Spring naar bijdragen

Dinsdag 24 december 2024

Aanbevolen berichten

Waaa? Honden?

OK hier is mijn advies.

Honden ruiken je angst niet. Of althans, pas heel laat. Geur gaat niet zoals licht en geluid keihard in een rechte lijn. Honden kijken gewoon naar je lichaamstaal. Als je bang bent voor honden blijf je er naar kijken. Ik heb een nicht die doodsbang is voor honden. We waren met minstens 30 op een familie bijeenkomst, met mn hond. Ze keek voortdurend, uit lichte paniek. Mijn hondje heeft dat na een halve minuut in de gaten en gaat er naartoe, heel vriendelijk. Yo... heb ik wat van je aan??? Verder niks persoonlijks.

Als je hardloopt of fietst, ja dan zien sommige honden je als prooi. Wat je dan moet doen: direkt stoppen en afstappen. Dan is het interessante er meteen af. Tenzij je echt op hun terrein bent, maar zo niet dan komen ze even snuffelen (het blijft hun primaire zintuig) en dan is het weer klaar.

Een hond gaat niet zomaar bijten. Want: waar is het goed voor? Het zijn gewoon opportunisten als u en ik die dingen doen die hun wat opleveren. Zo niet, dan ach... 😉

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Etty:

De eigenaren laten het gewoon gebeuren ook, roepen ze niet bij zich als ze het zien.  Ook als hun hond op andere honden die aangelijnd zijn afrent.   

Als je zegt: niets doen, is gewoon rustig doorlopen dan wel oke? 

Ja da hoort nie hè.

Als de andere hond is aangelijnd, dan roep je je hond en doe je hem aan de lijn. Das de etiquette.

Een aangelijnde hond is meestal een stuk agressiever tegen andere honden, want hij kan geen kant op want aangelijnd. Aanval = beste verdediging.

Honden ontmoeten elkaar het beste loslopend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een keer gehad dat ik voor mijn werk bij mensen thuis moest zijn. De jonge herder bleef maar bij mij in de buurt, de eigenaar verzekerde me dat hij niets deed. Op dat moment was ik ook niet bang, ik vond honden te gek. Maar ineens beet hij me, in mijn bil. Best een flinke beet, schaafwond, broek stuk. Maar nu vind ik honden wel eng. Jammer toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het helpt wel heel erg als je zelf een hond hebt, dat je het een beetje snapt hoe het werkt. Anders blijft het vreselijk onwennig, zo'n raar blaffend beest met een bek vol tanden die je zomaar dood kan bijten.

Terwijl ze dat meestal pas doen als je ze helemaal gek geirriteerd hebt. En dan nog 🫤

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben opgegroeid met honden, een herdershond en een teckel. Die teckel heeft eens iemand in de neus gebeten, maar dat kwam omdat het beest geen kant op kon.  Mijn partner is op het strand tot bloedens toe in zijn hand gebeten toen hij een boterham naar zijn mond wilde brengen. ook verklaarbaar en te vermijden. De hond van mijn beste vriend is dol op mij (en dat is wederzijds), maar heeft op straat wel een kind gebeten. Gelukkig goed afgelopen. 

Inmiddels ook een beetje zitten googelen.  Het is mogelijk dat een hond je vanuit het niets bijt, zonder dat je daar zelf aanleiding toe geeft. Mij lijkt de kans in het bos of op de hei niet zo groot, al is ie wel aanwezig. Maar dat is de kans op neerstorten met een vliegtuig ook.  Op veel plekken waar ik loop moeten honden eigenlijk zijn aangelijnd, maar dat gebeurt dus niet. Ga er ook niet op wachten en het is niet mijn strijd.  Ik wil mijn angst verminderen en deze ook niet overbrengen op mijn kleindochter straks.  Maar ik wil haar graag ook ongeschonden afleveren bij mijn zoon. Dus ik ga gewoon oefenen.  Met berenspray.   Nee geintje. 

@bumperjim, ben ik als wandelaar ook een prooi? Moet ik stil blijven staan en een beetje pompiedom naar de boomtoppen kijken, wachten tot het baasje zijn schattebout onder appel heeft? Als het dier tegen me opspringt, helpt het dan om 'terug'  te roepen' ? Ik denk wel dat ik honden juist aankijk, dat ben ik gewend met mannen die toen ik nog fris en fruitig was  zich aan me opdrongen, dan was wegkijken juist een teken van zwakte.  Stoer aankijken an 'afrotten' roepen (of anders vermorzel ik je ego met die grote bek van mij), dat hielp. Maar bij honden niet dus.  En zo'n hondenfluitje, of is dat zielig? 

Leuk, nieuwe dingen leren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Etty:

Ik ben opgegroeid met honden, een herdershond en een teckel. Die teckel heeft eens iemand in de neus gebeten, maar dat kwam omdat het beest geen kant op kon.  Mijn partner is op het strand tot bloedens toe in zijn hand gebeten toen hij een boterham naar zijn mond wilde brengen. ook verklaarbaar en te vermijden. De hond van mijn beste vriend is dol op mij (en dat is wederzijds), maar heeft op straat wel een kind gebeten. Gelukkig goed afgelopen. 

Inmiddels ook een beetje zitten googelen.  Het is mogelijk dat een hond je vanuit het niets bijt, zonder dat je daar zelf aanleiding toe geeft. Mij lijkt de kans in het bos of op de hei niet zo groot, al is ie wel aanwezig. Maar dat is de kans op neerstorten met een vliegtuig ook.  Op veel plekken waar ik loop moeten honden eigenlijk zijn aangelijnd, maar dat gebeurt dus niet. Ga er ook niet op wachten en het is niet mijn strijd.  Ik wil mijn angst verminderen en deze ook niet overbrengen op mijn kleindochter straks.  Maar ik wil haar graag ook ongeschonden afleveren bij mijn zoon. Dus ik ga gewoon oefenen.  Met berenspray.   Nee geintje. 

@bumperjim, ben ik als wandelaar ook een prooi? Moet ik stil blijven staan en een beetje pompiedom naar de boomtoppen kijken, wachten tot het baasje zijn schattebout onder appel heeft? Als het dier tegen me opspringt, helpt het dan om 'terug'  te roepen' ? Ik denk wel dat ik honden juist aankijk, dat ben ik gewend met mannen die toen ik nog fris en fruitig was  zich aan me opdrongen, dan was wegkijken juist een teken van zwakte.  Stoer aankijken an 'afrotten' roepen (of anders vermorzel ik je ego met die grote bek van mij), dat hielp. Maar bij honden niet dus.  En zo'n hondenfluitje, of is dat zielig? 

Leuk, nieuwe dingen leren. 

Het is helemaal niet gebruikelijk tussen honden (en dus ook voor ons niet aan te bevelen) om het conflict te zoeken, met aankijken en bluf. Doen ze het wel onder elkaar dan gaat het meestal fout. Normaal gesproken negeren ze elkaar beleefd of zeggen ze elkaar beleefd gedag. Beleefd wil zeggen bv je loopt (en je rent al helemaal niet) niet recht op een andere hond af, maar netjes met een boog.

Als er een hond op je af komt kan je hem dus het beste gewoon negeren. Niet meteen gaan aaien, veel honden houden daar niet van. Komt hij onaangenaam dichtbij, dan kan je een stok pakken en weggooien, dan gaat ie er geheid achteraan. Springt hij tegen je op, dan kan je je omdraaien. Je kan ook een stap vooruit doen zodat hij omlazert. Is niet erg vriendelijk, maar hee 🤷🏼‍♂️ zoveel opties heb je niet en ze snappen niet dat je dat expres doet. "Terug" roepen (of "appeltaart" roepen) werkt alleen als je de hond eerst hebt getraind met dat woord 😁

Ja een hond kan in theorie zomaar zonder aanleiding bijten, als hij een molentje in zn hoofd heeft. Normaal is er altijd een aanleiding maar die zien we niet altijd. Als de hond "net mis" bijt, dan doet ie dat met opzet want honden zijn veel sneller dan wij, als ie jou echt wil bijten dan doet ie het goed. "Net ernaast" bijten is een laatste waarschuwing. Ik ben nog nooit zomaar door een hond gebeten. Ik heb weleens een hond aan mn broekspijp gehad toen ik nog een krantenwijk had en moest bezorgen op een boerderij waar hij de waakhond was, maar dan praat ik over bijna 40 jaar geleden 🤣

Ik zou je eigenlijk de mijne moeten lenen als therapiehond want de mijne is vreselijk tolerant met mensen. (Met andere honden een stuk minder 🫤)

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Wendy75:

Ik heb een keer gehad dat ik voor mijn werk bij mensen thuis moest zijn. De jonge herder bleef maar bij mij in de buurt, de eigenaar verzekerde me dat hij niets deed. Op dat moment was ik ook niet bang, ik vond honden te gek. Maar ineens beet hij me, in mijn bil. Best een flinke beet, schaafwond, broek stuk. Maar nu vind ik honden wel eng. Jammer toch?

Dat bewijst maar weer dat veel hondeneigenaren er de ballen verstand van hebben. Je kan 100 jaar lang honden hebben gehad zonder er ook maar iets van te snappen, zolang je ze maar water en brokjes geeft.

Dunning-Krueger effekt 😁

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...