En wil mezelf niet langer zien als een ik-klein-ikje.

Met deze strijd ben ik nu al járen bezig, en of het me gaat lukken is maar de vraag,

maar ik ga nu maar eens op mezelf vertrouwen, de buitenwereld is ook niet alles,

ik zoek het dus wél in mezelf.

Maar ben er nog lang niet. Dat besef ik ook wel. Doe alleen m'n best. Zoals iedereen hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Nancy, dat is ook het allerbeste. Dat je het op je eigen manier doet. Ik wil je ook nergens toe dwingen, ik vertel je alleen mijn ervaring in herstel.

Ik heb het ook allemaal zo gedaan zoals jij nu doet en wilt gaan doen. Ik wilde mezelf ook niet zien als een "ik-klein-ikje." En ik heb dat allemaal ook jarenlang gedaan, en ik had zeer zeker succesvolle periodes. Ik kon best wel veel voor elkaar krijgen met m'n wilskracht. Uiteindelijk zelfs een keer 18 maanden achter elkaar.. ik ben niet helemáál een hoopje prut.. Maar uiteindelijk bleek steeds weer dat ik verslaafd ben en daardoor mezelf niet kón vertrouwen, niet wat betreft mijn verslavingsmiddelen. Daarvoor was ik dan toch weer net een beetje te klein of zo..

Nu ik heb toegegeven dat ik klein, verslagen, machteloos ben, voel ik me sterker dan ooit tevoren. Zolang ik vertrouw op, en me laat leiden door die machten die groter zijn dan ikke, kan me niets gebeuren.

Jij gaat net als iedereen je eigen weg. Ik ben hier niet om je vooruit te schoppen in de richting die ik wil dat je gaat, ik ben hier om af en toe naar je te zwaaien en je toe te juichen en je een glimlach te schenken. En je te vertellen hoe het mij vergaat en vergaan is..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje, wat bedoel je dan met je te laten leiden door machten

groter dan jezelf?

Ook ik voel me van kinds af aan klein, verslagen en machteloos.

Maar door therapie heb ik geleerd anders te gaan denken. O jee, goed of niet...

Maar vertrouwen in machten groter dan mezelf?

Ik ben niet gelovig opgevoed, moet ik het hier dan in gaan zoeken?

Bedankt overigens voor je serieuze reacties! Ben ik echt blij mee en het zet me tot denken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nancy, ik ben ook niet gelovig opgevoed. Toen ik voor het eerst hoorde over een Hogere Macht en zelfs God, stond het kippenvel me overal, zelfs daar waar ik niet eens wist dat ik vel had..

Toen ik pas jaren later voor het eerst daadwerkelijk met het 12-Stappen programma in aanraking kwam moest ik in eerste instantie nog steeds niks van dat hele "godgedoe" hebben. Maar in de meetings kwam ik vele mensen tegen die óók niet godsdienstig waren, in de zin van religieus, maar wel hun hele leven hadden durven toevertrouwen aan een Hogere Macht, en daar al jarenlang clean mee konden blijven. Ze hadden het ook over een Hogere Macht zoals zij die begrepen.. self-made-god, zogezegd..

Om een lang verhaal kort te maken: stukje bij beetje heb ik geleerd hoe bevrijdend het is om niet jezelf als grootste macht in je leven te maken, maar je te verlaten op krachten en machten die je zelf absoluut niet in de hand hebt. Op die manier hoef ik niet bang te zijn dat ik alles onder controle moet hebben, dat ik mijn eigen toekomst moet bepalen en die van de mensen om mij heen. Ik heb alleen maar te luisteren naar wat mijn geweten, mijn Hogere Macht, me influistert, en daar naar alle eer en geweten naar te handelen.

Nancy, dit heb ik ook niet van de ene op de andere dag zo bereikt. Gisteren was het exact vier jaar geleden dat ik aan een twaalf-stappen behandeling begon en diezelfde dag ben ik voor het eerst naar een NA meeting gegaan. Tot op de dag van vandaag bezoek ik nog meerdere meetings per week. En ik ga er met plezier heen. Ten eerste om er zelf veel te leren van anderen, ten tweede om dat wat ik geleerd heb, weer uit te dragen naar de nieuwkomers..

En nu ga ik naar huis, eten maken en daarna ook weer een meeting.

Tot gauw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...