Spring naar bijdragen

Donderdag 27 september 2012


Diesel

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sha, jeetje zeg, wat een teleurstelling en pijn! Gelukkig ben je er nu vanaf, maar ja, tis niet zomaar iets! Heel vl sterkte en beterschap hoor!

Gwen, wat toevallig dat je dat aanhaalt van dat autorijden. Ik durf ook niet meer, maar waar dat vandaan komt begrijp ik niet! Heb nu zeker 3 jaar niet gereden en wordt dus steeds moeilijker dat op te pakken. Vorig jaar nog wel trouwens op vakantie, maar dat was op een heel rustig eiland. En daarna durfde ik weer niet. Hoop dat dat zal veranderen. Mis het wel, mobiel zijn.

Vond het een beetje een vreemde dag. Tis nu toch echt wel herfst he. Mooie tijd om foto's te maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeienavond samen, val nog even binnen.

Sha, wat een bericht joh.

Maar gelukkig kun je alweer een beetje lachen.

Rustig aan en beterschap:present:

Nancy, hoop dat je presentatie helemaal goed gegaan is.

Heel spannend vooraf en nu blij dat het achter de rug is.

AR, je bent in de rouw! Verwerking van een groot verlies als dit is niet niks en maakt een mens heel wat emotioneler. Daar kun je niks aan doen, ongevraagd popt het verdriet en allerlei zaken op de vreemdste momenten op. Wens dat je de komende tijd goed doorkomt.

Gespleten rots van me!

Hier verder weinig te melden. Het gaat goed, behalve dan dat ik zo achterlijk veel te doen heb. Eerste avond van deze week gewoon thuis, eten gekookt en lekker dvd's gekeken.

Ik keek er echt naar uit.

Meld me wederom droog af en ga mijn mandje in.

Welterusten allen.

:lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jen,

dat over drinken op reis was helemaal geen rare vraag, maar mijn PB box zat vol en ik wilde je toch snel antwoorden, dus heb ik het daarna verwijderd omdat het een beetje te privé was.

Wao is een ouderdomspensioen dat alle Nederlanders krijgen die vanaf hun 15e in Nederland woonden.

Voor elk jaar dat dat niet het geval was, wordt er 2% vanaf getrokken, dus 50 jaar is 100%.

Je kunt zelf in het buitenland doorbetalen. Dat heeft mijn vader, die naar Frankrijk verhuisde gedaan, maar mijn zuster, die dat ook deed met man en kind, toen ze 30 jaar was, niet, dus die krijgt minder.

De werkenden van nu betalen voor de ouderen +65 van nu, dat heet een omslagsysteem.

Dus je spaart niet voor jezelf voor later. Ook mensen die nooit gewerkt hebben ontvangen AOW. Als je niet de volle AOW krijgt, wordt dat aangevuld met bijstand (onderstand geloof ik in België) tot het sociale minimum. Daarvoor gelden dan wel andere regels, zoals het hebben van vermogen.

Bovenop de AOW ontvangen de meeste mensen pensioen, waarvoor ze zelf hebben betaald. Belastingvrij dat wel en dat wordt wel eens vergeten in al het geklaag en gezeur over een paar tientjes per maand minder.

Maar ja, dat zit in onze volksaard lijkt wel. We hebben het hier nog altijd beter dan in de meeste landen op deze wereld. Daar reken ik ook de USA bij.

Ik neem aan dat je nu weet wat AOW inhoudt?

O ja, voor een alleenstaande is het net iets meer dan 1000 fleuries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je uitgebreide antwoord, lidia, nu weet ik weer wat meer.

In België kom je in de praktijk niet toe als je niet zelf voor een pensioen zorgt. Er is hier veel armoede bij ouderen. Vooral bij degenen die geen huis verworven hebben.

Alleen maar materie? Mja. Ik ben toch blij dat mijn vader in een "duur" verzorgingstehuis terecht kan, geef ik toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jen,

hier hoor je ook veel dat oudjes met alleen maar AOW niet kunnen rondkomen.

Omdat ik zelf ook allen maar AOW heb, vind ik dat ik me daar kwaad over kan maken.

Ik vind het nogal ondankbaar tegenover de werkenden die zo'n 13% van hun salaris inleveren en voor wie het nog maar de vraag is of ze er later zelf van kunnen "genieten".

Als je niet rookt of drinkt of auto rijdt, kun je er best van komen, want ik deed alledrie.

Het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Veel ouderen hebben hun huis afbetaald of een huurhuis met een niet al te hoge huur.

Is de huur te hoog (binnen grenzen) , dan krijgen ze huurtoeslag en ook zorg toeslag, dat is voor de ziektekostenverzekering. Verder reizen ze goedkoper en krijgen korting in musea e.d.

Je hoeft ook niet allerlei zaken aan te schaffen, want die heb je al en uitgaan naar de disco e.d. vind je niet meer leuk op die leeftijd. Er wordt veel georganiseerd voor weinig of niets als je dat leuk vindt.

Nou ja, beetje off topic.

Maar deze AOW er heeft toch al zo'n 100 euro uitgespaard de laatste 12 dagen op wijn en daar kan ik dan iets "leuks" mee doen. Maar ik spaar liever voor een reisje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Sha: meis wat een ellende! Gelukkig dat die erge pijn weg is. Jammer van jullie vakantie. Had je een annuleringsverzekering?

@ Krekel: hoe gaat het? Ik denk aan je.

@ Lidia: is het nog gelukt met Druppeltje?

@ Jen: gaat het goed met je? En met je vader?

Mijn schoonma was gisteren behoorlijk in de war, maar ik heb haar weer gerust kunnen stellen.

Lytse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jopie,

dat je dat onthouden hebt! Ik heb gisteren voor het eerst een lang tel. gesprek met haar vader gevoerd, voor het eerst sinds meer dan 3 jaar. Daar wilde ik iets over vertellen, maar ik was te moe. Doe het morgen wel, want het was toch belangrijk, heb het zelfs met hem over drinken gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lytse,

vandaag ging het wel.

Ik ben daarstraks naar een lezing over communicatie met dementerenden geweest, en denk dat ik wel wat tips heb opgedaan. Ik vermoed nu dat mijn vader heel veel confabuleert - 'k had daar vroeger ook wel van gehoord, van dat fenomeen, maar mijn frank is nu pas gevallen. Verder werd me verteld om in zijn verhalen mee te gaan, en niet te proberen om hem terug in "mijn" realiteit te trekken. Ik vond het verhelderend.

Bij ons ging het allemaal behoorlijk snel, en het is me ook niet duidelijk wat vader nog weet en wat niet meer.

Fijn dat jij je schoonmoeder kon gerust stellen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lytse,

nee, nog niets gehoord, maar ik zal haar binnenkort zelf eens schrijven in de hoop dat ze af en toe haar PB box bekijkt. Of ik meld het aan jou.

Wat je schreef over die annuleringsverzekering, daar dacht ik ook aan.

Ik vind het zo sneu voor die meiden en wilde dat ook schrijven, maar vond het te laat, dus doe dat morgen wel.

Dan heb ik nog een brutale vraag aan jou : is de reden dat je je op het dagpact laat zetten dat je zo laat inlogt? Dat doe ik ook , maar dat maakt niet uit, het gaat om het idee.

Ik vind dat eigenlijk een zeer persoonlijke zaak, omdat je dan bewust die beslissing om die dag niet te drinken neertypt. Bovendien moet je daarvoor inloggen en dat geeft je meer kans meteen ook even te lezen en je verbonden te voelen met je medestrijders.

Ik vertrouw heus wel dat jij het doet en redt, maar kijk eens wat er met AP gebeurde?

Als ik het goed begrepen heb, had iemand hem op het dagpact gezet en heeft hij gedronken. Begrijpelijk, maar een beetje voorbarig dat dat gebeurde, vooral gezien de situatie waarin hij zich bevond en bevindt.

Als je vindt dat het mijn zaken niet zijn, beschouw deze posting dan maar als niet geschreven.

Welterusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jen,

hier heeft iedereen die niet meer thuis kan wonen recht op een plekje in een verzorgingshuis, dat is iets anders dan een verpleeghuis, daar wonen idd zwaar demente en anderszins hulpbehoevende mensen. Maar ook huizen waarvoor je niet hoeft te betalen kunnen goed zijn. Helaas niet allemaal. Je levert dan je pensioen of AOW in en krijgt een zakgeldtoelage die aan de lage kant is. Maar een alleenstaande heeft een vrijgelaten bedrag van € 20.000.

In de toekomst zal dit alles een nog groter probleem worden.

Ik heb het jaarpact uitgelezen en ga de binnekant van mijn oogleden eens bekijken.

Welterusten voor allen die hier nog zijn en maak het niet te laat. Morgen een nieuwe dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Lidia: de reden dat ik mij op het dagpact laat zetten is inderdaad dat ik pas laat inlog.

AR en ik hebben een vaste afspraak dat hij mij erbij zet. Ik meld me elke avond droog af en ik sta ook op het week- en jaarpact.

In een vorige periode dat AR in Frankrijk was, liep het dagpact helemaal in de soep. Omdat wij er steeds mee beginnen, sluiten anderen zich aan. Vooral in het begin was het ook voor mij een grote stimulans. Alleen al het idee dat ik 's avonds zou moeten zeggen dat ik gedronken had ...

AR heeft nog niet op mijn vraag gereageerd of hij vandaag op het pact had willen staan. Ik vind het niet zo brutaal omdat het een vaste routine is. Hij is geen minderaar.

Ik zal het hem binnenkort nog weleens vragen.

Heel begrijpelijk trouwens dat je voor de bijl gaat in zo'n moeilijke periode. Het is absoluut geen oordeel.

Voor wat betreft Druppeltje: jij had gezegd dat je haar wilde pb-en. Omdat ze zelden meer inlogt heb ik haar gevraagd jou een pb te sturen, zodat je haar kunt antwoorden, of haar iets wil vragen of wat dan ook. Wat je daar verder mee wilt is mijn zaak niet, dus het is verder aan jou.

@ Jen: je verhaal klinkt bekend. Wij gaan zo ook om met schoonma. Het wisselt ook per dag hoe helder ze is. Verder proberen ze inderdaad te verbloemen dat ze iets niet meer weten en ja, die gaten in hun geheugen worden opgevuld met fantasieverhalen. Dat gebeurt ook met de stukken van de dagbeleving die ze kwijt zijn. Ik wens je veel inlevingsvermogen en geduld. Hoe rustiger je bent, hoe beter het werkt.

Mensen van de nachtploeg ik duik in mijn bed.

Ik heb het alweer droog gehouden. Tot morgen allemaal.

Lytse.:lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...