Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Clienten projecteren, dat kan helpen bij de therapie. De ther./psych dient erop toe te zien dat er ook weer wordt losgelaten. Vergelijkbaar met ouder/kind situaties. Je voedt op tot zelfstandige mensen en dan moeten ze zelf verder. Jouw psych kan je dat vast beter uitleggen.

Geplaatst

Ik vind van mezelf dat ik niet erg intelligent ben. Ik ben namelijk zo dom geweest om verslaafd te geraken aan alcohol.  Ik was dan wel zo slim om nooit te beginnen roken. Nochtans in mijn jeugd was roken heel normaal voor ouderen. Tijdens mijn legerdienst probeerden ze me ook doen te roken. Ik vond het destijds redelijk slim van mij om tijdens mijn eerste opname voor mijn verslaving om vroegtijdig te vertrekken uit de Paaz. Ik had daar namelijk een onbeantwoorde verliefdheid op een medepatiënte en kon het niet verwerken. Ik had daarna nog verschillende opnames en was alleen maar graag in de kliniek toen ik weer eens in de Paaz was, ik was weer eens verliefd en niets anders kom me nog schelen als zolang als mogelijk bij die jonge vrouw te zijn en gezelschapsspelletjes en zo mee te spelen. 

Dinsdag 3 oktober 2023 begon dan mijn voorlopig laatste opname, deze duurde tot eind 2024. Ik wilde eigenlijk zoals gewoonlijk niet in opname zijn en omdat ik vond dat het zolang duurde begon ik weer alchohol te gebruiken tijdens mijn weekendverlof. Natuurlijk viel dit op en als beloning mocht ik nog maar wat langer in de kliniek blijven. Uit deze viciuese circel ben ik alleen uitgekomen door de hulp en zeer strenge aanpak van mijn huidige psyhiater en om niet meer terug opgenomen te worden doe ik in grote lijnen wat zij me oplegt. 

Geplaatst
52 minuten geleden zei Claudius:

Ik vind van mezelf dat ik niet erg intelligent ben. Ik ben namelijk zo dom geweest om verslaafd te geraken aan alcohol.  Ik was dan wel zo slim om nooit te beginnen roken. Nochtans in mijn jeugd was roken heel normaal voor ouderen. Tijdens mijn legerdienst probeerden ze me ook doen te roken. 

Ik denk dat juist slimme mensen op enig moment gaan drinken. Slimme mensen doorzien alle oppervlakkige aanstellerij en dikdoenerij in de wereld en zoeken daartegen de verdoving. Roken is inderdaad voor de dommen, of beter de meelopers. Van roken verandert je geestesgesteldheid niet; daar begin je alleen aan om jezelf een zogenaamd stoere houding aan te meten. Komt natuurlijk voort uit onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens.

Geplaatst (bewerkt)

De "grap" is dat "hoogopgeleiden" vaker drinken dan "laagopgeleiden" (en veel minder roken).

Maar met "slim" bedoel ik natuurlijk niet het opleidingsniveau maar het type mensen dat analytisch en beschouwend in de wereld staat en daardoor eerder doorgrondt in welk tranendal wij leven dan de bij de waan van de dag levende onbekommerde "domme" luchtfietsers. Een beschouwend mens zal zich daadoor wellicht eerder, vaker en langer een stuk in de kraag zuipen.

bewerkt door Amalia
Geplaatst

Ik denk dat dit de oorzaak van mijn verslaving was. Nieuwsgierigheid. Mijn vader bood mij een drankje aan bij een feest. Ook later mocht ik van mijn vader een trekje nemen van zijn sigaret maar dat vond ik maar vies en ik moest ervan hoesten. 
Ik zie het als een klein wonder dat ik nu al 333 dagen niet meer drink. Iets waar blijkbaar mijn psychiater ook nog steeds verbaasd over is. De zin om te drinken komt nog steeds op de meest onverwachte momenten op. 
Ik bedoelde maar dat ik soms hetgeen wat ik voel niet zo goed onder woorden kan brengen. En dat ik nog dikwijls doe hetgeen wat mijn buikgevoel me ingeeft. 

Geplaatst
1 uur geleden zei Amalia:

De "grap" is dat "hoogopgeleiden" vaker drinken dan "laagopgeleiden" (en veel minder roken).

Maar met "slim" bedoel ik natuurlijk niet het opleidingsniveau maar het type mensen dat analytisch en beschouwend in de wereld staat en daardoor eerder doorgrondt in welk tranendal wij leven dan de bij de waan van de dag levende onbekommerde "domme" luchtfietsers. Een beschouwend mens zal zich daadoor wellicht eerder, vaker en langer een stuk in de kraag zuipen.

Omdat niemand onder ons zich als dom beschouwt krijg je hier ongetwijfeld de handen mee op elkaar 🤣

Als ik echter terugdenk aan alle alcoholverslaafden die ik persoonlijk ontmoet heb dan waren daar een aantal bijzonder domme kozakken bij. 

Geplaatst
2 uur geleden zei bumperjim:

Omdat niemand onder ons zich als dom beschouwt krijg je hier ongetwijfeld de handen mee op elkaar 🤣

Als ik echter terugdenk aan alle alcoholverslaafden die ik persoonlijk ontmoet heb dan waren daar een aantal bijzonder domme kozakken bij. 

Ja, da's de andere kant van het spectrum 😁

Geplaatst

Ik beschouw mijzelf niet als een doorsnee verslaafde. Toch zeker niet tot eind 2024 en de jaren daarvoor. Ik dronk tot ik in slaap viel of omverviel. Soms braakte ik en daarna begon ik terug te drinken. Om 6 uur s ’morgens stond ik al aan een supermarkt om een nieuwe lading alcohol, maar ik dacht telkens dit zijn mijn laatste drie biertjes die ik ga drinken. Maar als het op was stond ik weer aan de winkel. Soms kocht ik wel zes bieren tegelijk. Ik heb allerlei alcohol gedronken, maar het laatst was het altijd donker kasteelbier. Bij het omvervallen was er soms ook een hoofdwonde die hevig bloedde. 

Geplaatst (bewerkt)
7 uur geleden zei Claudius:

Ik beschouw mijzelf niet als een doorsnee verslaafde. Toch zeker niet tot eind 2024 en de jaren daarvoor.

Ik dronk tot ik in slaap viel of omverviel. Soms braakte ik en daarna begon ik terug te drinken. Om 6 uur s ’morgens stond ik al aan een supermarkt om een nieuwe lading alcohol, maar ik dacht telkens dit zijn mijn laatste drie biertjes die ik ga drinken. Maar als het op was stond ik weer aan de winkel. Soms kocht ik wel zes bieren tegelijk. Ik heb allerlei alcohol gedronken, maar het laatst was het altijd donker kasteelbier. Bij het omvervallen was er soms ook een hoofdwonde die hevig bloedde. 

Heeft het tweede deel van je tekst betrekking op de jaren vóór eind 2024 of de jaren erna? En wat versta jij onder een ‘doorsnee verslaafde’?

bewerkt door JamesM
Geplaatst
29 minuten geleden zei JamesM:

Heeft het tweede deel van je tekst betrekking op de jaren vóór eind 2024 of de jaren erna? En wat versta jij onder een ‘doorsnee verslaafde’?

Op de jaren nadat mijn ex vertrok begin 2012 tot beter geplaatst midden 2024 toen stopte ik met alchohol te gebruiken. Ik was verslaafd ja, maar ik dronk lang zoveel sommige dagen dat ik soms op spoed belande en een keer had ik zoveel gedronken, dat ik wel bij bewustzijn was maar ik kon niet meer rechtstaan. Of ook niet kruipen naar de deur om de politie binnen te laten. Volgens mij heeft een doorsnee verslaafde nog een grens. De grens was bij mij weg. Ik weet niet hoeveel promille ze gemeten hebben op spoed maar het gaat zeker niet weinig geweest zijn. 

Geplaatst

Ik denk dat juist wat alle verslaafden gemeen hebben, is dat ze geen rem hebben, geen grenzen kennen oftewel geen maat kunnen houden. Alhoewel dat bij de een destructievere vormen aanneemt dan bij de ander. Dan is het maar goed dat je je tegenwoordig alleen bij ijs kunt houden Claudius. 

Geplaatst

Vier maanden al zonder mijn Femke en al 11 maanden nuchter. Ik had liever blijven doordrinken en mijn Femke behouden. Maar ja beidden waren onmogelijk. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...