Spring naar bijdragen

Donderdag 1 augustus 2024


Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

Super rustig op het forum de laatste tijd.
Veel menen op vakantie ook denk ik

Gisteren dus barbecue op de tuin met broer en schoonzus.
was wel gezellig, maar die troep die je er altijd naar toe moet slepen..en weer mee terug moet slepen
letterlijk een kruiwagen vol.
Dan thuis weer alles opruimen en schoonmaken.
Zondag weer barbecue met schoonfamilie ( 6 stuks en met ons erbij)
Zie daar vreselijk tegenop, weer dat gesjouw heen en weer ) en dan die drukte ! (Ze zijn zo druk altijd)

Vriend begrijpt mij in dat opzicht totaal niet (Het is toch gezellig zegt hij dan)
Enfin, genoeg geklaagd
Vandaag maar eens een rustig dagje ervan maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Lika:

Avond alweer. Bij mijn moeder geweest vandaag. Het wordt allemaal heel duidelijk dat ze het echt allemaal niet meer weet. Moeilijk om daar getuige van te zijn. 
 

Heel veel sterkte Lika:rose: is zwaar om je moeder zo te zien 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjeetje ik kwam eigenlijk even kijken wie er nog van mijn bekenden schrijft.

Dementie van een ouder is niet leuk, doet ook wat met jezelf.

Misschien lelijk gezegd, maar ik heb mijn moeder heel veel vragen nog gesteld na haar diagnose.

Want niet alleen dat zij haar herinneringen verloor ik verloor er ook een beetje mijn geschiedenis mee. Bovenop mijn mam.

Ze heeft voor euthanasie gekozen omdat de diagnose dementie wel heel gruwelijk voor haar was, toen kwam het pas uit hoe zwaar ze het eigenlijk bij haar eigen ouders ervaren heeft, stukje bij beetje het contact verliezen.

Mijn advies is, als je het opmerkt sta dan ook even stil bij wat jij nog zou willen weten van je ouder? Dat kunnen hele stomme dingen zijn zoals een recept of iets belangrijks uit je verleden wat je in de toekomst nog zou willen vragen. 

Ze is nu 4 jaar dood en nog heb ik soms vragen die ik toen ook graag gesteld had, maar omdat ik al zoveel antwoorden gehad heb is dat minder pijnlijk. Jammer dat ik daar toen ook niet aan gedacht had, maar het is geen gemiste kans.

 

Wat betreft dementie van een ouder raadt ik dus elk kind aan om vragen te stellen zolang het nog het kan. Je ouder vindt het al moeilijk genoeg om zijn of haar geheugen te verliezen maar als kind verlies je en je ouder en een groot deel van je geschiedenis. Gelukkig kon ik dat met mijn moeder nog, maar ook ik heb niet voldoende vragen gesteld want de vragen die blijven toch. Het valt me alleen niet meer zo zwaar als ik geen antwoord krijg.

Ik heb gewoon een hele lieve moeder gehad en pas na haar overlijden en het opruimen van haar huis merkte ik dat ze heel veel opgekropt had om andere mensen niet te belasten. Ze was nog banger voor de dementie dan dat ik ingeschat had.

Daarom zeg ik altijd, stel je vragen bij wie of wat het kan soms ineens over zijn en dan zit je met je vragen.

 

Dat wat ons mam betreft, heeft me wel een opener mens gemaakt ik durf veel makkelijker confronterende gesprekken aan te gaan met iemand die mijn hart raakt. Dat wachten op een diagnose om dat te kunnen is niet meer nodig, ik leef nu en de ander ook dus die bevraag ik nu gewoon. Dan hebben we dat tenminste gehad mocht deze ineens wegvallen.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Anders was het gewoon even heerlijk om weer eens over mijn moeder te schrijven.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...