Spring naar bijdragen

Three principles Sydney Banks


Kate

Aanbevolen berichten

Dag kanjers, hier even een berichtje van mij. 

Bob had mij in februari al een pb gestuurd en vandaag is het toevallig ook de 20e. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier  lange tijd niet heb gelezen. Ik ga nog wel alcoholloos en blij door het leven! Gewoon omdat ik de voorkeur heb voor een helder hoofd en ingezien heb dat een drang naar alcohol (of naar iets anders) een groot hersenspinsel is. Zo werkt de menselijke psyche blijkbaar, en blijkbaar zit er ook een mechanisme in dat zich daar van wil bevrijden. Als je eenmaal die vrijheid hebt geproefd  smaakt dat naar meer! 

De afgelopen jaren heb ik mij meer verdiept in nondualisme en de 3 principes van Sydney Banks. Heb er zelfs een facilitator opleiding in gedaan. Wat mij opvalt is dat veel mensen die ik inmiddels van daaruit ken spontaan met alcohol zijn gestopt, ook degenen die niet veel dronken. Gewoon omdat er geen behoefte meer aan is. Nou heb ik geen enorme zendingsdrang. Mocht je interesse hebben raad ik het boek van Marnix Pauwels aan, een ex-(zwaar)verslaafde die vanuit deze invalshoek een boek heeft geschreven (o.a. Wakker) dat leest als een trein. Doe er je voordeel mee. Ook is er veel gratis materiaal op internet te vinden.

Nou toppers ik hoop dat het goed gaat met jullie allemaal. En als je in een kramp zit ben je maar 1 gedachte van vrijheid af (de belemmerende gedachten op dat moment. En dat is niet jouw schuld of zo, zo werkt dat denken). Vertrouw op het leven en op je ware natuur die altijd voor je beschikbaar is (want je bent het al).

liefs, Kate 🌹❤️ (gestopt 20-2-2010)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet wel zeggen, als ik even mag zeuren, dat ik het juist voor non-dualistische denkers het een beetje vreemd vind om gedachten en gevoelens simpel weg te zetten als "dat doe je zelf, gewoon niet meer op ingaan", daarbij geheel voorbij gaand aan de verbinding lichaam-geest die overduidelijk speelt in gevallen als depressie, burnout, trauma, enz. en verslaving natuurlijk ook. Je kan niet alles even omdenken of ontdenken en daarmee "oh ja natuurlijk, bedankt voor het idee" tot de conclusie komen dat je alcohol helemaal niet nodig hebt en dan zomaar stoppen.

Je kàn stoppen met alcohol maar het is niet simpel en het gaat niet alleen om bepaalde gedachten te negeren. Het is ook fysiek/biologisch. Het is gewoon een hele klus als je t zelf moet doen. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

Toen ik deze kop las dacht ik in eerste instantie aan een bank in Sydney.
Een artikel over beleggen in aandelen of zoiets.

Toen ik wat gegoogled heb dacht ik: oude wijn in nieuwe zakken.
Sat Chit Ananda is al eeuwen oud.

sydney, australia, 2020 - sydney opera house en la noche 1435803 Foto ...

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips Kate. Het past wel bij waar ik nu mee bezig ben. Heb ook even gegoogeld en gelezen waar de prinicpes voor staan.

Ontspanning in het denken. Ik geloof wel dat als je leert anders naar je denken te kijken, je alcohol makkerlijker los laat. Zoals je van alles los kunt laten wat je krampachtig vast houdt, of waar je je tegen verzet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 26-5-2024 om 11:31 zei bumperjim:

Ik moet wel zeggen, als ik even mag zeuren, dat ik het juist voor non-dualistische denkers het een beetje vreemd vind om gedachten en gevoelens simpel weg te zetten als "dat doe je zelf, gewoon niet meer op ingaan", daarbij geheel voorbij gaand aan de verbinding lichaam-geest die overduidelijk speelt in gevallen als depressie, burnout, trauma, enz. en verslaving natuurlijk ook. Je kan niet alles even omdenken of ontdenken en daarmee "oh ja natuurlijk, bedankt voor het idee" tot de conclusie komen dat je alcohol helemaal niet nodig hebt en dan zomaar stoppen.

Je kàn stoppen met alcohol maar het is niet simpel en het gaat niet alleen om bepaalde gedachten te negeren. Het is ook fysiek/biologisch. Het is gewoon een hele klus als je t zelf moet doen. 

Ik begrijp je reactie volkomen. Zo ervaar je het als je in de * zit. Dat is hoe het werkt, het lijkt zo echt.
je lichaam kan echter prima zonder alcohol. Check het voor jezelf: leeft het op de momenten dat je niet drinkt? Wordt het gezonder met al die sloten drank? Of moet het er juist van herstellen? En wat een wonder, vind ik, dat het dat vanzelf kan. 

Je ervaart het denken. Op momenten dat je van iets moois geniet, bijvoorbeeld een prachtig bos of zonsondergang, komt het denken vanzelf tot rust en voel je je even vredig. Denk je niet aan de *. Je hoeft helemaal niet om te denken. Door inzicht in hoe het denken werkt vallen er vanzelf geloofjes, dogma’s en programmaatjes weg. 
Dat gaat bij mij ook nog steeds door, dat is niet even hupsakee alle problemen weg. 
Maar onder al die denkstormen ben je al je ware natuur, die is altijd voor je beschikbaar, je bent het al. En: ieder moment is nieuw, je hoeft niet steeds hetzelfde te denken of te doen. 

Zoals zo’n sneeuwbol waar je aan schudt. Als je stopt met schudden dwarrelt alle sneeuw neer en zie je heel helder het poppetje dat erin zit. Dat vind ik een mooie metafoor voor die denkstormen die voorbij trekken. Hoe helder of prettig zo’n moment als het denken tot rust komt en zonder sneeuw (doemdenken/drank). Je kunt die momenten misschien gaan herkennen. Ik vind dat heel leuk om naar te kijken. Wonderlijk ook. Het is een soort switch van perspectief, een bewust worden.

Je kunt jezelf en elkaar blijven vertellen hoe moeilijk het is. Dat mag. Het kan het ook in stand houden. In de kern is er echter niets mis met je. Je bent al helemaal goed zoals je bent. Het welbevinden zit in iedereen, het is voor iedereen beschikbaar. Ik heb ook veel meegemaakt, en dat houdt me nu niet meer bezig. Zeg ik dat het onzin was wat ik toen voelde? Nee, dat was toen mijn ervaring en nu mag ik mijn innerlijk welbevinden voelen. Wat ik wel in ben gaan zien is dat je je nooit de hele tijd rot voelt, dat kan helemaal niet, al denken we van wel. Op het moment dat de bel gaat en de pizza staat voor de deur denk je even niet aan je shit.

Ik weet nog dat iemand hier ooit schreef: je hoeft alleen nu niet te drinken. Dan ben je klaar. Toen ging er voor het eerst een luikje in mijn hoofd open. Niet: je hoeft alleen vandaag niet te drinken. Daar kreeg ik dan weer andere gedachten bij, die gingen over morgen.
Nee, alleen maar: nu. En het is altijd nu. Als je dat werkelijk ziet en voelt, wow.

Ieder zijn eigen proces en zijn eigen pad. Ik beschrijf maar een klein stukje van wat er aan deze kant gezien wordt. Ik vind het mooi om te zien hoe ieder moment nieuw is en je niet hetzelfde hoeft te blijven denken of doen. Dat geldt voor alles. Dat geeft een gevoel van vrijheid. Oh en ik heb het niet alleen gedaan. Ik ervaar regelmatig 1 grote liefhebbende energie (die er altijd is, alles is energie zoals ik het ervaar) die continu mensen, ideeën, boeken, werk, inzichten etc op mijn pad brengt.

Als je dit verhaal * vindt, ook goed.  Doe je eigen ding, het lukt toch niet om tegen je eigen geloof in te gaan. Kijk voor jezelf, altijd. 🌈💕

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...