Spring naar bijdragen

Reden


Aya

Aanbevolen berichten

Beste mede vechters en overwinners,

Zoveel redenen om te stoppen maar altijd het excuus "vandaag niet".

Hebben jullie tipt hier doorheen te prikken bij jezelf? 

Hoe zijn jullie gestopt en wat zei je in jezelf, tegen jezelf?

Vriendelijke groet,

 

Aya

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vertoon nog steeds uitstelgedrag
maar dan met minder belangrijke zaken
wat drank betreft, ook jaren gedaan, maar
toen ik hier kwam en goede voorbeelden las, en ook
voorbeelden van steeds terugvallen en verder heen dan ik zelf was destijds,
toen besloot ik dat mij dit niet mocht overkomen
en het overkwam me niet meer, omdat ik, eindelijk de knop om kreeg, door
al mijn inzichten om te zetten in handelen. geen woorden (goede voornemens) maar daden dus.
een onderschrift hadden we destijds nog onder onze berichten, en die van Coco raakte mij zo;
"inzicht zonder handeling, brengt geen verandering".
je mag m vast ook lenen van haar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Aya:

Hoe zijn jullie gestopt en wat zei je in jezelf, tegen jezelf?

Ik wist jarenlang al dat ik een probleem had, teveel dronk en dat matigen niet werkte voor mij. Herhaaldelijk geprobeerd, altijd terug gevallen. Overigens ben ik ervan overtuigd dat het voor iedereen (nou, vooruit, 99 %) die net als ik niet met alcohol kunnen omgaan het onmogelijk is om te matigen. Uiteindelijk val je altijd terug in overmatig gebruik en die ene procent die het wel lukt om terug te gaan naar af en toe een drankje, zal altijd dwangmatig, zeer gedisciplineerd door het leven moeten gaan. En of dat ene drankje zo af en toe de moeite waard is? Ik denk het niet. Dat kun je toch geen genieten noemen? Gun jezelf de rust en de duidelijkheid van niet meer hoeven drinken.

Ik wist al een tijdje dat stoppen de enige manier was om mijn misbruik te eindigen. Ik wilde ook graag die persoon zijn die heerlijk, met alle rust alcoholvrij door het leven kon gaan. Wat een verademing leek me dat. Bij mij was het nodig om het hardop tegen mijn vrouw te zeggen. Dat gaf uiteindelijk de doorslag. Nu, na bijna een half jaar alcoholvrij, kan ik oprecht zeggen dat deze beslissing hoog in de top 5 van mijn beste beslissingen ooit eindigt.

Wat is mijn leven er toch gigantisch op vooruit gegaan zonder drank.

Groet Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Aya:

 

Zoveel redenen om te stoppen maar altijd het excuus "vandaag niet".

 

Aya, bekijk het eens van de andere kant:

zoveel redenen om te drinken maar altijd de "reminder" "vandaag niet!!"

Trekmomenten, lang of kort, zullen zich hoogstwaarschijnlijk nog lang nadat je gestopt bent met drinken met regelmaat voordoen.
Wanneer zich zo'n trekmoment voordoet zal de eerste impuls niet het nemen van een slok moeten zijn maar de gedachte 'niet nu meteen'.
Door jezelf te realiseren dat trek vooraf gaat aan daadwerkelijk drinken geef je jezelf de tijd om in actie te komen.
In actie komen kan op velerlei manieren.
Je kunt daadwerkelijk ter afleiding wat gaan doen, van klusjes tot wandelingen maken.
Maar je kunt ook in je hoofd in actie komen door je af te vragen waar die trek vandaan komt.

Lady Jane noemde hierboven al even dat we vroeger onder onze berichtjes een onderschrift konden plaatsen (een soort handtekening).
Ik had daar ook zo'n mezelf inspirerende uitspraak staan:
 "Er bestaan geen slechte dagen, alleen goede dagen en leerzame dagen"
Daarmee herinnerde ik mezelf er aan dat als ik eens een moeilijke- of ronduit rotdag had, ik niet bij de pakken neer moest gaan zitten
maar me afvragen wat me zou helpen om het moeilijke makkelijker te maken of het rottige minder rottig, of om desnoods maar gewoon
te accepteren dat het moeilijk of rottig was. Zonder daarbij noodzakelijkerwijs naar de fles te grijpen.

Trekmomenten kunnen voor het gevoel eeuwig duren en onoverkomelijk lijken. Als dat het geval (b)lijkt te zijn kun je de eierwekkermethode toepassen.
Dat is een methode die hier in het verleden om de klipklap werd geadviseerd en erg simpel en doeltreffend blijkt te zijn als je hem toepast.
Het komt er eenvoudigweg op neer dat als 'vandaag drink ik niet' te lang lijkt te duren, je een eierwekker (tegenwoordig de timer op
je telefoon) op bijvoorbeeld 15 minuten zet. Gedurende die 15 minuten drink je niet en ga je wat (leuks) doen. Dit kun je herhalen, de tijd kun je
oprekken, tot je onweerstaanbare trek is afgenomen. De tijd die dit alles in beslag neemt werd hier vroeger "tandhakken" genoemd. Tandhakken is je bewust zijn van je trekmoment maar er niet aan toegeven. Alles op alles zetten om vandaag niet te drinken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik wist al lange tijd dat ik veel teveel dronk en een echt probleem had. Ik had al vaak geprobeerd te matigen, op veel manieren.
Minderen lukte echter niet en stoppen al helemaal niet. En eigenlijk had ik me er al bij neergelegd…

Op een gegeven moment viel het kwartje. Dit was niet wat ik ooit had gewild voor mezelf, iedere dag mezelf klem zuipen net zolang totdat het mijn einde zou zijn.
Op dat moment besloot ik om niet meer te vechten met alcohol, in de zin van proberen te matigen, sociaal drinken. Dat lukte me toch niet. Dus dan het gevecht niet meer aangaan en dan maar niet meer drinken. 

Ik wist dat ik me slecht zou gaan voelen, slecht zou gaan slapen, trillen. En dat ik me op slechte momenten niet meer kon troosten met drank. Dat was dan maar zo. Ik kon het vanaf dat moment accepteren.

Acceptatie was voor mij dus het belangrijkste. Accepteren dat ik het niet van drank kon winnen. En accepteren dat ik me een tijdlang niet fijn zou voelen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

leg jezelf geen onmogelijke verplichtingen op..

als je zoals ik deed jarenlang dagelijks gigantische hoeveelheden dronk..

ga je dat nooit ineens voor elkaar krijgen..

kan me niet verrotten wat een ander zegt..

lichamelijk is het nog eens levensgevaarlijk om er in 1x de stekker uit te trekken  

1 van de redenen waarom ik zoveel dronk..was ontwenning..

werd ik wakker uit de coma die voor slaap doorging..was ik de eerste 10 minuten best in orde..dan kwam alles..trillen..ziek..zweten ..het besef van de ellende om me heen..

hup wijn of bier erin om dat kwijt te zijn en we konden weer..

dat ga je nooooooit zo maar kwijt zijn ,minimaal 3 dagen door die hel..en dan de rest van de ellende er nog bovenop

probeer..het geleidelijk aan af te bouwen en geleidelijk aan weer je leven op te bouwen..

beide dingen gaan nooit binnen een paar weken of maanden..

en probeer situaties en mensen die je associeert met dronken zijn te vermijden..zet het op non actief 

ik heb dat ook moeten doen..ik brak met mensen uit die periode..

nu ga ik met ze naar een concert ,café of theater..als het echte vrienden zijn komen ze heus terug..

in de beginne was ik ook bang voor de horeca..overal is drank..en lag het op de loer..

maar ze verkopen ook Spa of iets anders..en na 3x nee zeggen op bier..vraagt men het de 4e keer niet meer..

maar het heeft tijd nodig..zoals alles in het leven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...