Jaap Geplaatst 19 april 2015 Rapport Share Geplaatst 19 april 2015 Inderdaad, een schande is het om potgrond weg te gooien. Voor die aarde worden er in de Baltische staten natuurgebieden afgegraven. Hoogveen. In een fabriek hier wordt er nog het een en ander bijgemengd, voornamelijk (kunst)meststoffen anders groeit er niets op. En dan mikken wij het gewoon weer weg. Die grond kan echt wel wat langer mee hoor door bij te mesten. http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2014/afleveringen/16-01-2014 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JaNina Geplaatst 20 april 2015 Rapport Share Geplaatst 20 april 2015 Rapi, gedroogde koemestkorrels gelden als bodemverbeteraar (brengen goede bacteriën in), maar niet zozeer als meststof. Lady Jane, als ik een groene container zou hebben, zou ik het uiteraard stapsgewijze daarin lozen Geen natuur in de buurt hier vrees ik. Jaap, ik ben benieuwd hoe je dat in de praktijk voor ogen ziet, als je alleen nog wortelkluiten hebt waar amper nog aarde tussen zit, en waarin je moet hakken en zagen om er een stukje van los te krijgen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 23 april 2015 Rapport Share Geplaatst 23 april 2015 Vandaag kan ik een bescheiden oogst noteren: De rucola is klaar om wat van te oogsten. Zo leuk, via een broeikas binnen, nu alweer langer dan een maand op mijn balkon en nu dan de eerste oogst. Zo ga je toch meer de kleine wonderen van het leven waarderen. Mijn rozemarijn struikje, welke ik heelhuids de winter door heb geleid, is aan het bloeien; Weliswaar twee kleine paarse bloempjes, maar toch... Permacultuur tuinieren betekent dat er ook wel eens iets niet werkt of mislukt. Zo heb ik niet op tijd een complete afgeschermde buitenkas kunnen creëren, en dus zijn helaas de Roma tomaten en komkommer kapot gegaan Afijn, volgend jaar anders aanpakken. Zo, voor straks bedenken wat er goed past bij rucola Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 23 april 2015 Rapport Share Geplaatst 23 april 2015 pizza? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Phaedra Geplaatst 23 april 2015 Rapport Share Geplaatst 23 april 2015 Rucola is heerlijk met geitenkaas, balsamico, honing en druiven..wat nootjes erover..klaar! Ik durf het nog niet aan met de planten. Ik heb een dakterras van 50m2 en kan alleen maar potten neerzetten. Zag toch echt t kwik nog wat te laag komen, dus nog even geduld.. Maar dan komen ze hoor, Thijm, Rozemarijn (ruikt zo lekker), Lavendel, Munt, Mimosa...mmmm. Thijm wil ik nog wel eens overhouden, maar is dit keer niet gelukt helaas. Burchill reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 24 april 2015 Rapport Share Geplaatst 24 april 2015 Hoi Phaedra (aparte nickname overigens..), Je kunt toch ook 'raised beds' en dergelijke gaan bouwen? Zit je op Pinterest? Of op Youtube zijn er ook volop voorbeelden. Op een dakterras zul je ook iets moeten aanleggen v.w.b. irrigatie, een (semi-automatisch) druppelsysteem vanwege vrije wind en meer blootstelling aan de zon. Ik vind zelf de principes van Permacultuur erg bij mij passen: "Minder doen en meer oogsten". Een voorbeeld: niet meer wieden of de kostbare aarde omspitten (minder zware arbeid), maar gebruik maken van "mulch" en compost. Ik wist het wel met 50 m2! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Phaedra Geplaatst 24 april 2015 Rapport Share Geplaatst 24 april 2015 Ha Joris! Leuk idee inderdaad! Ik zal eens googlen. Ik ben nogal vaak verhuisd de laatste tijd, 5x in 5 jaar.. en die bedden zijn wat lastig te verhuizen. ;-). Maar t gaat wel wat worden! :-) Burchill reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 26 april 2015 Rapport Share Geplaatst 26 april 2015 Zie hier mijn 'duale-irrigatie systeem': - lege flessen met vochtige katoen; en - middels zwaartekracht een druppel-irrigatie. Yahoe! huttula en Phaedra reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 26 april 2015 Rapport Share Geplaatst 26 april 2015 wat mooi Joris, zijn dat pallets? Het kan zo in een tuinmagazine! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 26 april 2015 Rapport Share Geplaatst 26 april 2015 Ja, dat zijn pallets. Ik probeer zoveel mogelijk aan hergebruik te doen. Zo zijn de lege flessen van perensap en zo. Katoen wat over was van het inkorten van gordijen. Alleen de 10L container en irrigatiesysteem is gekocht (laatste via Alibaba). En uiteraard potaarde e.d. Nu alleen nog groeien en groeien, en bloeien en plukken en eten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 26 april 2015 Rapport Share Geplaatst 26 april 2015 en geduld.............. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 26 april 2015 Rapport Share Geplaatst 26 april 2015 De eerste radijsjes opgegeten...gewoon uit pot in de huiskamer voor het raam Smaakten heerlijk Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 28 april 2015 Rapport Share Geplaatst 28 april 2015 Mijn tuinbonen staan in bloei! Wit met paarse vlekjes. Ben wel blij met dit zachte druilerige weer. Gisteravond mijn eerste druppel irrigatie ontmanteld, omdat deze niet goed functioneerde. Ga links een kopie van rechts maken. Zie hierboven. Die werkt wel goed. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 29 april 2015 Rapport Share Geplaatst 29 april 2015 (bewerkt) Plaatje van de kapucijners lukt niet 29 april 2015 bewerkt door MijnGerrit Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rapilos Geplaatst 29 april 2015 Rapport Share Geplaatst 29 april 2015 radijsjes bulken letterlijk de grond uit. spinazie in pot, krijgen al blaadjes ruccola, in 3 verschillend potten gezet, zien er goed uit, maar nog erg klein broccoli ook in een pot gezet (4 stuks), ben benieuwd worteltjes van de week ook uitgeplant in pot, Kruiden, moeten nog groot worden. 2 ieni-mini tomaatjes opgekomen veldsla, wil helaas niet erg, hoop dat het nog wat wordt Leuk hoor, zo'n tuin in potten op je balkon Aardige vrije tijds besteding, echt wel! huttula en Burchill reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blondie6173 Geplaatst 29 april 2015 Rapport Share Geplaatst 29 april 2015 Drainagebuizen kan ik maandag of woensdag ophalen. Komend weekend dus heerlijk in de modder en klei wroeten op mijn landgoed. Burchill reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 30 april 2015 Rapport Share Geplaatst 30 april 2015 (bewerkt) . 30 april 2015 bewerkt door MijnGerrit Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 30 april 2015 Rapport Share Geplaatst 30 april 2015 Toch maar geen tuinperikelen voor MG? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 3 mei 2015 Rapport Share Geplaatst 3 mei 2015 Nu eea begint te groeien en bloeien merk ik dat ik graag "even een rondje balkon doen" om de vorderingen van mijn balkontuin te bekijken. Het geeft me een geluksgevoel. Bijna therapeutisch. Echt een aanrader voor een ieder met een stukje tuin of balkon of waar dan ook. JaNina reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 3 mei 2015 Rapport Share Geplaatst 3 mei 2015 bij mij staat het bij gebrek aan tuin/balkon binnen in de vensterbank en ja therapeutisch is het zeker. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JaNina Geplaatst 3 mei 2015 Rapport Share Geplaatst 3 mei 2015 Ik herken dat gevoel Joris! Even een rondje balkon, ik doe er gerust een uur over Wat onkruidjes wegtrekken, wat takken leiden, uitgebloeide blommetjes verwijderen. Heerlijk! Burchill reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blondie6173 Geplaatst 4 mei 2015 Rapport Share Geplaatst 4 mei 2015 Hier op mijn landgoed gaat het ook eindelijk wat worden. Zal waarschijnlijk dit jaar nog niet echt veel kunnen oogsten, maar de basis staat bijna. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monster Geplaatst 7 mei 2015 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2015 janina wat moet jij wel een MEGA balkon hebben.................. met een uur ben ik hier het hele dorp rond Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JaNina Geplaatst 7 mei 2015 Rapport Share Geplaatst 7 mei 2015 6 mtr 50 bij 1 mtr75 Monster, en ik ben eens grofweg aan het tellen gegaan. Zo'n 60 planten op de grond, en een stuk of 15 hangers. Ik moet m'n buik inhouden om me er tussen te kunnen persen Burchill reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JaNina Geplaatst 12 mei 2015 Rapport Share Geplaatst 12 mei 2015 Ik ga straks perkgoed scoren Balkon staat vol vaste planten, maar eenjarige bloeiertjes horen er ook bij natuurlijk. Kas hier in de buurt is maar 1 maand open, maar ze verkopen super spul voor weinig. Ik ga voor hangpetunia, lobelia (wat een nathalzen, maar zo mooi) en diascia. Heb begrepen dat het 't jaar van de fuchsia is, maar daar loop ik niet warm voor. M'n Japanse wijnbes heeft trouwens de geest gegeven, dat is minder Eigen schuld dikke bult, dat is nog het ergste. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden