bumperjim Geplaatst 3 mei Rapport Geplaatst 3 mei 15 uur geleden zei Claudius: Als het advies nu eens helpend zou zijn of meedenkend in mijn richting. Ach nee het advies van sommige gaat er steeds maar over om me dan verder in de put te duwen waar ik reeds diep in zit. Ik hoop dat niet iedereen er zo over denkt? Help ik geen anderen? dat moet ik proberen te onthouden, ik dacht nochtans van wel. Mijn (en Ladyjane's) advies is om te leren leven met triggers. Denk je dat het een zinvol advies is? Of zoek je een leven zonder triggers? lady jane reageerde hierop 1
Claudius Geplaatst 4 mei Auteur Rapport Geplaatst 4 mei Op 2-5-2025 om 21:48 zei karin123: Claudius dat blazen zit jou heel erg hoog/dwars. Jij bent toch niet verplicht om te blazen? Zeg dan dat ze de pot op kunnen. Het voelt in ieder geval aan als een verplichting. Ik weet ook niet in welke mate de psychiater verantwoordelijk gesteld kan worden voor mij. Bij mijn laatste bezoek aan haar liet ze het dagelijks blazen vallen, maar nog wel op alle werkdagen. Dus niet meer in 't weekend of op betaalde dagen. Zo heb ik op 1 Mei ook niet gaan blazen. Ik heb eens gehoord dat tachtig procent van diegene die opgenomen geweest zijn in een verslavingskliniek terug hervallen en dit zou binnen een jaar na de opname gebeuren. Zelf zie ik daar dikwijls oud bekenden terug, dus mensen die weer opgenomen zijn. Een medepatiënt was al aan haar elfde opname en ook momenteel zijn er verschillende terug opgenomen. De psychiater zegde wel weer eens tegen mij dat ze me eigenlijk had moeten laten interneren of gedwongen opname in een bejaardentehuis of zo. Wat ik moeilijk door de vele hervallen kan geloven. Wat ik niet zie is een lange rij aan Hestia (begeleiding) van mensen die aan hun alcoholcontrole plicht moeten voldoen, ik ben daar nog nooit iemand tegen gekomen die aan zijn blaasplicht moest voldoen, wel mensen die gecontroleerd medicijnen moeten innemen. Dus ik weet eigenlijk niet hoever ze me eigenlijk kan verplichten of wat er dan gebeurt.
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s Op 2-5-2025 om 21:48 zei karin123: Claudius dat blazen zit jou heel erg hoog/dwars. Jij bent toch niet verplicht om te blazen? Zeg dan dat ze de pot op kunnen. Ik heb gisteren een mail gestuurd naar mijn beidde begeleidsters met de vraag wat er zou gebeuren als ik morgen niet meer zou gaan blazen. Zoals ik verwachte tot nu toe nog geen antwoord en hun werkdag loopt ten einde. Dit kan nog verschillende dingen betekenen, tegen mij zegde ze in verleden als ik niet blaas dat dit gelijk staat met positief blazen. Positief blazen betekend een nieuwe opname en zoals de psychiater al meermaals gedreigd heeft een definitieve opname. Maar is dit werklijk zo ? Of is het slechts bangmakerij? Op 2-5-2025 om 21:48 zei karin123: Zou het iets zijn om vaker naar jouw vrijwilligerswerk te gaan? Als dat kan. En minder tijd met hulpverleners doorbrengen? Dan kom je misschien uit dat cirkeltje. Mijn vrijwilligerswerk bevalt me soms niet, er zijn momenten dat ik mij teveel verveel.
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s Het goedkeuren van de alcoholcontroles werkt bij mij als een rode lap bij een stier. Ik word er kwaad door en denk dan blijkbaar niet meer helder na. Mijn psychiater weet dat ik er tegen ben maar van haar moet ik maar aanvaarden dat zij ze noodzakelijk vindt, maar dit aanvaard ik blijkbaar niet van iedereen. Voor mij is het heel simpel, de alcoholcontroles hebben mij nooit niet geholpen en zullen dit ook nooit doen. Mensen die daarover anders beweren weten gewoonweg niet waar ze over spreken of kennen mij niet. De alcoholcontroles hebben nooit kunnen verhinderen dat ik alcohol gebruikte, misschien geeft het een goed gevoel aan de mensen die mij ertoe verplichten, een vals gevoel van zekerheid dat ik geen alcohol ga gebruiken. Misschien versterkt dit hun gevoel van macht en controle dat ze over mij hebben. Macht hebben ze in ieder geval over mij, ook zonder de controles.
Kohtje Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) Dag Claudius. Ik las jouw laatste berichtjes en m'n oog viel op dit: ...tegen mij zegde ze in verleden als ik niet blaas dat dit gelijk staat met positief blazen. Positief blazen betekend een nieuwe opname en zoals de psychiater al meermaals gedreigd heeft een definitieve opname. Maar is dit werklijk zo ? Of is het slechts bangmakerij? Mijn vraag: hoe kunnen ze je dreigen met definitieve opname? Heb je in het verleden onder invloed een misdrijf begaan? %s om %s bewerkt door Kohtje
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s 12 minuten geleden zei Kohtje: Dag Claudius. Ik las jouw laatste berichtjes en m'n oog viel op dit: ...tegen mij zegde ze in verleden als ik niet blaas dat dit gelijk staat met positief blazen. Positief blazen betekend een nieuwe opname en zoals de psychiater al meermaals gedreigd heeft een definitieve opname. Maar is dit werklijk zo ? Of is het slechts bangmakerij? Mijn vraag: hoe kunnen ze je dreigen met definitieve opname? Heb je in het verleden onder invloed een misdrijf begaan? Nee ik heb nooit een misdrijf begaan. De enigste maal dat ik een gerechtsgebouw van de binnenkant of rechter gezien heb was tijdens mijn echtscheiding. Zelfs nooit betrapt op dronken rijden.
Yana Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) Maar Claudius, dan kunnen ze je toch niet verplicht opnemen? Dat kan volgens mij alleen als daarover een rechterlijke uitspraak is geweest (omdat je een gevaar bent voor de samenleving of voor jezelf). Als jij oprecht vindt dat die controles je niet helpen, dan ga je toch niet? Het is jouw leven. Je kan ook die hele hulpverlening gewoon gedag zeggen. Of zijn ze nuttig voor je? %s om %s bewerkt door Yana
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s 22 minuten geleden zei Yana: Je kan ook die hele hulpverlening gewoon gedag zeggen. Of zijn ze nuttig voor je? Ik vind de gesprekken toch aangenaam en helpend. Ik ben ook terug naar de AA gegaan voor de gesprekken, niet voor het voorlezen.
karin123 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Op 4-5-2025 om 16:37 zei Claudius: Dus ik weet eigenlijk niet hoever ze me eigenlijk kan verplichten of wat er dan gebeurt. Je kunt het ze vragen. 2 uur geleden zei Claudius: Zoals ik verwachte tot nu toe nog geen antwoord Het was gisteren zondag, misschien werken er dan minder mensen daar. Even wachten dus nog. Zij hebben ook andere dingen te doen. 2 uur geleden zei Claudius: Maar is dit werklijk zo ? Of is het slechts bangmakerij? Dat zou je ook kunnen vragen. 2 uur geleden zei Claudius: Mijn vrijwilligerswerk bevalt me soms niet, er zijn momenten dat ik mij teveel verveel. Ik weet niet hoe dat daar gaat. Is het mogelijk om mensen mee naar buiten te nemen, lopend of in een rolstoel? Als het droog is. Spelletjes met ze doen? Vragen aan de mensen zelf of ze iets speciaals graag willen? En je hebt bij de bibliotheek ook nog iets lopen. 2 uur geleden zei Claudius: Misschien versterkt dit hun gevoel van macht en controle dat ze over mij hebben. Ik denk niet dat het dat is. Het is volgens hun het beste plan om te zorgen dat jij van de alcohol afblijft. Meer is het niet. Heeft niets met macht en controle te maken. Ze hebben genoeg andere cliënten om zich druk over te maken. 26 minuten geleden zei Claudius: 50 minuten geleden zei Yana: Ik vind de gesprekken toch aangenaam en helpend. Dan ga je naar die gesprekken omdat die helpend voor je zijn. Dan zou je alleen nog even duidelijk moeten krijgen hoe dat nu werkelijk zit met dat blazen en verplicht opnemen. Ik denk ook net als Yana, dat je alleen verplicht opgenomen kunt worden als je een gevaar voor jezelf en/of anderen bent.
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s 2 uur geleden zei karin123: Je kunt het ze vragen. Aan de psychiater zelf heb ik het nog niet gevraagd maar de begeleiding heb ik een mail gestuurd. 2 uur geleden zei karin123: En je hebt bij de bibliotheek ook nog iets lopen. Van de bibliotheek verwacht ik inderdaad nog iets. 2 uur geleden zei karin123: Ik denk niet dat het dat is. Het is volgens hun het beste plan om te zorgen dat jij van de alcohol afblijft. Meer is het niet. Heeft niets met macht en controle te maken. Ze hebben genoeg andere cliënten om zich druk over te maken. Dat dacht ik ook dikwijls maar ik denk toch meer dat ze van mij een uitzondering maken, anders waren er meer die dagelijks moeten gaan blazen.
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s Ik ga weer eens verhuizen, nu naar een woonst van Hestia, waar ik volgens mijn begeleiding meer ondersteuning ga krijgen. Met andere woorden meer controle?
Claudius Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s @Yana, ik ga zo goed als ik kan proberen te antwoorden op je vraag. Het begon allemaal als ik nog samenwoonde met mijn moeder. Mijn moeder en ik gebruikten toen alle twee alcohol. Ik dronk veel, mijn moeder was een matige drinker. Mijn moeder was toen al aan ’t dementeren wat ik niet besefte. Wij hadden door haar slechthorendheid en dementie dikwijls zeer luidruchtige ruzies, ook als ze gewoon rondwandelde was ze erg lawaaierig. Ik vermoed dat mijn buren vooral om het lawaai zijn gaan klagen bij de huisbaas. De huisbaas ging ergens, ik weet niet waar klagen dat wij het appartement niet goed verzorgden en dreigde met een uithuiszetting. Plots kreeg ik mails van allerlei hulpinstanties. Ze maakten een afspraak om met een hele groep ons komen te bezoeken. Een van die hulpinstanties was het CAW. Mijn moeder werd ondertussen opgenomen in een ziekenhuis en later een bejaardentehuis. Waardoor een heel deel hulpinstanties afhaakten. Het CAW en het OCMW bleef over denk ik. Na hun bezoek besloot iemand dat ik nog hulp nodig had. Begeleiding van Hestia dus. De begeleiding van Hestia is dan na een tijd opgestart. Ook iemand van het CAW is enkele jaren langs gekomen. Ik hoop dat dit als antwoord volstaat?
Yana Geplaatst gisteren om 06:32 Rapport Geplaatst gisteren om 06:32 Ik begrijp je verhaal maar je schrijft niet zo duidelijk waaróm je hulp nodig hebt. Is dat omdat het je niet lukt om voor jezelf en je huis te zorgen? Raken jij en je huis vervuild als je geen hulp krijgt en vergeet je de rekeningen te betalen? Dat soort dingen?
Claudius Geplaatst gisteren om 07:21 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 07:21 36 minuten geleden zei Yana: Ik begrijp je verhaal maar je schrijft niet zo duidelijk waaróm je hulp nodig hebt. Is dat omdat het je niet lukt om voor jezelf en je huis te zorgen? Raken jij en je huis vervuild als je geen hulp krijgt en vergeet je de rekeningen te betalen? Dat soort dingen? Ikzelf heb nooit om hulp gevraagd, volgens mij redde ik het prima alleen. Sorry ik ben verkeerd, het ging niet meer met mijn moeder samen. Maar nu dat ik niet meer drink en mijn moeder al een hele tijd geleden overleden is, kan ik het best alleen aan. De begeleiding die nu nog komt, komt voornamelijk om mijn verslaving. Verder heb ik inderdaad nog steeds poetshulp en hulp bij boodschappen en zo, maar bijna alles is nu een beslissing van mijn psychiater. De hulp bij mijn administratie is bij mij wel welkom, daar was ik nooit goed in. Maar rekeningen betalen en aankoopbeslissingen zijn allemaal voor mij. Maar ik zou wel het aantal uren hulp willen terugschroeven en ik praat graag met de mensen van Hestia (Hestia is vooral voor mijn verslaving) . Mijn medicatie zet ik zelf ook klaar, maar wordt nog nagekeken door Hestia.
Yana Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Je krijgt veel nuttige hulp zo te lezen, fijn voor je. Ik vind het geweldig dat je niet meer drinkt, dat zal de kans op meer zelfstandigheid zeker groter maken. Het lijkt mij, naast het niet drinken, een goed idee om meer aandacht te geven aan de fijne dingen in het leven en misschien de dingen die je niet fijn vindt aan te pakken i.p.v. je slachtoffer te voelen. Zet 'm op Claudius!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden