Spring naar bijdragen

dinsdag 6 November


Diesel

Aanbevolen berichten

Hohoi,

voor het slapen gaan overdenk

ik de dag van vandaag.

Een dag vol met tegenstrijdigheden,

vandaag was ik een groot gedeelte van de dag bij

mijn vader, zoals wellicht bekend is hij

al op hoge leeftijd.

Niet meer zo gezond van lijf en leden,

steeds meer afhankelijk en onzeker

over wat hij nog wel en niet kan

en vooral bang of hij het allemaal wel goed

doet.

Ik weet het, ik ben een grote meid

toch ben ik hier enorm door geraakt.

Het besef dat mijn vader zo heel

langzaam aan niet meer de vader is

die ik altijd gehad heb.

Mijn steun, toeverlaat en vooral

mijn allerbeste maatje.

Ik ben verdrietig doordat ik zo heel

langzaam aan ons contact zie veranderen.

De rots in de branding wordt kleiner

en ik voel me ondanks mijn leeftijd

geen kind meer.

Dat voelt raar, leeg en verdrietig,

ik weet, het hoort bij het leven en

het proces van ouder worden,

maar toch.

Zo heel langzaam aan zie ik dat onze rollen

worden omgedraaid en dat vind ik verdrietig

om te aanvaarden.

Het is natuurlijk niet van de één op de andere

dag, het proces duurt al veel langer, ik

schoof het wat voor me uit en probeerde

er niet te lang bij stil te staan.

Vandaag besef ik mij dat ik er wel bij stil moet

staan, proberen te aanvaarden dat dit zo is.

Ik kan mijn best doen door er voor hem te zijn,

meer niet en dat voelt héél alleen.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 217
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedenavond

ik dacht zal mijn gezicht ook even laten zien

heb lang niet alles doorgelezen van de draad vandaag

en ben ook niet van iedereen en alles op de hoogte

wel las ik het verhaal van gestopt, klasse meid!

je gaat goed!! :present:

Bor, wat een fijn nieuws voor jullie

de zon is weer aan het schijnen hè :rose:

Emma vandaag 7 maanden alcoholvrij :present:

Verder iedereen die bezig is AdB te blijven en/of te worden

een compliment

tenslotte is het niet niks waar we aan zijn begonnen

verder blijft het hier ook kurkdroog :D

en dat laten we ook maar zo

bevalt me tenslotte uiteindelijk stukken beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Madeleine
Lytse, trui met gat is aan en broek met gat ook haha. Mijn eigenlijke joggingbroek zat in de was en dit is de enige die naast de ander lekker zit. Het wordt steeds armoediger. :P
quote>


Waar gaat dat eindigen?
Ik krijg het hoe langer hoe warmer ppfftt. :P
Ik zal eens in mijn kast kijken of ik nog wat oude spulletjes voor jou heb liggen. :D
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Navond!

Heb alles even vluchtig doorgenomen. Soms succes, soms leed.

Het lijkt het echte leven wel... *_*

Daarom wens ik iedereen veel tijd, want die heelt alle wonden!

Zelf dag 2 nuchter. Slechts 4 seconde n een impuls gehad om mijn biierblik te pakken, maar die was er niet gelukkig.

Zo lekker slapen en weer moddervet dromen. Sci-fi hoop ik vannacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: lidia
Zeker blijkt uit jouw ervaringen hoe lang en veel alc. gebruik invloed om je lichaam en geest heeft en hoe het met een bepaalde tijd stoppen niet 1,2,3 over is.
Is hier bij de deskundigen eigenlijk wel genoeg over bekend, of is het een nog onontgonnen gebied, vanwege het taboe dat er op alc. misbruik heeft geheerst. En eigenlijk nog.quote>


Eerlijk gezegd ben ik van mening dat er niet werkelijk genoeg bekend is over het stoppen met alcohol. Toen ik stopte met alcohol en dat heb ik vaak gedaan was ik van mening dat het na 10 dagen beter zou moeten gaan met mij. Een ontgiftingsperiode en dan tadaaa, zou het klaar moeten zijn. Er is, vind ik, weinig werkelijk goede informatie te vinden op internet hierover. Ik zou een goed boek van een afgekickte alcoholist wel kunnen waarderen. Misschien is die er wel, maar ik ben het nog niet tegengekomen.

Pas in Zuid Afrika kreeg ik het beeld / bewustzijn wat alcohol gedurende lange tijd met je lichaam en geest doet. Ik ben nog altijd blij en dankbaar dat ik daar ben geweest. Het duurt (wetenschappelijk bewezen) gewoon een jaar voordat al die gifzooi uit je hersenen weg is. Vandaar ook dat je als alcohol je ook zo makkelijk terug kan pakken in de eerste maanden. Want je bent depressief en hoppa, alcohol, een biertje lost het wel weer op. Weer je hele lijf op stang gejaagd en naar de &^%$# toe geholpen en hop, de cyclus begint zo weer en weer en weer. En ach ja, twee dagen droog en dan maar weer coma zuipen. Je hebt gewoon geen eens door wat je jezelf aan doet.

Pas ook bij de AA meetings begon ik mij de impact te realiseren. Een vrouw was twee jaar lang na het stoppen met alcohol depressief geweest, pas daarna helderde ze weer wat op. Twee jaar ! My god ! En van andere alcoholisten vernam ik dat iedereen het eerste jaar veelvuldig ziek is geweest en het ook moeilijk hadden op veel vlakken. Dat lees je niet over 'stoppen met alcohol'. Je leest in de regel alleen maar hoe lang het duurt voordat alcohol uit je lichaam weg is en dat je een kater hebt. Maar langdurig alcoholgebruik tast gewoon zo veel aan. Je denken, je handelen, je emoties, je gevoelsleven, je slaap, huishouden dat geen huishouden is en ga zo maar door. . . En je hebt het geen eens door dat de kwaliteit van je eigen leven is aangetast. Want het is al zo lang zo dat je in die waas leeft. Je moest eens weten hoe vaak ik hier het huis afgelopen maanden inefficient en hyper heb zitten poetsen en schoonhouden, totaal neurotisch. En het werd nog niet eens schoon ook. Haha. Nu gaat het wel goed en draait het lekker zonder neurotisch te zijn. Het aanwezig zijn bij goede AA meetings is erg belangrijk want je ziet daar andere alcoholisten en iedereen loopt op een bepaalde manier, maar toch weer anders, in essentie tegen dezelfde problemen op. En dan kun ik voor mijzelf weer relativeren en analyseren waar ik zelf zit in mijn proces. De chaos die iedereen vind in het gevoelsleven, de emoties, de schuldgevoelens, het geld en werk en confronterende situaties. Iedere alcoholist wordt met deze dingen geconfronteerd en het is goed dat te delen. Je hebt elkaar werkelijk nodig als verslaafden.

Het is vrij normaal, heb ik ontdekt, dat het minimaal een half jaar tot een jaar duurt voordat je er enigszins op alle vlakken weer bij bent. Voor mijzelf reken ik maar zo ongeveer een jaar. Maar zelfs als je helemaal hersteld bent zul je altijd terug blijven kijken op die periode die weggezopen is en daar leer ik wel mee leven. Maar altijd zal er die streep aanwezig zijn van Toen en Nu.

Wat ik wel mooi vind aan AA-ers is dat het mensen zijn die wel veel bewuster in het leven staan.

Ik zal af en toe eens wat vaker posten hier.

Gestopt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel fijn te lezen dat je vaker gaat posten hier, Gestopt.

Jouw herstel kun je goed omschrijven.

Ik heb er veel aan, en herken natuurlijk

nogal wat.

Zelf heb ik ook veel steun aan dit forum

en van mijn fellows tijdens de meetings.

Ik zou niet zonder kunnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gestopt, ik vind jouw berichten heel erg waardevol. Maar ze boezemen mij ontzettend veel angst in. Hoeveel is het waard om daadwerkelijk te stoppen, als het zolang duurt om weer jezelf te zijn?

Ik geloof dat ik kort genoeg heb gedronken om mijn leven weer echt op te kunnen pakken. 8 jaar drinken, 3 jaar extreem (met tussenpozen van 5/6 dagen). En ik mag hopen dat ik niet zoveel tijd nodig heb om te genezen. Maar wat je zegt, zoveel informatie is er niet over te vinden. En zulke berichten doen me alleen maar denken, waarom zou ik stoppen? Als mijn leven daarna nog meer * is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krekel, misschien lees je wel mee...

Ik weet uit ervaring hoe ongelofelijk moeilijk

het is uit "het drinken" te komen.

Mijn laatste binge duurde meer dan een week,

en ik kon, net zoals jij in je intro schreef; niet meer lopen.

Ik was heel, heel erg ziek.

Je hebt ook hulp nodig.

Doe het, Krekel!

Bel de 24/7 AA-hulplijn 0206817431

Of bel mij, of andere frummers wiens nummer je hebt.

Sterkte meis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Madeleine,

Lees je eigen tekst eens na: waarom zou ik stoppen?

Lees dan de tekst van Gestopt eens na, dan heb je je antwoord.

Jij hebt "slechts" 8 jaar gedronken en nog een leven voor je.

Dus: zal jouw herstel minder tijd vergen en ook meer opleveren, nl. een gezonder leven, wat zeg ik? Het is heel goed mogelijk je dood te drinken op den duur. Daar hoef je niet eens zulke grote hoeveelheden voor naar binnen te werken.

Helaas ken ik en meerderen hier daar ettelijke voorbeelden van.

Ik heb sinds je hier bent gelezen dat je eigenlijk niet goed in je vel zit en wat dat betreft heeft Johan een punt.

Maar zoals Soothe zou zeggen: en dan, als je drinkt, zijn je problemen dan opgelost?

Meid, wees blij dat je er "op tijd" achter bent gekomen dat je verkeerd bezig bent en bovendien dit forum hebt gevonden en dan heb ik het niet alleen over de huiskamer, waar je je hart kunt luchten, maar als je wat gaat zoeken is er een schat aan informatie te vinden.

Kom op, je bent het waard, om maar eens een slogan te plagieëren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Gwen: ik heb Krekel direct het nummer doorgemaild dat jij gegeven hebt en ze heeft het ook gelezen. Ik weet ook niet meer wat ik eraan kan doen. Ze belt me niet, omdat ze dat niet wil als ze gedronken heeft. Andere frummers hebben heel sporadisch contact gehad.

Ik hoop vurig dat ze snel weet te stoppen, want ik maak me erg bezorgd over haar.

@ Madeleine: wat zou er gebeuren als je niet stopt? Heb je dan een beter leven? Natuurlijk gaat bijna niemand alleen zoveel drinken omdat hij/zij het lekker vindt en dus spelen er andere problemen mee. We zijn er inmiddels allemaal wel achter, dat je die problemen beter nuchter kunt aanpakken.

In de opgaande lijn zit je niet de hele tijd te somberen hoor. Je hebt momenten dat het rot gaat, of dat je geconfronteerd wordt met het verleden, maar ook tijden dat je je beter voelt. Geen angst voor de angst.

Voor allemaal welterusten en ik hoop dat we lekker slapen.

Morgen heb ik weer een drukke dag voor de boeg. Ik ga met mijn schoonma naar de kaakchirurg, vervoerd door een rolstoeltaxi. Ze dementeert en moet met een tillift van de rolstoel in de behandelstoel. Kracht, Moed en Wijsheid, was het niet? Duim maar voor me en vooral voor haar.

Welterusten.

Lytse.:lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lidia, geestelijk snap ik helemaal wat je zegt. Want ja, ik ben er nog op tijd bij. Ik kan nu nog stoppen. Ik kan nu zelfs nog de verslaving tegen gaan in het geestelijke en lichamelijke. Ja, ik moet net als anderen afkicken. Dat heb ik gedaan en moet ik doen.

Maar er zit zo'n stemmetje in mijn hoofd, waarom nu? Waarom zou ik nu mijn best doen? Ik heb nog tijd. Hoe slecht klinkt dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij was het de laatste stuiptrekking van mijn actief gebruik, Johan.

Mijn keuzes waren gelukkig op; stoppen of sterven.

Mijn dankbaarheid is groot, heel groot.

Inderdaad interessant fenomeen, drinken tot je eraan gaat.

Er is een theorie over TIQ's waarin ik wel wat vind.

Ik zal het omhoog gaan halen.

Slaap wel, allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gestopt

je bent weg, maar leest mss later nog wel bij.

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, die ga ik opslaan om als het nodig is weer te lezen.

Er is hier wel vaker geschreven dat het een jaar duurt voor het uit je systeem is.

Ooit heeft Soothe een link gepost "alcoholisme een vergeten ziekte".

Die heb ik in mijn favorieten staan en ik worstel me er nog steeds doorheen, want het is nogal wetenschappelijk, maar te doen voor ons.

Het stamt uit de 50/60er jaren als ik het goed inschat en daarin worden 2 soorten alcoholisme uitgelegd.

Wij zouden de ene bingedrinken noemen, dwz. tijden zonder alc. kunnen en dan helemaal los gaan en de andere soort, bijna elke dag iets (te veel).

In dit stuk wordt uitgelegd over het verschil tussen alcohol die uit je organen is, dat duurt korter en alc. die uit je celkern moet verdwijnen, wat een proces van minstens een jaar is.

En hoe langer een mens gedronken heeft, hoe meer de celkernen versie van toepassing is.

Ik weet niet hoe ik een link uit mijn favorieten hier kan plaatsen, maar mss wil/kan Soothe dat nog eens doen.

En anders mss via internet.

Vorige week heb ik aangekondigd dat ik Tactive hierover een paar vragen ga stellen. Zal dat mo. doen.

Ook wat betreft de langdurige vermoeidheid, hoe dat technisch gesproken verklaard kan worden.

Dan is het mss beter vol te houden, want mijn ervaring is helaas dat het niet motiverend werkt. Als ik weer wat drink, verdwijnt die vermoeidheid.

Zoals ik al meer hier heb geschreven, we moeten geen valse verwachtingen wekken bij nieuwelingen. Het is geen appeltje eitje, stoppen is al moeilijk genoeg, maar fris en fruitig, dat kan heel lang duren en dan komt het op volhouden aan.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik daar steeds de mist mee in ga.

"Vroeger" kwam het door de onbedwingbare behoefte aan alc., maar dat is nu, na al die pogingen gelukkig niet meer (zo) aan de orde.

Het is meer een beetje zoals Madeleine schrijft: waar doe ik het allemaal voor.

Helaas weet ik dat na een week drinken dan wel weer en kan weer opnieuw beginnen. Hoewel, niet meer in de 1e klas, ga wel steeds een klas hoger instappen.

Al met al, het is en blijft een kwestie van lange adem , maar de moeite waard zoals ik de langer gestopten hier steeds zie herhalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Madeleine,

Het antwoord is heel simpel: omdat het later alleen maar moeilijker wordt.

En wie weet, omdat je er redelijk op tijd bij bent, kun je later voor de gezelligheid weer eens wat drinken.

Ik heb heel lang geprobeerd een dag of 5/8 niets te drinken en dan kon het wel weer. Haalde ik 2 slessen voor het weekend, maar op de dag dat ik ze gehaald had, waren ze allebei op en dan was het heel moeilijk, zo niet onmogelijk om niet bij te halen.

Gelukkig woon ik op een dorp waar op zaterdag de winkels om 4 uur dicht zijn en als ik ik gedronken heb kan ik natuurlijk ook niet in de auto naar het vlg. dorp. Hoewel ik tot mijn schande moet bekennen dat ik dat wel gedaan heb. Hoe vaak ik de laatste tijd niet tegen mijzelf gezegd heb dat ik god op mijn blote knieën mag danken dat er nooit ongelukken zijn gebeurd.

Nier dat ik echt dronken was, dan zou ik niet gaan, maar als ik had moeten blazen was het wel teveel geweest.

Ik heb gezworen dat ik nooit, maar dan ook nooit meer met meer dan 2 glazen (de toegestane hoeveelheid) op achter het stuur ga zitten.

Die eed kan ik nakomen, niet dat ik nooit meer zal drinken. Zover ben ik nog niet. Alles heeft tijd nodig om te groeien, ook zelfinzicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...