Spring naar bijdragen

Uit de kast...


Roerom

Aanbevolen berichten

Al een tijd loop ik rond met het gevoel dat ik mijn alcoholgebruik echt niet meer onder controle heb. Ik ben er helemaal klaar mee, maar negeer dat gevoel stelselmatig. Mensen weten dat ik een stevige drinker ben, maar heb verder mijn leven prima op de rit, waardoor niemand zal zien dat het problematisch is, wat het als ik eerlijk ben naar mezelftoch wel is. Vandaar het 'uit de kast', om dat hier in de veiligheid van de anonimiteit toch maar eens toe te geven... Toch voel ik steeds meer hoe zeer het tijdverspilling is, na weer een niet productieve ochtend door herstel. Ik lees hier zoveel herkenning in het niet maat kunnen houden, 1 glas wijn betekent de fles leeg. Ik drink meestal niet dagelijks, soms wel. Ik schenk een glas in aan het einde van een dag, als de kinderen op bed liggen. Het voelt als de ultieme ontspanning terwijl ik er moe van ben, me te vaak niet fit voel, en veel minder doe als ik zou willen. Ik heb wel een ontzettend druk leven, goede baan, mooi huis, lieve kinderen, maar heb constant het gevoel te kort te schieten. Ik weet niet zo goed hoe, ik hou echt van gezellige avondjes doorzakken, maar geloof tegelijkertijd dat het leven nog veel mooier kan worden zonder... Nu ik al een tijdje met deze gedachten rondloop, hier een eerste stap in de vorm van een aanmelding bij dit forum...

bewerkt door Roerom
Kleine aanvulling gedaan...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roerom laat ik als eerste stap jou welkom heten op ons forum.

Bij iedereen die nieuw is  op dit forum herken ik van alles rondom alcohol gebruik.
Ook al zijn de persoonlijke situaties heel verschillend.
Qua leeftijd, relaties, kinderen, werksituatie, et cetera.

(ik lees en volg niet alles en iedereen, wel de nieuwkomers)

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roerom, heel veel succes. Voordat ik mij op dit forum had aangemeld, heb ik ook wel eens tegen andere mensen gezegd, ik geloof dat ik teveel drink. Iedereen bagatelliseerde dat weg, ik denk dat alcohol drinken, als zo normaal wordt beschouwd, en zelfs zo nu en dan dronken zijn, dat je niet kunt vertrouwen op de mening van anderen, als jij vindt dat je teveel drinkt, zou ik daar maar op vertrouwen. Heel veel succes gewenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Ja je hoeft niet in de goot te liggen om alcoholist te zijn. Koning alcohol kijkt niet naar je banksaldo, hij wil iedereen wel in zn club hebben :D 

Het is idd verspilling van tijd en van je gezondheid. En het kan eigenlijk alleen maar erger worden met het gebruik. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt ik dronk vroeger een fles per dag maar gaandeweg werd het vanzelf steeds minder :huh:

En dan nu wat?? Heb je een plan?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Roberto:

@Roerom laat ik als eerste stap jou welkom heten op ons forum.

Bij iedereen die nieuw is  op dit forum herken ik ....

Hartstikke bedankt! Goed dat er iemand is om de 'nieuwkomers' welkom te heten :) na zo'n eerste stap fijn verwelkomd te worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Noortje72:

@Roerom, heel veel succes. Voordat ik mij op dit forum had aangemeld, heb ik ook wel eens tegen andere mensen gezegd, ik geloof dat ik teveel drink. Iedereen bagatelliseerde dat weg, ik denk dat alcohol drinken, als zo normaal wordt beschouwd, en zelfs zo nu en dan dronken zijn, dat je niet kunt vertrouwen op de mening van anderen, als jij vindt dat je teveel drinkt, zou ik daar maar op vertrouwen. Heel veel succes gewenst.

Wanneer was bij jou het punt dat je inzag dat het écht te ver ging? Ik merk gewoon dat de craving me af en toe toch langs de wijn in de supermarkt stuurt, ook als ik me voorgenomen had niets mee te nemen. En ik kan dus tegenwoordig ook geen voorraad drank meer in huis hebben, de verleiding kan ik niet tot nauwelijks weerstaan. Dat was voorheen toch heel lang anders, maar sinds wat life events de afgelopen jaren is de gewoonte wat hardnekkiger geworden en moet ik bekennen dat het niet meer echt alleen dat gezellige glaasje is... Ik baal ervan dat iets die grip op me heeft, zeker omdat ik soms in de ochtend best eens onredelijk ongeduldig kan zijn naar de kinderen, terwijl dat echt wel veroorzaakt wordt door m'n vermoeidheid en zware hoofd. Niet dat dat nou heel vaak gebeurt, maar iedere keer is er 1 te veel. Ik ben alleenstaand en wil dat ik daar verantwoordelijkheid voor neem...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei bumperjim:

Welkom!

Ja je hoeft niet in de goot te liggen om alcoholist te zijn. Koning alcohol kijkt niet naar je banksaldo, hij wil iedereen wel in zn club hebben :D 

Het is idd verspilling van tijd en van je gezondheid. En het kan eigenlijk alleen maar erger worden met het gebruik. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt ik dronk vroeger een fles per dag maar gaandeweg werd het vanzelf steeds minder :huh:

En dan nu wat?? Heb je een plan?

Haha that's a way to put it ;) ... ik merk inderdaad de toename. 5 jaar geleden een halve fles en dan was het prima (was ik ook echt niet dronken) maar inmiddels gaat de fles toch vaak gewoon leeg op zo'n avond. En als ik meer in huis heb open ik die ook, maar uit zelfbescherming haal ik er al niet meer en dat zegt denk ik al heel veel... dit is echt info die ik dusver nooit gedeeld heb en het opschrijven doet me beseffen hoe treurig het eigenlijk is...

 

Ik heb geen plan! Ik moet een knop omzetten denk ik. Ik vraag me af wat de beste strategie is, voor mij. Ik heb van verschillende mensen (Noor, Ijsvogel) al ger draadje gelezen, besef hoe moeilijk het is. Zal verder lezen om te kijken wat de strategie opties zijn. Maar dit gevoel sluimert al heel lang en vanmorgen vatte ik het idee eens contact te zoeken met mensen die dezelfde worsteling kennen... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Roerom:

Ik heb geen plan! Ik moet een knop omzetten denk ik. Ik vraag me af wat de beste strategie is, voor mij. Ik heb van verschillende mensen (Noor, Ijsvogel) al ger draadje gelezen, besef hoe moeilijk het is. Zal verder lezen om te kijken wat de strategie opties zijn. Maar dit gevoel sluimert al heel lang en vanmorgen vatte ik het idee eens contact te zoeken met mensen die dezelfde worsteling kennen... 

Je kan het beste cold turkey of iig vrij snel er af. Als je in plaats daarvan het langzaam doet bv een maand lang elke dag een half glas minder neemt of zo, dan kom je echt nooit bij de nul. Dat kan je echt schudden.

Stoppen met drinken is als stoppen op een helling. Als je stopt bij nul dan stop je op een vlakke weg. Neem je er 1 dan kom je op een hellend vlak, na de 1e stoppen is al moeilijker. Neem je er 2 is het nog steiler, enz en zo gaat de bekende beer los. Vandaar dat de meest kansrijke vorm van stoppen is meteen de eerste niet nemen.

Vervolgens moet je t spul zo ver mogelijk uit de buurt houden. Niet in huis halen en boodschappen doen 's ochtends vroeg als je nog geen trek hebt.

Dat soort taktieken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@roerom Voor mij was was het keerpunt dat ik mij de volgende dag niet alles meer kon herinneren, en dat steeds vaker gebeurde, dat vind ik echt heel vervelend. En dat ik inderdaad steeds meer craving naar alcohol kreeg,  en er mee bezig was, hoeveel alcohol ik nog in huis had, en of dat genoeg was voor de dag. Wat ik herken in wat jij schrijft, als je alles op schrijft hierzo, (voor het eerst), dan krijg je pas door hoe treurig het eigenlijk was. Wat ook een keerpunt was, ik ben een wijn drinker, maar opeens ging ik ook andere drankjes drinken, als de wijn op was, dranken die ik voorheen nooit dronk. Wat ook nog een keerpunt is, ik begon mij te schamen voor mijzelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Roerom:

 Ik baal ervan dat iets die grip op me heeft, zeker omdat ik soms in de ochtend best eens onredelijk ongeduldig kan zijn naar de kinderen, terwijl dat echt wel veroorzaakt wordt door m'n vermoeidheid en zware hoofd. Niet dat dat nou heel vaak gebeurt, maar iedere keer is er 1 te veel. Ik ben alleenstaand en wil dat ik daar verantwoordelijkheid voor neem...

Lees jouw eigen woorden nog eens en nog eens en nog eens.
Met name: iedere keer is er 1 te teveel.
En verander de laatste zin in: ik neem daar mijn verantwoordelijkheid in.
Begrijp je dit verschil?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei Vocatus:

Roberto, hij zei uit de kast met drinken,..niet qua mannen

Zij... ik ben een vrouw :)

 

en inderdaad het 'uit de kast beperkt zich tot drinken (en wil uiteraard niemand kwetsen door die terminologie te gebruiken, was gewoonweg 't eerste dat in me opkwam vanmorgen)....

 

bewerkt door Roerom
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Roberto:


Begrijp je dit verschil?

Zeker,  ik ben doorgaans heel streng voor mezelf en leg mezelf hoge eisen op. Misschien is dat juist wel m'n valkuil... daarom probeer ik juist wat milder naar mezelf te zijn, omdat een oordeel mijns inziens ook niet bijdraagt aan verbetering. Maar je hebt absoluut een punt... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei denise2:

Ik heb dat ook streng zijn voor mezelf. Soms vroeg ik me weleens af ben ik gewoon niet te streng voor mezelf. Dat ik daarom niet van mezelf mag drinken. Mezelf geen plezier gun. Met die denkwijze ging ik vaak de mist in. Want plezier werd het meestal niet:blush:

Ja, ik denk ook dat we onszelf ongelooflijk voor de gek kunnen houden zo... ik bedoel ook meer dat je geen fundamentele attributiefout moet maken naar jezelf: je bent je gedrag, of je fouten, niet. Er is meer jij dan slechts die ene slechte eigenschap... ik hoop dat ik duidelijk ben, want het is absoluut niet m'n bedoeling het probleem rondom alcohol afhankelijkheid te bagatelliseren... 

Ga kijken of jij ook een draadje hebt, om geen vragen te stellen die je al verteld hebt hier (ik realiseer me dat dat risico nogal hoog is op dit forum)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Cleo66:

Welkom roerom , fijn dat je ons gevonden hebt. Mij heeft het forum enorm geholpen het roer om te gooien . Inmiddels 3 jaar nuchter en ik wil nooit meer terug naar toen .

Succes

Bedankt... 3 jaar,  knap! Kan me dat nu nog niet voorstellen, sinds ik hier ben gaan lezen sinds gisteren besef ik me pas hoeveel gelegenheden er zijn waarbij alcoholgebruik echt de standaard is. Wat is voor jou na 3 jaar het belangrijkste pluspunt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Grunn:

Welkom @Roerombeste is inderdaad helemaal in 1 keer stoppen, dat is heel moeilijk, echter je zal zien dat het elke dag beter gaat, op dit forum lees je wat je daar voor terug kan krijgen.

Bedankt Grunn, ook een noorderling? Ik ben het allemaal even op een rijtje aan het zetten... vandaag iig weer de 2e avond niks, terwijl ik in het weekend normaal gesproken altijd wel drink... er staat echter wel een vakantie op de camping voor de deur, dus dat wordt interessant...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Cleo66:

Het belangrijkste pluspunt is dat ik nu echt leef en ook een veel betere moeder ben voor mijn Kids.  

Dat laatste is natuurlijk wel het allerbelangrijkste... ik weet dat ik nu ook een goede moeder ben, maar we zijn in het weekend zelden vroeg in de ochtend op pad en dat heeft eerlijkheidshalve wel een duidelijke oorzaak... bedoel je 'leef' ook in dat soort opzichten of verandert er in de loop van de tijd meer?  Ik was recent bijna 2 weken zonder consumptie, maar voelde me er doorgaans niet écht beter/fitter/anders door. Niet zoals ik verwachtte. Behalve dan het vroeg opstaan en op pad gaan... maar heeft misschien wel meer tijd nodig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 weken is heel kort. 2 maanden is ook nog kort. Maar dat maakt niet uit. It's the journey, not the destination.

Toen ik een tijd gestopt was viel het me op dat ik nooit meer het gevoel had dat "de tijd me als stront door de vingers liep" zoals ik het destijds vaak zei, op een klagerige toon, zoekend naar iemand die ik daarvan de schuld kon geven :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei denise2:

Toch wel het belangrijkste pluspunt na stoppen met drinken.

Mijn draadje staat wel ergens boven in. Stoppoging 100 ofzoiets. 

Dit he,  een stemmetje in je hoofd probeert de impact toch wat te bagatelliseren, waardoor je af en toe afvraagt of het nou allemaal eigenlijk wel zo erg is. Althans zo beleef ik dat, en ik meen dat in jou te herkennen...

Ik ben gelukkig niet zo ver (geweest) dat ik echt ben gaan verstoppen, of stiekem innam, maar ik denk wel dat ik ook tegen die grens aan gezeten heb. Ik drink eigenlijk ook nooit als de kinderen er bij zijn, een feestje daargelaten. Hoe voelt dat nu als je op die vakantie terug kijkt? Zou dit nooit weer gebeuren of blijft dit op de loer liggen? 

Ik lees hier zoveel mensen met draadjes die al jaren lopen, waardoor het lijkt alsof dit monster echt een leven lang bevochten moet worden... het helpt om te weten dat je niet de enige ben die worstelt, anderzijds voelt dat gegeven ook wat uitzichtloos, zonder daarmee iemand te kort te willen doen, ik begrijp het heel goed.

Als ik terugkijk heb ik eigenlijk ook al 20 jaar een ongezonde verhouding met alcohol, maar zijn er fases geweest met verschillende gradaties,  periodes echt buitensporig (4/5/6 flessen wijn per week) afgewisseld met fases met stevige inname (3/4 per week) maar ook zwangerschappen waarin ik uiteraard niet dronk. Ik heb echter nog nooit serieus overwogen te stoppen, waar ik nu wel over na denk. Voorlopig m'n 3e avond zonder in ieder geval... morgen naar een camping met de kinderen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-7-2021 om 00:39 zei Vocatus:

Roberto, hij zei uit de kast met drinken,..niet qua mannen

Vocatus,  gisteren heb ik jouw onbenullige opmerking al gelezen en niet op gereageerd.
Wel besproken met mijn vriend M., die had dezelfde reactie: negeren, hij zal wel wat gedronken hebben.

En @Roerom, jij heb hier niemand mee gekwetst, zowel M. als ik zijn alcoholist en homo.
En begrijpen dat de term 'Uit de kast komen' meerdere betekenissen kan hebben.
Wij vinden het mooi dat jij die term gebruikt.

ps dat jij een vrouw bent had ik al wel begrepen

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Roerom:

 

Ik lees hier zoveel mensen met draadjes die al jaren lopen, waardoor het lijkt alsof dit monster echt een leven lang bevochten moet worden...

Het is iig een "monster" dat je de rest van je leven tegenkomt. Of je ermee moet vechten of niet is de vraag :D

Ik denk dat je 2 dingen niet zou moeten doen: 1 is het idealiseren, als je al een tijdje niet meer gedronken hebt dat je gaat fantaseren hoe geweldig het vroeger was (not!), 2 dat je het als een dodelijk monster beschouwt. OK het kan je doodmaken en het is een hard drug maar uiteindelijk doe je het allemaal zelf. Je vecht niet tegen een monster in werkelijkheid. Je vecht tegen jezelf en dat zou je dus juist niet moeten doen: je moet het met jezelf eens worden en dat heeft alles te maken met waaròm je dronk en hoe je daar anders mee kan omgaan. Zolang je het ziet als een monster dat jou kan aanvallen ben je niet met jezelf aan het werk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei bumperjim:

Je vecht tegen jezelf en dat zou je dus juist niet moeten doen: je moet het met jezelf eens worden en dat heeft alles te maken met waaròm je dronk en hoe je daar anders mee kan omgaan. Zolang je het ziet als een monster dat jou kan aanvallen ben je niet met jezelf aan het werk. 

Dit ga ik later nog lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei bumperjim:

Je vecht tegen jezelf en dat zou je dus juist niet moeten doen: je moet het met jezelf eens worden en dat heeft alles te maken met waaròm je dronk en hoe je daar anders mee kan omgaan.  

Spot on bumperjim. Heel mooi gezegd. 

Ik denk trouwens ook niet zo, dat het monster míj aanvalt, als in het verleggen van verantwoordelijkheid. Ik heb over het algemeen wel regie over m'n leven. Zeg juist ook altijd dat het leven over het algemeen een weergave is van keuzes die je maakt, als je vandaag andere keuzes maakt gaat je leven er morgen anders uit zien. Soort fulfilling prophecy maar dan anders. En dat gaat hier ook op, ik weet het. 

En dat met mezelf aan het werk gaan, ik heb dat wel gedaan de afgelopen jaren. Eigenlijk heb ik ze best wel goed op een rijtje, natuurlijk heb ook ik (zoals waarschijnlijk iedereen hier) een behoorlijke rugzak maar ik heb daarin gekeken, weet wat er in zit en waar het vandaan komt. Dat heeft allemaal wel een plek gekregen. Toch is wijn al gedurende lange tijd m'n beste vriend om af en toe alle verantwoordelijkheid niet te voelen. En ook al heb ik een heel groot sociaal netwerk, als alleenstaande moeder, met een zware en drukke baan, weet ik wel hoe eenzaamheid/alleen zijn voelt. Op die momenten houdt Pinot Grigio mij maar al te graag gezelschap... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...