Spring naar bijdragen

Ik vind bier lekker


Peekseven7

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of er iemand is met het zelfde probleem als die van mij. Ik drink ong. 5 a 8 halve ltrs p.d. geen idee waarom. Ik heb geen problemen. (Meer). Ik heb ook nergens last van alleen s,ochtends een enorm schuld gevoel. En elke ochtend wil ik minder drinken .maar dan is het 5 uur en dan begint het weer. Ach 1tje of 2.... daarna na het eten weer en eigenlijk snap ik niet waarom. Ik word niet dronken ben fysiek behoorlijk actief maar, kan toch niet stoppen. Is er iemand die miss. Wat tips kan geven?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gescheiden in augustus na 10 jaar 2 Kids 2 en 5 . Maar, daar had ik vrede mee . Tuurlijk waren de 1e maanden best wennen. Maar, dacht eigenlijk nu kan ik eigenlijk weer lekker een biertje nemen wanneer ik wil. Ik dronk er altijd al 2 flesjes voor het slapen gaan. Maar dat werden er 4 toen 6 .. toen ook 2 om 5 uur...en het werd steeds meer. En begon ook te eten . Steeds slechter. Ik ben in 5 maanden 20 kg aangekomen. En ik schaam me nu hoe ik er nu uit zie. En merk nu ook dat ik steeds minder zin heb om dingen te doen. Er is wel oorzaak waarom ik ben begonnen. Maar weet niet echt waarom ik nog steeds drink.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een bekend patroon. Ik herken het van mezelf. Het wordt steeds meer en je neemt je regelmatig voor er wat aan te doen maar dat lukt niet echt. Nu is er voor zover ik weet geen gouden tip die voor iedereen werkt, daarom raadde ik je aan zelf aan het analyseren te gaan en een plan van aanpak te maken. Als je terug kunt naar 2 flesjes bier 's avonds voor het slapen gaan is er weinig aan de hand, maar als je er regelmatig in gedachten mee bezig blijft heeft de alcohol de leiding van je overgenomen en ben je er afhankelijk van geworden (verslaafd noemen we dat ook wel maar dat is een naar woord natuurlijk). Dan is waarschijnlijk op zijn minst een "reset" nodig door bijvoorbeeld een jaar of langer helemaal niet meer te drinken. En misschien ga je dat zelfs wel prettig vinden als je er eenmaal aan gewend bent en heb je na een tijd niet eens meer de behoefte om er weer aan te beginnen. Meerdere mensen op dit forum hebben dat zo gedaan. Toen ik er mee stopte, eerst maar eens voor drie maanden, toen voor een heel jaar en inmiddels al weer meer dan vijf jaar, merkte ik al gauw dat helemaal niet drinken in de praktijk veel gemakkelijker gaat dan proberen te minderen en maat te houden.

Met eetgewoonten is het iets anders, want je kunt nu eenmaal niet helemaal stoppen met eten. Als je daar dus iets aan wilt verbeteren moet je het toch zoeken in wat en wanneer je eet en hoeveel lichaamsbeweging je hebt. Iets met sport, fietsen, hardlopen of wandelen kan ook heel goed helpen. Sommige mensen worden extra gestimuleerd als ze dat in groepsverband doen, omdat je je dan aan elkaar kunt optrekken en het ook nog gezellig is. 

Denk na over wie je zijn wilt in de verdere toekomst, wat voor pa je voor je kinderen wilt zijn en hoe je later zelf op deze periode wilt terugkijken, en realiseer je dat schaamte geen oplossing is voor een probleem maar er alleen maar nog meer ellende aan toevoegt. Aanpakken is beter, en een trots gevoel dat je op de goede weg bent is ook best wel lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Peekseven7:

Ik weet niet of er iemand is met het zelfde probleem als die van mij. Ik drink ong. 5 a 8 halve ltrs p.d. geen idee waarom. Ik heb geen problemen. (Meer). Ik heb ook nergens last van alleen s,ochtends een enorm schuld gevoel. En elke ochtend wil ik minder drinken .maar dan is het 5 uur en dan begint het weer. Ach 1tje of 2.... daarna na het eten weer en eigenlijk snap ik niet waarom. Ik word niet dronken ben fysiek behoorlijk actief maar, kan toch niet stoppen. Is er iemand die miss. Wat tips kan geven?  

In de verslavingszorg gaan ze als eerste bezig met zogenaamde onderliggende problemen.
Zoals je zelf al aangeeft zijn die er niet (meer).
Als je langdurig grote hoeveelheden alcohol drinkt gaat de rem in je hersens gewoon kapot.
Herstel, sociaal drinken, is dan niet meer mogelijk.
Alcohol is dan het kernprobleem geworden met de enige oplossing: radicaal stoppen.
Makkelijker gezegd dan gedaan.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Bor:

Ik weet niets, over niemand en jij ook niet. 

Ik ken alleen mezelf. 

Bor, ben je inmiddels met alcohol gestopt en bekeerd tot een of andere religie?
Heb je de Waarheid gevonden?

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Bor:

Vraagje terug, vind jij dit helpend en ondersteunend voor diegene die hier net nieuw binnen komt? 

Bor, deze vraag had ik ook al in gedachten.
MIjn antwoord: nee.
Ik ben wel serieus begonnen, maar ik heb teveel op jou gereageerd (en jij op mij) i.p.v. op de starter van deze draad.

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-7-2021 om 11:54 zei Peekseven7:

Ik ben gescheiden in augustus na 10 jaar 2 Kids 2 en 5 . Maar, daar had ik vrede mee . Tuurlijk waren de 1e maanden best wennen. Maar, dacht eigenlijk nu kan ik eigenlijk weer lekker een biertje nemen wanneer ik wil. Ik dronk er altijd al 2 flesjes voor het slapen gaan. Maar dat werden er 4 toen 6 .. toen ook 2 om 5 uur... en het werd steeds meer. En begon ook te eten . Steeds slechter. Ik ben in 5 maanden 20 kg aangekomen. En ik schaam me nu hoe ik er nu uit zie. En merk nu ook dat ik steeds minder zin heb om dingen te doen. Er is wel oorzaak waarom ik ben begonnen. Maar weet niet echt waarom ik nog steeds drink.

 

Hoi Peekseven7, Gisteren stelde ik me hier krakkemikkig voor met klaar met er klaar mee zijn dus ik hoop niet dat jij over anderen denken (gezien woordelijke schermutseling tussen twee leden) “hoor hem nou.... Hier kort: Stop voor je niet meer kunt, hieronder een lang verhaal.

Wat bedoel je met: "er is wel een oorzaak waarom ik ben begonnen. Maar weet niet echt waarom ik nog steeds drink" ? Kan me voorstellen dat je je kindjes maar misschien ook je ex partner hartstikke gemist hebt, misschien nu nog steeds. Want eigenlijk lijkt het erop dat je gemis van de jouwe (nadeel) in een voordeel hebt proberen te trekken door een verslavend middel te nemen. Het zal hier gerust al tientallen keren zo niet meer zijn geschreven; de reden waarom je steeds meer bier tot je neemt is om niets anders dan dat je jouw dopamine receptoren plat legt en er steeds meer in en steeds meer alcohol nodig hebt om je beloning centrum te activeren. Kort gezegd het gaat van kwaad tot erger totdat je zoals je beschrijft meer gaat eten (ik steeds minder) omdat alcohol alleen niet meer voldoende je beloning centrum activeert. Je gaat dus, of je wilt of niet, downhill en steeds sneller. Minder zin krijgen in dingen te doen, tot je helemaal niets meer doet (zoals bij mij wel gebeurde heeft daar ook mee te maken).

Wat mij aan het helpen is (ben er nog niet helemaal); Ik ben persoonlijke problematiek voor zover ik dat kon los gaan koppelen aan middelgebruik zoals bier of wodka. Door ze in mijn gedachten echt als twee problemen te zien en waarvan ik bier en wodka terecht of onterecht als een soort vijand ben gaan zien. En die ik wilde bevechten terwijl mijn persoonlijke problematiek steeds beter in kaart kwam (ik ben 55 en ben pas 2 jaar geleden gediagnosticeerd met ASS, (dat kwam binnen als een bom) De laatste twee jaar zijn de perioden van drank inname steeds korter en minder hevig geworden. Helemaal in het begin dronk ik letterlijk bijna 20 uur per dag zowat 2 liter wodka dronk, niet meer at, niet meer echt sliep.  Nu wil ik die laatste hobbel nemen, de hobbel van ach ik mag er wel weer eentje... Nee dat mag dus niet. Er is nog genoeg te doen voor me zowel fysiek als op psychisch gebied, I don't care en begin het zelfs fijn te vinden. IK hoop dat je hier iets aan hebt, mijn intenties zijn elk geval oprecht.

PS ijdelheid kan misschien een goede motivator zijn? Elke keer als je een biertje neemt denken: amai mijn pens!! Of wanneer het je lukt alcohol te laten staan voor de spiegel gaan staan, het verbaasde mijzelf dat in nog geen drie maanden die rare bult (m’n lever) niet meer zichtbaar was.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tuurlijk mis ik m'n Kids en miss. M'n ex ook wel. Nu ik heb ik er wel overna gedacht ... maar het is eerder verveling dan eenzaamheid . Ik vind het prima alleen. Heb gister 5 halve ltr blikjes gedronken. en niet m'n koelkast aangevallen. De schaamte was al een stuk minder .. miss. Als ik 2 blikjes minderen kan . Kan ik me ook beter beheersen met eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...