Spring naar bijdragen

even voorstellen


TommyVanilla

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben Tommy,

Begin 40 en al zeker een jaartje of 20 een regelmatige nuttiger van alcohol. Doordat ik de laatste jaren steeds gezonder ben gaan leven, merk ik dat mijn drinkgedrag steeds meer begint te schuren. Maar ook de katers worden steeds onaangenamer en de herhaalde irritatie en boosheid leid soms tot neerslachtigheidsgevoelens. Omdat ik al meerdere keren voor langere tijd (1-3 maanden) ben gestopt weet ik ook hoeveel comfortabeler het alcoholvrije leven is, dat die neerslachtigheid sterk afneemt als ik niet drink. En dat ik ook kan stoppen en een alcoholvrij leven kan leiden. 

Heb gedacht om me aan te melden bij de AA, maar daarvoor voelt mijn situatie niet zwaar genoeg. Denk overigens wel dat ik een alcoholprobleem heb en dat deze problemen erger kunnen worden als ik niet iets ga veranderen. Heb ooit eens een online-cursus gedaan via Brijder, maar verder nooit enige hulpverlening zoals huisarts of psycholoog betrokken. Werk ook in / met hulpverlening. 

Heb verder een (leuke) relatie, baan en actief/sportief leven. Alcoholvrij zou me met name (weer) meer rust, concentratie en tijd op moeten leveren. En het gevoel dat ik weer meer in contact kom met mezelf / mijn eigen gevoel.  

Ik weet eigenlijk nog niet zo goed wat hier allemaal te lezen / doen is, maar daar kom ik vanzelf wel achter :-) 

Groetjes! Tom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Tom, klinkt alsof je er wel uit bent dat je niet meer wil drinken. Wat zijn voor jou de valkuilen of waar denk je dat je het meeste moeite mee zal hebben? Goed dat je er bent en schrijf vooral mee, je bent niet alleen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie reacties.

Ik denk dat ik per direct (vanaf vandaag) ga stoppen. En dan eerst voor 1 maand om die daarna met een 2e maand te verlengen. 

Wat me lastig lijkt, is het idee dat ik misschien (zeer waarschijnlijk) moeilijke momenten zal ervaren. Maar dat hoort erbij. En er zijn wel geplande afspraken waarin het drinken op de loer ligt. Maar het stoppen steeds weer verder uitstellen, lijkt me ook geen goed idee. Dus ik zal de komende week even actief moeten sturen op het (tijdelijk) ontwijken van gevaarlijke momenten en het intensiveren van zelfzorg.

Heb als hulpmiddelen dit forum en heb ook nog een ongelezen boek "this naked mind" liggen van Annie Grace, wat ik ter ondersteuning kan lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Tom, 
 

2 uur geleden zei TommyVanilla:

Heb gedacht om me aan te melden bij de AA, maar daarvoor voelt mijn situatie niet zwaar genoeg

Heb je dit zelf bedacht of voor hen ingevuld?
Bij mijn weten is bij de AA/NA  alleen een criterium dat de deelnemers de intentie moeten hebben om niet meer te drinken
(en natuurlijk dat je niet deelneemt aan een meeting als je dronken bent, maar dat lijkt vanzelfsprekend)
toenemende katers en neerslachtigheid lijkt me wel de moeite waard om er echt voor te gaan dus.
Zwaar genoeg is zo subjectief he. Je hebt duidelijk een drankprobleem en kunt alleen maar winst halen.
Ik hoop dat je vandaag droog door bent gekomen en er morgen aan vastplakt, dag per dag werkt, zo lang als jij maar wilt.
Vandaag drinken we die eerste niet! Kom je op het dagpact bij de ditjes en datjes? Daar vind je meer pacters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)
9 uur geleden zei lady jane:

Heb je dit zelf bedacht of voor hen ingevuld?

Ik heb dit telefonisch met één van hun actieve leden/begeleiders besproken. Niet zwaar is inderdaad mijn opvatting.  En ook dat is inderdaad een invulling en mogelijk ook een bagatellisering van mijn situatie. 

"Mijn drankprobleem is niet zwaar genoeg" of "het lukt me om te stoppen" zijn voor mij hardnekkige argumenten om niet later (na 1 of 2 maanden) toch weer af en toe "gezellig" een drankje te pakken. Waardoor het hele dranksysteem langzaam weer opnieuw opstart en herstelt. Waardoor ik weer veel tijd en energie verliest en waarvan ik (inmiddels) wel weet, dat het me verder niets oplevert. Enkel schijnplezier, verdringing, veel vermijding, vertraging, onrust en stapeling van problemen en aanzienlijke afname van gezond- en fitheid. 

Wat ook is blijven hangen aan het telefoongesprek is dat (problematisch) drinken leidt tot isolatie. Ze noemen dat 'jezelf op een eiland drinken'. Dat herken ik ook bij mezelf en wil dat graag anders.  

bewerkt door TommyVanilla
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja Tom wat jij beschrijft noemen we hier het grote smoezenboek.
Dat ken ik ook uit de verspilde jaren. Ik kon heel goed een hulpverlener
precies dat laten zeggen/denken, wat ikzelf graag wilde geloven. Tegen beter weten in.
Geen benul dat ik mijn eigen ontwikkeling daar erg mee vertraagde.
Tot mijn dochter 13 werd, ik in scheiding lag en idd mezelf op een eiland had gedronken.
Met niet elke dag, niet grote hoeveelheden, maar er toch heel erg afhankelijk van was geworden.
Voor haar kon ik stoppen, rigoureus in een klap. Ik hield destijds meer van haar dan van mezelf.
En het heeft gewerkt. Ik ontdekte dit forum en dat heeft me de structuur en verantwoordelijkheid gegeven.
Met problemen rond kidz kwam ik hier. En de integratie van mn therapie kwam via Mindfullness.
Dat liet de laatste kwartjes vallen, gaf me rust en bezinning. Er kwamen nieuwe invullingen van tijd en actie.
En inmiddels zit ik in mijn 15e jaar zonder drank. Ik ben nog vaak dankbaar daarvoor.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedemorgen Tommy

Welkom ik ben Jac en ben pas aangemeld op het forum en vandaag als ik het droog hou ben ik 1 week sober als ik jou verhaal zo lees herken ik daar veel in vanaf mijn 40 ste.

Zoals bumperjim heel goed aangaf (jou insteek),  ik citeer je "Mijn drankprobleem is niet zwaar genoeg" of "het lukt me om te stoppen" is ook mijn valkuil geweest vanaf me 40 ste bagataliseren en ontkennen ik zou er mijn masters mee hebben gehaald.

lees mijn verhaal maar FF en dan is het nog niet te laat maar wel  later en zonder dat je het door hebt ben je 55 jaar en dan zou je het als nog zoals in mijn geval kunnen doen of niet natuurlijk, dat is een keuze,

Wat BJ schreef is het beste advies, stop maar eens vandaag en dan dag tot dag verder kijken elke nieuwe droge dag zijn nieuwe inzichten. Ik sluit me daar 100 % bij aan 

 

wijsheid, succes en sterkte gewenst

Jac

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jezelf op een eiland drinken die kende ik nog niet maar snap en voel het meteen. 
Of je nu twee glazen per dag drinkt of 20, je voelt zelf haarfijn aan of je een probleem met alcohol hebt. En dat heb je zo te lezen want het maakt je ongelukkig. 
Join the club!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@TommyVanilla ook namens mij van harte welkom op dit forum, weet dat je niet de enige bent, en je kan en mag hier alles delen en vind altijd een luisterend oor, zonder oordeel of verwijt, want iedereen hier levert dezelfde strijd. 
jij moet het doen, maar vergeet nooit, je bent niet alleen!

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei TommyVanilla:

Omdat ik al meerdere keren voor langere tijd (1-3 maanden) ben gestopt weet ik ook hoeveel comfortabeler het alcoholvrije leven is, dat die neerslachtigheid sterk afneemt als ik niet drink. En dat ik ook kan stoppen en een alcoholvrij leven kan leiden. 

@TommyVanilla, welkom op dit forum.

Focus je maar op je eigen woorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Goedemorgen allemaal. Hier na een heerlijk weekend weer aan de slag met vanalles. 

Nog steeds aan het onderzoeken welke vorm van begrenzing het beste bij me past. Dankbaar voor de ruimte die ik (kennelijk) nog heb om hierin te proberen. Door het proberen (met de onthouding en met af en toe weer wat drinken), zie, voel en merk ik wel steeds beter de impact van mijn keuzes. En de daaraan gekoppelde gevolgen.

Fijne dag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Freekie:
22 uur geleden zei Freekie:

@TommyVanillaen de rest ;)

Ik vergelijk het met 2 ikkes in mijn hoofd. 

De baggetaliserende verslaafde ik. 

En de echte ik. 

Ik merkte na 2 a 3 week dat de baggetaliserende ik (de verslaafde) die graag weer wat trek gedachten genereert en fluistert, psst je ken nu nooit meer hé... Psstt hé wist je wel dat het vandaag vrijdag is en je hebt al weer zoveel goeds gedaan, hè pssst moet dat niet gevierd worden met middelen? 

Die raak ik nooit meer kwijt. Ook al sluimert hij of slaapt hij. Hij kan heeeel makkelijk wakker worden, met 1 slokje, 1 trekje. 

Ik heb hem namelijk zelf gekweekt en opgevoed, 23 jaar lang. Hij is nu volwassen en sterk.

Maar ik ben sterker en 15 jaar ouder! 

 

23 uur geleden zei Dune:

@TommyVanilla waar jij nu staat is een begrijpelijke fase in je onderzoek naar wat je wil, kan of moet gaan doen in jouw aanpak of plan.

ikzelf heb dat al achter de rug… het wordt het grote smoezenboek genoemd. Want alcoholisten zijn zeer creatief en vindingrijk.

Alles in het hoofd zo weten te draaien en te keren dat alles past en klopt in de door ons zelf gecreëerde nieuwe kansen om vooral de drank deur niet helemaal dicht te hoeven gooien. Ik vrees dat je wellicht nog wat knievallen zou moeten maken om daar een kering in te krijgen. Maar dat is jou proces. Jij bewandelt jouw pad, maar hee… neem de kennis mee van de ervaringsdeskundigen die dit forum rijk is. Het is maar een idee.

21 uur geleden zei Nienes:

@TommyVanilla ook dit is een leerproces en dat moet je op jouw manier doen. Daar hoort vallen en weer opstaan bij. Ik hoop dat je niet valt maar ik denk dat als het wel gebeurt je weer opstaat.

@Jac Chapeau!!!! 
 

Ik heb zo ontzettend lekker geslapen dat ik er gewoon een beetje van in de war ben! Dat was lang geleden. Het doet me zo goed! 
 

 

Op 16-4-2024 om 09:26 zei Jac:

Ik zou hem op je persoonlijke draadje zetten en op het bovenstaande na de zomer van 2024, deze opnieuw te bekijken 

“zie, voel en merk ik wel steeds beter de impact van mijn keuzes. En de daaraan gekoppelde gevolgen.” 

 

 

Op 16-4-2024 om 09:49 zei Dune:

het probleem is dat gelimiteerd alcohol gebruik heel lastig, bijna onmogelijk is voor mensen van wie de rem kapot is. Denk dat het de kenmerken zijn van een alcoholist zoals ondergetekende 

voor mij een utopie om gezellig een glaasje of 2 te drinken. Gaat mij niet lukken, nu niet, nooit niet. En heb dat inmiddels geaccepteerd.

accepteren is ook een stap 

 

21 uur geleden zei bumperjim:

Dat is zeker waar. Als je, door veel onthouding, niks meer gewend bent, dan voel je straks 1 biertje al de volgende dag. Dat is het "mindful" drinken.

Dat kan een tijd goed gaan. Vervolgens ga je langzaam weer een gewoonte ontwikkelen. Net alsof je elke dag op je kop gaat staan of elke dag een marathon gaat lopen, wordt ook je nieuwe drinkgedrag een gewoonte zonder dat je er steeds bij stil staat. Als niks-drinken een gewoonte wordt, wordt het steeds makkelijker want op een gegeven moment denk je niet meer na dan bestel je een frisje. Als weinig drinken een gewoonte wordt, zit de kans erin dat je toch weer een gewoontedrinker wordt. Je gaat een nieuw patroon ontwikkelen want mensen zijn gewoontedieren. Hoe gaat dat patroon eruit zien dat beslis je zelf en daar ben je nu al mee bezig. Ik zeg niet dat het fout is om met mate te drinken want ik doe het zelf ook, maar dat het voorlopig goed gaat zegt niet alles over de langere termijn. Je moet van tijd tot tijd bewust evalueren wat je doet en je moet van jezelf weten dat (en hoe) je weer terug naar de nul kan als je vindt dat het wat veel wordt (hoe veel dat dan ook moge zijn). Stel maar een limiet en zie hoe goed het je lukt om je eraan te houden. Gaat het na 2 weken al fout, dan is dat een teken ergens van.

Je moet een trukendoos hebben. Je moet in control zijn. Je moet weten hoe je zelf functioneert. 's Ochtends spijt en 's avonds dorst. Dan moet je dus 's ochtends boodschappen doen, dan heb je 's avonds niks in huis. Dat soort dingen. Dat moet je beheersen anders ben je aan de goden overgeleverd :) 

Plan maar een avondje met vrienden en zeg tegen jezelf ik ga niks drinken. Lukt dat? Lukt het niet dan is dat ook weer een teken. Met mate drinken betekent vaak niet drinken terwijl je toch trek hebt. Je trek leren beheersen daar gaat het eigenlijk om. Misschien lukt het überhaupt niet. Misschien lukt het soms wel soms niet. Misschien lukt het een tijd lang en dan gebeurt er ineens iets waardoor het niet meer lukt. 

 

Heb jullie waardevolle reacties in mijn persoonlijke draadje gezet

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei TommyVanilla:

Heb jullie waardevolle reacties in mijn persoonlijke draadje gezet

Dat is leuk en aardig, maar waarom besteed je geen aandacht aan je inconsequentie wat betreft je eerdere opmerking dat je eerst 2 maanden niets wilde drinken, terwijl je binnen een paar weken alweer 'gezellig'  zat te borrelen? Te pijnlijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Adri03:

Dat is leuk en aardig, maar waarom besteed je geen aandacht aan je inconsequentie wat betreft je eerdere opmerking dat je eerst 2 maanden niets wilde drinken, terwijl je binnen een paar weken alweer 'gezellig'  zat te borrelen? Te pijnlijk?

Ja @Adri03, waarom is mijn reactie niet gekopieerd?
Dat is wat ik mij dan weer ga afvragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Hoi @Adri03 neem me niet kwalijk. Had weinig tijd en had een snelle scan gedaan op mensen die hadden gereageerd op mij. Er liep ook een andere discussie doorheen. Heb jouw reactie alsnog toegevoegd. Zeker een hele goede reactie. Dat er inconsequentie zit in mijn houding, mindset en gedrag, besef ik me. Het heeft iets schizofreens. En dat het eigenlijk onwenselijk (en vermoeiend) is om deze twee te handhaven lijkt me ook. Een flink innemende levensstijl is voor mij gewoon voorbij. Dat besef ik me. Als ik dat weer ga doen, dan kom ik -op den duur- in de problemen. 

Met mate kan (op dit moment) maar de geneigdheid naar grenzeloosheid zal ook (vroeg of laat) blijven terugkomen. Eigenlijk ga je in cirkeltjes.

Besef me ook dat het overdenken en opschrijven van dit soort ideeën voor anderen irritant of zelfs bedreigend kan zijn. Denk dat dat ook maakte dat ik enkele dagen niet heb geschreven. Echter besefte ik me later dat de enige weg is om mijn gedachten te blijven opschrijven en toetsen. 


 

Op 16-4-2024 om 09:40 zei Adri03:

Goed plan. Dan kun je inderdaad later teruglezen hoe je jezelf voor de gek houdt.

Zo schreef je op 12 maart ook al dat je bang was gebruik te maken van schijnargumenten om 'af en toe een gezellig drankje te nemen' en zo 'de hele drankmachinerie weer in werking zou zetten', met een 'stapeling van problemen' als resultaat.

Tegen je eigen voornemens in, was je binnen een maand alweer op weg gegaan met die gezellige drankjes. En nu denk je alweer dat je het allemaal onder controle hebt.

Heel goed dus om na de zomer weer eens te kijken waar je dan staat. Of ligt.

 

bewerkt door TommyVanilla
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)
27 minuten geleden zei Roberto:

Ja @Adri03, waarom is mijn reactie niet gekopieerd?
Dat is wat ik mij dan weer ga afvragen.

Jij had niet direct op mij gereageerd volgens mij. Maar wat je schrijft over assertiviteit speelt ook wel mee in onderliggende problematiek, denk ik. Kan maar zo dat dit thema ook van invloed kan zijn op de diepere oorzaak van verslavingsgedrag bij mensen. Als je lekker in je vel zit en lekker gaat in je leven, is er minder noodzaak en geneigdheid om te gaan bingen / verdringen met alcohol, drugs of wat dan ook. Zou ook verklaren waarom mensen terugvallen als ze even minder lekker gaan.

Maargoed, ben verder geen expert. Heb enkel enige ervaringsdeskundigheid :D

 

bewerkt door TommyVanilla
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja als je minder lekker gaat, er is een lijstje van typische triggers waardoor mensen gaan drinken (enfin dat kan voor iedereen verschillen natuurlijk maar dit zijn veel voorkomende): HALT

Hungry

Angry

Lonely

Tired

Er zijn er meer, zo heb ik zelf de Lente-trigger, wanneer het ineens lekker weer is, moet dat kennelijk gevierd (verdoofd) worden. Niet duidelijk waarom maar de associatie zit in de kop.

En wanneer je dat weet van jezelf, kan je het ook omzeilen, kan niet altijd natuurlijk maar de Hungry trigger is een simpele die je zo kan omzeilen door ff wat te snaaien en wat non-alcoholisch bij te drinken.

Je kan de trigger ook gewoon uitzitten als een warrior want meestal duren ze niet heel lang. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...