Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Alcohol is zolang mijn vangnet geweest als ik het moeilijk had. Ik weet dat het op korte termijn werkt en dat is in een emotionele crisissituatie voor mij heel lang mijn 'vriend' geweest. Ik leer nu stapje voor stapje om op een gezonde en normale manier om te gaan met moeilijke dingen maar dat gaat niet 123. Ik ben mijn dieptepunt van zondag goed doorgekomen. Geventileerd bij de ambulante hulpverlening en ben gaan wandelen met de Spice Girls playlist aan. Mooie herinneringen aan. De combinatie van het fysieke, de natuur en de positieve herinneringen deden me goed. 

Maandag en gisteren de Antabus onder toezicht ingenomen.  Maandag ben ik ook niet zelf boodschappen gaan doen voor de zekerheid,  maar tijdens mijn Antabus-inname-contactmoment samen met de hulpverlener boodschappen gedaan. 

Ik heb de situatie van zondag, de aanleidingen, mijn gedachten etc etc zo helder mogelijk opgeschreven en die ga ik morgen aan mijn therapeute van Tactus laten lezen en vragen of zijn mee wil denken/advies enzo heeft. Misschien noemt zij wel iets waar ik nog niet bij heb nagedacht. Ook gaan we morgen aan mijn alcohol-signaleringsplan beginnen.  Ik zou zelf al een opzet maken maar ik kwam er totaal niet uit. 

Ik doe mijn best mensen. 

Geplaatst

Ik heb vanuit de ggz een algemeen signaleringsplan maar ik krijg vanuit tactus- verslavingszorg een signaleringsplan die specifiek op alcoholgebruik gericht is.

Geplaatst

Van een site, 

"Het signaleringsplan (ook wel vroegsignaleringsplan of stoplicht genoemd) is een hulpmiddel om dreigende terugval of een crisissituatie in de toekomst op tijd te herkennen en te voorkomen. Het bevat een beschrijving van vroege voortekenen, die als waarschuwingssignaal opgevat kunnen worden. Daarnaast bevat het plan een beschrijving van maatregelen die jij, je naasten en zorgverlener kunt nemen wanneer terugval dreigt of wanneer er sprake is van een crisis."

Geplaatst
1 uur geleden zei Maia:

Ik heb vanuit de ggz een algemeen signaleringsplan maar ik krijg vanuit tactus- verslavingszorg een signaleringsplan die specifiek op alcoholgebruik gericht is.

Okee 

Geplaatst
40 minuten geleden zei bumperjim:

Wat is een signaleringsplan? 🤨

@Claudius Mooie uitleg, waarvoor dank. 

even concreet mijn ggz signaleringsplan: Er zijn 3 fases.

Groen -> het gaat goed met me

Oranje -> Ik ben onrustiger en emotioneler 

Rood -> ik zit in een crisis of er tegenaan

------

In mijn signaleringsplan staat omschreven wat de signalen zijn dat het minder goed met me gaat, wat ik of mensen in mijn omgeving kunnen doen om in te grijpen etc. Alles gericht om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat ik in fase groen blijf en vooral niet of zo kort mogelijk in Oranje of Rood blijf. 

Als mijn begeleiding bijvoorbeeld merkt dat ik afspraken begin af te zeggen, de gordijnen gesloten houd en ik me terug trek kunnen ze in mijn signaleringsplan zien dat ik in fase Oranje zit. Zij kunnen dan -volgens het plan- mij een extra contactmoment aanbieden, een wandeling met me maken, bordspelletje met me doen of een extra belmoment inplannen. Dat zijn enkele dingen die me net dat beetje extra kunnen geven waardoor ik de draad weer op kan pakken.

Dat dus.

Geplaatst

Het lijkt mij dat je dan tegen rood aanzit @Maia
want zoals je het beschrijft moet de redding/afleiding dan van buitenaf komen.
In oranje kun je denk ik nog heel veel zelf om te af te wenden.
Misschien ben ik mis hoor, ik heb er geen ervaringen mee.
Maar juist jij zou een plan voor oranje kunnen maken.
of zie jij dat anders?

Geplaatst

Ik noemde het als een der voorbeelden. Het signaleringsplan is zeer uitgebreid met voor elke fase meerdere manieren om er zowel vanuit mijzelf als vanuit mijn omgeving ermee om te gaan en dat is zowel in groen, oranje als rood. 

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb de dagpact vanochtend nog ingevuld maar heb toch een uitglijder gemaakt. Ik kan en wil er op dit moment niet op ingaan. Morgen ga ik mijn moeder vervangen als mantelzorg voor mijn vader. Katheter legen,  mond bevochtigen, op de ademhaling letten, pap proberen te geven etc. 

Ik mag het woord "falen" niet meer in de mond nemen van mijn therapeute. De antabus die ik vandaag zou innemen is verplaatst naar morgenvroeg. Begeleiding weet ervan. 

😪

bewerkt door Maia
Geplaatst

Jullie weten dat ik bekend sta als zorgmijder he? Mediant (de ggz) heeft dinsdag na mijn therapiesessie een email gestuurd naar mijn therapeute van Tactus en die heeft ze vanochtend met mij besproken.  De ggz heeft aanhoudende twijfels over mijn therapie-trouwheid,over mijn inzet en motivatie (hallo, ik heb nog luchtwegproblemen, benauwdheid en ik ben schor en heel moe, maar ik was dinsdag wél op de afspraak!) Zij vroegen advies..

Verslavingsherapeute -tactus- werd om advies/feedback gevraagd in de mail, en zij zei vanochtend dat ze heel positief is! Op de enige afzegging van mijn kant laatst door de ziekheid/dubbele longontsteking na ben ik altijd komen opdagen.. ik maak mijn huiswerk, ben gemotiveerd dus zij is zeer te spreken over mij. Plus ze laat me elke keer onverwacht blazen met een positief resultaat. Ik stel me kwetsbaar en open over in therapie, waar ik daar voorheen moeite mee had. Dit gaat zij ook allemaal  terugsturen maar de ggz!! Een goede feedback dus. Blij mee en dankbaar voor. 

Geplaatst

Ik vind het alleen wel irritant dat ik bijvoorbeeld los van "2 personen" niet specifiek kan lezen welke 2 mensen positief hebben geliked op mijn reactie 

Geplaatst
29 minuten geleden zei Maia:

Ik vind het alleen wel irritant dat ik bijvoorbeeld los van "2 personen" niet specifiek kan lezen welke 2 mensen positief hebben geliked op mijn reactie 

De enige manier om dat te doen is even uitloggen. Dan kan je het zien door op het hartje te drukken. Daarna dan weer inloggen natuurlijk. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...